eindelijk gaan we vooruit of niet ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 11:08

Heleen1988 schreef:
Ik ben het op zich wel eens met wat hierboven gezegd is op basis van de foto's. Natuurlijk kan je houding nog wel wat verbetering gebruiken, maar welke houding kan dat niet? Je ben je ervan bewust dus lekker verder blijven oefenen!
Verder vind ik het echt te ver gaan om jouw 'verbeterde' rijstijl/rijkunsten en je instructrice helemaal af te branden op basis van een paar foto's.

Vind je dit afbranden dan? Ik noem het tips.
Waar het op neer komt is dat op basis van de foto's de eerste foto's er beter uitzien.
De amazone zit hier beter en het paard loopt meer ontspannen.

Zitlessen nemen is ook een goede tip, daar leer je een hoop van!

Anoniem

Re: eindelijk gaan we vooruit of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 11:13

ik vind de 1e foto's beter vanaf daar had je een beter begin om hem goed aan het lopen te krijgen, dan de laatste foto's

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 20:00

eerst gebruikte hij zn achterhand veel beter,
is helemaal weg.

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 22:50

ja ik weet het niet hoor
maar uh op de 1e 3 foto's liep het paard absoluut niet fijn drukt de rug weg ik zit zo scheef als een hoepel
en paard ging er regelmatig vandoor.

Laatste 3 foto's ( met namel de 1e hiervan ) is veel relaxter is haar aandacht bij mij. Heb ik toch echt meer paard onder me ook loopt ze hier niet in mijn hand want ze laat hier gewoon los. Dat ze nog zo op de voorhand komt is dat ik haar wel altijd strak van voren heb gehouden ( omdat ze altijd ervandoor ging ;) Dat ze meer van achter eronder moet gaan komen dat weet ik, maar ik zal eerst toch de nageeflijkheid onder de knie moeten hebben. En inderdaad wat aan mijn zit doen.
Ik merk juist nu aan mijn paard dat ze dit toch echt super vind. Ze briest en het is meer vrolijker paard ( ik ken me paard wel goed dat ik een bries kan inschatten of ze het er mee eens is of niet) Als ze het er niet mee eens is het echt wel zo n paard dit het heeeeel duidelijk laat weten dat ze het niet wil.
Hopelijk kan ik jullie over een tijdje meer nieuwe foto's laten zien over de over de vooruitgang

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 22:52

Meid, je vraagt aan ons feedback. Dan geven we je feedback, en heb je op werkelijk alles een weerwoord. Wil je nu werkelijk feedback of niet?

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 22:54

Heb ik nou echt dat hele verhaal zitten typen & je leest het niet eens? Als je het gelezen had, en had gekeken bij de foto's zie je dat er toch echt wel een kern van waarheid in zit. Jammer hoor, maar wel flauw dat je gewoon geen enkele tip nuttig neemt.

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 22:54

uhm ja maar ik mag toch ook ergens mijn mening over geven zie het als toelichting
en sommige vind ik ging feedback maar uh ... dat kan ik maar beter niet zeggen
Jah zullen sommige zeggen moet je geen foto's op bokt zetten dan kun je dit verwachten.
Dat is ook wel zo maar ben gewoon trots op mien peerd :D :D :D en zij ook mij :D

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 23:04

Vind de 3e(dacht ik) een fijne foto, hier probeert ze echt je hand op te zoeken. de laatste 3 foto's ben je idd veel te veel met de voorhand bezig. Probeer niet voorover te vallen, lekker recht opzitten op je kont zitten en van achter naar voor rijden, benen er aan houden en iets druk op je teugels dan komt de nageeflijkheid vanzelf zonder veel met je teugels te doen of zelfs te moeten dwingen. Vind je een leuk paardje hebben. Gewoon lekker trainen en ook met je instructrice dan komt het allemaal goed!

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 23:06

dank je sharonaa

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 23:06

marenmar85 schreef:
ja ik weet het niet hoor
maar uh op de 1e 3 foto's liep het paard absoluut niet fijn drukt de rug weg ik zit zo scheef als een hoepel

Laatste 3 foto's ( met namel de 1e hiervan ) is veel relaxter is haar aandacht bij mij. Heb ik toch echt meer paard onder me ook loopt ze hier niet in mijn hand want ze laat hier gewoon los. Dat ze nog zo op de voorhand komt is dat ik haar wel altijd strak van voren heb gehouden ( omdat ze altijd ervandoor ging ;) Dat ze meer van achter eronder moet gaan komen dat weet ik, maar ik zal eerst toch de nageeflijkheid onder de knie moeten hebben. En inderdaad wat aan mijn zit doen.
Ik merk juist nu aan mijn paard dat ze dit toch echt super vind. Ze briest en het is meer vrolijker paard ( ik ken me paard wel goed dat ik een bries kan inschatten of ze het er mee eens is of niet) Als ze het er niet mee eens is het echt wel zo n paard dit het heeeeel duidelijk laat weten dat ze het niet wil.
Hopelijk kan ik jullie over een tijdje meer nieuwe foto's laten zien over de over de vooruitgang

ik ben een stille meelezer, maar wil hier toch even op reageren.
Nageeflijkheid komt namelijk vanuit de achterhand. je paard loopt niet nageeflijk als hij op de voorhand loopt, dan loopt hij gewoon in een krulletje maar dat heeft helemaal niets met nageeflijkheid te maken.

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 23:19

Wij hebben Mariena toen van jou gekocht, wij dachten fijn nieuw baasje voor haar gevonden te hebben maar helaas was dat niet het geval.
Ik weet als geen ander dat deze merrie absoluut niet makkelijk is om te rijden. Ze is echt ontzettend voorwaarts en sterk. Springen daar en tegen vond ze wel super leuk en kon ze ook haar energie fijn kwijt.
Ik ben blij dat je je paardje weer terug hebt en wens jullie heel veel succes!

SarahSammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 23:26

Nou ik vind de ''verschrikkelijke'' foto's er een stuk prettiger uitzien dan de ''betere''.
Je paard loopt daar erg achter de loodlijn.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 23:36

marenmar85 schreef:
ja ik weet het niet hoor

Je zit op de nieuwe foto's niet beter als op de oude, eerder slechter voor zover het op deze foto's te zien is. Het paard gebruikt de rug op de nieuwe foto's ook niet goed. Het minder wegschieten is natuurlijk wel een verbetering voor je eigen veiligheid, maar ik vraag me oprecht af of je paard dat nog wel kan in deze houding.

Mag ik je vragen wat je momenteel vooral voor oefeningen doet in je les?

lovezico

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 10:00

Dit ziet er goed uit bovenin rijden moet je nog niet doen dit is losrijden.
erg goed van je je paard loopt niet te diep dit is losrijden erg goed voor het paard erg fijn dat je op die manier rijd :o

SarahSammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 10:15

Waar je ook op moet letten is dat je voortdurend naar je paard kijkt, je moet gewoon vooruit kijken.
En ook moet je je hakken goed uitdrukken en rechtop blijven zitten.
lovezico schreef:
erg goed van je je paard loopt niet te diep dit is losrijden erg goed voor het paard erg fijn dat je op die manier rijd :o

Het paard loopt wel degelijk te diep ( niet op de eerste foto's natuurlijk )
Aan de teugel betekend dat het hoofd van het paard in een rechte horizontale lijn naar beneden loopt, maar hier loopt hij veel te diep.

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 13:36

Ik sluit me bij de meerderheid aan!
Hoeveel gewicht heb je eigenlijk in je handen, het lijkt net of dat je paard alleen maar hangt en niet op eigen benen loopt.
En je prikt hem constant met je sporen, als je je hakken meer uitdrukt en je been niet zover naar achter legt, dan ga je vanzelf meer rechtop zitten ipv zo ver voorover hangen.
Op de foto's lijkt het namelijk net of dat jullie samen voorover gaan vallen, en over dat staartgezwiep, dat zie je op de laatste twee foto’s ook.

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-11 18:34

hoi

nou vandaag meer op mijn zit ( rechtop) gelet en haar neusje meer naar voren, rijd wel stuk fijner inderdaad. Ok geprobeerd de achterhand er meer onder tezetten maar dat vinden we nog wel er moeilijk
voor de rest liep ze superfijn. morgen dagje vrij maandag weer les

oja was nog iemand die vroeg wat voor oefeningen we deden
buigingen naar binnen en buiten, achterhand er bij krijgen, en mijn zit
dat was het zo ongeveer

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 19:29

TS, goed van je dat je naar ons hebt willen luisteren! Nog beter dat je nu hebt kunnen merken dat we geen onzin verkochten ;-)! De achterhand er onder krijgen doe je niet even hoor, gaat wel een poosje overheen! Concentreer je nu eerst maar op de neus eruit rijden, dan ben je eigenlijk al meteen bezig met een actievere achterhand te krijgen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 19:53

Goed hoor ts!
Echt super dat je iets doet met de tips!

+:)+

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 11:18

Als aanvulling op de wat er al gezegd is:
Ik denk dat een zadel waar jij wat meer ruimte in hebt ook wonderen zal doen. Doordat het zadel wat aan de kleine kant is wordt je in een verkeerde houding geduuwd met als gevolg dat je volledig uit balans bent en voorover valt. Zodra je recht gaat zitten kan je paard meer op de achterhand komen en zal je ook merken dat ze minder zal gaan duiken. Ik denk als jij rechtop had kunnen zitten op de eerste "nieuwe" foto dat het een heel fijn plaatje was geweest.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 11:28

Ga mee met de rest ook wbt zadel. Ik vind het verkeerd om redeneren dat je werkt(e) aan recht richten terwijl je eigen houding zoals je het zelf zegt " zo scheef als een hoepel is". Dat lijkt mij het belangrijkste om nu eerst aan te gaan werken, zorg dat je zelf zo recht mogelijk zit en wordt je goed bewust van het effect van jouw houding op de houding van je paard. Leer echt voelen wanneer ze los door haar lijf loopt, wanneer ze goed haar achterhand erbij heeft etc.

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 13:08

de zitting is wel goed alleen wil ik een zadel met meer knie wrong die me van voren tegenhoud
en eigenlijk het naar voren zitten is ook iets van vroeger. ( wilde de vrouwelijke dingen :P ) die wat groot waren verbergen. Nu gelukkig niet meer dus ik mag wel wat trotser gaan zitten ook om mijn paard.
Het rechtrichten vind ik verschrikkelijk ( ook mijn paard) bovendien moest ik toen nog raar zitten ook. Dus hou het maar de klassieke manier

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 20:14

Als je in een zadel zit waar je goed in past, moet je een handbreedte ruimte voor en achter je hebben. Een gegeven wat ik op je foto's niet terug kan vinden. Verder gaat een grotere kniewrong je probleem niet oplossen. Je kan dan de onbalans die je op de foto's hebt opvangen met de dikkere wrongen, maar je gaat hier niets rechter van zitten.

Als je de mogelijkheid hebt zou je eens een zadel met een vlakkere zit en niet te veel kniewrong moeten uitproberen. Omdat je minder steun hebt kan je je minder makkelijk in het zadel vast zetten en ben je aangewezen op je eigen zit. Dit klinkt misschien in eerste instantie niet aantrekkelijk, maar dit heeft wel als resultaat dat je recht MOET gaan zitten om in balans te blijven. Als je daar eenmaal aan gewent bent wil je nooit meer in een gedwongen zadel zitten ;) .

appelflap2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 20:49

lovezico schreef:

pff ook eens eentje die ziet dat er wel degelijk goed aan dit paard wordt gewerkt
zal even het een en ander toelichten
ik ben de instructrice/vriendin uit dit verhaal (heb 2 fasen goed afgerond O.R.U.N. achter mijn naam staan)
het paard was in het begin ten tijde van de eerste 3 foto's constant op de loop. schrok van ieder zandkorreltje, bladertje enz...racete er dan vandoor zonder stuur, liep met haar rug helemaal op slot, was niet nageeflijk controle was zeeeeeer ver te zoeken ze kon alleen maar op een klein voltetje draven galop was niet aan de orde want dat kon ze niet meer daarbij was ze niet gelukkig altijd chacharijnig als je haar aanraakte stond ze al op tilt
heel frustrerend voor mar en ze kwamen samen ook in een visueuse cirkel van frustratie tegenover elkaar.
vreugdesprongen in de wei maakte ze niet. kortom voor mij geen teken van een happy athlete.

toen mar op vakantie ging voor drie weken ben ik haar gaan rijden
daarvoor gaf ik haar af en toe al een lesje maar nu had ik drie weken de tijd om er een beetje gevoel van mij in te zetten zodat mar kon voelen dat wat ik zei toch echt wel de goede manier was voor marina (ja daar ben ik van overtuigd)
de eerste paar dagen duurde het een kwartier voor ik er de rust in kreeg en ze kon gaan ontspannen zonder dat de omgeving haar te veel werd ze zocht van alles op om onder haar ruiter uit te komen
maar na drie dagen kon ik gaan zitten en rijden
ik liet haar lekker diep en rond lopen waar ze ontspannen is niet meer schrikt en haar tempo rustig was
zo heb ik haar in die drie weken een heel stukje losser en fijner door haar lijf gemaakt ook in haar rug.
en we konden merken(ook de mensen van stal) dat mariena prettiger in haar vel kwam.

mar kwam terug van vakantie en zag een heel ander paard staan
ging erop zitten en kwam er daar ook achter dat het een veel fijner gevoel was

ik ben met mar bij het begin gaan beginnen
eerst in het natuurlijk evenwicht haar paard over het lichaam losser zien te rijden
en van daaruit kun je naar die ah toe gaan werken want hoe kan een paard met een bezemsteel in zijn ruggenraad zijn rug opbollen om op de ah te lopen????
daarvoor moeten wel eerst de spieren los zijn!
op de ah hoeven ze pas in de m
vanuit waar we nu bezig zijn gaan we eerst maar eens naar het horizontaal evenwicht en dan komt die ah er zelf wel onder mag het paard er rustig naartoe gereden worden?
de houding van mar is inderdaad wel een probleem maar dat komt vanzelf goed
we zijn druk aan het oefenen en vastbesloten op onze manier weer een elastisch blij paard van mariena te maken
en dat lukt al aardig want ze rent weer door de wei als een veulentje en de relatie paard ruiter is weer helemaal op in love niveau je kan zien dat het paard er in ieder geval (net als wij) heel blij van wordt.

plus als jullie een beetje beter kijken kunnen jullie zien dat de foto's niet door een prof. fotograaf gemaaakt zijn (IK) en dat vertekend het beeld ook wel een beetje.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 23:01

Op bokt heb je schijnbaar tegenwoordig een verdediging nodig. Blijft het wel appart vinden dat mensen aan de hand van 6 foto's zoveel opmerkingen kunnen geven. Daarbij is een foto ook nog een moment opnamen. Dat de ts recht op mag gaan zitten en trots moet zijn op het paard wat onder haar kont loopt zien we allemaal. su6 in elk geval