Welsh Cob Doedel voor het eerst op Bokt!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Diesel2005

Re: Welsh Cob Doedel voor het eerst op Bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 14:17

Stoer beestje! De mijne lijkt nu in haar wintervacht ook niet echt op een Cob. In mijn profiel in zomervacht wel meer.
Je hebt idd verschillende types. De zware en de meer rijtypische.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 14:21

Ik vind Doedel erg leuk, ben verliefd denk ik! <3

Ziet er echt leuk uit :D

Ilse_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 13:47

Bedankt voor alle leuke reacties! :D
Vandaag les gehad en ging erg goed, veel meer ontspannen dan normaal!

gabjj8 schreef:
jeetje.... Ik zal als je de neus van je diertje niet wilt breken toch je neusriem een gaatje of 4naar boven doen, dit is echt heel slecht voor de neus :n

En als zweep gebruik je een....... tak??

Ik vind dit niet echt op rijden lijken, sorry :o

Ik heb eigenlijk geen zin om hierop te reageren, maar doe het toch. Neusriem een gaatje of 4 naar boven betekent serieus dat dat ding onder zn ogen komt te liggen ;) Daarnaast loopt hij altijd al met de neusriem zo en vandaag nog even bij de les gevraagd, ook zij zei dat één gaat hoger bij hem het maximale is, maar zelfs dat hoeft niet. Het enige wanneer ik echt aan z'n hoofd zit, is als hij wegspringt en raar gaat doen, voor de rest staat er gewoon een normale druk op, waar een neusbotje echt niet van kan breken hoor.
Dan nog even over die tak, jaa, dat was een tak! Normaal rij ik met een zweepje, puur omdat hij er iets meer door van gaat lopen. De eigenaresse was alleen vergeten het zweepje in de kast te leggen, waardoor ik een dagje zonder zat en dus een takje gepakt heb :)
Ik weet voor de rest niet wat jij dan rijden noemt, maar ik weet wel dat ik samen met Doedel het leuk vind om op deze manier te rijden en hij voelt zich daar prima onder ;)

Diesel2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 16:19

Rijden is voor iedereen anders. Ik vind het ook heerlijk om met mijn pony lekker bit en boomloos naar buiten te gaan en te spelen op deze manier.
Voor een ander is het rondjes en figuren door de bak rijden met een pony met zijn kin op zijn borst. Om maar even het andere uiterste te noemen.
Ik vind het hoofdstel prima zitten. Voor een hack zou ik dit wel te laag vinden.

WeCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 17:05

Ik vind jullie juist erg leuk, het plezier spat eraf en ik vermoed dat Doedel 10x meer plezier heeft zo dan als hij rondje na rondje in de krul door de bak moet lopen. Heerlijk bit en boomloos de natuur in, ik vemoed dat menig paard jaoers op hem is.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 18:06

WeCo schreef:
Ik vind jullie juist erg leuk, het plezier spat eraf en ik vermoed dat Doedel 10x meer plezier heeft zo dan als hij rondje na rondje in de krul door de bak moet lopen. Heerlijk bit en boomloos de natuur in, ik vemoed dat menig paard jaoers op hem is.

Als je dit over mij hebt...
Ik rij nooit in de bak en alleen maar bit/boomloos buiten, maar....
De neusriem zit echt te laag en dit kan zeer veel kwaad voor de neus, en een tak, dat vind ik gewoon raar.

Diesel2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 19:02

Het is geen hackamore hoor?

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 19:35

Diesel2005 schreef:
Het is geen hackamore hoor?

Ik ben gelukkig niet helemaal blind, dat zie ik ook wel, maar een bitloos hoofdstel hoort niet laag te zitten, want de druk op de neus is dan te groot...

WeCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 19:50

gabjj8 schreef:
WeCo schreef:

Als je dit over mij hebt...
Ik rij nooit in de bak en alleen maar bit/boomloos buiten, maar....
De neusriem zit echt te laag en dit kan zeer veel kwaad voor de neus, en een tak, dat vind ik gewoon raar.

Ehm, volgens mij heb ik het over TS ?

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 19:57

is zijn volledige naam soms twosock del doe? (of iets dat daar op lijkt). Ken een welsh cob van een kennis. Die heette zo en werd doedel genoemd. Is verkcoht en zou zomaar eens deze kunnen zijn.

Ilse_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 20:29

Nogmaals, bedankt voor de reacties! :D
We rijden vooral buiten en doen zo'n 1/2 keer in de week dressuur, dus zijn heel vrij bezig :)

@ikkedus: Daar vraag je me wat! Ik weet niet precies wat zijn echte naam is, wel weet ik dat hij hiervoor in Capelle stond, samen met nog 2 andere Welsh Cobs. Doedel staat nu een paar straten verder :j

Jennifer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 21:09

Nou dan meld ik me ook, als fotografe van. Het was inderdaad een tak, ze heeft 'm niet eens gebruikt, de pony wil gewoon weten dat je wat in je handen hebt en dan ish et prima.

En ik heb de tak uitgezocht, het was namelijk een tak of een ijzeren paal.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 21:12

Citaat:

:') _O-

Had die pony even geluk dan. :+

Wat een leuke pony, heb zelf vroeger zon zwarte Cob gehad en vind het altijd weer leuk om een cobje voorbij te zien komen. :)

Jooon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:18

Jennifer_S schreef:
Nou dan meld ik me ook, als fotografe van. Het was inderdaad een tak, ze heeft 'm niet eens gebruikt, de pony wil gewoon weten dat je wat in je handen hebt en dan ish et prima.

Ijzeren paal?

Ilse_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 23:22

Sarcastisch bedoelt :P

Jooon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 19:55

Dan snap ik hem nog niet? :}

Citaat:

Yaraa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 09:57

Hee Ilse,
wat is doedel toch een leuk paardje!
Het plezier straalt eraf :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 10:28

He wat leuk, volgens mij ken ik zijn eerste eigenaresse nog. Leeftijd zou kunnen kloppen. En het karakter ook haha. Doedel is inderdaad niet zijn echte naam. Dat was zoiets als Deldu of Deldo (waar je zulke rare verbasteringen van krijgt dat zijn eigenaresse hem maar Doedel heeft genoemd). Ze heeft hem ingereden en tot in de L uitgebracht, maar hij had nooit echt veel plezier in het rijden onder het zadel. Ook is hij niet zo groot geworden als was gehoopt (mijn vriendin is vrij lang).
Zijn nieuwe eigenaren hebben hem betuigd en daar bleek hij wel veel meer plezier in te hebben.
Ik zal haar eens mailen dat Doedeltje een eigen topic heeft.

PS: de neusriem zit voor een bitloos hoofdstel echt te laag (zou twee vingerbreedtes omhoog moeten).
Er is ergens hier op bokt ook info over te vinden hoe dat moet zitten.

Ilse_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 12:37

Hij is inderdaad betuigd geweest en als hij nu een karretje ziet, fokt hij zich helemaal op :P Kwa grootte is hij voor mij prima, gezien ik ook niet zo groot ben, maar voor een Welsh Cob is hij aan de kleine kant ja :j

Ilse_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 12:51

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 13:39

Hier vind je informatie over het op juiste hoogte hangen van de neusriem. (Staan ook plaatjes bij.)

http://www.agradi.nl/informatie/Paarden ... 0hoofdstel

•Stap 1, neusriem op de juiste hoogte hangen
Het is erg belangrijk dat de neusriem op de juiste plek komt te liggen: op het neusbot (A) waar een paard sensibel reageert. Dat betekent vlak boven en naast het begin van de inhammen van het neusbot. Controleer bij het paard met je vingers de inhammen naast de neusbrug; waar de inhammen ophouden (aan de bovenkant), hoort de bovenkant van de neusriem te liggen. Let erop dat de druk nooit schade mag aanrichten. Iets hoger mag ook, indien je paard of jijzelf dit prettiger vindt. Hoe hoger hoe minder inwerking, maar te laag is gevaarlijk, omdat het neusbot in een punt uitloopt naar de neusvleugels. Op het smalle stuk kan het bot gemakkelijk breken. Pas de lengte van de bakstukken aan tot de neusriem op de juiste plaats zit.

De neusriem lijkt bij Doedel iets te laag te zitten, als ik de foto zo bekijk. Maar hij heeft natuurlijk ook wel een klein koppie.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 13:40

Wat een stoer beest!

Ook mooi stukje om zo te kunnen rijden daar.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 22:38

Hallo,

Als het klopt is dit het paard vorige paard van mijn beste vriendin en heb ik m heel goed gekend, vanaf jongs af aan ..Hij was het beste vriendje van mijn oude paard, deden veel samen samen. De omschrijving en leeftijd kloppen in ieder geval. En hij lijkt er verdomd veel op alleen is hij nu heel harig en ik heb hem alleen strak in het vel gekend...natuurlijk helemaal niets mee mis met wollig
Zijn officiele naam is Tywysog Du, uitgesproken als Toesjog Deldoe, Keltisch voor mooie zwarte prins.
Hij heeft de naam Doedel gekregen omdat DelDu verbasterd werd tot iets anders.....van Yankee Doodle kwam mijn vriendin op Doedel.
Ze vloog door de B en liep elk dressurpaard er uit. Kampioenschappen won ze. Op het moment dat ze moest wijken gaf hij de brui aan het binnenrijden. Dus verder dan de L is ze niet gekomen. Hij is bij een clinic van Claus Ferdinand Hempfling geweest en die kon er niets mee tenzij hij hem snoep gaf....voor ons een enorme afgang van Claus..... Zeer zeer eigenzinnig karakter had deze pony.....
Vanaf dat moment was hij heeeel moeilijk binnen en buitenrijden waren zowiezo suicide ritjes...niet verkeersmak te krijgen.
Hij is toen verkocht aan een jong stel die alleen ging mennen. Voor de kar super maar dan ook super lopen. Een Z ruiter zou hem toen wel even rond rijden maar hij heeft de vloer met haar aangeveegd. Naar mij weten was dat idd Capelle, zij hadden een grote woonboot met een stalletje aan huis.....

Gezien je omschrijving, leeftijd ed moet het haast wel dezelfde zijn.......
ps, ik ken babootje ook heel goed en we hebben het over dezelfde persoon en paard.....

Serval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 23:10

Wat een heerlijk fris oogend dier om naar te kijken. De bekken die jullie samen trekken zegt wel genoeg denk ik over het hebben van samen plezier hebben.

Ik lach mij letterlijk suf over die negatieve opmerkingen over het neusriempje en over het takje. Als haar instructeur zegt dat het goed zit is het klaar. Bitloos rijden is niet standaard rijden. Bij de één werkt het lager hangen beter als bij de ander.

Als die mensen van die negatieve opmerkingen (niet die van de opbouwende kritiek) mij zouden zien tuffen op mijn merrie met haar Dually halster op half zeven en een halve boomstronk in mijn hand (die onderweg regelmatig vervangen word door een andere boomstronk, soms luistert ze wel eens) zou ik mijn leven geloof ik niet zeker zijn voor onzinnige antwoorden. Misschien moet ik dan ook maar eens foto's plaatsen. Heb ik in iedergeval genoeg te lachen!!

Ilse_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 23:18

@Serval & Cchanny: Bedankt zeg! :D
Heerlijk dat er meer mensen zijn, die ook gewoon zo kunnen rijden :)

@OKHannes: stuur je even een pb'tje, het is inderdaad dezelfde pony!