Cissy : Eddy gaf aan dat ik best wat strenger mocht zijn, de mail heb ik nog, nou, met mijn hand een tikje op zijn billen lukt niet hoor. Ik heb zelf dat zweepje gepakt. Dat komt zeker niet bij Eddy vandaan. Harder tikje boven de staartwortel werkt niet. En met dat lange touw zit ik alleen maar in de knoop !!! Dat werkt averechts als ik dat op het verkeerde moment doe.
Dit werkte prima. Doe het nu met een kort halstertouw gewoon over de hals en hij loopt er los in.
Dit is de tekst van Eddy uit de mail:
"Zorg dat je hem helemaal alleen kunt laden, dus als jij naast de laadklep staat en je paard voor je uit de trailer op loopt. Zodra je ze ook kunt aaien met de stang, kun je de stang sluiten. Tikje boven op de billen is inderdaad voorwaart (net boven de staartwortel). Als een zacht tikje niet helpt mag je dat assertiever doen (harder). Dit kun je niet doen als ze nog angst hebben om in de trailer te zijn. Je kunt ook gewoon wachten tot ze niet meer duwen. Beloon het door de stang direct te verwijderen als ze niet meer duwen."
Groeten,
Eddy
Als je alleen bent helpt "wachten tot ze niet meer duwen" niet, ik heb de stang in mijn hand omdat ik hem nog niet vast wil zetten...dan duwt hij mij gewoon weg... en meteen de stang vastzetten vind ik een risico vanwege het onderdoor kruipen.
Met 2 man is het gewoon geen probleem dus daarom zo opgelost.
Emiel heb ik wel veel van geleerd, niet alles is mijn ding maar je pikt van elke cursus wel íets op.
Ik hou me niet vast aan 1 methode maar kijk wat werkt bij een paard.
Geen idee wat de buurvrouw doet, ik ken die mensen amper en vind ze niet echt handig met hun paard bezig zijn. Ik ga ze echt niet helpen.