Foto's Gipsy Horses Ranch Rodeo 18 dec 2010

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 21:01

vosroy schreef:
Zal best spectaculair geweest zijn. Ik vind dit dus echt nIet kunnen. Het verbaasd mij dat zulke zaken in NL georganiseerd kunnen worden. Blehh

dit is in Belgie geloof ik?

maar leuke foto's lijkt me echt gaaf om 'n keer mee te maken!

quarterH

Re: Foto's Gipsy Horses Ranch Rodeo 18 dec 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 22:18

wij hebben lang zitten twijfelen om wel of niet te gaan. wilde wel echte rodeo zien maar waren bang dat het zou tegenvallen en meer 'cojbojtje spelen' zou zijn. (ook door wat reacties hier en daar).
maar als ik de fotos zie van de bullriding en bronchriding ziet het er toch best profi uit.
de barrelrace en trickriding trekken bij persoonlijk minder omdat ik dat wel al vaker heb gezien.

volgend jaar ben ik er dus bij!

AnkeFoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 22:21

Allemaal bedankt voor de lieve reacties op mijn foto's! Het is ook echt voor herhaling vatbaar! En zeker aan te raden!

En voor diegene die dit mishandeling vinden: Ik begrijp het wel, zo dacht ik er zelf ook over. Maar ik vind ook niet dat ik ergens een oordeel over mag geven voordat ik met mijn eigen ogen heb kunnen zien of de dieren er ook daadwerkelijk onder lijden. Waarschijnlijk zijn er in Amerika wel rodeo's waar het niet allemaal volgens het boekje loopt, maar als zoiets in NL of BE georganiseerd word, mag ik toch wel verwachten dat de organisatie zich aan strenge regels houd. Met dit laatste in mijn achterhoofd ben ik gegaan.
En inderdaad heb ik met mijn eigen ogen kunnen zien dat de dieren niet lijden, ze hebben geen bitten in, de flankstrap zat losjes en gevoerd met een dikke laag schapenbont en na een sec of 8 was die eraf, en van de paarden kwamen ook geen signalen van angst of agressie, die leken gewoon hun werk te doen, en zodra de ruiter er af vloog leken ze te begrijpen dat het over was en dat ze de ring mochten verlaten. Klinkt misschien vreemd maar dat is de indruk die ik kreeg, en na het zien van deze rodeo denk ik er persoonlijk heel positief over.

Ik stoorde mij deze avond eigenlijk alleen aan dat sommige ruiters tijdens de carrousel en barrelracing slecht met hun shanks omgaan, dus paarden met opengesperde monden en omhooggegooide hoofden met naar achtergerolde ogen.. brrrr... dat vind ik dus wel mishandeling..

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 23:16

Anke, ik kan je daar ergens wel gelijk in geven. Er zijn een aantal professionele mensen bij, maar ook een aantal die het wel professioneel bedoelen, maar te bruut reageren wanneer hun paard al opgefokt is en dan krijg je zo'n beelden..

Het was de eerste keer dat de show zo "uitgebreid" was, en er zijn dingen gebeurd die niet hoefden te gebeuren, maar dat zijn dingen waaruit geleerd wordt en het volgende jaar anders aangepakt aangepakt zal worden.

Ik vond het alvast fijn dat jullie erbij waren en het toch de moeite vonden :-)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 23:20

waarom staat deze niet bij western?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 12:31

Rodeo is in Amerika aan veel strengere regels gebonden wat betreft dierenwelzijn.
Verder zijn de dieren ervoor gefokt en starten ze maar een paar keer per jaar op een rodeo, rest van de tijd staan ze op ranches....beter leven dan menig ander paard.
Superleuk dat het hier ook georganiseerd wordt en hopelijk halen dit soort topics de vooroordelen een keertje weg....voor verder info over Rodeo's raad ik aan de zoekfunctie te gebruiken, er zijn reeds vele topics over met alle uitleg van mensen die er zelf aanwezig zijn geweest...

AnkeFoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 12:43

ElCamino ik ben het met je eens. Ik vond dat ik er te weinig vanaf wist om mijn oordeel te maken, daarom ben ik ook gegaan, en ik denk er nu heel anders over als daarvoor.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 13:47

Klopt het dat er een stier is afgemaakt,gebroken been?
Want dat zou spijtig zijn.
Ik zie dat ze een soort wit blauw kruising hebben gebruikt,en niet de franse stieren, of ben ik ernaast?
In ieder geval,gebeuren er nu eenmaal ongelukken,met alles wat een mens doet,dus ik wil geen rel veroorzaken,maar had van mensen gehoord dat er een stier een gebroken been had.
Gelukkig is slachthuis vandaar dichtbij...

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 14:15

Savath, door de sneeuw zijn de franse bulls er niet geraakt, ze mochten niet verder rijden in Frankrijk, en mits je maar een beperkt aantal tijd mag stilstaan met vee...maar de paarden zijn er wel geraakt.

Er is dan voor een noodoplossing gezorgd.

Het klopt dat er een stier gestruikeld is en zich heeft bezeerd. De dierenarts was ter plaatse, maar het dier is niet ingeslapen en stond de dag erop recht in zijn stal. Ik vermoed dat het been uit de kom was. En uiteraard zullen er speculaties de ronde doen.

Was idd heel jammer, want op de manege staan er ook koeien waar ze af en toe rodeo mee rijden en ook gebruiken voor de team penning. Daar is nog nooit iets mee gebeurd.

Heel spijtig dat dit moest voorvallen tijdens de show, want de beestjes (zowel paarden als koeien) zorgen voor de inkomsten, en worden wel goed verzorgd.

yerry

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 14:56

sja...mooie fotoos ....

maar tis en blijft dieren mishandeling! geen enkel paard vindt het fijn om een strap om zijn liezen te hebben en bokken doen ze dan ook niet voor nix! envenals de stieren! en hoe ze dan terecht komen met het wilde gebok is dan maar weer afwachten of ze zich niet blesseren! heel vaak gebroken benen of beschadigde ruggen van de dieren! IK BEN DUS ECHT ANTI RODEO EN BEN BLIJ DAT HET IN NL NIET MAG!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 15:32

Mooie foto's Anke!! +:)+

Ik snap sommige reacties aan de ene kant wel, maar wat dacht je van al die walgelijke "correctional's" in de reining met die vreselijke sporen en cowboy's die 2 uur aan het "losrijden" zijn? Of dat getrek in de Barrel race? Nee, dan zie ik veel en veel en veel liever een beetje rodeo hoor! En daar zijn tenminste veel meer dierenwelzijn regels aan verbonden :o

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 15:35

yerry, onze rodeo paarden staan 7/7 op de wei... Van die 8sec / week gaan ze geen beschadigde ruggen en gebroken benen aan overhouden. Voor je zulke onzin uitkraampt, zou je je best eens wat verdiepen in deze sport, of toch hoe die bij ons gegeven wordt.

Ik denk dat de paarden die jij en ik berijden, meer afzien.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 15:45

Misschien moet je dan toch deze link maar eens doorlezen:
http://www.google.nl/search?q=rodeo+hor ... vns&tbas=0
Er zijn dus wel degelijk jaarlijks diverse blessures en dodelijke ongelukken in rodeo's (en dan heb ik het over de dieren niet de ruiters).
Ondanks dat er idd meer welzijnsregels voor zijn gebeuren dit soort ongelukken nu eenmaal.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 16:03

Dubbeldun, ik ontken dat zeker niet. Maar er is nog een groot verschil tussen de rodeo's hier en de rodeo's in Amerika (en da's echt ..)

bandita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 16:07

pluisje88 schreef:
Je hebt mooie foto's gemaakt. Maar toch blijf ik rodeo walgelijk vinden.

Barrelracing en shetties drijven is wel weer grappig ;)

Mee eens........... Zal wel een zeurpiet zijn dat ik het zielig vind, maarja....

En die shetties drijven is wel grappig, maar als ze dat touw om hun nek krijgen! :(

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 16:11

@Gleyla : ik denk niet dat er veel verschil zit, buiten dat hier 'minder' mag. Je kunt een stier of paard nog steeds niet verbieden om heel hoog te bokken of om raar neer te komen. En hierdoor kunnen ze nog steeds nare dingen oplopen.
Overigens kan dat ook gewoon vrijwillig in de wei of met losgooien gebeuren, maar dan heb je er als mens iig niet een 'verplicht' iets van gemaakt.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 16:45

waar je sport met dieren beoefend kunnen ongelukken gebeuren.
bij een rodeo, bij springen, bij eventing, voor de koets, aan de hand......
weet je? een paard kan ook een been breken tijdens bokken op de wei... die kans is net zo groot als een been breken tijdens bokken op een rodeo.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 16:50

dubbeldun, je ziet toch wel duidelijk een verschil tussen de rodeo's uit amerika en van hier.

En het is zoals quarterh zegt...

Die roping is ook helemaal anders. Bij ons gaat het om de kunst van het lassowerpen. Niet om een koe of een shet omver te laten vliegen en dan plat op de grond te leggen.
Laatst bijgewerkt door alyel op 20-12-10 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 16:51

Erg mooie foto's!

Ik snap alleen niet dat het is toegestaan dat ze die klote afknijpen om lol te hebben.. {x)

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 16:52

euh? Er worden geen kloten afgeknepen :p lol

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 16:53

sinds wanneer hebben merries ook kloten dan?

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 16:54

Waarom doen ze anders zo'n dunne band aan de achterkant?

Rodeo wedstrijden worden soms als dieronvriendelijk gezien omdat de paarden zo bokken vanwege de pijn die ze hebben en door de vele rare bewegingen die ze maken kunnen ze ook verwondingen oplopen. Echter om naar de kijken is het altijd een spektakel om te zien!

mikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 16:58

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 17:01

Ik hou ook niet zo heel veel van rodeo, maar zie wel verschil tussen hoe het er heir aan toe gaat en hoe er in amerika aan toe gaat.
Misschien zou ik er eens een keer heen moeten gaan om echt te kunnen oordelen wat ik er van vind.
Verder vind ik die foto van dat meisje op die shet wel geweldig om te zien! (vind het alleen link dat er geen hoofdbescherming wordt gedragen)

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 17:57

DubbelDun schreef:
Overigens kan dat ook gewoon vrijwillig in de wei of met losgooien gebeuren, maar dan heb je er als mens iig niet een 'verplicht' iets van gemaakt.

Behalve ze 23 uur per dag op stal houden en ze dan losgooien :D