gewerkt met onze tijdbom

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: gewerkt met onze tijdbom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:03

Ik zou het niet in mijn hoofd halen om anderhalf uur hard aan het werk te gaan met een paard dat drie dagen stil heeft gestaan. Geen wonder dat je weerstand krijgt.
Verder ga ik met bovenstaande mee dat rijden geen gevecht mag zijn.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:47

Dat was ook het eerste wat ik dacht. Paard zal de dag erna natuurlijk ook nog eens enorme spierpijn hebben, met als gevolg weer weerstand met rijden. Ik zou als ik jullie was een logisch bedacht trainingsschema opzetten, waar je veel rekening met het paard houdt.

Verder is rijtechnisch weinig commentaar te geven want zoveel foto's zijn het niet.. Veel veel zachter in je handen zal je moeten worden.
En misschien een idee om eens zijn rug na te laten kijken? En ook direct het zadel..

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:55

dat moet ik idd wel zeggen...
nooit dat ik 1,5 uur op een paard zou stappen als die drie dagen niet gereden heeft...

maar ik ken meerdere paarden die met een goed zadel, geen gezondheids problemen en een goed af gestemd voerschema nog steeds een bommetje zijn als ze 3 dagen niet gereden worden...
en die van mij is daar 1 van :j

verder, die lage handen die zel bij het stilstaan heeft zin idd te laag, maar die heeft ze tijdens het rijden niet ;)

mischien word er wel gezegd dat het een gevecht was, maar nergens zie ik een vechtend paard op de foto's staan...
soms zeg je iets om aan te geven hoe zwaar/ moeilijk het rijden was ;)

sorry hoor, maar nooit dat ik van mijn paard af stapt als hij begint te rennen vanwege energie te veel :')
laat hem maar lekker rennen, ik lift wel mee :') _O-

een paard wat je voor het rijden aan de longe gooit bouwt echt niet meteen meer energie en conditie op hoor ;)
die raast ff lekker uit ;)

nog even over de handschoenen...
niet iedereen met handschoenen rijd verkeert :(
ik kan net zo goed zonder handschoenen rijden, dan heb ik geen last van mijn handen...
maar ik vind het gewoon niet fijn rijden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:58

nu is het ineens of het over MDH gaat :? Wat is de link tussen jou en TS? Ben jij de eigenaar die op het andere paard zit :?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 17:00

geen idee waar je dat vandaan haalt?
volgens mij heb ik 1 x die van mij gebruikt als voorbeeld dat er meer van dat soort paarden zijn :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 17:03

Haal ik nergens vandaan, dat VRAAG ik. Vanwege de toon van je reacties.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 17:05

nee, ik ben geen eigenaar van het paard,
nee ik ken ts niet...
en mijn toon is waarschijnlijk zo omdat er iemand veroordeelt wordt op foto's...
op een manier waarop je niet eens iets kunt beoordelen omdat je het paard niet kent :?
ja, van een aantal dingen kun je wat zeggen, zoals ik ook al zei...
maar of het zadel wel goed zit, goed voer, oid...
dat kun je van fotos af niet beoordelen...
sommige paarden hebben dat nou eenmaal...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 17:07

Je reageert idd nogal fel ;)

Sommige dingen zijn misschien niet specifiek te zien, maar wel te lezen in de tekst. Jij ziet Bijvoorbeeld misschien geen bektrekkerij op de foto's, maar als iemand aangeeft na het rijden compleet zere handen te hebben, dan heb je wel een 1+1=2'tje zeg maar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 17:17

M_D_H schreef:
maar ik ken meerdere paarden die met een goed zadel, geen gezondheids problemen en een goed af gestemd voerschema nog steeds een bommetje zijn als ze 3 dagen niet gereden worden...
en die van mij is daar 1 van :j

Daar geloof ik eerlijk gezegd niets van.
Een "goed" zadel hoeft niet persé een goed passend zadel te zijn dat het paard ook nog eens als fijn ervaart.
Gezondheid zoals het gebit en blokkades ergens in het lichaam: jaarlijks laten checken en bij twijfel (zoals bij bepaald gedrag van het paard) ook tussendoor een deskundige bij je paard halen.
Blijft er verder van mijn lijstje over: de ruiter zelf en te lang achtereen opgehokt gestaan. Een ruiter die niet in balans is, ruw is, druk/gespannen/geïrriteerd/onzeker is, en noem zo maar op, kan een paard ook hyper maken.
En tenslotte de huisvesting: wanneer een paard volop weidegang heeft, zal ie echt geen bommetje worden als hij geen uurtje per dag gereden wordt. Dat gaat er bij mij niet in. De oorzaak van het hyper en gespannen gedrag van het paard ligt dan toch echt ergens anders.

M_D_H schreef:
mischien word er wel gezegd dat het een gevecht was, maar nergens zie ik een vechtend paard op de foto's staan...
soms zeg je iets om aan te geven hoe zwaar/ moeilijk het rijden was ;)

TS schrijft "Heb in totaal anderhalf uur gereden en geen handen meer over." Dat zegt genoeg, toch?

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 17:24

Nouja hier dan ook nog maar mijn mening... mijn paard kan ook zo zijn wilde buien hebben, maar dan krijg je in het begin echt niet de 2 plaatjes van jouw eerste fotos
Daarom denk ik dus dat het eerder een probleem is dat de ruiter spanning opbouwt ofzo.

Ik lees dat je bijna geen handen meer over hebt, maar dat betekend dus dat je veel teugelcontact hebt gehad... laat dat nou net precies zijn wat je hebt moeten voorkomen.
JUIST door los te laten wordt je paard ook losser, een paard kan niet loslaten en ontspannen worden als jij vasthoudt en dan krijg je dingen als dit

Wel een mooi paard, maar ik hoop dat je nog eens kritisch naar jezelf kijkt dan kun je veel meer halen uit jullie als combinatie want er zit echt wel potentie

ORYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 17:34

Ik zie niet een paard dat vecht, ik zie een ruiter die als de dood is de controle over het paard kwijt te raken, en juist die angst zorgt er voor dat het paard gaat rennen. Een reactie van het paard "een stukje omhoog" betekend dat hij niet meer naar voren kan, wat dus aangeeft dat de teugelvoering te strak is.

Ook ik vind 3 dagen niet rijden geen reden tot tijdbom. Kan me voorstellen dat ze wat meer energie hebben of wat minder zin en smoesjes verzinnen (zoals die van mij doet.. keertje omspringen en wat harder stappen dan normaal) maar het is geen reden tot gevecht.

TS: mijn tip; als je weet dat hij 3 dagen niet gelopen heeft (wat ik overigens niet snap als je bijrijder bent en de eigenaar ook nog gewoon rijdt, er is altijd wel iemand met wat tijd toch?) klim er dan gewoon niet op, paard is op de eerste foto de rust zelve, pas als je gaat rijden wordt hij druk, waarschijnlijk als reactie op spanning van jou. het is een leuk paard, maar leer met hem communiceren en zijn signalen beter te interpreteren.

Frodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 17:44

ik wil niet raar overkomen ofzo, maar, hoe kun je nou vergeten te longeren?? B-)
verder ben ik het met het handschoen verhaal eens, ik reed altijd zonder handschoenen en daar had ik weinig problemen mee.. als je hand schoentjes aan hebt en je handen doen nog pijn, dan doe je toch echt iets verkeerd.. :\

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 17:55

Zo, bokt is nu wel weer duidelijk geweest. Gelukkig heeft niemand hier ooit een gevecht met zijn paard en rijdt de rest perfect, dat scheelt weer een hoop dierenleed.

Heb je les met het paard? Het is niet jou paard toch? Je moet inderdaad leren meer ontspannen te gaan zitten en rijden, zodat je dit soort situaties voorkomt. Iedereen heeft het goed moeten leren en hier ontbreekt het nog aan een aantal belangrijke basisvaardigheden.

Over handschoentjes, de een heeft tere handen, de ander niet. Als ik zonder rijdt heb ik de blaren erop staan, terwijl ik een stille hand heb en mijn paard nooit trekt. Je kan hier dus niet over oordelen voor iemand anders.

Je moet zeker nog aan het een en ander gaan werken, zorg dat je begeleiding hebt, want jou paard wil heus wel hoor!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 18:46

Chubby schreef:

Longeren is een schijnoplossing in dit geval. Je paard kweekt er een dijk van een conditie mee, dus mettertijd moet je steeds langer longeren voor je erop kunt (bij wijze van spreken).

Dat is echt niet zo :) Het gaat er puur om dat ze even de benen kunnen strekken en even maf mogen doen voor ze aan het werk moeten. Ik heb nog nooit meegemaakt dat een paard er lastig van werd, een te grote conditie kreeg of dat ik steeds langer moest longeren. Daarbij doe je het niet elke keer dus dan is er al helemaal niks aan de hand toch?

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 18:53

Ik snap jullie reacties allemaal,
Het is niet mijn eigen paard, ben ook niet vast bijrijder, ben eigenlijk stalhulp. Maar ik mag rijden als er plaats over is, om het zo te zeggen. Heb vandaag gehoord waarom hij zo druk was.
Hij is de dag ervoor los gegooid en opgejaagd door 2 bijrijders (deze zijn ook weg gestuurd door de eigenaar ) vraag me niet waarom heb geen idee.
Ik moet ook meer ontspannen, maar had echt het idee dat hij me eraf wilde hebben, dus ja dan ga ik wat opgekropt zitten, heb me wel zoveel mogelijk proberen te ontspannen.

Verder wie dit zij
Longeren is trouwens geen oplossing.
Hiermee bouw je alleen maar meer energie en conditie op.
Een paard dat gewoon 3 dagen in de wei loopt, goed gezond is (zowel lichamelijk als geestelijk), goede afgestemde voeding krijgt en een goed passend zadel en een fijne ruiter heeft, is echt geen tijdbom in die 3 dagen tijd.

Dat heb ik niet gezegd, dat zei iemand anders.
Verder is het zadel, hoofdstel alles op maat en is nog prima.
En over de handschoentjes, dat is alleen omdat ik snel blaren krijg, en zonder handschoentjes zit ik helemaal onder, heb vrij dunne huid door een zalfje van de dokter, paar jaar geleden.
Heb hem een paar keer ook lang gehad, maar ging hij vrij hard lopen, met stem hielp niets.

Heb ook de eigenaar gevraagd of die me kon helpen, want wist even niet meer wat ik moest doen.

Ik ga ook zeker naar jullie commentaar kijken, kijken wat ik ermee kan doen en uitvoeren.
Alleen als ik zonder handschoentjes rijdt dan zit ik onder de blaren. Ga het proberen, misschien als ik de andere teugels neem, zijn wat zachter dat het misschien minder wordt.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 19:05

Denk dat de meeste mensen gewoon over je worden vallen.

Ik zie ook wel een ruiter die zelf gespannen zit en voorover gaat zitten wanneer het paard te snel gaat/gaat rennen. Je zult zelf ook wel weten dat dit averrechts helpt maar zet het toch even als aandachtspunt neer.
Natuurlijk is het logisch dat je op een vreemd paard waarvan je denkt dat die je eraf gaat gooien gespannen bent, probeer het alleen niet te laten merken.

Ik hebt zelf een merrie die in de zomer met 24/7 weidegang net zo fris is als in de winter met geen of weinig weidegang. Dus wil niet direct zeggen dat het aan de omstandigheden ligt, sommige paarden zijn nu eenmaal wat heter als de andere. Wel vind ik het vreemd dat als de eerste foto echt in het begin was hij daar wel rustig was en bij het rijden juist heter wordt, dat lijkt me wel protest ergens tegen.

En met handschoenen, als jij zelf snel blaren krijgt laat ze lekker aan! Daar ga je zelf geen plezier aan beleven, als je zelf weet dat je niet trekt maken die handschoenen niks uit sommige mensen krijgen snel blaren. Ken zelf ook iemand die snel blaren krijgt en echt niet hard in de mond is maar zodra het paard een keer wat meer druk geeft heeft zij een blaar, al rijd ze met lange teugel en houd bij halt even teugel eraan en dus echt niet harde druk zet.

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 19:09

ja dat denk ik ook, maar hij is op latere leeftijd ingereden 7 jaar, misschien dat dat iets is ??
Ik zal het overleggen met de eigenaar.. misschien dat we achter iets komen