Fyanne vól met wondjes.Wat is er toch gebeurt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 01:00

Misschien een rare vraag...Er is geen stal en er mag niets gebouwd worden? Waarom staan ze dan nu nog dag en nacht op het land zonder beschutting?? Lijkt het me zowieso geen weer meer voor. Zeker als er dan nog dit soort dingen gebeuren. Weghalen daar!!
100 euro per maand is niks, moet je zien wat wij in de randstad moeten betalen.Er zal toch wel een beter plekje voor die dieren te vinden zijn?

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 01:05

Citaat:
Ze heeft meer sneeën,maar heb maar paar foto's hier neer gezet.
Onderling ruzie hebben ze absoluut niet gehad! dat weet ik heel zeker.
Ik heb helaas geen stroom bij het weiland.

Citaat:
Omdat ik geen stal heb en er daar nix gebouwd mag worden.
Er staat stroom op het lint,een behoorlijke klap.

Beide door jou getypt TS ja toch? ik snap het even niet meer.

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 08:23

Mistral_Bink schreef:
Citaat:
Ze heeft meer sneeën,maar heb maar paar foto's hier neer gezet.
Onderling ruzie hebben ze absoluut niet gehad! dat weet ik heel zeker.
Ik heb helaas geen stroom bij het weiland.

Citaat:
Omdat ik geen stal heb en er daar nix gebouwd mag worden.
Er staat stroom op het lint,een behoorlijke klap.

Beide door jou getypt TS ja toch? ik snap het even niet meer.

Waarschijnlijk een stroomklok op accu :Y)

Maar meid wat vreselijk voor je pony's zeg :(
Ik denk ook eerder aan een hond die je pony's zo heeft toegetakeld.
Misschien kan je es in de buurt navragen of er een grote hond loopt?

Heel veel sterkte!

_rosita_

Re: Fyanne vól met wondjes.Wat is er toch gebeurt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 08:32

Voordat we TS gezelig met z'n alle gek gaan maken...
Mijn paarden hebben er 1,5 jaar oover gedaan om het zo gezellig te hebben als het nu is, en nog gaat het wel eens mis. Beiden dominant en dan zien ze er beiden net zo uit hoor...
Happen van elkaar en een snee/schaaf door het meppen naar elkaar.
JHe zegt dat je zekr weet dat ze niet onderling aan het meppen/bijten geweest zijn, hoe weet je dat??
Voor hetzelfde geld heeft iemand 1 wortel over het hek gegooid en wilden ze die alle3 hebben.. de dominanste wint..

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 08:35

_rosita_ schreef:
Voordat we TS gezelig met z'n alle gek gaan maken...
Mijn paarden hebben er 1,5 jaar oover gedaan om het zo gezellig te hebben als het nu is, en nog gaat het wel eens mis. Beiden dominant en dan zien ze er beiden net zo uit hoor...
Happen van elkaar en een snee/schaaf door het meppen naar elkaar.
JHe zegt dat je zekr weet dat ze niet onderling aan het meppen/bijten geweest zijn, hoe weet je dat??
Voor hetzelfde geld heeft iemand 1 wortel over het hek gegooid en wilden ze die alle3 hebben.. de dominanste wint..

Hier ben ik het mee eens :j
Ik kan wel foto's van mijn paard laten zien die er precies zo uitzien (begint nu weer haar op te groeien dus ziet er niet meer zo heftig uit), terwijl ik vvan mijn paard gewoon zeker weet dat het door andere paarden komt...

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 10:00

FindingJack schreef:
Misschien een rare vraag...Er is geen stal en er mag niets gebouwd worden? Waarom staan ze dan nu nog dag en nacht op het land zonder beschutting?? Lijkt het me zowieso geen weer meer voor. Zeker als er dan nog dit soort dingen gebeuren. Weghalen daar!!
100 euro per maand is niks, moet je zien wat wij in de randstad moeten betalen.Er zal toch wel een beter plekje voor die dieren te vinden zijn?

Ik wou hier even op reageren :Z , we hebben het hier over paarden. Die zijn gemaakt om buiten te lopen ook als het weer slechter wordt want daar hebben ze een vacht en weerstand voor ;) Bovendien zijn er erg veel bomen die overhangen dus beschutting hebben ze genoeg. (Ik fiets altijd langs dit weiland als ik naar mijn eigen pony ga).

@Gohya: Wat vervelend zeg, misschien een bordje bij het weiland op hangen met video bewaking? Meestal schrikt dat al genoeg af.

gohyaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 11:06

Ik weet 100% zeker dat dit niet door een andere pony gedaan is.
De leider [de ruin] valt nooit zijn merrie's aan,hij hapt ze wel af en toe als ik ze biks voer,maar das 1x happen en dan zijn de merrie's al weer weg.Ze weten dat hij de baas is en hebben veel ontzag voor hem.Ze staan al een poosje bij elkaar met zijn 3en.
Stroom op het lint is idd. via een accu.
Weg halen daar?waar moeten ze dan heen?er is hier verder geen land te huur,zelfs niet te koop.Nee ik vind 'weg halen daar' heel makkelijk gezegd,als dat kon had ik allang een andere plek voor ze.Maar ik wil ze niet op stal hebben staan hele dagen.
Er loopt daar wel een vos rond,eerst ook een wild zwijn maar die is af geschoten.Honden?hmm dan zou het maar 1 hond kúnnen zijn,die woont er een stukje vandaan en ontsnapt wel eens.Echt agressief heb ik die hond niet gezien,maar het is wél een optie dat die het gedaan heeft.
De paarden zijn in ieder geval heel duidelijk opgejaagd.
Maar als het een hond was waarom heeft de ruin dan geen enkele wond?Bij slechte mensen [hij voelt dat aan] rent hij weg,een hond zou ook hem dan toch moeten kunnen bijten?En het paard is 1.65m hoog,hoe komt een hond bij zo'n hoge kont van een paard?
Ik denk toch sterk aan mensen en dan vooral aan met stokken geslagen.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 11:12

Ik geloof niet dat dit door een mens gedaan is. dit zijn duidelijk wonden die gemaakt zijn door een ander paard....

gohyaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 11:46

suuzepuus schreef:
Ik geloof niet dat dit door een mens gedaan is. dit zijn duidelijk wonden die gemaakt zijn door een ander paard....

Jij mag dit best niet geloven,das jou mening.
Dit is niet de eerste keer hoor dat er iets gedaan is met de paarden.
Een paar jaar geleden hebben mensen daar jeugd weg gestuurd die stokken aan het gooien waren naar de paarden.Gelukkig was dat overdag en dan lopen er daar veel mensen rond.
Toen ik land had in Hierden zijn de paarden ook mishandeld door mensen,ze zijn toen met een mes bewerkt.Is toen ook nog op SBS hart v. nederland geweest.
Nee het is nix vreemd hoor dat mensen dit doen.

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:18

Het ziet er in mijn ogen ook uit alsof ze met een ander paard te grazen is genomen.... Eens in de zoveel tijd wordt er toch gekeken hoe de rangorde in de kudde licht en dan kunnen er rake klappen vallen

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:19

Precies, daar blijf ik ook bij... het lijken écht paardenbeten/trappen..

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:29

gohya schreef:
Ik weet 100% zeker dat dit niet door een andere pony gedaan is.
De leider [de ruin] valt nooit zijn merrie's aan,hij hapt ze wel af en toe als ik ze biks voer,maar das 1x happen en dan zijn de merrie's al weer weg.Ze weten dat hij de baas is en hebben veel ontzag voor hem.Ze staan al een poosje bij elkaar met zijn 3en.
Stroom op het lint is idd. via een accu.
Weg halen daar?waar moeten ze dan heen?er is hier verder geen land te huur,zelfs niet te koop.Nee ik vind 'weg halen daar' heel makkelijk gezegd,als dat kon had ik allang een andere plek voor ze.Maar ik wil ze niet op stal hebben staan hele dagen.
Er loopt daar wel een vos rond,eerst ook een wild zwijn maar die is af geschoten.Honden?hmm dan zou het maar 1 hond kúnnen zijn,die woont er een stukje vandaan en ontsnapt wel eens.Echt agressief heb ik die hond niet gezien,maar het is wél een optie dat die het gedaan heeft.
De paarden zijn in ieder geval heel duidelijk opgejaagd.
Maar als het een hond was waarom heeft de ruin dan geen enkele wond?Bij slechte mensen [hij voelt dat aan] rent hij weg,een hond zou ook hem dan toch moeten kunnen bijten?En het paard is 1.65m hoog,hoe komt een hond bij zo'n hoge kont van een paard?
Ik denk toch sterk aan mensen en dan vooral aan met stokken geslagen.

Het lijken mij ook 'gewoon' paardenbeten... Hier staan ook 2 ruinen die geen vlieg kwaad doen, absoluut niet. Totdat een van de merries ook zulke plekken had. Toen bleek dat de twee mannen elkaar of een van de merries om de haverklap aanvlogen, mede doordat er net een nieuwe merrie tussen stond.

Ze kunnen je nog zo lief en onschuldig lijken maar bijten/slaan hoort bij het gedrag van paarden, hiermee worden zoveel dingen bepaald. Als je het nog niet vertrouwd zou ik een ander plekje voor je paarden zoeken of gebruik maken van camera's o.i.d. (als dat mogelijk is).

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:34

Je zegt dat de ruin het dominantst is en toevallig heeft die geen wonden. Lijkt er toch op dat hij de dader is.

Ik denk namelijk dat als mensen je pony's echt wouden verwonden ze niet alleen maar haar er af zouden halen, dan zouden er echt diepe sneeen zitten.
Die ene foto van de snee zit er precies hetzelfde uit als wat mijn verzorgpaard had na een ochtendje buitenspelen met een nieuwe groep paarden.

msnowy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:34

Waarom laat je er niet een dierenarts naar kijken, dan weet je toch meteen of het toch niet je eigen paarden zijn geweest? Ik zou meteen toen ik het ontdekt zou hebben de dierenarts gebeld hebben want ik zou gelijk willen weten wie dat gedaan zou kunnen hebben.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:36

mijn eerste gedachte na het zien van de foto's zijn loslopende honden en dan geen jackrussels maar echt grote honden.
Ik heb in het verleden ook een weiland gehad midden in een bos en daar trof ik mijn shetjes ook een keer gewond aan. Deze bleken door 3 loslopende grote honden (ierse wolfshonden) opgejaagd en gebeten te zijn. Eigenaar van de honden heeft overigens toen contact gezocht en DA kosten en schadevergoeding betaald (erg netjes opgelost dus)

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:43

Waaruit blijkt dat jouw paarden duidelijk opgejaagd zijn?
Ik vind die slipsporen met dit weer nog wel meevallen.
Zo staan ze bij mij in de wei erger.. Terwijl ze dus absoluut niet opgejaagd worden.
De wonden vind ik niet duidelijk als mishandeling op te vatten, lijken me ook eerder bijtwonden.
Aangifte doen vind ik dan ook nogal wat zonder duidelijk bewijs. Wat msnowy zegt, laat er een da naar kijken, dan heb je in ieder geval uitsluitsel en kun je je beslissing (wat dit ook mag zijn) ergens op baseren anders dan een emotioneel gevoel.

simplysyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 15:20

ik kan het zo niet zeggen of het door mensen of door de paarden zelf is gedaan. maar als mensen dit hebben gedaan, snap ik niet hoe iemand dat kan doen!zoiets doe je een dier toch niet aan. ik zou eerst de dierenarts laten langs komen om te kijken wat hij vindt. lijkt het erop dat dit door een persoon is gedaan zou ik wel aangifte doen, zo heb je in elk geval wat gedaan en misschien doen ze er nu wel wat aan.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 16:31

Jeetje was erg!
Ik zou echt doodsbang zijn 's nachts.. (ben je waarschijnlijk ook)

gohyaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 19:39

NeverGiveUp schreef:
Jeetje was erg!
Ik zou echt doodsbang zijn 's nachts.. (ben je waarschijnlijk ook)

Nou bang ben ik niet meer,dit is niet de eerste keer dat ik zoiets mee maak.
Ook liggen er wel een dode dieren in de wei,laatst nog lagen er 2 complete kippenvleugels in de wei.
Kaarsrecht 'af gesneden' ook lagen ze ver van elkaar af,verder lag er nix meer v.d. kip.Ook geen veren of botjes,helemaal nix.
Ik hoop alleen op een dag iemand te betrappen!

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 20:53

Je moet ook niet naar de leidende ruin kijken, die heeft zijn plek wel. De paarden die er net onder zitten zullen altijd blijven 'vechten" (in welke hoedanigheid ook) om een rang hoger te komen. De leidende ruin/merrie heeft die gevechten niet nodig, die staat al bovenaan.
Het kan dus zijn dat juist daarom de ruin niets heeft en de anderen wel.

Mick_15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 20:58

jeetje wat sneu!!! |( heel veel succes ermee meid

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 21:06

Op eerste gezicht leken het mij ook bijtwonden te zijn van een ander paard. Of anders van een hond. daar dacht ik aan. Dronken jeugd die paarden mishandelen doen het wel erger dan dit hoor. Maar je hebt het niet gezien. Je kan niet bewijzen dat jongeren dit gedaan hebben. Jij hebt het niet gezien niemand heeft wat gemerkt. Voor het zelfde geld hebben de pony-dames wel een robbertje gevochten. Ook dat heb je niet gezien. Kortom je kan die jeugd wel de schuld geven, maar ook de pony's zelf zijn niet onschuldig. en van die slipsporen heb je zo in het weiland als het wat drassig is. Toch maar je paardjes in de gaten houden, of er geen ruzie in de groep is (of rangorde bepalen, doen ze ook nog wel eens op zijn tijd.).

gohyaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 00:09

Het is zo;ze staan met zijn 3en,een d-pony ruin van 22,een kwpner merrie van 23 en een kleine c-pony merrie van 23.Ze staan al een hele poos samen en hebben nog nooit gevochten,echt nooit.De kwpner is dik bevriend met de ruin [de leider] en de c-pony is laagste in rang.Ze zijn geen van allen dominant geen enkeling doet een poging hoger in rang te komen.Heel af en toe heeft er eentje een bijtwondje,tijdens het voeren komt er wel eens eentje te dicht bij de ander en ja die krijgt soms een knauw.Maar de kwpner zit zo zo vol wondjes,dat is niet normaal meer.
Maar ik kan idd. nix bewijzen,maar ik weet 99% zeker dat de ruin dit niet gedaan heeft,daar durf ik mijn hand voor in het vuur te steken.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 00:14

Dat gaat pijn doen vrees ik!!

eens moet de eerste keer zijn...

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 01:16

Het zijn toch geen wondjes van kogelloodjes? Je weet wel, als jagers schieten,...jachtseizoen is immers open, zijn er jagers in de buurt? Onze hond was zo eens vol met loodjes in haar poten geschoten,..en zij was dan zelf de jachthond hé, die mee was met de jacht. :roll: