Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Een IJslander is gemaakt om in barre omstandigheden te leven en zijn eigen kostje bij elkaar te zoeken. We zijn hier niet op IJsland. We zijn hier in het hoge Noorden op kapot gelopen stukken afgezet en bij elkaar gesprokkeld land, te veel paarden in wollige vacht. Zeker verwaarloost en vermagert, slechte hoeven enzo. Het gaat niet alleen om de paarden die op de diverse landjes lopen maar ook om de paarden die niet van buitenaf zichtbaar zijn. Ook veelste veel scharminkels op een beperkt oppervlakte, kreupelen gevallen. Bah
denice schreef:Tsja, ze laten ophalen is natuurlijk ook geen mogelijkheid. Zolang ze daarop staan, zal het gras ook niet echt aangroeien in het voorjaar.
Gaat die vrouw nog regelmatig langs? Kun je niet eens met een van haar hulpverleners gaan praten? Heeft ze die? Misschien kun je zo ook maar enigzins tot haar doordringen. Confronteren en uitleggen.
Wel lastig, zeker als jij er steeds naar moet kijken. Ik zou alle instanties die je kunnen helpen helemaal platbellen, zulke mensen, zonder geld en zwakzinnig, zouden toch ook eigenlijk geen paarden mogen houden!
Anoniem schreef:Wat verschrikkelijk.. kan er niet iets gedaan worden door de media op te zoeken (H v NL ? of Editie NL ?) zoiets.. Tsja ik denk dat als er al meerdere actie's ondernomen zijn. En de situatie echt zo beroerd is. De Dierenbescherming niets doet..
Dan maar zo.. Maak foto's van de situatie.. En stuur die naar zo'n zender..
tamary schreef:Als er met die man te praten valt is het dan niet mogelijk om hem te vragen merries en hengsten te scheiden? Als er geen dieren meer bij komen wordt het in elk geval iets makkelijker om er genoeg voer voor te vinden en de merries hebben minder nodig zonder veulen om te zogen.
Als die vrouw zulk gevaarlijk/raar gedrag vertoont is aangifte dan geen optie? En als ze zo fel is tegen manlief toch eens melding maken bij de politie van vermoeden huiselijk geweld tegen hem. Als de AID en DB niets willen/kunnen doen, dan maar de mensen zelf proberen aan te pakken via regels waar wel wat mee te doen is.
Dat de schuldeisers die pony's niet in beslag nemen zal wel met de situatie waarin die verkeren te maken hebben. Graatmager en geen basismedische zorg gehad, dus zelfs de slager wil ze niet hebben, want er zit geen vlees op.
idefix4 schreef:Weet je wat ik doe met de dierenbescherming? Klagen dat ze zo zijn en weigeren om ze ook maar één cent te geven. Daar wordt alleen de directeur maar rijk van. Het helpt toch niet!
Kan je niet eens een DA vragen wat ie ervan vindt? Een IJslander is gefokt voor erbarmelijke omstandigheden. Op IJsland lopen ze los rond en niemand die ze daar bijvoert. Mss scharrelen ze hun kostje nog bij elkaar. Op deze foto komt niet echt duidelijk naar voren dat het paardje er slecht uit ziet.
stef schreef:Naar mijn idee zijn de eigenaren de eerste die hulp nodig hebben als ik het zo lees, dan komen de paarden "vanzelf".
Mensen hebben geen gas etc... Dat moet niet kunnen. Heel erg sneu voor de paarden, maar eerst die mensen helpen, dus idd GGD oid. Die kunnen dan ook weer instanties inschakelen voor de dieren.
Hilbrand schreef:Dierenbescherming is niet de juiste instantie om in te schakelen . Heb je echt niks aan .Bel gewoon de AID en vraag of ze met spoed willen handelen , gezien de nu al zo lang slepende kwestie.
_Esther_87_ schreef:Als je nou eens al de mensen waarvan ze land gebruiken probeert te achterhalen, en met hen een overleg houdt. Vervolgens geef je die man bv twee weken de tijd om de dieren elders onder te brengen. Zo niet, vraag of je dan zelf een goede plek voor ze mag zoeken. Laat iedereen die er één wil hebben er voor 50 euro één komen halen, dan is de eigenaar waarschijnlijk blij en die dieren zijn gered. Persoonlijk zou ik (mocht ik plaats hebben dan) best 50 euro over hebben om zo'n diertje te komen halen.
Antje1989 schreef:Volgens mij weet ik over welke boerderij jij het hebt, heb even in je profiel gespiekt en je zegt dat een gedeelte van de boerderij afgebrand is laatst (broeksterwoude?). Over deze mensen heb ik ook heel wat verhalen gehoord! En vroeger, misschien 10/8 jaar geleden fietse ik daar regelmatig langs. Ik vond het altijd zó vreselijk om te zien, de arme paardjes hadden overal wonden en waren hartstikke mager. Ik weet nog een paard dat een enorm ontstoken oog had, was echt enorm opgezet, en hier werd niks aan gedaan. Ik kon niet geloven dat ze dat zomaar toelieten! Ik ben er nu al een tijd niet meer langs geweest, en ik schrik ervan dat dit nu nog steeds gaande is. Hoe is dat mogelijk? Snap niet dat deze mensen met een waarschuwing weg komen!
Waves schreef:Of haal er gewoon iedere paar weken een paar weg en verzorg ze/verkoop ze of laat ze inslapen. Merkt die eigenaar waarschijnlijk niet eens en laat hem maar bewijzen dat de paarden van hem zijn. Jij kan aantonen dat je er al tijden voer voor koopt, hij niet.
Ik wens je veel succes, gelukkig heb je meerdere mensen uit de buurt achter je.
Amalarab schreef:Zou het helpen als we van Bokt iets gezamenlijks gaan doen daar? Dus jij geeft een rondleiding (rondlijding meer) en dan kunnen we uit eerste hand vertellen aan de LID wat we hebben gezien. En dan komt er eens een belletje van 'nieuwe' mensen.
Mayflower_ schreef:Ik dacht de omgeving al te herkennen! Jeetje ik ben er regelmatig langsgereden, langs dit weiland. Niet wetende dat hier zoveel paarden staan..
Arme dieren!! Als ik wat kan doen dan hoor ik het graag!

Willekes schreef:Ik ben bekend met de situatie (via via) daar. Te triest. Behalve de paarden die sterk vermagert zijn en zich in grote hoeveelheden vermeerderen. De schulden die uitstaan. Er staan ook niet zichtbaar van buiten het erf paarden in de schuur waar het donker is, geen daglicht, geen voer en tot de enkels in de poedersuiker. Ik snap werkelijk niet dat er sinds 2009 niets meer is gebeurd en het bij een waarschuwing blijft. Woon niet in de buurt maar zeg foto's maken en dossier vormen. Maak het bekend naar buiten. Al is het maar dat de paarden medische voorziening krijgen en eten. En ja, ze zijn mager. Ik heb van een paar jaar geleden paarden gezien die vel over been waren. Een aantal zijn er toen verkocht. Al dan niet met papier. Deze mensen willen naar mijn weten geen hulp en zijn niet capabel genoeg hiernaar te handelen. Instanties zijn te log en te veel bezig met papierwerk. Er zijn al zo veel mensen geweest die jullie voor gingen. Super dat jullie ze bijvoeren.Een IJslander is gemaakt om in barre omstandigheden te leven en zijn eigen kostje bij elkaar te zoeken. We zijn hier niet op IJsland. We zijn hier in het hoge Noorden op kapot gelopen stukken afgezet en bij elkaar gesprokkeld land, te veel paarden in wollige vacht. Zeker verwaarloost en vermagert, slechte hoeven enzo. Het gaat niet alleen om de paarden die op de diverse landjes lopen maar ook om de paarden die niet van buitenaf zichtbaar zijn. Ook veelste veel scharminkels op een beperkt oppervlakte, kreupelen gevallen. Bah
![]()
Ik zou foto's maken en filmpjes. Geef de paarden een account op hyves en facebook en gebruik de sociale media en gewone media om aandacht hiervoor te krijgen. Wij willen vast wel meehelpen dit de wereld in te helpen.
_Esther_87_ schreef:Als je nou eens al de mensen waarvan ze land gebruiken probeert te achterhalen, en met hen een overleg houdt. Vervolgens geef je die man bv twee weken de tijd om de dieren elders onder te brengen. Zo niet, vraag of je dan zelf een goede plek voor ze mag zoeken. Laat iedereen die er één wil hebben er voor 50 euro één komen halen, dan is de eigenaar waarschijnlijk blij en die dieren zijn gered. Persoonlijk zou ik (mocht ik plaats hebben dan) best 50 euro over hebben om zo'n diertje te komen halen.
Angeliekje schreef:Kippenvel.... Dat dit nog KAN gebeuren in Nederland! De dierenbescherming zou zich moeten schamen dat ze niet optreden en die paarden daar weghalen! Ik hoop dat er een of andere actie op touw gezet kan worden. Vreselijk.....