Pacha het paard dat gered is uit de brand terug op wedstrijd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 19:23

Nou nou Wilawander. Ik vind het zieliger als er paarden tot op het bot kapot worden gereden omdat de eigenaren alleen nog maar willen. Ik zie hier een paard dat op dit moment pijnvrij lijkt, levenslust toont en er verder goed uit ziet.

Tuurlijk, het lijden dat hij heeft ondergaan is absoluut afschuwelijk, en de vraag is of dit paardvriendelijk was...... maar hij is er goed uitgekomen zo te zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 19:24

geweldig hoor :)

je moet maar zo denken:
Roze staat leuk met grijs ;)

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 19:25

Pijn zal Pacha gehad hebben ja. MAAR de pijn is wel draagbaar geweest door de pijnstilling, medicatie, zalfjes, verkoelen van de wondes en noem maar op. :)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 19:25

respect voor de eigenaren
paard lijkt er veel plezier in te hebben eindelijk weer eens wat te mogen doen
@ ts jammer dat je altijd zoveel kritiek over je heen krijgt :r

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 19:26

alesha schreef:
Ik ben het met Zoek eens dat er al snel een zadel opligt en dat er snel en veel op wedstrijd wordt gegaan.
Ik ken dit paard natuurlijk niet maar imo had ik dit paard geen zadel meer opgedaan en lekker als weidemaatje zijn verdere leven laten leven..

Ook ben ik het met Jolliegirl en Wilawander eens. Dit paard moet hebben geleden destijds en ik heb hier geen begrip voor. Zelfs niet na het zien van dit topic.

Verder vind ik dit een heel dapper paardje dat na al deze gebeurtenissen nog geen verzet heeft getoond. Ik zou hier heel zuinig mee zijn en niet alles overhaasten.

Ik denk niet dat alle paarden blij zijn als met pensioen mogen/moeten.
Paarden met veel levenslust willen vaak meer te doen hebben.
Dus enkelt op de wei is waarschijnlijk rotter voor zo een paard dan weer wat te doen hebben.

Noeka

Re: Pacha het paard dat gered is uit de brand terug op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 19:29

Je moet ook weten dat Pacha niet zo maar dag en nacht de weide op kan. Hij mag geen zonlicht zien, dus enkel maar s'morgens of s'nachts. ;)

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 19:29

Ik weet zelf niet goed wat ik hierover moet denken. Ik heb nog een paar denkvragen...
Mensen met zware brandwonden, laten we die inslapen als ze nog jong zijn en een hele leven voor zich hebben? Nee, dat doen we niet. Maar waarom doen we dit bij paarden dan wel? Op zich is in dit opzicht je liefde voor je paard dan groter dan voor een mens, want je laat dat paard op een waardige manier sterven en die mens moet blijven vechten en die helse pijnen doorstaan (want hoe je het ook draait of keert, zowel een mens als een paard in helse pijn die aangeven te blijven vechten doen dit uiteindelijk vanuit hetzelfde overlevingsinstinct).

Ik vind het allemaal nogal moeilijk, denk dat als het mijn paard was dat ik hem had laten inslapen, maar ik weet niet of ik daarom de beslissing van deze eigenaren ga afkeuren. Ik vraag me af in hoever een paard dit met zich blijft meedragen zijn hele leven, deze herinneringen aan die pijn etc. Doet een paard dit? Of niet?

Dit is volgens mij gewoon niet zwart/wit te bekijken :).
Verder denk ik dat Pacha op dit moment geen pijn heeft en duidelijk weer zin heeft in het leven (maar of dat'ie dat nog had net na het ongeluk is een andere vraag)!

Edit: ik zou Pacha wel elke nacht de wei opzetten met een vriendje en langzaamaan opbouwen, maar dat is ieder zijn idee over wat het beste is voor zijn paard.
Laatst bijgewerkt door Ine23 op 31-03-11 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 19:30

Zeg dat nou niet, nog meer reden om dit paard in te laten slapen. ;) :+

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 19:33

Ik vind het juist wel goed wat de eigenaar heeft gedaan, het is inderdaad waar wat jullie zeggen, een paard laat niet zomaar zien dat hij pijn heeft. Maar er zijn toch behoorlijk veel paarden die niet eten of lusteloos zijn als ze zich niet goed voelen, en eerlijk is eerlijk, dit paard voelde zich waarschijnlijk niet zo prettig... Als dit paard dan gewoon nog zo levendig blijft onder die omstandigheden, dan moet je hem gewoon nog een kans geven. En ik vind het ook niet slecht om het paard weer te rijden of mee te nemen op wedstrijden, je laat hem nu toch geen kasplantje worden omdat hij zulke dingen heeft meegemaakt? Ik zie op de foto's en op het filmpje een erg blij en gelukkig paard, dat niets laat zien van angst of pijn, en dat vol vertrouwen op de hindernissen afgaat. Diep respect voor het paard en de eigenaar!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 19:34

Mensen kunnen altijd nog zeggen of ze verder willen leven, en anders zelf het heft nog in handen nemen.

Ik weet niet wat ik zou doen, ik zou het laten afhangen van de vitale functies denk ik. Ik ken dit paard ook niet, dus ik kan ook niet oordelen over hoe hij die tijd heeft doorstaan.

Vind het wel snel dat hij na 9 maand (heb ik dat goed gelezen?) een zadel en ruiter op zijn rug moet dragen. Ik zou daar langer mee wachten denk ik...

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 19:36

Persoonlijk had ik Pacha al lang laten inslapen en wat er nu mee gebeurd, zou absoluut niet mijn ding zijn.
Brandwonden zijn toch de meest pijnvolle verwondingen, is ondraarglijk en de littekens blijven uiteindelijk toch. De huid wordt nooit meer wat het was helaas :n .

Maaaar....ik ken het paard verder niet, dus daar wil ik niet over oordelen. Wel vind ik dat TS heel netjes reageert op alles +:)+

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 19:39

Hier 12maart voor het eerst weer op wedstrijd en ook foutloos.
Laatst bijgewerkt door Noeka op 31-03-11 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Spetterrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 19:39

Zelf zou ik echt geen idee hebben als mijn paardje dit zou over komen.
Volgens mij ben je nog blij dat je paard er is ,en de veearts zal ook geen grapjes maken of wel dan?
dit paard ziet er lekker levendig uit! :D moest er eerst wel even aan wennen hoor :+

nobility

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 19:46

Heb hier maar 1 woord voor. RESPECT! Diepe diepe respect.

kmph

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 19:47

ze begint alweer heel erg mooi te worden zeg,
succes met alle wedstrijden !
ik vind het heel knap dat ze zo is geheeld !

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 19:52

Ik heb diep respect voor het paard, dat die lijdensweg heeft kunnen doorstaan.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 19:52

Splash_ schreef:
Nou nou Wilawander. Ik vind het zieliger als er paarden tot op het bot kapot worden gereden omdat de eigenaren alleen nog maar willen. Ik zie hier een paard dat op dit moment pijnvrij lijkt, levenslust toont en er verder goed uit ziet.

Tuurlijk, het lijden dat hij heeft ondergaan is absoluut afschuwelijk, en de vraag is of dit paardvriendelijk was...... maar hij is er goed uitgekomen zo te zien.

_/-\o_

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 19:53

Brandwonden zijn wel de meeste pijnlijke verwondingen die je kunt hebben ja. Maar tot 2de graads zijn ze wel goed te controleren met pijnstillers (is in ieder geval mijn eigen ervaring) en met pijnstillers is het prima te houden.

Het enige is inderdaad dat de wonden voelt alsof je niet kan bewegen, en ik kan mij dus voorstellen dat het paard niet wou liggen en zijn hoofd niet naar beneden wou doen.

Maar behalve het eerste moment (voordat de dierenarts de eerste pijnstilling heeft gegeven) denk ik niet dat dit paard nou ondragelijk heeft geleden. En dat eerste moment had hij toch wel meegemaakt, of je hem daarna nou had laten inslapen of niet. Nu maakt het dier teminste ook weer gelukkige tijden mee.

En ik vind het ook mooi dat er word gereden. Een gezond paard (die dus geen pijn ondervind van rijden en aan het filmpje te zien heeft dit dier er geen last van) wil juist gereden worden, van op stal (of weitje) rotten ze alleen maar weg. Verveling is ook lijden.

Dus: mooi om te zien :) Wel heel sneu dat hij dit mee heeft moeten maken en ik hoop dat mensen beter kijken naar brandveiligheid van stallen (isolatie wat brandend naar beneden kan vallen, man man, hoe kan het bestaan....)

ROCHELLEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 19:55

Ik vind jou paardje zo ontzettend bijzonder. Echt geweldig dat ze dit weer kan, echt een succesverhaal! :j
Ik vind haar stiekem, als je heel snel langs je beelscherm kijkt dat ze wel een beetje op een appaloosa lijkt :o :D

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 19:59

Ik heb heel het vorige topic gevolgd, vind dat jullie allebei enorm gevochten hebben.
En mensen, laten we nu het verleden achter ons laten. Zo te zien gaat alles geweldig met het paard.
Respect!

Anoniem

Arabiertje* schreef:
Je moet ook weten dat Pacha niet zo maar dag en nacht de weide op kan. Hij mag geen zonlicht zien, dus enkel maar s'morgens of s'nachts. ;)

Geen zonlicht zien??? Wat doet ie dan overdag in de bak? Ik snap 'm niet. :7

Sonador

Leuk paard, en ziet er goed uit!

Jammer dat er mensen zijn die niet willen vechten samen met hun paard om weer beter te worden.
Nee liever dan maar inslapen, daar heb ik echt echt geen respect voor.

Stel het was je eigen kind geweest, dan zeg je toch ook niet tegen de arts: hij heeft zo'n pijn laat hem maar inslapen?
Nee je vecht ervoor, soms is het dan zo erg dat het echt niet meer kan!

Maar zo als dit kan het ook, goed dat het hier op bokt staat.
Ik ben van mening dat paardeneigenaren hun paarden veels te snel en gemakkelijk in laten slapen bij het minste en geringste ongemak!

Paar jaar geleden heb ik een aardig ongeluk gehad, heb ik ook heel heel veel pijn aan gehad (nog steeds)
Wat ben ik blij dat niemand mij heeft laten inslapen zeg :D

Ik heb mijn eigen paard, en plezier in het leven.
En dat heeft zo te zien aan de foto's en filmpje Pacha ook!

Respect voor julie hoor ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 20:01

Sonador schreef:
Leuk paard, en ziet er goed uit!

Jammer dat er mensen zijn die niet willen vechten samen met hun paard om weer beter te worden.
Nee liever dan maar inslapen, daar heb ik echt echt geen respect voor.

Stel het was je eigen kind geweest, dan zeg je toch ook niet tegen de arts: hij heeft zo'n pijn laat hem maar inslapen?
Nee je vecht ervoor, soms is het dan zo erg dat het echt niet meer kan!

Maar zo als dit kan het ook, goed dat het hier op bokt staat.
Ik ben van mening dat paardeneigenaren hun paarden veels te snel en gemakkelijk in laten slapen bij het minste en geringste ongemak!

Paar jaar geleden heb ik een aardig ongeluk gehad, heb ik ook heel heel veel pijn aan gehad (nog steeds)
Wat ben ik blij dat niemand mij heeft laten inslapen zeg :D

Ik heb mijn eigen paard, en plezier in het leven.
En dat heeft zo te zien aan de foto's en filmpje Pacha ook!

Respect voor julie hoor ;)

Je kan een paard echt niet vergelijken met een kind/mens/whatevs.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 20:04

Arabiertje* schreef:
Pacha heeft altijd nog gedronken, wilde altijd eten en ging zelfs niet eens liggen.

Paarden die er beroerd aan toe zijn gaan expres niet liggen, omdat dat einde verhaal is. IN de natuur ga je eraan namelijk als je zwak bent en ligt, dus dit gaat echt nergens over.
Daarnaast zal een dier ALTIJD blijven eten en drinken, omdat het enige doel van een dier (over)leven en voortplanten is.
Dus dat het paard zelf wilde, nee, gaat er niet in, is gewoon overlevingsdrang, komt uit de natuur.

TS; je schrijft dat er "weer huid op komt". betekent dat dat de huid dus nog niet herstelt is??

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 20:05

alesha schreef:
Ik ben het met Zoek eens dat er al snel een zadel opligt en dat er snel en veel op wedstrijd wordt gegaan.
Ik ken dit paard natuurlijk niet maar imo had ik dit paard geen zadel meer opgedaan en lekker als weidemaatje zijn verdere leven laten leven..

Paard dat veel in handen is heeft die mentale stimulans nodig. Zeker als er een blessure/verwonding in het spel is. Verveling is niet bevordelijk voor het herstel en de wei in kiepen en dus niet meer "uitdagen" is dan zeker funest. Paarden hebben een "taak" nodig om zich nuttig te voelen, hoe vermenselijkend dat ook mag klinken.
Ook maakt een goede conditie beter/meer herstel mogelijk. Mensen met zwaar letsel worden ook zo snel mogelijk weer in beweging gezet (al dan niet onder begeleiding van een fysio).