Kennelijk moet een groen paard meteen perfect lopen? Ik kies er voor om hem juist wel te laten spelen/klooien met het bit. Dat is echt geen verpesten of wat dan ook. Nogmaals, ik heb geen zin in een discussie over het soort neusriem en wel of geen sperriem. Ik heb een gegronde reden waarom ik zonder sperriem rij. Als hij over een paar maanden nog steeds raar doet met het bit, dan ga ik misschien een sperriem overwegen. Maar een groen dier moet zo vrij mogelijk gelaten worden. Ik longeer dus ook niet met bijzet e.d. Dat komt wel als een paard meer balans heeft. In dit stadium is gewoon luisteren het belangrijkste. Het dier moet zelf z'n balans vinden, waar het hoofd gehouden wordt is van ondergeschikt belang. Eerst ontspanning en balans.
De tandarts is 4 weken geleden geweest.
Verder heb ik meer dan 30 paarden ingereden, dit is dus beslist niet de eerste. Er zijn 1000-en wegen die naar Rome leiden. Ik sta open voor andere manieren, maar je moet altijd doen waar je je zelf het beste bij voelt.
Bitloos doe ik dus ook altijd later, just for fun, dit omdat je gewoon in de wedstrijdsport nog steeds met bit moet rijden (oke, bitloos kan tot en met de L2, maar daar heb je weinig aan als je hoger rijdt).
Elk paard dat een bit nog niet gewend is maakt kauwbewegingen zoals je hier kunt zien, dat gaat er wel uit als een dier wat verder gewend is.
Dit is een paard dat snel leert. Ik mag van mezelf maar 1 keer per week iets met hem doen op het gebied van training. Als ik er nu vaker wat mee zou doen, dan biedt hij te veel aan. Ben verder erg trots op hem.
Hij zal nog wel wat uitzwaren verwacht ik.