Zip's Power palomino appaloosa bij dressuurstal Laurena

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 14:31

@Joscaa: er wordt antwoord gegeven op een vraag van Cassidy.

Het zijn inderdaad momentopnamen en als het eerst inderdaad een paard was met veel problemen, dan is het mooi dat het nu al zo gaat inderdaad, maar aan de hand van deze foto's krijg ik nog niet het 'wauw gevoel' en die bak oogt erg zwaar. Dat is gewoon wat opvalt, we kunnen de verhalen erachter niet ruiken en ze worden in de openingspost niet door TS genoemd. :)

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 14:33

Als ze dat ook even in haar begin post had gezegd, scheelt het al een hoop denk ik. :)) En dan zijn ze inderdaad al vooruit gegaan, maar toch zie ik liever meer ruimte van voren, júist als ze alleen maar om hoog wilde, dat moet je ze lekker vooruit rijden en ruimte geven van voor. Met korte teugel kunnen ze net zo goed steigeren. :)

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 14:35

Knap paard! Ik vind het er niet heel erg fijn uitzien.. De ruiter geeft hem heel weinig ruimte van voren waardoor hij alleen maar opgekropt gaat lopen.. Toch meer VW-NW, denkt dat dat veel meer effect heeft, dan gaat hij van voren uiteindelijk ook wel lekker ontspannen!

saral

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 14:40

Misschien een heel andere insteek...

Als ik paarden rijd die er achter duiken, neem ik de teugels zeker niet op die plek aan. Ik houd ze dus niet kort. Ik verleng ze juist een stukje en rijd daar dan met mijn been naar toe totdat hij het bit op lengte aanneemt. Hetzelfde geldt voor moeilijke paarden. Als je die kort houdt, geef je ze juist reden om uit te willen breken en te gaan bokken / steigeren. Ik geef ze dus eerst lucht, waardoor ze langzaam vertrouwen op kunnen bouwen en verbinding met de hand kunnen gaan zoeken.

Er is niet 1 goede manier en het moet goed voelen voor jou en je paard. Maar misschien toch wijsheid om er in ieder geval even rustig en diep over na te denken....

Groetjes, sara

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 14:41

Komt vast wel goed TS en plaats over een tijdje nog eens foto's, dan kunnen we zien hoe ze vooruit is gegaan, veel succes verder! :)

Charaz

Re: Zip's Power palomino appaloosa bij dressuurstal Laurena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 14:46

Ik zal zeker over een tijdje nog eens foto's plaatsen, het ligt in de planning om volgende week eens zelf met Zippy te gaan rijden en kijken hoe dat gaat.

De foto's hoeven ook nog geen 'wauw' factor te hebben die hoop ik over een tijdje zelf te plaatsen als ik ermee rijdt :P

Zippy is trouwens nu 6 jaar oud, wordt niet bitloos gereden, maar zonder sperriem, voor ik haar kocht is ze western ingereden en zodoende geen sperriem gewend.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 14:48

wat vind je van de rest gegeven commentaar dan?

ondanks de uitleg dat het paardje voorheen veel bokte en stijgerde is het juist heel "slecht" om de teugels zo kort te houden.
er zijn meerdere wegen naar Rome, maar dit zou absoluut niet mijn weg zijn.

Hoop dat het paardje het bij jou goed doet en je haar zelf verder op kan pakken.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 14:56

Ik ben het er helemaal mee eens dat Zip veel meer VWNW moet, ook het zadel (is mijn eigen zadel hoor) lijkt op de foto's erg ver naar voren te liggen.

Voor ik trouwens commentaar krijg over het rijden op een paard dat bokt en steigerd, ze is van te voren helemaal nagekeken door de dierenarts, tandarts en fysiotherapeut om uit te sluiten dat het lichamelijk was. Dit deed ze altijd in het begin als ik begon met rijden, na zo'n 20 minuten (en ik het altijd won) liep ze braaf.

Nu heb ik nog meer paarden te verzorgen en rijden, werk ik en heb nog een zoontje dus vandaar de keuze haar door te laten rijden zodat er straks verder mee aan de slag kan.

Nog 2 weekjes en dan zal Zippy weer thuis zijn!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 14:59

Ach, niet ieder paard dat bokt/steigert mankeert meteen wat hoor, dacht ook niet meteen; OH, dat je daar op gaat zitten, haha. Ben benieuwd hoe Zippy straks loopt als je der weer veilig thuis hebt! :)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 15:00

Nee dat is zo, maar zou het wel heel sneu vinden om door te blijven zetten en het paard mankeert uit eindelijk toch iets.

Zal mijn vriend straks vast reserveren als fotograaf!

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:03

kleinvosje schreef:
Ik ben het met eenitrM eens, zeker op de laatste foto zie je de pony heel erg kort en opgekropt lopen, en op de voorhand gaan. De ruiter draagt daartoe bij, aangezien ze naar voren zit. Ook het zadel lijkt vrij ver naar voren te liggen. Het paard mag met veeeeel meer lengte in de hals gereden worden, over de rug naar voren omlaag.
Ik zou er niet blij van worden als mijn paard op deze manier doorgereden werd.

hier ga ik in mee, het paard mag véél meer ontspannen.
hij loopt nu veel te opgekropt, je ziet ook dat het één bom vol spanning is.

verder een leuk paardje ;)
aparte kleur ;)

odessa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:26

hoi,

ik ben diegene die erop zit.
die slechte houding komt heel erg door het zadel, ik heb daar geen goede steun aan en ze wil me nog wel eens het zadel uittrekken, waardoor ik er zo ontiegelijk beroerd op zit. Nu heb ik haar al vaker gereden en let ik er ook veel meer op maar ik was blij dat ze liep!

over dat opgekropt lopen; ben het helemaal met jullie eens, maar ik ben al blij dat er een vooruit op zit.
ik heb dagen gehad dat ze alleen maar aan het bokken, stijgeren of aan het stilstaan was dat ik er nieteens vooruit kreeg!
been geven hielp niet want dat ging ze nog hoger stijgeren en bokken, tik met de zweep niet want daar sloeg ze nog meer naar.Nu heb ik haar eindelijk in de vooruit waar ik super blij mee ben, en nu gaan we eraan werken om lang en laag te rijden.

Jullie moeten alleen niet vergeten dat zip een ontzettend dominant paard is, wat in het begin niemand op zn rug accepteerde als leider. Nu ze eenmaal de vooruit heeft gevonden moet dat lang en laag rijden geen probleem worden. Ik rijdt nl al mijn paarden lang en laag en haast nooit geheel opgericht. Ze duikt heel snel achter de teugel en heeft heel snel de neiging om kort in de hals te worden, maar wanneer je haar teveel ruimte geeft peerd ze hem er gelijk weer onderuit, dit moet ook beetje bij beetje!

Vind het alleen wel typisch bokt om gelijk over mn houding enzo te beginnen, terwijl jullie niet weten hoe ze eerst was :P nu werd dat niet vermeld bij de fotos maar toch ;)
wij zijn blij met de vooruit gang.
Zip is geen heel jong paard meer en een zware bak valt wel mee, dit moet hij makkelijk aankunnen. Hebben zelf een fysiotherapeut over de vloer gehad die zei dat het geen enkel probleem was.

Het zadel ligt altijd zo, ik vind het ook vreemd liggen, maar charlotte heeft aangegeven dat ze dit speciaal voor hem heeft aan laten meten, naar mijn weten lijkt hij zo groot. verder naar achteren gaat hij niet, ik schuif hem al zo ver mogelijk naar achteren.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 15:34

Bedankt voor je reactie Laura!

EstherBakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:36

Mooi paard! :)

odessa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:38

ohjaa die fotos zijn de eerste keer dat ik er normaal mee kon rijden.
dat mijn teugels kort zijn kan ook iets vertekenen, maar zodra je haar loslaat staat ze stil en van achter naar voren rijden zoals veel hier aangeven, ik weet dat dit moet maar als je een paard hebt dat alleen maar slaat naar je been wordt het erg moeilijk actief te rijden. ze moet eerst meer respect krijgen. heb haar gisten weer gereden en ze ontspande hier al veel meer in, en liep niet meer zo opgekropt.
Ik had mn teugels ook wat korter omdat ze de ronde hiervoor nog met haar neus in de lucht liep en ik daardoor wel iets verbinding moest houden, maar zodra ze nageeflijk loopt kruipt ze zo snel achter de teugel.
Ontspanning moet nog komen, we moeten nog aan elkaar wennen, paard was alleen maar aan het bokken en stijgeren en liep op deze fotos voor het eerst in de draf, waardoor ontspanning ook nog niet echt mogelijk was. na een tijdje rijden ging dit al beter, dit zijn fotos van een paar minuten, ik heb ook voltes, gebroken lijnen ed allemaal gereden!

over mijn houding en rijervaring verwijs ik jullie naar mijn profiel, dan kunnen jullie zien dat ik wel degelijk normaal netjes rechtop kan zitten :P en ik ook al vaker en meerdere paarden heb gereden.

ben ook totaal met jullie reacties eens, ik zou precies hetzelfde reageren als ik zoiets zag. maar omdat jullie het verhaal erachter niet weten is het moeilijk oordelen!
Jullie mogen natuurlijk altijd een keertje komen kijken hoe dat ik rondrij ;)

odessa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:29

ooh dr schiet me nog wat te binnen;
iemand maakte de opmerking dat als ik de teugels kort hield ik aanleiding zo geven tot het stijgeren.
In ieder ander geval had ik je groot gelijk gegeven, maar zip begint al te stijgeren als je er net opstapt en de teugels amper vast geeft. ze bokt puur op je been, als ik er net op zit en mn teugels lang laat en dan been geef om weg te rijden of probeer weg te sturen (soms blijft ze gwoon stilstaan) begint ze al te stijgeren.

ik snap best dat jullie zo reageren maar ik heb veel ervaring (ook ik moet natuurlijk veel leren, maar leren doe je de rest van je hele leven) heb meerdere malen Z gereden en heb meerdere jonge paarden gereden dus ik neem aan dat ik de ervaring heb om het op de juiste manier op te lossen. ik ben altijd van het lang en laag, maar ik dit geval wil ik eerst de vooruit erop, wanneer ze mijn been accepteerd als ik dat aanleg dan krijg ik ook de mogelijkheid om lang en laag te gaan rijden en haar meer te laten ontspannen :P

verder ben ik totaal niet boos, misschien klonk dat een beetje zo....

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:42

nu je reageerd erg sportief odessa , top

odessa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:49

ja jullie zijn ook maar mensen en geven jullie mening.
daar hebben jullie recht op net als ik mijn mening mag geven :P
kijk er wordt bij de fotos verder niks verteld en dat brengt dan zulke reacties met zich mee, terwijl als het wat beter uitgelegd zou worden mensen anders zouden reageren.maar ik hoop dat dat nu niet meer gebeurd, ik doe alleen maar mijn best, vind het leuk om problemen voor andere op te lossen met de ervaringen die ik heb.

en de bak was nu ook wat zwaarder vanwege de regen liberty22 ;)

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:52

odessa96 schreef:
ja jullie zijn ook maar mensen en geven jullie mening.
daar hebben jullie recht op net als ik mijn mening mag geven :P
kijk er wordt bij de fotos verder niks verteld en dat brengt dan zulke reacties met zich mee, terwijl als het wat beter uitgelegd zou worden mensen anders zouden reageren.maar ik hoop dat dat nu niet meer gebeurd, ik doe alleen maar mijn best, vind het leuk om problemen voor andere op te lossen met de ervaringen die ik heb.

en de bak was nu ook wat zwaarder vanwege de regen liberty22 ;)

ja snap ik iedereen heeft dat probleem weet niet of het vertekent word maar op sommige foto's leken wel molshopen te liggen vandaar

odessa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:02

toen onze bak aangelegd werd hebben ze er wel te veel zand ingegooid, maar wij slepen hem bijna elke dag, alleen had mn zusje voordat ik zip ging rijden haar paard gelongeerd die dus vrolijk de hele bak omgeploegd had :P

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:05

zo zag het er ook uit idd nou jah succes iig

Mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:06

Goed dat jezelf zo uitgebreid reageert op al het commentaar !
Beste stuurlui staan altijd aan wal moet je maar denken.
Zip heeft toen ze drie jr was een veulen gekregen bij de vorige eigenaar, toen wij haar kochten was ze drachtig van haar tweede veulen en was ze 4 jr. Dat was 1,5 jaar geleden en dan zal ik vertellen dat ze het makkelijkste paard is dat er is, als ze drachtig is. Heb er toen zelf (ben geen al te dappere ruiter) ook op gereden en ze was superbraaf (een echt beginnerspaard). Het bokken en steigeren begon nadat haar veulen geboren was we alles weer op gingen pakken. Vandaar dat we eerst de fhysiotherapeut, de tandarts en de DA hebben geraadpleegd mede omdat wij dit gedrag van haar niet kenden. Helaas is haar veulen na 9 dagen overleden en we dachten dat het misschien ook daar nog wel aan kon liggen.
Het ontspannen en het neerwaarts lopen zal allemaal in de loop van de tijd best wel komen , wij zijn al blij als het bokken en steigeren voorbij is.

odessa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 19:55

ja en dat was ook de rede dat ze bij mij stond, de ontspanning vinden charlotte en zip snel genoeg wanneer dat bokken en stijgeren eruit is en ze weer lekker aan de slag kunnen.
ja had zoiets meekregen, erg jammer van het veulen! nu hopen dat het aanstaande veulen wel blijft leven!

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 21:19

Ik had nog niet eens naar de amazone haar houding gekeken, maar nu ik even in haar profiel kijk, zie ik dat ze behoorlijk variabel is in haar houding. Veel foto´s waar ze met wat opgetrokken been zit, of in ieder geval spanning in het bovenbeen, of te ver naar achter liggende benen, of opgetrokken hakken. Wel duidelijk netter dan hoe dat ze er op deze foto´s op zit. Ik kan wel snappen dat die spanning alleen maar wordt meegenomen op een paard, zeker een paard waarbij nog niet helemaal het volste vertrouwen in de combinatie zit. En daar wil ik niet mee zeggen dat ik dat allemaal beter zou doen: het valt me op aan de foto´s.
Waar ik wel moeite mee heb is dat als een zadel te ver op een paard d´r schouders zit en dat gewoon visueel te zien is, dan kan je hoog en laag springen, maar dan is een aangepast zadel niet goed genoeg aangepast/ aangepast naar een ooit ander gespierd paard.

odessa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 23:35

het is niet mijn zadel, het is het zadel van de mensen waar zip van is.
toen ik zip op stal kreeg en het zadel erop legde viel mij dit ook op, heb dat toen ook aangegeven aan de eigenaren, die zeiden dat ze het door een bedrijf hadden laten passen en die zeiden dat het paste.
ik kan dan ook niet meer doen dan het aankaarten. heb mijn eigen zadels er ook al opgelegd maar die lagen nog beroerder.

over mijn houding; meestal ben ik op die fotos een oefening aan het doen waardoor mijn been naar achteren ligt en spanning in mijn bovenbeen klopt, daar heb ik hard aan gewerkt en is ook minder, heb alleen geen recentere fotos daarvan.
en tuurlijk speelt ook het paard mee, op het ene paard kan je beter zitten als op het andere paard! :P