groen paard wordt zadelmak

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 17:44

anneliesdj schreef:
@ MLoeser; TS steunt niet op de hals, juist als je iets naar voren zit kun je gekke bewegingen van het paard goed opvangen zonder uit balans te raken. Té is nooit goed maar ik zie dit liever dan iemand die op zijn kont rechtop zit, dan zorg je alleen voor meer spanning in de rug.

Bij de galopfoto zie ik dat toch anders: geen enkel contact met de teugels en haar handen op de hals... Als ik paarden inrijd rijd ik niet meteen met strak contact, maar om juist in de galop alles los te gooien is mij nog nooit aangeraden.

anneliesdj

Re: groen paard wordt zadelmak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 17:48

Ze heeft op alle 3 de foto's contact met de mond, idd niet veel maar het is er wel.
En ze steunt niet op de hals hoor, is zowieso op 2 foto's duidelijk te zien, die 3e kan net een momentopname zijn, blijft natuurlijk een jong paard.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 17:49

Naar mijn idee zit het bit te hoog (vandaar dat hij z'n mond ook open doet)
Vooral op de eerste foto's zie ik dat het bit best hoog in zijn mond zit (je kunt een groot gedeelte van het bit zien)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 17:51

Vind 't erg fijne plaatjes :j Dat paard is daar heel serieus bezig met zijn carriere als Echt Rijpaard, leuk om te zien hoe hij z'n best doet. Fijn om een jong paard zo te zien, lekker ontspannen :) Veel succes nog met zijn verdere opleiding ts :)

sassie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 17:56

germie schreef:
Kennelijk moet een groen paard meteen perfect lopen? Ik kies er voor om hem juist wel te laten spelen/klooien met het bit. Dat is echt geen verpesten of wat dan ook. Nogmaals, ik heb geen zin in een discussie over het soort neusriem en wel of geen sperriem. Ik heb een gegronde reden waarom ik zonder sperriem rij. Als hij over een paar maanden nog steeds raar doet met het bit, dan ga ik misschien een sperriem overwegen. Maar een groen dier moet zo vrij mogelijk gelaten worden. Ik longeer dus ook niet met bijzet e.d. Dat komt wel als een paard meer balans heeft. In dit stadium is gewoon luisteren het belangrijkste. Het dier moet zelf z'n balans vinden, waar het hoofd gehouden wordt is van ondergeschikt belang. Eerst ontspanning en balans.
De tandarts is 4 weken geleden geweest.
Verder heb ik meer dan 30 paarden ingereden, dit is dus beslist niet de eerste. Er zijn 1000-en wegen die naar Rome leiden. Ik sta open voor andere manieren, maar je moet altijd doen waar je je zelf het beste bij voelt.
Bitloos doe ik dus ook altijd later, just for fun, dit omdat je gewoon in de wedstrijdsport nog steeds met bit moet rijden (oke, bitloos kan tot en met de L2, maar daar heb je weinig aan als je hoger rijdt).
Elk paard dat een bit nog niet gewend is maakt kauwbewegingen zoals je hier kunt zien, dat gaat er wel uit als een dier wat verder gewend is.
Dit is een paard dat snel leert. Ik mag van mezelf maar 1 keer per week iets met hem doen op het gebied van training. Als ik er nu vaker wat mee zou doen, dan biedt hij te veel aan. Ben verder erg trots op hem. ;)
Hij zal nog wel wat uitzwaren verwacht ik.

Elk paard is natuurlijk anders en het is uitproberen waar hij zich het fijnst bij voelt(dus niet alleen waar jij je het beste bij voelt).
Je kan niet elk paard over een kam scheren.
Als ik het zo zie zou ik bij hem echt een sperriem gaan gebruiken. Is voor het paard gewoon wat stabieler en dat is wat een jong paard nodig heeft. Je kan hem er daarna weer afdoen en kijken of hij dan rustig in de mond blijft.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 11:33

Wat een fijne fotoserie om te zien!
Zelf ben ik ook bezig met het doorrijden van mijn 3jarige en het gaat ongeveer ook zo.
Ik rijd wel met sperriem maar dat is meer mijn gewoonte, ik begrijp ook waarom jij dit niet doet.
Wel ben ik nu bitten aan het uitproberen omdat hij maar blijft rommelen.
Aangezien ik wil voorkomen dat dit bijvoorbeeld door mijn hand komt ben ik een zacht d-trensje met rollen
aan het overwegen. Dan is het rommelen ook leuk en gaat hij niet gek doen met zijn tong, dat deed hij
namelijk vorige week opeens.
Misschien is zo'n trensje een idee?? Bijv: http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/paarden/bitten/d-trens/product/4032940/166

Veel plezier en succes nog!!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 12:05

anneliesdj schreef:
TS je doet het super!!

Ik zie een paardje wat zonder poespas gereden wordt, een ruiter die het paard ontlast en meegaat met de bewegingen, paard is ontspannen en speelt met het bit, wat wil je nu nog meer?

Wat een gezeur dat je je paard zou verpesten omdat je geen sperriem gebruikt. Alsof zo'n paard vanaf het eerste moment zijn mond doodstil moet houden, dat is toch juist wat je niet wilt. Iedereen doet het op zijn eigen manier en zo'n ramp is het ontbreken van een sperriem nu ook niet, ik heb wel ergere dingen gezien.

@ MLoeser; TS steunt niet op de hals, juist als je iets naar voren zit kun je gekke bewegingen van het paard goed opvangen zonder uit balans te raken. Té is nooit goed maar ik zie dit liever dan iemand die op zijn kont rechtop zit, dan zorg je alleen voor meer spanning in de rug.

Helemaal mee eens! *\o/*

muiske07

Re: groen paard wordt zadelmak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 21:28

Ik vind dat de TS juist handelt!
Het paard krijgt de tijd om te wennen aan het bit, het is een vreemd voorwerp in zijn mond dus hij mag er toch op sabbelen en op knabbelen? Als je direct een sperriem rond doet dan kan het paard moeilijker wennen en denk ik dat een paard juist rapper lastiger zou lopen, je moet niet teveel in 1keer doen. :-)
Ik vind het juist goed dat ze zonder doet.

De houding van de TS is ook goed voor mij.
Ze doet rustig aan met hem dat is super! :j

En verder laat dat gezeur achterwege, ze weet waar ze met bezig is ;)
Velen kunnen hier een voorbeeld aan nemen.

Amen

sassie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 10:48

muiske07 schreef:
Ik vind dat de TS juist handelt!
Het paard krijgt de tijd om te wennen aan het bit, het is een vreemd voorwerp in zijn mond dus hij mag er toch op sabbelen en op knabbelen? Als je direct een sperriem rond doet dan kan het paard moeilijker wennen en denk ik dat een paard juist rapper lastiger zou lopen, je moet niet teveel in 1keer doen. :-)
Ik vind het juist goed dat ze zonder doet.

De houding van de TS is ook goed voor mij.
Ze doet rustig aan met hem dat is super! :j

En verder laat dat gezeur achterwege, ze weet waar ze met bezig is ;)
Velen kunnen hier een voorbeeld aan nemen.

Amen

PFFFF Amen.Nou dat gaat wel ver hoor!!!
Eigenwijs is ook wijs :+

moes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 17:18

Leuk paardje en ziet er verder goed uit! Ik vind soms je houding niet geweldig, maar ik weet dat dat niet altijd makkelijk is op een groen paard.
Een groen paard hoeft en kan zeker niet perfect lopen en een sperriem zit alleen maar aan een hoofdstel zodat paarden hun mond niet open doen en het er dus in sommige gevallen mooier uitziet en het paard kan minder kracht in de mond zetten zodat de ruiter meer controle heeft. Ik rijdt die van mij (en eerder, toen ik nog andere paarden reedt, als het kon ook) ook zonder sperriem omdat ze daar veel ontspannender van loopt. Wel heb ik groene paarden (uitzonderingen daar gelaten) altijd met een dubbel gebroken bit gereden omdat een enkel gebroken "schaart" Daar mee bedoel ik dat als jij een terugwerkende hulp geeft, het bit in de mond samen knijpt en bovendien een punt vormt (vaak tegen het gehemelte of tong). Het liefst rijdt ik jonge paarden met een bustrens omdat die stiller ligt.
Er zijn zoveel verschillende boeken, verhalen,documantaire's, reportage's deskundigen, clinic's en ga zo maar door over inrijden en tja, wat is goed...? Inrijden doe je goed als jij vanuit een respectvolle leiderspositie naar het paard toe, hem/haar het vertrouwen leert te krijgen in het bereden worden door een mens. Alle technieken die daar bij horen zijn zeker van belang maar helaas zijn daar nog veel verschillende visies op en niet alles is aangetoond op waarheid.
Wat betreft het (half)verlichte zit in galop: ik zou daar niet voor kiezen omdat je dan altijd minder in balans bent dan wanneer je zit. Het is minder veilig voor de ruiter maar bovenal naar mijn inziens storend voor het paard. Ik snap het argument wel dat je, wanneer je op zijn rug zit, zwaarder bent, maar je het moet de bedoeling zijn dat wanneer je een paard inrijdt, hij hier ook lichamelijk aan toe is en dus sterk genoeg is om ruitergewicht te dragen. Bovendien moet je mijn inziens niet te lang achter elkaar galopperen met een groen paard.
Verder zou ik toch wat oefenen om het paard wat meer richting aanleuning of i.i.g. hals naar beneden te rijden. Het is nl. erg slecht voor een paardenrug om zo met het hoofd omhoog gereden te worden.

Veel succes en plezier met hem!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 18:26

meer aanleuning was vorige week nog niet echt mogelijk, controle over hoofdhouding heb ik nog niet. Vandaag ook weer gereden (dus eerste keer weer na het maken van deze foto's, we hebben geen haast. Hij heeft tussendoor nog een keer vrijgesprongen, ik doe dus 2 keer in de week iets met hem, en dat kan zijn wandelen, vrijbewegen, longeren, vrijspringen of rijden. ). Af en toe zoekt hij m'n hand, vandaag hadden we voor het eerst momenten dat hij een hele lange zijde een constante aanleuning had. Dat betekent dat meneer het netjes begint te leren, maar je moet gewoon nog niet meer verwachten. Ik vraag nog helemaal niets, hij moet het zelf uitzoeken. Op het moment dat er meer balans komt bij het paard, dan zoeken ze zelf je hand op en dan komt de rest vanzelf.
Er zijn dus nu momenten dat hij hoog loopt met z'n neus met een weggedrukte rug, maar er zijn ook momenten dat hij vanzelf naar beneden gaat. Dat laatste beloon ik natuurlijk, want daar wil ik heen. Nu mag hij zelf de teugellengte nog bepalen, over enige tijd vraag ik wat meer en bepaal ik het wat meer.
Als het moet zou ik hem over een maand een B proef kunnen laten lopen. Maar hij mag toch nog niet officieel starten, dus waarom zou ik dan haast hebben? Ik doe het rustigaan. Ik ben gewoon trots op hem zoals het nu gaat. De rest komt vanzelf.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 11:05

Lijkt me een goede insteek. Jij bepaalt wat jullie doen, het paard geeft aan wanneer hij eraan toe is. En je bent 'm steeds een kwart stap voor, probeert steeds z'n grenzen wat te verleggen. Zo zou je dat toch bij ieder paard moeten doen? Ik denk dat deze jonge ruin een erg zelfstandig rijdier zal worden waar je prettig mee kunt werken als je hem met beleid zelf eea laat uitzoeken.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 11:39

ah wat een zoetje! leuk dat hij het zo braaf aanpakt.
als het zo werkt voor jou zonder sperriem is het prima toch? Ik beleer ze wel graag met africhtingsneusriem of gecombineerd met sperriem omdat mijn ervaring juist weer is dat je dan sneller een betere aanleuning hebt omdat het bit stabieler ligt.

wbt het verlicht zitten ga ik met liselot mee.
heel veel plezier met hem!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 11:45

Maar waarom zou het paard niet eerst aan het bit mogen wennen voordat je aan de aanleuning gaat werken? :? Als dit paard dit nu nodig heeft als een soort tussenstap, en de TS ook alle tijd heeft om 'm te laten wennen zie ik er weinig verkeerds in?

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 11:54

Je bent lekker bezig +:)+