Manegepaarden in het chique voor de lens

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Izzy19

Re: Manegepaarden in het chique voor de lens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:23

De paarden zien er goed uit!

Die drukplekken vielen mij ook wel op, jammer genoeg inderdaad veel voorkomend bij manegepaarden.

Daarnaast om even een misverstand uit de wereld te helpen: een paard heeft absoluut geen 4,5kg tot 6kg sportbrok per dag nodig om goed in zijn vel te staan! Mijn paard krijgt amper 1,4kg per dag en die zit veel beter in zijn vel dan wanneer hij meer dan het dubbele kreeg. Veel hooi/voordroog/kuil is wel heel erg belangrijk!
Fijn dat ze daar zo goed voor hun paarden zorgen!

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:49

Leuke paarden hoor!

Idd die drukplekken voor de zadels vielen mij erg op!
En wat krijgen ze veel voer joh
onze manege voert ook genoeg, mijn paard krijgt ong het meeste, 2 kg in de ochtend in in de avond, dus 4 kg in totaal en das echt een boel hoor!

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:52

mooi "visitekaartje" voor de manege ook!
die paarden/pony's zijn toch het grootste reclame ding :D
als ze er goed en verzorgd uitzien spreekt dat vaak meer aan!

nachtmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:54

Mooie manege paarden!
ze zien eruit alsof je er ook nog een hele leuke (FNRS) proef mee kunt rijden!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:58

Prachtige paarden zeg. Ik vind dat ze er goed gezond uit zien.
Alleen WOW zo veel brok kan niet goed zijn.. Mijn paarden krijgen alle drie geen enkel brokje, en zien er ook gezond huid. Dus brokken en voer hebben niet echt een relatie tot elkaar..

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 21:00

Mooie foto's en ook hele leuke paarden. Ze staan er netjes bij allemaal, alleen erg jammer van de drukplekken inderdaad. (en das nou precies de reden waarom ik met mn handeltje ben begonnen, zie onderschrift).

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 21:02

Wauw, mooie foto's leuke paarden! Lekker glanzend ook, en mooi ingevlochten, ziet er goed uit +:)+

gekkenhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 21:03

Leuke paarden en mooie foto's. ze zien er erg happy en vriendelijk uit :)

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 01:05

Wow wat een leuke reacties allemaal, bedankt! :)
@Adrija:
Iwan is nu een privépaard, hij ziet er supergoed uit! En Merlin is er ook nog (mocht je die kennen) maar die werd een beetje druk buiten, dus die is weer naar stal gegaan. Heb ik dus niet zoveel foto's van...

Wat betreft de drukplekken, dat is inderdaad jammer. Toch vind ik wel dat er hier zoveel mogelijk wordt gedaan om dit te voorkomen. De paarden lopen ipv met dekjes met dikkere dekens, ziet er niet zo mooi uit, maar is wel beter voor de ruggen. Bij het paard Patriek zie je nog een klein drukplekje, dit was veel erger maar dit is gelukkig ook verbeterd :). Nieuwere paarden lopen eerst een tijdje met een zadel van een ander paard, degene die het beste ligt, want als hij uiteindelijk niet geschikt is dan is het zonde als je er al een zadel voor hebt gekocht. Maar als hij uiteindelijk blijft dan komt er een nieuw zadel. Ook komt er eens in de zoveel tijd een zadelmaker die alle zadels controleert. Dus er wordt zoveel mogelijk gedaan om dit te voorkomen :)

FromNorway

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 01:18

Floor_x schreef:
In de zomermaanden gaan ze iedere dag het land op ja.
En in de overige maanden worden ze of losgegooid of gelongeerd.
Ook krijgen ze, in tegenstelling tot vele andere maneges, gewoon voldoende voer.
Je ziet op veel stallen dat de manegepaarden bijna niets te eten krijgen om ze rustig te houden. Hier krijgen de paarden zo'n 4,5 tot 6 kg sportbrok per dag, en nog een flinke plak kuilgras. Dat helpt ook wel ze een alerte blik te geven :)

Jammer, dat zinnetje over voldoende voer. Nou ja, daar ga ik verder hier niet over beginnen :o

Nette foto's!

AshleyvdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 10:54

Floor_x schreef:
Fleur_V schreef:
Oewh, wat zien deze er goed uit voor manege paardjes! (Absoluut alleen maar positief bedoeld!)
Mag ik vragen hoe ze gehouden worden? Komen ze bijvoorbeeld buiten?
Ze zien er namelijk zo lekker fris uit!

Mooie foto's ook. :)

In de zomermaanden gaan ze iedere dag het land op ja.
En in de overige maanden worden ze of losgegooid of gelongeerd.
Ook krijgen ze, in tegenstelling tot vele andere maneges, gewoon voldoende voer.
Je ziet op veel stallen dat de manegepaarden bijna niets te eten krijgen om ze rustig te houden. Hier krijgen de paarden zo'n 4,5 tot 6 kg sportbrok per dag, en nog een flinke plak kuilgras. Dat helpt ook wel ze een alerte blik te geven :)

Leuke manege paardjes!
Biks hebben wij gewoon bassis en krijgen bij ons maar 3 kilo op een dag! Voldoende brok en genoeg hooi! Ze werken hard genoeg voor je!
Alleen kwa beweging komen ze gewoon buiten in een zandvlakte.
En in de zomermaanden buiten op het land en in de vakantie dag en nacht!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 10:59

Ze krijgen wel veel voer zeg, die van de manege bij ons zijn ook lekker gezond, maar die krijgen geen 4,5 tot 6kg per dag!

Maar de paarden zien er erg goed uit! :D

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 11:02

mooie paarden hoor! Grappige namen hebben ze ook ^^

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 12:26

Over het voer:
Het is inderdaad, maar dit wordt wel gekeken naar hoeveel ze lopen.
Op zaterdag lopen ze bijvoorbeeld bijna allemaal maar 1 uur, en dan krijgen ze ook minder voer. Dan staan ze op half voer, dus krijgen ze 2 tot 3kg. Of wanneer er een paard kreupel is en dus helemaal niet loopt krijgt hij maar een halfje per voerbeurt, dus 1.5 kg. Ook wordt er gekeken naar de omvang van het paard, kleinere krijgen minder brok dan de grote (alhoewel het vooral grote zijn :P). En wanneer een paard te dik is krijgt hij ook minder brok.
Maar zo staat er ook een paard (Pooh) die toen ze kwam onwijs mager was, en ze wou maar niet dikker worden (is toen direct ontwormd), dus die krijgt 's avonds laat nog 1k brok. En je ziet wel resultaat.
Kortom, er wordt echt wel goed gekeken naar het voer wat ze krijgen, en er wordt wel echt bij nagedacht welke hoeveelheid er bij welk paard hoort.
De pony's krijgen sowieso een stuk minder, die krijgen 1kg per voerbeurt dus 3 kg per dag.

KenJeMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 12:41

Super mooie foto's floor!Paarden zien er goed uit. Er is wel een flinke paarden wissel geweest zeg,ik ken alleen patriek,nobless,en topper obs nog! Zijn rebel,igor,merlin,monik weg?

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 12:49

Rebel wel helaas :(.
Igor en Monik zijn gepromoveerd tot pony's en Merlin was onwijs druk buiten dus heb ik niet veel foto's van kunnen maken! Dus die is weer terug naar stal gegaan voor de veiligheid :P
Maar even voor het idee:
Dit is Merlin - Merrie - 17 jaar
Afbeelding

lautje90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 12:52

Ze zijn echt mooi geworden de foto's Floor!!!
Onze knappe paardjes!!

KenJeMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 12:55

Jammer dat rebel weg is! (waarom eigelijk?) En oja,igor en monik waren im 'mijn' tijd al 'pony'.
Maar je kan mooi fotograveren hoor!

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 12:57

Rebel was telkens kreupel, en dan liep hij weer even goed, en dan was hij weer kreupel.
Dus die moest helaas weg, mocht wel zijn laatste weken iedere dag los :)
Largo ken je toch ook nog wel? Of was die er nog niet toen jij wegging?

KenJeMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:00

Nee volgens mij kwam largo toen ik net weg ging. Iwan is nu toch van noor? En wel gaaf dat die knappe obs er nog is!

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 13:03

Jup Noor heeft Iwan gekocht :)
Hij ziet er onwijs goed uit!

En Obsje, ach die overleeft alles :)

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:07

Wat fijn om eindelijk eens verzorgde manegepaarden te zien! Keep up the good work +:)+ Ze zien er super uit!

KenJeMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:08

Lekker off-topic dit,maar in mijn tijd was dit het pony bestand,wat is daar nog van over? Nexus, lola, juul, kaval, bessie, droopy, dustin (staat namens sandra lekker van zn pensioen te genieten)nepal verder weet ik het niet meer......

Asjemenauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:12

Asjemenauw schreef:
Jeetje, manege Liethorp ... dat is wat jaartjes terug dat ik daar geweest ben. Herken dan geen enkel paard -snif-

Floor_x schreef:
Hoelang geleden? Misschien ken je Kaval nog? Die staat er al weer 15 jaar!

Hoe lang geleden ?? Oei daar moet ik even diep over nadenken. Dat moet zo ergens rond 1999 zijn. Namen die ik nog herinner zijn Bossanova, Kelvin, Boito, Eagle, Hannibal, Pepper, Meta, Jorinda, Viola, twee hele oude goudjes Arikara en Oscar .. als ik mijn brain wat meer koffie geef en nog meer laat kraken komen er vast nog wel meer namen naar boven drijven. Kaval .... gohhh durf het niet te zeggen. Ergens komt de naam me wel bekend voor maar ik geloof niet dat ik ooit een lesje op Kaval gereden heb, of het moet heel in het begin geweest zijn ?? Kan me nog wel een heel verlegen en serieus nerveus paardje herinneren ... maar of dat Kaval was ??

De laatste jaren (mijn laatste jaren daar althans) werd er veel geschoven in het paarden-bestand. Het was een komen en gaan. Na het verliezen van een paar van mijn grote favorieten besloot ik dat ik wel even genoeg afscheid genomen had en ben ik gestopt bij Liethorp. Niet veel later had ik mijn eigen paardje.

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 13:18

Kaval was een pony, een fjord :D
Van het rijtje dat jij noemt ken ik alleen Kelvin, die is in 2007 weggegaan...
Er zijn inderdaag periodes dat het ineens heel snel wisselt allemaal, maar ook periodes dat er niks weggaat.
Dat hou je helaas...