Schuldgevoel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 12:23

Ik heb nu echt álles gelezen en heb de ,naar mijn mening, belangrijke dingen eruit gehaald.
Ik zit nu weer behoorlijk vol goede moed en ik ben val plan er vanmiddag nog op te stappen.

Ik ga eerst kijken naar mezelf, mijn reactie, wat doe ik en wat denk ik als bailey harder gaat? Word ik echt boos? Dan vind ik afstappen geen handig idee maar kan ik bijvoorbeeld ook even de teugels langer laten worden, stappen en even rustig uitblazen.

Stappen en galop gaat eigenlijk wel vrij goed op moment, iets waar ik op terug zou kunnen pakken als het even niet lukt.

Verder vond ik de afwisselingen een fijne tip :j Dat ga ik ook proberen. Meteen met wat anders bezig gaan, flink laten draven, veel figuren en haar energie er een beetje uit rijden.

Ik hoop met al deze punten, de komende week wat minder strijd te hebben. Te beginnen bij vandaag :) !

Ook heb ik veel gelezen over het longeren met bijzet. Zoals eerder gezegd heb ik daar nog niet de spullen voor omdat ik dat eigenlijk nooit deed en heb ik daar ook weinig ervaring mee. Dus dat is iets voor een wat langere termijn. Ik wil eerst zorgen dat iemand mij daarmee kan helpen en dat ik natuurlijk de juiste spullen heb.

edit: wat natuurlijk wel kan tot die tijd is eerst te freestylen en dan nog te rijden. Dat gaat ook altijd erg goed en ik krijg daarbij wel de volledige aandacht van haar kant.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 12:26

in dat geval, ga je denk ik heel "actief" moeten bezig zijn met je pony "af te leiden". Dus zoals eerder gezegd: zorg voor afwisseling, heel veel overgangen, schakelen in tempo, figuren,... je pony niet de kans geven om voor jou te denken en zelf initiatief te nemen. Als ze te snel gaat, onmiddellijk overgang terug en controle opnieuw herstellen.
Misschien kun je dingen uit de freestyle "meenemen" in het werk onder het zadel of gebruik een keer kegeltjes of iets dergelijks om tussen te slalommen

veel succes!

Nifinao

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 12:42

Wat leuk om te lezen dat je zo gemotiveerd aan de slag gaat met de ideeën. Fijn dat de verhouding tussen jullie wel in orde is, kun je dat van je lijstje van oorzaken schrappen.

Als je zelf rustig kunt blijven zal dat vast invloed hebben op je pony. Gezien haar verleden kan ze het moeilijk vinden om 'aan het werk' gezet te worden, maar als jij haar rustig en geduldig begeleid met 'aan het werk' (afwisseling in oefeningen en afwisseling tussen werk en rust) kan ze dat vast van jou leren en jouw pony kan jou helpen om rustig te blijven (als je dat niet bent gaat ze gewoon haar 'vervelende' gedrag vertonen)

Heel veel succes en wees niet te streng voor jezelf en je pony als het een keertje niet lukt. Zolang je maar kijkt naar wat er fout is gegaan en daarvan leert ben je heel goed bezig.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 17:07

:D :D

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 18:36

Weet je, als lesgever vind ik ruiters met jouw instelling zooooo leuk om les aan te geven. :j Want soms zijn de problemen die de ruiter ondervind met een kleine aanwijzing al op te lossen. Door iemand tegen zijn rijprobleem anders aan te laten zien gaat die ruiter vaak anders tegen zijn paard zien en voila, het rijden gaat ineens weer beter. Jij zoekt het probleem ook bij jezelf en daar kun je zelf dan ook een oplossing voor vinden. Is knap, volwassen gedacht en het houdt in dat je echt goed wilt leren rijden. En dat gaat er dan ook vanzelf van komen.

Vickz

Re: Schuldgevoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 19:55

En hoe is het rijden nu gegaan? Je zei dat je vandaag al aan de slag ging gaan met al de tips. Ik ben erg benieuwt :)

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 22:11

mijn smileys hierboven verklapte al een klein beetje hoe het was gegaan :))

Ik heb de hele tijd gelet op mijn eigen reacties en kwam tot de conclusie dat als bailey harder ging ik daarin ook mee ging met lichtrijden. Ik heb dat meteen geoefend en na een paar minuten was het tempo al stukken beter!

Ik ben vanmiddag vooral ook lekker actief geweest in het verschillende figuren rijden en ik heb haar flink laten draven. Tijdens het rijden liep ik tegen het probleem aan dat ze niet op eigen benen liep en zich vastklampte aan mijn teugel. Zodra ik mijn hand iets naar binnen bewoog gooide ze zichzelf naar binnen, en had ik het gevoel met mijn been bailey tegen te moeten houden.

Ik heb hierop de teugels wat langer gelaten waardoor ze echt op eigen benen moest lopen. Nu wist ik al dat bailey moeilijk ontspant met strakkere teugels maar er gebeurde nou toch wat positiefs! :))

Ze zocht een aantal keer mijn hand op en boog zo onwijs fijn de voltes en bochten in ! Dat had ze nog nooit gedaan. De galop ging ook lekker ontspannen.

Ik ga zeker verder met deze manier van trainen ! Het uiteindelijke doel is natuurlijk dat ik de teugels gewoon korter kan pakken zonder dat ze die spanning opbouwt maar we gaan met kleine stapjes.

Lotteettol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 11:32

Wat leuk om te lezen dat het rijden goed is gegaan en dat je er een positief gevoel aan over hebt gehouden!
Veel sucses met de volgende keren rijden, ik blijf het topic nog even volgen!

Nifinao

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 11:40

Wat een positief bericht! Ga lekker zo door in, zoals je al zegt kleine stapjes en geniet daarvan.

Babbels1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 11:55

Ik heb ook zo een pony, en rij express zonder bit.... dan kan het ook geen kwaad als je een keertje een goeie ruk geeft! maak een soort hengsten knoop met het halstertouw! dat kan geen kwaad.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 16:26

Het ging vandaag weer finaal mis. We begonnen zo goed en dan word ze ineens heel makkelijk en heeft ze zoiets van het zal allemaal wel.

En ik was weer zo slap om mijn zelfbeheersing te verliezen ;( verdomme

_Kaira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 19:29

Bailey_4ever schreef:
Het ging vandaag weer finaal mis. We begonnen zo goed en dan word ze ineens heel makkelijk en heeft ze zoiets van het zal allemaal wel.

En ik was weer zo slap om mijn zelfbeheersing te verliezen ;( verdomme

Ach weetje, de vorige keer ging het heel goed? :) En nu wat minder.. paarden hebben hun dagen, misschien kwam dat vandaag op een beetje banketstaaf moment maar misschien was het wel een chagrijndag? Heeft die van mij ook, als ze geen zin heeft gaat ze in het begin heel goed lopen en dan na een kwartier/half uur heeft ze zoiets van; ja daag, ik heb mijn best gedaan ga er nu maar weer vanaf.. Over 1 keertje rijden kun je niet oordelen, want paarden blijven toch dieren :j
Misschien volgende keer beter? Ben benieuwd :) wanneer ga je weer rijden?

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 20:32

Ja ik neem het bailey ook niet kwalijk maar mezelf wel. Ik had beter moeten weten dat het een keer niet zo goed kan gaan. Maarja wat gebeurd is, is gebeurd.

Ik heb voor mezelf in ieder geval een POP gemaakt:

Wat ging er fout? : Ik had voor mezelf niet duidelijk wat ik wou oefenen en raakte gestressed omdat ik bang was dat het daarom weer fout zou gaan.
Gevolg: Ik was met mijn gedachte meer bij dat het niet fout moest gaan als bij de oefeningen en ik was daardoor met de hulpen niet duidelijk genoeg. Bailey maakte hier direct gebruik van door er met de pet naar te gooien. Euhhh.. springschoen :+
Waarom ging het fout? : Ik had geen planning gemaakt en stapte niet af toen ik boos begon te worden.
Wat doe ik de volgende keer anders? :
- Ik maak een planning en bedenk van te voren wat ik wil oefenen
- Ik stap af als ik gefrustreerd raak

Aankomende dinsdag begin ik op mijn nieuwe ponyclub. Dinsdags hebben we dressuur en Donderdags springen. Ik heb voor mezelf besloten, het de komende 2/3 weken te houden bij trainen in de lessen en dat ik thuis longeer/freestyle of op buitenrit ga.

Ik moet voor mezelf dat positieve gevoel terug krijgen en dan lukt beter in de lessen omdat ik daar toch enige hulp krijg.

Ik stap er morgen weer op. Dan word ik door iemand anders geholpen :)

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 20:39

Is Bailey tijdens de wandeling ontspannen en luistert hij dan goed?
Want als het bij mij in de bak niet wil lukken (en het weer laat het toe) dan ga ik gewoon een eindje wandelen, gewoon ontspannen, ik laat mijn paardje met haar hoofdje lopen waar zij dat wil, ... Zij vind wandelen erg leuk. En dan doen we toch iets samen waar we allebei plezier aan hebben en heeft ze toch haar beweging gehad. En kan ik met een goed gevoel afstijgen, zonder dat we 'ruzie' maken ;)
Dan probeer ik het de volgende dag gewoon opnieuw!
Misschien een goede tip?

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 20:46

@ vickz, ze word dan vaak wel wat heet maar dat is niet echt een probleem :n dat vind ik ook best een goed idee :j Nu nog zorgen dat ik afstijg als ik boos begin te worden voor ik echt gefrustreerd raak.

Dat is een beetje mijn probleem, ik kan mezelf er niet goed toe zetten om af te stijgen := Maar ik ga het zeker proberen!

Zometeen nog even plannen wat ik morgen wil oefenen met mijn 'les' . Ben in ieder geval erg blij dat ze me wil helpen :)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 21:56

Ik heb even geen tips voor je maar wil wel graag kwijt dat ik het knap vind hoe je er mee bezig bent. +:)+

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 00:27

Super dat je er zo goed mee bezig bent. Ik begrijp precies wat je bedoelt, mijn tinker heeft ook wel eens het bloed onder mijn nagels vandaan gehaald en iedere keer als ik haar dan gestraft had voelde ik me daar alleen maar beroerder door en had ik er heel lang spijt van. Bovendien heb ik met straffen bij haar nog nooit iets opgelost, alleen dingen erger gemaakt.

Mijn merrie was toen ik haar pas had volledig onhandelbaar in de bak en ik wilde daar verandering in brengen. Op een volte brak ze vaak uit om finaal de andere kant op te rennen, puur en alleen omdat ze geen zin had om in te buigen (dat kon ze en begreep ze wel maar vond ze nog erg moeilijk). Ook met les en advies bleef ze het doen, ongeacht of ik de goede hulpen gaf. Ik vind het nog steeds vreselijk om toe te moeten geven dat ik haar toen wel eens een flinke lel met de zweep heb verkocht. Ook bleef ze soms gewoon stilstaan en was ze niet meer vooruit te branden. Ook dit dacht ik op te kunnen lossen met mijn zweepje, ik ben zelfs wel eens zo radeloos geweest dat ik iemand met de longeerzweep heb laten komen om mijn pony weer vooruit te krijgen.

Dan ging ze wel, maar als er eens niemand was om te helpen zat ik nog steeds met hetzelfde probleem. En met galopperen bleef ze staan in alle hoeken, met een noodstop. Met draven ging ze net als die van jou veel te snel. Ze trok enorm aan het bit; ik noemde haar toen altijd een blok beton met een mond van staal, want zo voelde ze op dat moment echt. Ze was gewoon vreselijk koppig en ik kon niet meer tot haar doordringen. Al helemaal niet op die hardhandige manier die toch al niet bij mij (en waarschijnlijk ook niet bij jou, anders zou je je niet schuldig voelen) past.

Op een dag heb ik voor mezelf besloten dat ik het zo niet meer wilde. Om de verleiding kleiner te maken heb ik toen een hele tijd zonder zweepje gereden. Dat ding is om je hulpen mee te versterken en niet om je paard mee te meppen.

Maar het belangrijkste is, zoals sommigen al zeiden, geduld. Ging mijn pony te hard draven, dan liet ik haar gewoon weer een rondje stappen. Als je hem in draf niet rustig krijgt, dan maar terug in stap. Intussen nam ik tijd om zelf weer tot rust te komen, tot 10 te tellen, een liedje te zingen of weet ik veel. En dan nog eens proberen. Weer te snel, weer in stap en weer opnieuw. Soms wel 10 keer tot ze rustig in draf ging en dan meteen uitvoerig belonen alsof je een wereldbeker hebt gewonnen. Dat momentje rust dat je voor jezelf neemt, geeft je paard ook even een momentje om tot zichzelf te komen. Dan is 'ie na een tijdje niet meer zo hyper als je aandraaft, want voor 3 pasjes in draf gaat hij zich niet lopen opwinden. Tenminste zo ging het met die van mij, ik heb geen wondermiddel ofzo.

Als ze stil ging staan ging ik gewoon zitten wachten. Hele gesprekken heb ik gevoerd met die knol, en intussen heb ik afgewacht, met een lang teugeltje. Ik dacht; eens kijken hoe lang ze het volhoudt. Dat was nog verbazingwekkend kort, want als het geen reactie uitlokt, tsja dan proberen we wel weer iets anders. Dus toen ging ze lopen en toen zei ik "braaf." Nu stopt ze nooit meer zomaar.

Uitbreken op de volte ben ik gaan negeren. Gewoon omdraaien en weer opnieuw en weer opnieuw en weer opnieuw. Op een gegeven moment merkte ze dat het geen zin had. En soms probeert ze het nu nog, maar de laatste keer dat ze het 10x achter elkaar deed is alweer meer dan een jaar geleden.

Ok, dit is een heel verhaal geworden, maar wat ik wil zeggen is, probeer toch een soort rust in jezelf te vinden of zoek afleiding als je kwaad wordt. Of ga gewoon ff lekker een potje zitten janken en begin weer van voor af aan.
Die pony is 100x sterker dan jij dus met ruwe hulpen win je niks en maak je hem en jezelf alleen maar van streek. Plus dat je je er machteloos door voelt, omdat je zo inderdaad niets bereikt.
Geduld hebben kan jij beter dan je pony, dus in die zin heb je wel een soort van "macht." Als je echt voelt dat je kwaad wordt en je pony een lesje wil leren denk dan bij jezelf "Ha, ik ben lekker geduldiger dan jij! Dat wedstrijdje win IK!" Ik zou persoonlijk niet afstappen, dan wint hij. Het moet op zijn minst 1-1 zijn als je de bak verlaat en geen 1-0 voor je pony. Als je zeker weet dat het in draf niet gaat lukken die dag, laat 'm dan maar in stap flink voor je werken (veel wendingen, voltes, slangevoltes, achten, gebroken lijnen etc.etc.)Als je kwaad wordt, dan kun je ook denken aan de leuke dingen die je met hem mee hebt gemaakt. Dikke kans dat je gaat zitten janken van frustratie, maar dat is altijd nog beter dan het afreageren op je paard en als die emotie er even uit is kun je ook makkelijker rustig opnieuw beginnen.

Wat voor mij ook heel belangrijk was, was veel tijd maken voor het rijden. Als het dan fout gaat, heb je heel lang de tijd om te wachten tot je pony luistert. Dan voel je niet zo die druk van "het moet nu lukken want ik moet over 15 min. weg." Heb je weinig tijd dan kun je beter lekker gaan wandelen ofzo en het rijden dan eens tot het weekend uitstellen als je heel de dag tijd hebt om dingen steeds opnieuw te gaan doen.

Ik geloof dat iemand al zei dat het typisch is voor een Haflinger en dat is het ook wel. Haflingers, Tinkers, Fjorden, die kunnen hier allemaal wel een handje van hebben. Helemaal verhelpen kun je het dus bijna niet. Zeker gezien de achtergrond van je pony. Dat zul je moeten accepteren; je zult straks gaan zien dat het soms wel 10 keer achter elkaar goed gaat en dat 'ie dan op eens weer denkt "goh, dat ouwe trucje van mij, hoe ging dat ook weer?" En geloof me, tegen die tijd kun je erom lachen als hij dan een keer zo lomp doet, want dat hoort toch ook wel een beetje bij hem en draagt eraan bij dat 'ie zo bijzonder en charmant is ;)

Ik dacht ook ooit dat ik mijn pony maar moest verkopen, maar nu zou ze nog niet weggaan als iemand er 10 miljoen voor bood.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 10:46

Nou dit is echt precies hetzelfde wat ik heb... Ik heb mijn paard net en hij is zo lief en het gaat steeds beter, maar onder het rijden... Als ik maar iets mijn teugels oppak, gelijk zóveel spanning (Snel lopen, rug wegdrukken kop omhoog)
en dan probeer ik hem gewoon met mijn zit terug te krijgen, daar reageert hij dan totaal niet op en dan wordt ik opeens zó kwaad.
Dan ruk ik hem om en begin te schelden en dan stap ik er huilend af omdat het kwaad ben op hem, maar me vooral schuldig voel als ik die ogen zie... Omdat ik weet dat we elkaar niet begrijpen ik wou dat we dezelfde taal spraken.
Maar ik blijf proberen en zou hem nooit wegdoen, het lijkt me zo gaaf om over een jaar heel veel vooruitgang te zien.

Ik word ook steeds bang als hij met zo´n gespannen rug en nek rent, dan denk ik, heeft hij pijn, moet ik eraf?? En als hij totaal niet inbuigt, als hij die kop weer scheefzet of gaat hijgen. Alleen als mijn instructrice erbij is kan ze me geruststellen dat hij echt geen pijn heeft alleen maar heel veel spanning en veel hersenen.

Ik vind het ook vervelend hoe mensen kijken hoe ik er heel rustig opstap en daarna helemaal gefrustreerd er weer af, en hoe hij met zijn kop omhoog loopt en hoe ik er in godsnaam op kom om bitloos te gaan rijden, enz.
Ik wil denken het boeit me niet, ik ga ze wat laten zien, maar ik wil niet dat mensen denken dat ik niet kan rijden...

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 11:11

@TS: Allereerst: je bent ook maar een mens. En ieder mens heeft zo zijn dingetjes... Het is al heel knap dat je je er van bewust bent en dat je er iets aan wilt doen.
Misschien als je dat beseft, dat je je dan minder schuldig voelt?

Dan een mogelijke oplossing: je schrijft dat je wel begrip hebt voor je paard, gezien waar ze vandaan komt. Misschien moet je eens iets met dat stukje doen. Misschien heb je wel te veel begrip waardoor je niet duidelijk je grenzen aangeeft?

Ik denk dat het bij jouw paard geen zin heeft het tempo terug te rijden door steeds maar ophoudingen te maken. Dat blijkt immers ook! Jij blijft volhouden, volhouden, volhouden...maar het paard ook. Jij verliest je geduld en geeft een ruk. Helpt ook niks.
Dus dit patroon moet je zien te doorbreken. Er zijn namelijk meerdere wegen die naar Rome leiden en deze weg is voor jouw paard niet de juiste.

Mijn advies: plaats het baalgevoel dat je er van hebt even buiten jezelf. Hiermee haal je de emotie die er achter zit voor jou er af. Je gaat dit vanaf nu zakelijk oplossen. Zodra je paard weer boven het door jou aangegeven tempo gaat lopen, ga jij de kleine volte op. Je stuurt dit in met je buitenbeen en je blijft dit ook duidelijk begrenzen met je buitenbeen. Je blijft op die volte rijden, totdat het paard terug komt naar jouw tempo. Dan rij je de volte uit het rechte stuk weer op. Versnelt het paard weer? Hup...jij stuurt de volte op (voor je buitenbeen).
Ik weet zeker als jij dit heel consequent volhoudt en je emotie er buiten weet te laten, je heel snel een paard hebt die in jouw tempo gaat lopen.

Longeren van te voren (wat ik ook voorbij zag komen) heeft in mijn ogen geen zin. Het is namelijk geen frissigheid...maar een stukje drammerigheid in het overschrijden van jouw grenzen. En dat los je alleen maar op door je grenzen te stellen op een manier waar het paard niet omheen kan. En die kleine volte helpt daarbij.
Afstappen vind ik eigenlijk ook geen goed idee. Je paard kan daarvan bevestigd krijgen dat hij 't maken kan. Immers...hij wordt beloond om zijn gedrag...want je stopt en laat hem er dus mee weg komen....

Nog wel een dingetje dat je uit zou moeten sluiten: gebitsproblemen of zadelproblemen, want als daar iets mee is kan het een vluchtreactie zijn voor pijn of hinder.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 12:37

@ hyperion _ Dat is nou precies wat ik vandaag met behulp van iemand heb geoefend :) ! Ze hebben veel op de volte gewerkt en ik ben op gegeven moment gaan doorzitten omdat ik haar er dan beter bij kan houden. Nou kan ik voor geen meter doorzitten maar het hielp wel.

Later kon ik ook lichtrijden in een rustig tempo.

Zadelproblemen zijn er niet :n ze is afgelopen jaar 2 x gekraakt en heeft een nieuw zadel aangemeten gekregen. Ik ben er oo kzeker van dat ze niks met haar tanden heeft maar dat had ik volgens mij ook in de OP gezet.

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 13:01

Oh...dat van die tanden heb ik dan overheen gelezen, sorry.

Wat grappig dat je dit precies zo geoefend hebt.
En ook fijn dat het al wat geholpen heeft.

Wat het doorzitten betreft...dat kan...maar als je dat zelf lastig vindt kun je ook gewoon blijven lichtrijden en wat dan ook nog kan helpen is een beetje vertraging in je lichtrijden te brengen. Op een gegeven moment zal je paard zich dan naar jouw ritme voegen ipv andersom.
Dit is even wennen in het begin maar het helpt wel.

Als je met doorzitten daardoor onrustiger in je lijf en vooral in je handen wordt, is het wellicht verstandiger om het met lichtrijden te proberen.
Ik weet zeker dat het je gaat lukken om je paard op jouw tempo te houden, als je dit met de voltes consequent blijft volhouden.

En dan sta jij aan het roer ipv je paard en hoef je je geduld ook niet meer te verliezen!

Lotteettol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 19:45

@ TS hoe goed ik je ook raad heb gegeven....vandaag had mijn pony ook een bui en gebeurde hetzelfde als wat jij had...ik verloor ook mijn zelfbeheersing een beetje...ik vind het zo erg en voel me best wel naar erbij. Ik weet niet zo goed hoe ik van het gevoel af kom en dan nog te bedenken dat ik een wedstrijd heb zondag...ik heb er helemaal geen zin meer in....ik denk dat ik beter af kan zeggen...?

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 20:54

Ik heb wat aan dit topic, vandaag heel goed mezelf beheerst en gewoon gelijk op de volte gezet totdat hij weer ontspande :D

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 21:30

Lotteettol schreef:
@ TS hoe goed ik je ook raad heb gegeven....vandaag had mijn pony ook een bui en gebeurde hetzelfde als wat jij had...ik verloor ook mijn zelfbeheersing een beetje...ik vind het zo erg en voel me best wel naar erbij. Ik weet niet zo goed hoe ik van het gevoel af kom en dan nog te bedenken dat ik een wedstrijd heb zondag...ik heb er helemaal geen zin meer in....ik denk dat ik beter af kan zeggen...?

hmm lastig :(:) Ik zou denk ik gewoon gaan. Anders baal je ook als je niet bent gegaan. Misschien gaat het juist wel heel goed :j

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 21:31

NeverGiveUp schreef:
Ik heb wat aan dit topic, vandaag heel goed mezelf beheerst en gewoon gelijk op de volte gezet totdat hij weer ontspande :D

haha super :D toch nuttig zo'n topic !