Filmpje Demo Working Equitation

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 23:26

Dat laatste zinnetje is natuurlijk altijd het allerbelangrijkste met wat voor tak van sport je ook bezig bent.
Ben zeer benieuwd naar jullie vorderingen :D
Oh, weet niet of het me gaat lukken om te filmen tegelijkertijd :o , dacht meer aan foto´s omdat het natuurlijk wederzijdse concentratie en samenwerking (tussen Flash en mij) vergt.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 10:20

Jesser schreef:
Dressuurmatig bezig zijn op een andere manier. En dat kan ook buiten.. We trainen regelmatig buiten als we een bosrit rijden.

Idd, je hebt evengoed je 'skills' nodig om je paard netjes door zo'n parcours te krijgen, het is alleen wat functioneler (leuker, vind ik ook) en je hebt er buiten ook nog wat aan. Zo fijn als je paardjes hebt die gewoon rustig over alle bruggetjes sjouwen, niet opkijken van een rijplaat of kliko en zich rustig achterwaarts laten sturen als je niet verder kunt op een smal pad. Op dat punt is het wel hetzelfde als western trail maar ik denk dat de jury én publiek serieus een flauwte krijgt als iemand op een manier zoals in dat tweede filmpje over een brug vliegt :') .
Was wel weer een traktatie om naar te kijken, dat tweede filmpje :9 .

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 22:49

Westernruiters hebben vooral die ook trail rijden wel een stapje voor wat betreft ervaring. Maar inderdaad, in de western gaat het vooral om beheersing van de gangen en de moeilijkheidsgraad qua parcours ligt hoger als bij de WE. Als voorbeeld een L ligt dichter bij elkaar en minder ruimte om te manoevreren met je paard.
Maar de WE heeft wel iets meer spectaculairs wat betreft de speedtrail.
Daarnaast is dit alles in een, zeker ook op de grote westrijden, dressuur, trail op verzameling, apart op speed en teampenning.

Pluizebolpum, de mate van samenwerking wordt steeds hoger en je raakt fijner op elkaar ingesteld. Een paard in de arbeidsrijstijlen, is een paard wat zelfstandig kan denken maar vooral ook getraind is op gehoorzaamheid, stiptheid, de hulpengeven enz enz..

Brenda, natuurlijk zijn foto's ook ok! Querido zijn welzijn staat altijd op nummer1, daar is geen discussie over mogenlijk. :) (ik leef meer in dienst van mijn paard..)

Anouk, ik ben het zeker met je eens, als je je paard in die mate getraind hebt, hij ook een dressuurproef zonder meer aan kan. Dat moet ook, want ook in de WE is een onderdeel dressuur verwerkt. Enigszins anders van opbouw als bij de reguliere dressuur, maar het is zeker een belangrijk onderdeel. Ook leuk om te vermelden dat kledingkeuze best wel vrij. Je bent niet helemaal strak aan regels gebonden. Nette kleding met aarde tinten wordt wel op prijs gesteld. En kleding van herkomst van paard is helemaal geweldig.
En je mag ook muziek gebruiken tijdens je proef. Maakt het een stuk gezelliger..

idefix4

Re: Filmpje Demo Working Equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 22:56

Wouw! Dat filmpje had ik nog geen tijd voor gemaakt, maar dat is echt gaaf! Daar zou Des ook heel geschikt voor zijn. En Sam ook absoluut. Een brug draait hij ook geen hoef voor om. Toch eens kijken dat we snel een keer kunnen lessen zo! Het ziet er absoluut gezellig uit en ik vind het persoonlijk meer sport dan zo'n dressuurproefje. Eens zien hoeveel Z-ruiters dit na doen! Anky geef ik een goeie kans. :+

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 23:02

Wat ontzettend leuk zeg! Ik kende dit nog helemaal niet. Maar jij en je paar doen het echt super samen!
Dat tweede filmpje is ook erg gaaf om te zien. Mijn interesse is gewekt, al heb ik een heel ander type paard.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 23:21

Wat voor type paard heb je dan?

Eknowledge

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 23:28

Erg leuk filmpje!
Mooi voorbeeld van 1 zijn met je paard :)

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 00:41

Jesser schreef:
Niet alleen wat betreft de speedtrail hoor...ik vind de trots en het vuur in de uitstraling van Iberische paarden zo prachtig om te zien, hele mooie dieren...

Qua moeilijkheidsgraad in het parcours, tja, wat is moeilijk? Alleen al die mikado aan balken tijdens een Worldshow waar je doorheen, om, in, over en tussen moet manouvreren of met snelheid én controle door überhaupt een trailparcours te gaan en dan heb ik het nog niet eens over de garrocha en wat je daarmee aan moet. Ik weet niet wat ik moeilijker zou vinden...
Ik denk dat op hoog nivo met een paard presteren sowieso moeilijk is, ongeacht wat je doet...

Maar het blijft ontzettend leuk om dit zo allemaal te zien en lezen. In de basis, het werken op het terrein en met vee met een paard dat gehoorzaam is maar wel zelf kan nadenken, lijkt het op elkaar, maar de verschillen, wat zal het zijn? een mix van cultuur, historie en misschien het soort paard?, zijn evengoed wel duidelijk.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 08:32

_Dune_ schreef:
Wat ontzettend leuk zeg! Ik kende dit nog helemaal niet. Maar jij en je paar doen het echt super samen!
Dat tweede filmpje is ook erg gaaf om te zien. Mijn interesse is gewekt, al heb ik een heel ander type paard.

Even snel reageren Dune, het maakt in principe niet uit wat voor type paard je hebt. Het ene paard zal door z'n bouw en temperament wat sneller of langzamer leren. Maar in principe is iedereen welkom voor de Working Equitation.

In een van onze eerste clinics deed een kennis mee met een joekel van een rijpaard. Echt een groot langgelijnd paard. Het kost dan wat meer tijd om zo'n paard los te rijden, zijn lijf reageert minder snel op korte voltes e.d. maar na uurtje trainen en loswerken begon hij zowaar heel mooi te lopen. Niet dat ie meteen zo scherp kon wenden en draaien maar als je het de tijd geef om hierop te oefenen had het gekund. Ik zie ook filmpjes van ruiters met rijpaarden die meedoen. Bv afgelopen jaar in Borken in Duitsland deed een van de leden van het Nationale Duitse WE team mee met een Duits warmbloedpaard. Ging meer dan prima..

Maar ook tinkers fjorden haflingers, alles en iedereen is welkom. Paardenrijden zit hem niet in trucjes of kunstjes,(hiermee bedoel ik niet vrijheidsdressuur, want dat is prachtig om te zien) maar zit in de tijd die jij wilt besteden om je paard soepel los en fit in zijn lijf en geest te houden.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 10:20

Bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik zal je site in de gaten houden voor clinics en demo's in de buurt.
Ondertussen ga ik lekker verder trainen met mijn tinker en daarbij jou film als inspiratie gebruiken.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 20:15

Pluizebolpum schreef:
Jesser schreef:
Niet alleen wat betreft de speedtrail hoor...ik vind de trots en het vuur in de uitstraling van Iberische paarden zo prachtig om te zien, hele mooie dieren...

Qua moeilijkheidsgraad in het parcours, tja, wat is moeilijk? Alleen al die mikado aan balken tijdens een Worldshow waar je doorheen, om, in, over en tussen moet manouvreren of met snelheid én controle door überhaupt een trailparcours te gaan en dan heb ik het nog niet eens over de garrocha en wat je daarmee aan moet. Ik weet niet wat ik moeilijker zou vinden...
Ik denk dat op hoog nivo met een paard presteren sowieso moeilijk is, ongeacht wat je doet...

Maar het blijft ontzettend leuk om dit zo allemaal te zien en lezen. In de basis, het werken op het terrein en met vee met een paard dat gehoorzaam is maar wel zelf kan nadenken, lijkt het op elkaar, maar de verschillen, wat zal het zijn? een mix van cultuur, historie en misschien het soort paard?, zijn evengoed wel duidelijk.

Ik vind die Mikado behoorlijk ingewikkeld en de controle daarover heel knap. Dat is echt precisiewerk. Ook daarin steekt een ongelofelijke samenwerking en knap om te zien.
De verschillen wat je zo op het eerste oog ziet is dat een iberisch paard 'hoog' gedragen loopt. De hoofd/hals is hoog opgericht(dit is van nature al meer zo), terwijl de verzameling bij Quarters/western beleerde paarden juist weer laag is. Maar een goed gereden quarter verzameld daarin net zo goed als de iberier. Alleen op een andere manier.
Wist je dat er in bepaalde quarterlijnen in het beginsel ook pre bloed loopt?
Vorig jaar in Borken in Duitsland liep er een quarter in traditionel Iberische uitrusting. De amazone reed het dier ook a la vaquera, maar als je goed keek zag je dat het paard en amazone in eerste instantie western getraind waren.
Wat betreft cultuur en historie, doma vaquera is al eeuwenoud, overgegaan van vader op zoon.

Het vergt een uitdaging en doorzettingsvermogen om het beste uit jezelf en je paard te halen, als je die motivatie hebt. Goede condities zijn daarbij te creeren voor wat betreft instructie en je moet ook de mazzel hebben dat je paard het leuk vindt en graag wil leren.

En bedankt voor je compliment, het vuur, de trots en het heerlijke karakter van de pre ben ik als een blok voor gevallen.. Jaren geleden al..

Anouk, begin rustig eens met wat pionnen te slalommen.. dat is op zich is al hele verandering.. en daar kun je ook mee spelen, ruimer of juist korter zetten.. Voorwaarts erdoorheen of achterwaarts terug...

Dune, als je vragen hebt of je loopt ergens tegen aan en je komt er niet uit, stel ze gerust aan me..

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 21:50

Gaaf!! 8-)
Heb tijdens een trainingsweek een paar van die hindernissen gereden, weliswaar in stap en een rustige draf, maar toch heel gaaf!!
Geef je ook clinics/workshops op locatie?
Bij ons op stal hebben we een aantal stalgenoten die wel serieus interesse hebben ;)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 22:10

Nathaly: Nou blijkt Dune ons gespot te hebben in de Drunense Duinen. _O- De wereld is klein!

Ik heb al een mooie foto gezien van je paardje Dune. Ik denk dat er ook bij jouw paardje wel talent in zit. Ik kende iemand met een Tinker, die dacht dat ze Sam er wel uit zou rennen in de Duinen. Dat is haar niet gelukt. Maar hij kon ook behoorlijk hard! Er zijn zo veel facetten aan WE. Volgens mij kan elk paard zijn talenten wel kwijt hierin.

Nathaly, ik ga hier zeker mee aan de slag. Gek genoeg pakte ik dat al mee in de clublessen. Daar staan pionnen in de bak om de 40-meter lijn aan te geven. Bak is 60 meter lang. Sam vindt dat idd erg leuk.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 22:35

Jesser schreef:
Dune, als je vragen hebt of je loopt ergens tegen aan en je komt er niet uit, stel ze gerust aan me..

Bedankt! Dat is aardig van je. Ik heb vandaag al gelijk wat dingetjes uit je filmpje gebruikt in het bos. Paar pasjes zijwaarts over een boomstam lukte al!

idefix4 schreef:
Nathaly: Nou blijkt Dune ons gespot te hebben in de Drunense Duinen. _O- De wereld is klein!

Ik heb al een mooie foto gezien van je paardje Dune. Ik denk dat er ook bij jouw paardje wel talent in zit. Ik kende iemand met een Tinker, die dacht dat ze Sam er wel uit zou rennen in de Duinen. Dat is haar niet gelukt. Maar hij kon ook behoorlijk hard! Er zijn zo veel facetten aan WE. Volgens mij kan elk paard zijn talenten wel kwijt hierin.

En nu spot ik je weer hier :D Ik zal eens hard gaan oefenen op de dingen die ik hier heb gezien, en natuurlijk mijn dressuurlessen weer oppikken na die eindeloze sneeuw.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 22:38

Mss kunnen we het tzt wel combineren? Volgens mij is de afstand wel te doen. Dan zijn we al met 4 of 5.
Woensdag eens bespreken op de ponyclub. Daar houden ze ook wel van afwisseling in de ponylessen. Mag via PB natuurlijk. Wat zouden de kosten zijn van een les?

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 21:10

Jah daar komen we wel uit hoor!

Mochten mensen nog vragen hebben, stel ze gerust, met plezier wil ik het een en ander uitleggen.

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 23:33

hoi Jesser,

leuk dat er nu een topic over de WE is!!!
Ik ben er ook nog steeds erg enthousiast over ook al gebeurd er hier in Nederland nog erg weinig mee.
Het zou leuk zijn als er meer mensen wat mee gaan doen, super initiatief +:)+

Ik ben dus iemand die dit met een tinker doet in traditioneel schotse kleding (mijn paard komt uit schotland)
Afbeelding
(ja ik had een helm op ivm de regels van de manege, anders heb ik er een baret bij)

Verder heb ik bij de WAWE de jury opleiding gedaan en ben ik afgelopen jaar de FITE vertegenwoordiger geworden voor de TREC en WE.
Ook ik ben basis ruiter en verwacht niet dat mijn tinkie erg hoog zal komen omdat ze niet echt verder kan in de dressuur en dan toch de TREC bij haar voor gaat.
Misschien word het wat voor een nieuw paard waar ik nu mee bezig ben.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 17:38

Dan zou ik vragen aan de beheerders van de WAWE of ze de side willen aanpassen, je staat nog steeds als aspirant-jurylid vermeld.

Het mocht ook wel een keer een topic hierover, want de WE is veel te leuk om te rijden! Wie weet dat ik hiermee ook meerdere mensen enthousiast kan krijgen hierover. En er worden her en der ook clinics e.d. georganiseerd.
Komen bij ons meer en meer vraag naar.

En zo zie je dat mensen met de paarden en toch traditioneel-getrouw kunnen rijden.

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 17:53

om die site's goed te krijgen kost helaas jaren.
we zijn nu sinds september bezig om de gegevens op de FITE site in orden te krijgen (face to face en per mail) maar dat werkt ook nog steeds niet. De WAWE is nog lastiger bereikbaar.
Ook krijgen we de evenementen oproep op zijn vroegst een week van te voren en dat is toch erg lastig plannen als je naar zuid Frankrijk, Portugal of Italie moet.
Het is trouwens aspirant internationaal jury voor grote wedstrijden zoals EK's en WK's, voor nationaal is dit al ruim voldoende.
Om een stap verder te komen moet je mee draaien op die grote wedstrijden en als je die dan te laat hoort lukt dat niet.

Bij de FITE zitten ze ook te wachten tot het hier meer vorm gaat krijgen, maar daar kunnen we dus meteen aanschuiven doordat de TREC al goed opgestart is.

Het zou zeker schelen als we een grotere groep kunnen vertegenwoordigen, je komt dan toch voor meer dan een handje vol mensen en dat geeft meer toegang.

maar ik hoop dat er door meer belangstelling weer wat meer voor elkaar komt, het is te leuk om zo te laten vervliegen.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 09:03

Daar heb je gelijk in, het is echt veel te leuk om te laten vervliegen!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 12:03

De filmpjes laten al wel zien dat WE iets anders is dan Reining. Ik weet niet hoe ik dat moet omschrijven, maar WE spreekt mij meer aan dan Reining.
Ik rijd op een vrij grote vereniging. Daar merk ik heel duidelijk 2 stromingen. De echte dressuurruiters, waarvan ik altijd dacht dat ik hun respect wilde. Inmiddels weet ik dat je niet moet rijden voor het respect van een ander maar voor je eigen lol. Dat is ook meteen de 2e groep. Die staan echt open om te leren en onderzoeken de mogelijkheden. Persoonlijk vind ik dat veel leuker. Deze mensen zijn veel geïnteresseerder in elkaar en bespreken veel meer facetten van het paard. Paarden zijn veel meer dan een behaarde dressuurfiets. Ze zijn enorm veelzijdig.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 09:56

De WE is heel anders als reining, het enige wat je ermee kunt vergelijken is dat er beiden uiteindelijk eenhandig gereden wordt. De tradities van WE stammen wel van het werk met vee maar vanuit iberische/zuid-franse tradities. Wat uiteindelijk echt mondiaal is uitgegroeid. En ook landen met geen of weinig ervaring met werken te paard met vee doen ook mee vol enthousiasme. Kijk eens naar de onderste link van de Engelse amazone.. Het is niet alleen maar snelheid op een parcours, want ook beheersing en verzameling komen er juist heel veel in voor. Je moet je paard hierop ook echt trainen. Juist dressuurmatig. Anders ga je dat op hoog niveau niet redden. Dat maakt ook de afwisseling in de WE zo leuk. Het heeft alle onderdelen van rijstijlen die je in Nederland maar kunt vinden, in een arbeidsrijstijl verzameld. (er komt zelfs een sprongetje voor in het parcours en ringsteken)

Een training van een paard op hoger niveau. Leuk om te kijken en van op te steken.

Een bekende WE ruiter, met stukjes van de dressuurproef en het parcours

Een filmpje over team penning. Een ruiter haalt een aangewezen koe uit een kudde met een garrochastok, die enkel gebruikt wordt om een koe aan te tikken, er mag absoluut niet ruw omgegaan worden. Achter de lijn wachten de teamleden en zodra de ruiter de koe over de lijn heeft gedreven mogen de teamleden helpen met begeleiden van de koe. Daarna is het de bedoeling om de koe in afzondering in een roundpen of omheinding te drijven.
http://www.youtube.com/user/HelenBarlow ... urV9oAr8IE

Hier een engelse ruiter die een dressuurproef rijdt (eenhandig) in engelse traditie en kostuum met muziek
http://www.youtube.com/user/HelenBarlow ... h_MMKeEzcw

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 11:18

wat een gave filmpjes zeg....vooral die bovenste vind ik mooi..
die concentratie,en toch zo relaxed ogend...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 11:30

hee, wat leuk, mooi filmpje!

ik ben vorig jaar wezen kijken in Eersel om ee idee te krijgen
heb de wedstrijd van dit jaar ook al in de agenda staan al weet ik nog niet of ik mee ga doen

wel leuk dat er iets meer over te vinden is, de oude site wordt nauwlijks bijgehouden |(

lees ik nu dat er 3 april een clinic is in Eersel?

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 11:47

Eersel word dit jaar alleen een TREC wedstrijd en helaas geen WE.
Over een clinic op 3 april in Eersel weet ik ook niets, zal Lotje eens vragen over wat dat dan zal zijn, maar die wilde er niets meer mee (tenminste, dat was een paar weken geleden)
Dat zal ook meteen de reden zijn waarom de site niet bijgewerkt word (al heel lang)