Onze valk Akhal-Teke alweer vier jaar!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 17:14

Lizz: anders ik wel! :D

lakshmi: ze wordt absoluut al een heel paard nu, al zit er qua groei zeker nog wat in. Haar benen zijn idd niet superzwart; er zitten meerdere tinten doorheen: vooral zwart met wat grijs, geel en bruin. Echt witte haren heeft ze niet en zijn me eerlijk gezegd nooit opgevallen, maar ik zal er eens speciaal op letten. :)

CarinaR: wat leuk! Ze is absoluut heel erg veranderd tov dat kleine muisje dat ze 3 jaar geleden was. :j

Yunomi

Re: Onze valk Akhal-Teke alweer vier jaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 17:25

Ik vind haar echt ontzettend knap. :D
Mag ik vragen wat voor werk je met haar gaat doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 17:26

Ik vind het een van de indrukwekkendste rassen :j wat een heerlijk dier is het! :)

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 17:38

Yunomi: Dankje! Ze is niet specifiek voor de sport aangekocht dus we gaan heel goed kijken waar ze aanleg voor heeft en wat ze leuk vindt. Wie weet wordt dat endurance op een wat serieuzer niveau (looplust heeft ze wel), maar daar kan ik op dit moment nog maar weinig over zeggen. Haar vader was een dressuurpaard (prix st. georges), haar moeder een fokmerrie uit een eventer. In theorie kan het dus nog alle kanten op, al vind ik persoonlijk haar gangen te traditioneel (zeer vlak) voor hogere dressuur.

Jans: Bedankt. Dat vind ik nou ook. :D ;)

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 17:43

Ze wordt echt steeds mooier :) Ik ben heel benieuwd hoe ze zich verder gaat ontwikkelen, en kijk uit naar de eerste foto's met een stralende JoSav op haar rug :j

S_Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 17:45

wauw, was is ze mooi! :)

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 17:48

Normaal reageer ik niet zo snel in dit soort topics maar wat een leuk ding zeg! Zou zo'n paard zeker overwegen als ik er een uit mocht zoeken. :j

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 17:56

Eline: haha, dankje. Al denk ik dat het nog wel even zal duren voor ik erop zit. :o

S_Evelyne: dankje. :) :)

Dominique_96: wat een leuk compliment dat je dan toch in dit topic reageert. :D :D Ik ben zelf voor haar vriendelijke, open uitstraling gevallen destijds.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 18:18

Is ze al weer vier? :wow:
Ook ik kan me nog heel goed herinneren dat ze naar NL kwam.

Wat een dame wordt ze al zeg! Aan de ene kant oogt ze al heel volwassen, aan de andere kant kun je nog goed zien dat nog jong is.
Ze blijft bijzonder knap :+:

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 18:33

Wow! Wat een mooi paardje! Vanaf de dag dat ik voor 't eerst hoorde en las over dit ras (toen ik pakweg 10jr was en alle paardenrassen wilde leren kennen :o ) ben ik er al verliefd op. Als de mogelijkheid zich ooit voordoet, zou ik ooit ook graag een akhal teke willen hebben. Deze 'uitvoering' is helemaal geweldig!

Heel veel plezier ermee, ik ben benieuwd hoe ze zich gaat ontwikkelen onder 't zadel!

Mirjam_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 19:32

Zo wat een mooi paardje is dat! Ik kende haar nog niet. Maar je bent vast trots op haar!

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:27

Ah ja als je wilt, kijk eens :D bij Kalife is het ook een mengelmoesje van allerlei verschillend gekleurde haren. Bij Mabrouk, het andere valkje, is het juist pikzwart, enkel bovenaan loopt het wat door elkaar.
Ben benieuwd hoe Muzanna het later onder het zadel gaat doen!

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:31

Leuk diertje zeg! Wat een knapperd. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat niet verwachtte toen ik de eerste foto zag van haar als veulen. Dat ligt er vast aan dat ik niet zo vaak Akhal Teke's zie, het is net een hertje, hihi. Maar echt een knappe dame heb je!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 21:04

Berdien: :D :D Ik vind dus ook dat ze aan de ene kant al een heel paard is, maar toch ook wel nog best puppy. :j

Rena10: Ik was ook verkocht vanaf het moment dat ik mijn eerste AT zag. Ergens is het nog steeds niet tot me doorgedrongen dat ik er nu ook echt een heb. :))

Mirjam: heel trots en heel verliefd. :D

lakshmi: ik heb dus even heel goed gekeken en wit vind ik de haartjes niet, maar wel absoluut opvallend grijzig en lichter dan de andere haren. Geen idee waar dat exact door komt, maar Muzanna draagt geen sooty dus wellicht dat ze door het ontbreken daarvan ook op de zwarte uiteinden niet helemaal zwart is. Kan een kleur-expert vast meer over vertellen.

kruimellover: Haha, dank je. Ik noem haar nu nog steeds af en toe een hertje als ze wat in de verte spot en de hals helemaal opzet (moeilijk uit te leggen, maar net of ze een enorme onderhals opzet). :P Sommige Teke zien er als volwassen paard nog steeds uit als een hertje, maar de onze is wat zwaarder (middentype) en de hals heeft zich ondertussen ook al mooi ontwikkeld. Zal met training ongetwijfeld verder ontwikkelen. :j

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:40

Wat grappig om te zien! Op sommige foto's lijkt ze al heel vol, op andere is het echt nog een puppie (van de recente foto's). Toch vind ik haar wel mooi ontwikkeld. Denk dat ze straks met bespiering écht een plaatje wordt om te zien!

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 10:00

Heb je haar ooit laten testen genetisch op kleur? Ik zal die van mij ook nog eens even onder de loep gaan nemen. Ik vind trouwens ook haar hals al best mooi ontwikkeld!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 10:03

wat een mooi edel dier!En wat een kleurtje! <3
(Ik heb genoten van je profiel!....wist ik allemaal niet :o )
Ga je binnenkort beginnen met haar?

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 11:00

Joh, van de zomer in het zonnetje ook fotos he!!!
Ben benieuwd hoe ze dan toont... (na flink oppoetsen ;) )

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 14:41

Wauw Joos, ze wordt groot :oo
Leuk om weer eens wat nieuwe foto's van haar te zien.

Ze ziet er goed uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 14:48

Wat heeft ze een parachtide kleur zeg .. mooie lijkt wel parelmourgouden glans... :~

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 19:39

Annash: ik ben echt heel benieuwd hoe sterk ze gaat veranderen onder training. Misschien dat ik dan ook weer een overzichtje plaats. :)

lakshmi: Muzanna is getest. Ze draagt zowel zwart als vos factor (zwarte basis), agouti (bruine modifier) en het creme gen (creme dilution = valk). Ze is tevens getest op pearl dilution; deze is negatief bevonden. Het is vooralsnog onduidelijk wat de metaalglans genetisch gezien is en wat de witte haartjes veroorzaakt. Volgens mij noemen ze het frosting, die witte haren. Muzanna is dus (bij gebrek aan een Nederlandse term) een frosted buttermilk buckskin, met heterozygoot vos (en dus ook zwart; dit is haar basiskleur), agouti en creme. De witte haren van de jouwe zijn misschien een combinatie van frosting en rabicano of misschien valse roaning veroorzaakt door sabino (maar daar heeft ie misschien weer te weinig witte aftekeningen voor). Heeft hij een typische 'skunk tail'? De onze heeft gewoon een zwarte staart en alleen frosting in de manen en geen gitzwarte benen maar een mix van grijzig, (geel)bruin en zwart.

geerke: dankje! We gaan idd binnenkort beginnen met het echte werk. :j

CarinaR: ik zal er eens een spons en water aan wagen van de zomer, hahaha.

Vue: Ja echt he? Ze wordt al bijna een heel paard zo. :))

Peanutbutter: die parelmoerglans is een van de raskenmerken van de AT. Nu heeft zij het lang niet zo sterk als bijv. haar grootmoeder, maar toch als de zon erop schijnt... :wow: Ze is daarom ook getest op het pearl gen, maar de glans bij AT wordt blijkbaar door een ander gen veroorzaakt en daar zijn genetici nog niet over uit.

Bedankt voor jullie reacties! :D

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 19:57

Wauw, dat is een hele mondvol :D wel interessant te lezen. Heb je de intentie ooit een veulentje met haar te gaan fokken? Het zou wel haast zonde zijn het niet te doen he!
Die van ons heeft inderdaad echt zo'n skunk tail, benen zijn ook een mengelmoesje van kleuren.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 17:03

We hebben absoluut de intentie om als het even meezit diverse veulens met haar te fokken. Zou inderdaad echt zonde zijn om dat niet te doen want ook zonder gigantisch bevooroordeeld te zijn is het een leuke AT merrie. 8-)

SanneLeoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 17:06

Wauw wat een mooie vachtkleur zeg :D
Echt leuk om te zien hoe haar ontwikkelingen zijn!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 18:28

Dankjewel, SanneLeoni. vachtje is wel veel poetswerk, want ze vindt het heerlijk om op stal en in de wei te liggen.
Ik vind zulke overzichtjes ook altijd wel leuk om te zien. Dan kun je pas echt zien hoe ze het afgelopen jaar alweer veranderd is. :)