1e keer aan de dekens,DRAMA! hoe doen jullie het toch....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 22:50

Mijn haf 1.43 heeft ook 185 op voor bij de hals. (zijn dan van onder ook langer)
De horseware liggen idd erg fijn!

Wat ik altijd doe is als ik een nieuwe deken koop bij een winkel dat ik ook zoek naar de deken die ik heb en die op de deken leg die ik wil kopen. Zo kan ik inschatten of die gaat passen of niet.

timokyana

Re: 1e keer aan de dekens,DRAMA! hoe doen jullie het toch....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-10 22:51

hoe lang mag het ongeveer bij de achterbenen komen?Tot hoever?
Die 205 lag van voor netjes op de merrie alleen ik vond het stuk aan de zijkant van de achterbenen zo lang :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 22:52

Hier zijn de problemen nog steeds hoor :D
Mijn kwpn merrie heeft de iedeale maten en met haar heb ik geen deken probleem. Bucas past haar top en ze hebben tussenmaten ook fijn.

Een ander verhaal is mijn tinker. Dikke kont, korter in de rug, brede boeg en dito nek.

Je moet een grote maat, anders past het niet om de boeg of hals, maar voor de rug moet je juist weer een kleinere maat. Maar die combi's zie je niet veel. Ik weet van Bucas, die hebben de Big Neck serie, wel duur, maar dan past ie vast ook, helaas hebben ze geen big neck eczeemdekens, boehoe en die heb ik weer nodig :D Hij heeft trouwens een 195

Dan heb je nog het euvel passen van nieuwe dekens. Sommige zijn harstikke duur en die moet je dan passen. Zelfs met een deken eronder, komt er viezigheid of haren op en kun je dan nog ruilen. Grrrrr rotdingen :D

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-10 22:53

damn! waarom hebben ze die big neck series niet in andere merken :+

je zou erdoor overstappen op warmbloeden ipv koudbloedjes ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 22:56

Met de aantallen koudbloeden, snap ik ook niet dat er niet wat meer 'deken' aandacht aan wordt besteed. Die beesten steken zo onhandig in elkaar voor de 'gewone dekenserie'.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-10 22:57

pfff, idd zeg,zo anders qua bouw.vreemd eigenlijk,of zouden er gewoon weinig koudbloeden onder een deken gaan.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 23:00

@Mindim De Rambo XL turnout ;) Die is echt royaler gesneden dan de normale dekens. Veel meer ruimte op de boeg en nek.

@Timokyana, ligt aan het model en merk van de deken. Van de Rambo's kan ik zeggen "al zijn ze wat te groot, ze blijven altijd liggen wat er ook gebeurd". Maar ik ken ook merken die bij te groot gaan schuiven enz enz.

Vergat ik overigens net erbij te zetten :D allemaal, opna Clips, hebben ze van andere merken maat 195. Clips heeft 205. Geeft wel weer dat merk invloed heeft maar ook de bouw van het paard. Niels is veel kleiner maar heeft toch dezelfde maat omdat hij veel meer boeg en hals heeft.
Te lang achter vind ik als ze de moeite hebben de staart op te tillen om te mesten. Een deken mag best iets overhangen maar het moet niet zo zijn dat ze zwaar hun best moeten doen om een beetje stront kwijt te raken ;) Dus meer dan zeg eens 20 cm vind ik teveel.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-10 23:03

mmm volgens mij hangt deze dan te lang.Zal hem nog eens opgooien en een foto maken :-)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 00:39

Pretty please voor mij in link??? Is net even wat makkelijker, dan kan ik nl foto na foto openen. Ik heb niet swerelds beste verbinding ;)

Ik heb even wat foto's van de mijne opgezocht. Clips die dr HW test :D
Clips achter en moeder Iso voor met hun HW's. Die van Iso was haar wat te groot, maar zoals ik al vertelde maakt het bij dit merk minder uit. Deze foto geeft wel een aardig beeld wat imo de max is kwa lengte over de kont. Die van Clips is precies goed, die van Iso is dus iets lang, maar zij had daar minder moeite mee. Je kan met je deken ook aardig rondspringen :+ En toch blijft hij super liggen. En mijn Hafje Niels met een 195 Harry's Horse Deze foto is van begin vorig winter. Hij heeft later dus die XL Rambo gekregen, maar daar heb ik helaas nog geen foto van. Zoals deze deken ligt is eigenlijk perfect, alleen kreeg Niels hier dus schuurplekken van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 00:54

Met dekens is het altijd lastig. Ik heb een smalle KWPN'er en ze heeft een zweetdeken maat 165 waar ze in zwemt. Een staldeken van 165 die perfect past, een andere staldeken van 155 die perfect zit, een regendeken van 175 die perfect zit en een bucas outdoordeken maat 205 die perfect zit...

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 01:40

Ik heb voor mijn haflinger alles van Wheaterbeeta (6.0- maat 185), dit was ook het enige merk waarbij hij de losse halsen pastte en wat goed zat.

Ik doe het zo (met 3 dekens):
- o gram regendeken (September- begin Oktober- begin Mei rond 10 C in de avond)
- 220 grams (eind Oktober-November- eind April rond 5 C in de avond)
- 360 grams (eind November- December- Maart-begin April 2,5 C in de avond)
- Bij echte kou - tempraturen de 360 met 0 grams of 360 met 220 grams (Meestal Januari-Februari)

Alle dekens zijn waterdicht en de losse hals kan je op alle dekens bevestigen (het beste een 0 grams hals/ kan met alle weersomstandigheden gebruikt worden).
Vorig jaar ook zo gedaan en in Februari op de hengstenkeuring had hij een flinter dun vachtje (zonder te scheren) ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 08:56

En dan is er ook nog het verschil in kwaliteit. Mijn kwpn paard had eerst meerdere dekens voor de winter, 1 voor op stal, 1 voor buiten en dan nog een regendeken. Ik bleef wisselen. Nu heb ik voor haar een Bucas smartex. Het kost wel wat, maar hij kan van -10 tot +12 en zowel op stal (het is een ademende deken) als buiten (waterdicht) en hij scheurt niet, want hij is van ballistic nylon. Hij valt ook niet op de schoft maar over de schoft, zodat de manen er aan blijven.

Ik had vorig jaar de hele winter die deken op, uiteindelijk een wat dunnere deken op gedaan (goedkoop ding) en binnen 2 nachten was de helft van de manen onder die deken verdwenen.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 09:14

Het is voor koudbloeden idd een drama. Ik heb een haf maatje regenton. 1.35 hoog en bijna net zo breed. Volgens de tabelletjes moet ze 165 of zelfs 155 hebben, ze draagt nu 175... Dan hangt hij wel tot de knie, maar het gaat tenminste om die enorme borstkas heen. Af en toe lijkt het net of ze erin verzuipt. Net een ridderpaard!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 09:22

rina, zoals de deken bij iso hangt,zo hangt de 205 ook bij mijn merrie bij haar achterbenen.

chanel,Allemaal verschillende maten dus... word er niet makkelijker op ;-)

ik denk dat ik alleen Voor de ZEér tijdelijk een hals wil,de rest niet,word het nog moeilijker qua pasvorming :+

bucas komt hier toch wel erg naar voor als een goed merk :-)

ik ga ze allemaal maar eens een maatje groter op doen en een dagje passen inlassen.Arme knollies :+

zal eens een EA advertentie zetten of er iemand in de buurt woont die tegen vergoeding eens meekijkt ;-)

hihi bij petra ook een drama,hafje met soepjurk.

het is allemaal toch niet zo simpel als het lijkt ;-)

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 09:41

Hallo,

mijn ervaring bij brede paarden:
2 merken dekens passen over het algemeen wel goed. De QHP en de Weatherbeeta. Ik heb vanalles geprobeerd en deze merken zijn over gebleven. Een ex-stalgenoot met kruising Fries/KWPN (stokmaat 158 en fors gebouwd) heeft hetzelfde probleem gehad en voor haar bleef ook de Weatherbeeta deken over.

Op marktplaats worden ze nog wel eens aangeboden. Wat ik zelf ook wel fijn vindt, dat is dat ze net afwijken van de standaardmaten. Een 1,95 deken is daar een 1.98 deken. Dit komt omdat gerekend wordt in inches. Net de paar cm extra geven dan net de extra ruimte die dit soort paarden vaak nodig hebben.

Succes ermee!

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 10:16

ik zou ook voor bucas gaan, hier hebben alle bredere rassen zo deken. wel duurder maar die van mij gaan al 10 jaar mee en nog steeds waterdicht.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 10:40

claudianoa schreef:
ik zou ook voor bucas gaan, hier hebben alle bredere rassen zo deken. wel duurder maar die van mij gaan al 10 jaar mee en nog steeds waterdicht.

Mijn oudste Horseware is 18 jaar ;)

@Mindim geef je groot gelijk, waarom 5 verschillende dekens??? De mijne krijgen naast een regendekentje (ongevoerd dus) als het koud is gelijk de Horseware op en klaar. Dat gewissel van dekens wordt je toch helemaal kierewiet van :D

@Timo, het ligt dus aan het merk deken of zover overhangen gaat. Bij sommige merken zal het dan gaan schuren of schuiven. Maar als je merrie er geen last van heeft en normaal de staart kan optillen hoeft het nog geen probleem te zijn.
Je woont voor mij ook een beetje ver weg :+ maar er moet toch een bokker te vinden zijn die bij je in de buurt zit en mee wil kijken.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 10:47

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 11:49

Hoop dat je iemand vindt timokyana..
het blijft een moeilijk gedoe.
Hier past ook geen wheaterbeeta.. helaas.
Die rambo XL is dan weer te groot (jurk) bij mijn pony, al past die wel goed bij de borst en hals.
De quarterdekens schijnen ook goed te passen, heb er laatst een gekocht, maar nog niet gepast.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 19:08

ben benieuwd def hoe die quarterdeken ligt. :-)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 20:57

ik vind de katoenen zo op het gezicht wel mooi liggen op de haf hoor!

verder is het vooral ervaring op doen en door schade en schande wijs worden...
mijn eerste paard heeft ook zoveel net niet passende dekens gehad, die na een half jaar weer op internet stonden, omdat scheef zakten, schuurden, te groot of te klein waren...

inmiddels weet ik redelijk hoe een aantal merken vallen en welke merken en modellen mijn paard goed passen en ook prettig zitten zonder schuren...
en dat is toch een kwestie van heel veel uitproberen en op een gegeven moment de bomen door het bos weer een beetje zien...

succes!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 08:55

de katoenen lag in het begin ook goed,maar toen hij terug het land op ging, trok hij erg naar achter en zat toen strak om de borst. (maatje te klein toch?)
de enigste op wie de katoenen redelijk leek te liggen is de bonte :-)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 09:25

Ik heb ook een bucas smartex big neck. De deken zit voor mij goed genoeg, maar ook niet perfect. Op zijn borst heeft hij halverwege de winter toch twee kleine schuurplekjes. Blijft gewoon lastig.

Wat betreft het naar achteren trekken, dat komt volgens mij omdat de deken achterop de ronde kont blijft "hangen" en bij het bewegen het een logisch gevolg is dat die naar achteren wordt getrokken.
Ik weet even niet hoe ik het uit moet leggen, maar kan me voorstellen dat dit met een langere rugmaat niet opgelost wordt??? Als de deken gewoon te smal is, dan is het weer een ander verhaal.

Succes!

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 09:39

Ik heb heb een haf van 1.46m hoog en dekens is bij mij ook 1 groot drama. (net als hoofdstellen, zadels, peesbeschermers ed)
Ik heb gister een mooie tweedehands regendeken gepast van premiere in maat 185: veel te groot, de borstsluiting lijkt dan bijna op de grond te hangen en zijn kont past er 2x in.
Hij heeft meerdere dekens van harry's horse (ook maat 185), die passen goed. Je wil niet weten hoeveel dekens ik daarvoor heb gehad die dus niet pasten!
Ik heb ooit ook horseware gepast (ik geloof maat 6.0), maar die deken: rhino was ook weer veel te groot. Ik word er echt moedeloos van. Voorlopig houd ik het even op harry's horse, daar moet ik het meedoen. Misschien ga ik ooit nog een kleinere maat horseware proberen.
Zonder dekens is helaas geen optie, hij zweet verschrikkelijk met trainen en is nu al bezig om zich soort van te transformeren in een wollig beertje 8-) .

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 09:41

Ik heb een staldeken die bij mijn haf naar achter schuift, dit komt niet omdat hij te klein is, maar omdat de gesp bij de borst erg laag zit. Daardoor wordt dus de ruimte voor de hals groter en gaat het gedeelte bij de schoft op haar rug liggen. Dan 'trekt' hij ook bij de borst.
Die gaat dus ook niet meer om ;)

Ik heb voor mijn haf ook een br winterdeken in een wat groter maat, die hangt bij haar achterbenen ook wat lager maar daar kan ik me niet echt aan storen.

Ik vind wel dat zomerdekens en zweetdekens wat 'strakker' zitten dan regendeken op een of andere manier.
Hoe zit het met de regen/winter dekens?