Vandaag gevallen met springen..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 18:37

Parkietjee_ schreef:
Anoniem schreef:
Als ik haar instructrice was, had ik haar niet deze pony laten rijden (altans niet op basis van wat ik hier zie ;) ) Haar houding is nog niet optimaal. Daarom valt ze er ook af op de eerste sprong. De 2e word ze gelanceerd en dat komt omdat de pony veelste vroeg afzet. Omdat de ruiter niet het tempo bepaald, en niet de afzet. Dus ik zou er voor kiezen zo'n ruiter een makkelijkere pony te geven. Zodat je vertrouwen krijgt in springen. Wanneer je er 2 keer afvalt word dat vertrouwen toch minder. En daar heeft de ruiter ook niets aan. En de TS is nog jong denk ik? dus is het ook helemaal niet erg. En vallen hoort bij leren paard rijden. Maar ik zou deze pony door een meer gevorderde ruiter laten rijden, zodat de pony goed leert springen. Zodat er later ook minder ervaren ruiters op kunnen. En dat heeft niets te maken met een slechte pony. Alleen met een onervaren ruiter en een onervaren paard.

Daar heb je inderdaad wel gelijk in. Maarja, zoals er al wordt gezegd; we hebben ook ontzettend veel goede momenten. En door die sprongen krijgen we ook weer veel zelfvertouwen, dit waren gewoon tegenvallers.

Ik ben trouwens 11, staat in me profiel. ;)

Daarom ben ik ook erg benieuwd naar de sprongen die wel goed gaan. Als instructrice zou ik trouwens wel de pony wat helpen door de hindernis uit draf te springen met een drafbalk ervoor en vanuit galop met een galopbalk voor de hindernis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 18:39

Parkietjee_ schreef:
Anoniem schreef:
Als ik haar instructrice was, had ik haar niet deze pony laten rijden (altans niet op basis van wat ik hier zie ;) ) Haar houding is nog niet optimaal. Daarom valt ze er ook af op de eerste sprong. De 2e word ze gelanceerd en dat komt omdat de pony veelste vroeg afzet. Omdat de ruiter niet het tempo bepaald, en niet de afzet. Dus ik zou er voor kiezen zo'n ruiter een makkelijkere pony te geven. Zodat je vertrouwen krijgt in springen. Wanneer je er 2 keer afvalt word dat vertrouwen toch minder. En daar heeft de ruiter ook niets aan. En de TS is nog jong denk ik? dus is het ook helemaal niet erg. En vallen hoort bij leren paard rijden. Maar ik zou deze pony door een meer gevorderde ruiter laten rijden, zodat de pony goed leert springen. Zodat er later ook minder ervaren ruiters op kunnen. En dat heeft niets te maken met een slechte pony. Alleen met een onervaren ruiter en een onervaren paard.

Daar heb je inderdaad wel gelijk in. Maarja, zoals er al wordt gezegd; we hebben ook ontzettend veel goede momenten. En door die sprongen krijgen we ook weer veel zelfvertouwen, dit waren gewoon tegenvallers.

Ik ben trouwens 11, staat in me profiel. ;)

Daarom schrijf ik ook "op basis van wat ik hier zie" Dus als je ook goede stukken laat zien. Is het misschien beter te beordelen

SaSalover

Re: Vandaag gevallen met springen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 18:41

Het filmpje met goede sprongen wordt nu op youtube gezet. Ik zet hem hier neer als ie er op komt.

Parkietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 18:42

Tessa is het filmpje nu aan het uploaden, als het klaar is zet ik het hier neer!

EDIT: Haha, zie nu net dat ze zelf reageert.

SarahSammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 18:43

Anoniem schreef:
Die 2e val ziet er niet prettig uit..

Ik denk eigenlijk dat deze pony niet geschikt is voor jou, Altans nu nog niet. Deze pony heeft wat meer begeleiding nodig om een goede sprong te maken. Terwijl jij nog een paard nodig hebt die jou begeleid.

Jaa, maar ik heb Parkietjee_ zien springen, en ze springt altijd super netjes. Normaal valt ze eigenlijk ook nooit, ze had nu ook extra spanningen omdat het dus het examen was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 18:45

SarahSammie schreef:
Anoniem schreef:
Die 2e val ziet er niet prettig uit..

Ik denk eigenlijk dat deze pony niet geschikt is voor jou, Altans nu nog niet. Deze pony heeft wat meer begeleiding nodig om een goede sprong te maken. Terwijl jij nog een paard nodig hebt die jou begeleid.

Jaa, maar ik heb Parkietjee_ zien springen, en ze springt altijd super netjes. Normaal valt ze eigenlijk ook nooit, ze had nu ook extra spanningen omdat het dus het examen was.

Lees ff verder dan je neus lang is :Z ;)

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 18:45

Haha die eerste val is niet echt!! :P
Die 2de is idd wel eng, het lijkt net of ze op je gaat staan..
Misschien wat lager springen en eerst wat balken voordat je met deze pony echt gaat springen..
(sorry als dit al is genoemd ik had geen zin om alle reacties te lezen ;) )

SarahSammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 18:51

Nienke96 schreef:
Haha die eerste val is niet echt!! :P
Die 2de is idd wel eng, het lijkt net of ze op je gaat staan..
Misschien wat lager springen en eerst wat balken voordat je met deze pony echt gaat springen..
(sorry als dit al is genoemd ik had geen zin om alle reacties te lezen ;) )

De 1e val is echt, waarom zou ze bij het oefenen van haar examen nep vallen?

SaSalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:04

Dit is het filmpje van alle goede springmomenten:

Het gaat dus echt super goed tussen die twee! Ga zo door Kim! Je springt super (vind ik)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:07

Aggosie dat ziet er pijnlijk uit!

Trouwens, als je het leuk vindt, kan ik wel een ava voor je maken van die filmpjes. :))

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 21:23

Ziet er pijnlijk uit! Je moet meedenken met je paard, kijken of je toe moet rijden, in moet houden of gewoon goed uitkomt. Maar ik denk dat je daar nog geen oog voor hebt. Ook na het zien van het filmpje waarop de goede sprongen staan. Vind jullie wel een leuke combinatie :)

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 00:46

Nogmaals ook nadat ik het hele filmpje heb gezien, vind ik dat je veel meer op je billen moeten blijven zitten en ook veel rustiger naar de hindernis. Je drijft met je hele lichaam (zit en handen) jouw pony naar de hindernis en springt voor hem uit. Dat is ook de reden dat je er vaak afligt. En ik houd er rekening mee dat je pas 11 bent, en neem het ook meer je lesgeefster kwalijk. Die moet er veel meer op letten, net zoals je vaak in de verkeerde galop zit. Dus voor jouw leeftijd doe je het zeker niet slecht. En wat is er met jouw cap? Je zit de cap onder het springen telkens goed te doen??? Maar het belangrijkste is dat jij er veel plezier aan hebt :D

Parkietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 08:29

nicole3939 schreef:
Nogmaals ook nadat ik het hele filmpje heb gezien, vind ik dat je veel meer op je billen moeten blijven zitten en ook veel rustiger naar de hindernis. Je drijft met je hele lichaam (zit en handen) jouw pony naar de hindernis en springt voor hem uit. Dat is ook de reden dat je er vaak afligt. En ik houd er rekening mee dat je pas 11 bent, en neem het ook meer je lesgeefster kwalijk. Die moet er veel meer op letten, net zoals je vaak in de verkeerde galop zit. Dus voor jouw leeftijd doe je het zeker niet slecht. En wat is er met jouw cap? Je zit de cap onder het springen telkens goed te doen??? Maar het belangrijkste is dat jij er veel plezier aan hebt :D

Ik had me cap wat te los zitten, maar je kan hem niet even verstellen onder een examen. :+

Oke, verder bedankt voor de tips. Als ik nu naar het filmpje kijk, zie ik precies het zelfde als wat jij zegt. Maar als ik erop zit, voelt het helemaal niet alsof ik zit te pushen ofzo.

Weet jij misschien wat je in deze situatie moet doen?:
Als ik op een hindernis afrijd (met Kyra), en Kyra opeens keihard naar de sprong begint te rennen. Moet ik haar dan juist heel erg inhouden (want dan voelt het misschien voor haar dat ik onzeker ben), of moet ik haar laten gaan en kijken of ze springt of niet?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 09:29

Ik heb ook een snelle pony. Juist doordat je met je hele lichaam meebeweegt gaat je pony nog harder. Probeer zelf dus ontspannen te zitten. Ik denk dat je zelf dan ook steviger in het zadel zit. Het vallen komt volgens mij gewoon puur doordat je onrustig op de rug zit, als het paard dan een onverwachte beweging maakt dan wordt je gelanceerd. Ik moest mijn pony tijdens de springles gewoon altijd inhouden, ze moet leren dat ze niet als een dolle gek op de hindernis moet afstormen. In uitjes springen is een goede oefening, vraag anders eens aan je lesmevrouw of ze dat wil oefenen. Bij in uitjes moet het paard wel een beheerst tempo aannemen, anders komt het niet uit voor de volgende sprongen. Verder moet je je pony opsluiten tussen hand en been, door het veel te oefenen leer jij als ruiter wanneer je gas moet geven en wanneer je pony juist rustiger moet zonder te weigeren.

Verder vind ik wel dat je goed bezig bent voor je leeftijd, knap dat je tips zo goed wil oppakken! Met veel les en oefenen denk ik dat je snel leert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 10:03

Ik heb het filmpje bekeken. En toch nog een paar tips voor je. Dressuurmatig vind ik het er nog niet echt goed uit zien. Het tempo is niet van jou, De wendingen zijn niet netjes en je zit vaak in de verkeerde galop.
Tijdens het balkjes draven ben je de ene keer aan het lichtrijden en een andere keer in verlichten zit. Probeer die altijd in verlichte zit te doen. Daar krijg je een goede balans van. Een verlichte zit rijd je ook op je benen. Niet door je handen op de hals te zetten en je zo in balans te houden(daar leer je namelijk niets van) Ook moet je contact houden met de mond. Op een filmpje hingen je teugels helemaal los. Dan kun je niet sturen en heb je ook geen controle over het tempo.

Verder moet je proberen je handen naar voren te houden op de sprong, nu word je paard uit balans gebracht bij de landing. Verder zie ik veel varrieatie in teugel lengte, de ene keer in boogjes de andere keer veelste kort. Probeer hier altijd een licht contact op te houden. Net zoals je bij dressuur doet.

En nog een laatste tip, Blijven rijden het hele parcours door. Je hebt nu vaak "langslopers" en dat zo niet moeten kunnen. Dat een paard stopt is niet erg, maar er langs af mag nooit!. Dus goed het paard tussen 2 teugels houden en je benen er aan. Dan kunnen ze er niet langs.

Het is een behoorlijk stuk geworden, en ik heb ook ong. alles opgeschreven wat ik zag. Voor jou leeftijd vind ik het er trouwens niet slecht uitzien hoor ;) maar ik denk dat hier meer aan heb dan aan "oh aaaah wat leuk" reactie's. Dus lekker door blijven oefenen.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 23:06

Parkietjee_ schreef:
nicole3939 schreef:

Ik had me cap wat te los zitten, maar je kan hem niet even verstellen onder een examen. :+

Oke, verder bedankt voor de tips. Als ik nu naar het filmpje kijk, zie ik precies het zelfde als wat jij zegt. Maar als ik erop zit, voelt het helemaal niet alsof ik zit te pushen ofzo.

Weet jij misschien wat je in deze situatie moet doen?:
Als ik op een hindernis afrijd (met Kyra), en Kyra opeens keihard naar de sprong begint te rennen. Moet ik haar dan juist heel erg inhouden (want dan voelt het misschien voor haar dat ik onzeker ben), of moet ik haar laten gaan en kijken of ze springt of niet?

Als zij voor de sprong begint te rennen, kan jij haar voor de hindernis op een volte zetten, of zet haar maar eens stil voor de sprong.(als dat lukt)
Je moet nooit kijken of zij wil springen, als jij wilt springen en ze gaat hard moet jij haar bij je houden en voor de sprong been geven, zodat ze niet kan stoppen.
Maar ik zou beginnen met als zij hard gaat en jij kan haar niet inhouden, haar op een volte voor de sprong zetten, ze mag niet onder jou uit lopen.
Trouwens complimenten voor jou, dat je het commentaar goed opneemt en oplossingen vraagt :j

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 00:17

Ik vind het erg knap wat je doet, en ook heel knap dat je zo'n doorzettingsvermogen hebt.
Wat me heel erg opvalt is je hele stille beenligging. +:)+ Daar mogen veel mensen jaloers op zijn! Verder heb je niet de fijnste pony's om te rijden gekregen. Kyra gooit haar hoofd omhoog, ook tijdens de sprong, en gebruikt haar rug helemaal niet. Echt fijn springen zal ze niet doen denk ik. Is niet iets waar jij als ruiter iets aan kunt doen, het is de manier van springen van de pony.
En King loopt wat houterig in de galop, ik denk dat die tussen de hindernissen ook lastiger te rijden is.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 00:20

Meid. tips en commentaar heb je al genoeg gehad en ik wil je even zeggen dat je ook door vallen een boel leert :o
Yup,heb er zelf ook vaak zat naast gelegen hoor :o

Veel plezier met het rijden en ga lekker zo door.
Al doende leer je ;)

En wat heb je onwijs lieve vriendin(SaSalover) die het enorm voor je opneemt +:)+

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 00:25

Weet je: De allerbelangrijkste vaardigheid om góed te gaan paardrijden heb je al in huis: dat is namelijk de wil om te leren! Verder heb je inderdaad een heel mooie stille beenligging ( Jaaaah: ben ik jaloers op!!). Op andere vlakken valt er nog wel wat te leren. maar de basis is er, en je rijdt zo te zien ook niet om al te makkelijke springpony's. Misschien eens kijken of je wat ervaren pony's kunt rijden waar jíj van kunt leren. ( nu moet jij als ruiter allerlei pony problemen oplossen) Het zou mooi zijn als je een tijdje op een ervaren pony kunt rijden, zodat je volledig aan je eigen ontwikkeling kunt werken.
Maar vooral blijven springen hoor!!

Parkietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 08:43

Neonlight schreef:
Ik vind het erg knap wat je doet, en ook heel knap dat je zo'n doorzettingsvermogen hebt.
Wat me heel erg opvalt is je hele stille beenligging. +:)+ Daar mogen veel mensen jaloers op zijn! Verder heb je niet de fijnste pony's om te rijden gekregen. Kyra gooit haar hoofd omhoog, ook tijdens de sprong, en gebruikt haar rug helemaal niet. Echt fijn springen zal ze niet doen denk ik. Is niet iets waar jij als ruiter iets aan kunt doen, het is de manier van springen van de pony.
En King loopt wat houterig in de galop, ik denk dat die tussen de hindernissen ook lastiger te rijden is.

Dankjewel. :o Kyra is inderdaad niet echt fijn om mee te springen, maar als je gewoon dressuur met haar rijdt is ze echt een topper. Ze zit dan heerlijk stil. King is inderdaad een hobbelaar in galop, heeft hij altijd al gehad.

Verder nog heel erg bedankt voor de andere reacties.
@ TanteSabien, ja, Tessa is echt de beste vriendin die ik me maar kan voorstellen. :j

xNaomi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 18:46

Auw, ik ben ook al een paar x flink gevallen met springen (ook met gewoon rijden)
En hoe ik gevallen ben is geen pretje, maar jij valt op je rug :n
Gelukkig heb je een bodyprotector aan! :)

Parkietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 18:48

xNaomi_ schreef:
Auw, ik ben ook al een paar x flink gevallen met springen (ook met gewoon rijden)
En hoe ik gevallen ben is geen pretje, maar jij valt op je rug :n
Gelukkig heb je een bodyprotector aan! :)

Ja, gelukkig wel. Ik rijd zowieso ( hoe schrijf je dat) altijd met bodyprotector aan, voel me dan veel veiliger.

SarahSammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 17:23

Citaat:
Als zij voor de sprong begint te rennen, kan jij haar voor de hindernis op een volte zetten, of zet haar maar eens stil voor de sprong.(als dat lukt)
Je moet nooit kijken of zij wil springen, als jij wilt springen en ze gaat hard moet jij haar bij je houden en voor de sprong been geven, zodat ze niet kan stoppen.
Maar ik zou beginnen met als zij hard gaat en jij kan haar niet inhouden, haar op een volte voor de sprong zetten, ze mag niet onder jou uit lopen.
Trouwens complimenten voor jou, dat je het commentaar goed opneemt en oplossingen vra

Nou, wij hebben juist geleerd dat een pony gewoon afremt bij een hindernis, we moeten dr gewoon altijd overheen.
En ik denk niet dat je kyra veel rustiger krijgt als je haar op de volte zet.

Parkietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 18:03

SarahSammie schreef:
Citaat:
Trouwens complimenten voor jou, dat je het commentaar goed opneemt en oplossingen vra

Nou, wij hebben juist geleerd dat een pony gewoon afremt bij een hindernis, we moeten dr gewoon altijd overheen.
En ik denk niet dat je kyra veel rustiger krijgt als je haar op de volte zet.

Ik denk juist van wel hoor

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 18:33

de eerste was eigelijk wel 'grappig' maar de tweede was wat pijnlijker, lijkt net dat het paard over jou heen loopt