Bericht dat ik mn paarden niet goed verzorg?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 17:01

Bij mij komt er iemand 4 keer per dag nu, ik ga zelf 1 keer en een ander 3 keer.Het is echt nodig om het water goed na te kijken ze hebben met dit weer echt dorst.

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 14:23

Wat de politie betreft hoef je je niet zo druk te maken. Zij krijgen klachten en nagelange deze klachten bellen ze jou dus voor informatie. Vinden ze deze info ok dan zal er niet zo snel iemand langskomen.

Ik spreek zelf uit ervaring. Toen ik nog op het land stond bij een boer is de bereden politie langsgeweest nadat zij meerdere telefoontjes hadden gehad. Onze pony`s kregen rond 09:00u hooi en rond 20:00u, nu fietsten de mensen ''waarschijnlijk van die klachten'' tussen 0:600u en 0:800u langs naar hun werk en tussen 17:00u en 19:00u. Ja dan hadden ze dus niets behalve wat gras en een stuk beton met afdak waar ze konden staan.

Nu sta ik ergens anders samen met één paard en ze hebben allebei hun eigen schuilstal ''3 wanden en een dak met uitloop''. Ze hebben daarnaast nog een blubberpaddock waar ze zelf voor kunnen kiezen om te staan. Het water is ook bevroren na zo`n nacht als de afgelopen week, maar meestal is er nog wel een gaatje open doordat ze dat zelf met hun neus open houden. Nu komen wij allebei één keer per dag en s`avonds doe ik heet water in de bakken zodat het wat langer duurt voordat het bevriest.

Als je dus niet die mogelijkheid hebt om heet water te gebruiken en maar één keer per dag kan komen, kan je miss. ook voor een grotere waterbak kiezen en daarin idd. één of twee tennisballen inleggen. Je zegt zelf dat ze nog steeds op het land lopen en door al die sneeuw komen ze ook aan hun vocht. Er zijn idd. paarden die sneeuw gewoon lekker vinden en als ze dan in een uitloop staan ''dus maar beperkt kunnen lopen wat in jouw geval niet zo is'' is de kans heel groot dat ze onderkoeld kunnen raken en zelfs koliek kunnen krijgen. Wat je ook kan doen is ze extra wortelen geven. Zit veel vocht in, maar zorg wel dat je ze thuis koel bewaart want bevroren wortelen zijn wel slecht.

Wat een te dikke shet betreft; daar moet je natuurlijk altijd voorzichtig mee zijn. Alhoewel ''zelf heb ik ook een koudbloed'' dit soort paarden horen zich ''op de natuurlijke manier dan'' in de zomer tonnetjerond te eten zodat ze vetreserves hebben voor de winter. Maar wees daar gewoon voorzichtig mee. Beperk eventueel hun weidegang en leg voor de zekerheid twee plakken hooi neer. Uitgaande van de dooi die er nu aankomt zou ik dit zeker doen omdat ze alles nu stuk zullen trappen en ze dan echt niets meer te eten hebben.

Mocht je toch horensdol worden van de klachten en telefoontjes van de politie dan zou ik je aanraden om de politie uit te nodigen en ze een rapport op te laten maken. Dan weet je meteen of jij iets fout doet en of het verder ok is en dan kan de politie dit gewoon doorgeven.

Lante

Re: Bericht dat ik mn paarden niet goed verzorg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 14:28

Shetten mogen in de winter in ieder geval niet afvallen, omdat ze dan vet in hun bloedbaan kunnen krijgen en dit is dodelijk. Zorg dus ook daarom al dat ze genoeg eten houden.

TinkerTwink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 20:10

Hoho, misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest wat betreft het hooi....ze krijgen wel degelijk hooi en dit ook 1 maal per dag. De shetter kreeg 1,5 plakje en de tinker 3 plakjes en de twee paarden die er bijstaan de rest. Maarrr... dit is natuurlijk in de ochtend op. Nu is het donker en is mijn man pas net thuis geweest snel wat gegeten en is weer onderweg naar de weide. Die ligt hier toch 30 km vandaan (maar we houden ze graag natuurlijk) Het water wordt eigenlijk nooit van gedronken als we het open breken maar soms is er ook al een bak door henzelf open gebroken. Overigens staat een van de badkuipen zowat in een van de stallen en die heeft meestal maar een vlies ijs.
De shetter is te dik, nu is ze zondag opgehaald door een gezin aangezien we haar hebben verkocht helaas. (om andere redenen trouwens) ook die nieuwe eigenaar zeiden dat ze duchtig te dik was.
De tinker is eerder te dik dan te dun wordt ook bevestigd door de politie
de twee anderen zijn jong en schraal maar ook daarvan heb ik bewijs dat ik dit aan de eigenaren al begin nov heb laten weten en dat er dringend eens iemand moet komen, veearts of zo.
Wel hebben ze vitamine steen en een zoutsteen hangen extra.
Vrijdag, zaterdag en zondag daar geweest niemand gezien en jah hoor het is weer maandag en ik kreeg weer een klacht....krijg het er gewoon echt van.

TinkerTwink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 20:13

oh ja misschien moet ik er ook even aan toevoegen dat ze al drie maanden niet gereden is (tinker want is de enige die bereden is) en dus gewoon lui mag zijn

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 20:25

Nou volgens mij doe je niet zoveel verkeerd hoor! Maar je hebt altijd zeurpieten erbij zitten die denken dat paarden met een beetje sneeuw half doodgaan. Paarden zijn best efficiente dieren hoor. Klinkt trouwens wel heel leuk hoor dat openslaan van die bakken 3x per dag maar het vroor van de week zo hard dat bij ons de bakken binnen no time weer dichtgevroren waren. Er was niet tegen aan kapot te slaan en als ze dan niet gedronken hebben zit het alweer dicht (echt dorst zullen ze dan ook niet hebben). Maar ponies zijn slim en eten sneeuw en sommige zijn zo handig dat ze een gat kunnen maken in de waterbakken. Meestal hebben ze in 1 van de bakken zelf een gat gemaakt. Als ik kom maak ik die weer groter. Maar van mij mag het snel weer afgelopen zijn dit weer.
Helemaal mooi is het in dit verhaal dat het paard eerder te dik dan te mager is...

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 22:32

De truck is om in een flinke waterbak, badkuip, een gat te maken in het ijs dat zo groot is dat er net een neus door kan om te drinken en om de bak bij te vullen.
De ijslaag boven het water werkt dan als isolatie, hierdoor bevriest het water minder snel dan wanneer er geen ijslaag boven zit. Zeker als je er meer paarden met één bak doen dan houden ze dat gat wel open.
Buitenkant bekleden met stro of isolatie matten of oude dekens helpt ook tegen bevriezen.

Gisteren hebben wij wel een groep paarden binnen gehaald, de wei werd te glad doordat de gesmolten sneeuw in een ijsbaan veranderde, het gras niet meer te vinden was en deze wei te ver is om bij te voeren.
Paarden gaan nu overdag naar buiten.

De pony's staan nog wel 24/7 buiten met onbeperkt voordroogkuil.

TinkerTwink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 11:15

Dat isoleren kan ik nog wel doen. Kijken of dat scheelt. Bal heb ik al geprobeerd maar onze tinker vind het geweldig om die eruit te halen :s
Gister avond nog daar geweest fries op stal gezet met 2 emmers water en hooi en bieten, de andere twee gewoon laten lopen uiteraard ook hooi en bieten.
(friesje breekt uit ondanks stroom dus straks even kijken waar de draad niet goed meer geleid)
Ben benieuwd want ook die bieten zullen vandaag wel gewoon op zijn....

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 11:24

Ik vind dat je twee keer daags hooi en water moet geven, de rest van de tijd kunnen ze zich wel vermaken met het gras en wat sneeuw/zelf ijs stukslaan (doen ze wel).
Verder misschien eens kijken waarom ze zoveel te dik zijn; meestal is dat niet zoveel reden tot klachten lijkt mij, eerder bij te magere paarden dus blijkbaar zijn ze echt tonnetje rond?
En anders zou ik sowieso even een bordje neerzetten bij het hek met daarop wat je doet en evt. wat uitleg erbij, zodat mensen weten dat ze goed verzorgd worden?

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 11:27

Urielle schreef:
Niet te druk om maken, mensen die geen verstand hebben van paarden vinden het al snel zielig dat ze niet op een stal met een dikke deken op staan :) Het zijn paarden, geen tropische vissen...

Fantastische opmerking :D

En het lijkt me niet dat je iets te vrezen hebt, maar gevoelsmatig vind ik 1x per dag de gelegenheid om te drinken wel erg weinig.. Ik zou toch vaker gaan. En hooi bijvoeren op het moment dat ze door de weersomstandigheden geen beschikking hebben tot ruwvoer.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 11:29

Vind het toch opvallend dat ze 1x per dag hooi krijgen. Ik begrijp dat ze dit 's morgens krijgen en dat het halverwege de morgen op is (begrijpelijk).
Ik zou toch kijken of ik zou kunnen regelen dat minimaal 2x per dag hooi krijgen( 's morgens en 's avonds).
Ik begrijp dat het lastig is gezien de afstand, maarja, ik begrijp dat weer niet waarom je een wei 30 km verderop aanhoudt. Als je rekent wat je verstookt aan benzine etc en je telt dat bij je huidige huurprijs (als je die hebt) op, is er vast wel wat dichterbij te vinden.
Ik zou het zelf iig niet willen zo'n eind...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 11:42

Bij on ook 3 keer geklaagd,waarom ze met die kou buiten staan? Staan met deken en hebben onbeperkt hooi en 5 keer per dag komt er iemand kijken.Zou me er maar niet te druk om maken,alleen 1 keer per dag hooi is misschien niet genoeg?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 11:54

mensen die er geen verstand van hebben denken/vinden altijd dat een paard op stal hoort te staan in de winter, met deken op (alhoewel; hoeveel paardenmensen hebben niet dezelfde mening, dus zo gek is dat nog niet eens ;) ).
Dat was ook de reden dat ik de paarden bij winterdag een deken opdeed, alleen om dit soort dingen tegen te gaan.

Kun je nagaan hoeveel opmerkingen ik kreeg van voorbijgangers, met een paard ingepakt in eczeemdeken en ook nogeens een graasmasker om :D

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 11:56

Mijn paard MOET buiten staan anders wordt hij stok kreupel en breng ze dat maar eens aan hun verstand?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 12:03

hang een bordje op het hek en leg uit hoe/wat/waarom.
Als ik vervelende vragen zou hebben gekregen (deze mensen vroegen het allemaal oprecht geinteresseerd. Dachten nl dat de graaskorf tegen de vliegen bedoeld was. tja :P) ) zou ik ook een bordje opgehangen hebben aan het hek waarom mijn paarden ingepakt liepen bij 30graden.
Zet erop welke aandoening je paard heeft en dat dit de enige oplossing is.
Als je dan daarna nog steeds rotopmerkingen krijgt, heb jij in elk geval je best gedaan toch?

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 12:12

keken de mensen maar eens naar echt belangrijke zaken!
zoals een bijstandsmoeder met kleine kindjes die in de kou zit omdat ze anders dr rekeningen niet meer kan betalen........of de kindjes die aan hun lot over worden gelaten omdat de ouders het te druk hebben met zichzelf........of de oude menskes die zitten te vereenzamen in hun huisjes, en dan vaak ook nog zitten te vervuilen...........maar nee, dan hebben ze het ineens allemaal te druk met de andere kant op kijken en sluiten ze hun ogen............. er is geen mens zo hypocriet als de mensheid zelf..........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 12:14

Ik persoonlijk vind wel dat die paarden te weinig ruwvoer en water krijgen. Moeten ze minimaal toch wel 2 keer per dag krijgen.

En over het water, als het vriest is de luchtvochtigheid laag. Paarden hebben dan behoefte aan meer water, gevaar voor koliek en voor de nieren is het ook niet goed.

IJslikken is dan natuurlijk geen vergelijk en happen sneeuw ook niet...

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 12:16

marleen_usar schreef:
Mijn paard MOET buiten staan anders wordt hij stok kreupel en breng ze dat maar eens aan hun verstand?

mijn pony zal en moet ook buitenstaan, anders breekt ze de staldeur wel even open :o no problemo voor mevrouwtje.. En o wee als een ander paard buitenstaat en zij niet.. Echt dan is zo zooo woest? Vroeger moesten we eerst de rest binnenzetten en dan pas kon zij naar binnen, maar dat is inmiddels toch afgeleerd. Gelukkig staan ze niet zo vaak binnen, enkel als het stormachtig is. Hier nog geen klachten gehad van omwonenden, weiden liggen ook niet ad straat en dat zal voor een groot deel helpen.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 16:57

snap dat je het vervelend vind, maar als je ze goed verzorgd ( wat je dus ook zegt) is er niks om je zorgen over te maken.
En aan de andere kant ook goed dat er toch meldingen worden gemaakt over (vermoedens) van slechte verzorging van dieren. Tja dat dan niet iedereen verstand van paarden heeft is voor de eigenaar dan vervelend.
Maar liever een "verkeerde" melding als geen :)

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 20:06

Het gekke is dat als het om paarden gaat dan worden er meteen klachten ingediend. Maar hoe zit het dan met die arme koeien, die vaak nog tot eind november op het land staan en dan ook nog zonder schuilstal :?. En over de schapen maar niet te spreken, die staan nog steeds buiten????????

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 22:02

schapen hebben een hele dikke winterjas wat voor niet kenners veel duidelijker is dan bij een paard.
Koeien gaan hier allemaal eind oktober uiterlijk naar binnen, dus eind november koeien in het land? Nee, hier niet iig

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 22:06

als ze de hele dag bij de drinkbak staan dan hebben ze dorst/
wij hebben ook nog een koppeltje buitenlopen.. elka dag word water gebracht of kapot gemaakt ivm ijs.
kijken ze nauwlijks na.