Morgen komt een Portugese droom uit...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vanTroje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 08:12

Hartstikke gefeliciteerd en heel veel plezier met deze mooie aankoop!

kikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 08:26

Ooooh wat spannend zeg. Een droom die werkelijkheid word.
En wat een knap paard. Daar mag je met recht tots op zijn.
En je mag ons tot vervelens toe plagen met foto's plaatsen :D

wwillemijn

Re: Morgen komt een Portugese droom uit...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 08:38

Gaafn hoor. Maar hoe heb je dat opgelost met je ouders? Je bent 16, je vader is het er niet mee eens, lijkt me lastig.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 10:44

Juangi schreef:
IK heb voor een Garrano gekozen vanwege mijn angst voor paarden. Ben vaak van paarden afgevallen en heb ook nog enorme hoogtevrees. Deze 2 zorgen er dus voor dat ik niet op ponys hoger dan 1.45 durf te stappen, laat staan paarden. Dan stap ik al bibberend, harstikke zenuwachtig op. Gewoon geen veilige combinatie, hoe braaf het paard ook is.

Maar het rare is, dat ik dit op ponys onder die maat helemaal niet heb. Maakt niet uit hoe raar of gek ze doen (steigeren, bokken, crossen) ik vind het alleen maar grappig en helemaal niet eng. Dus een betere combinatie dan 1 waar ik me standaard al automatisch van af laat vallen als er ook maar iets gebeurd.

Een Garranopony word niet heel groot, hebben een erg fijn karakter, vaak pittig met rijden en 'makkelijk' in de omgang. Dit sprak me eigenlijk allemaal aan, natuurlijk geld dit niet voor alle Garrano's...

Ha, herkenbaar. Geef mij er ook maar eentje onder de 1.50. Ik heb het vooral met ernaast. Paarden zijn zo groot en heb het gevoel dat ik met mijn 1.58 niets te vertellen heb.
En ik heb ook al meermaals gekeken naar dit ras. Ook mij spreekt het allemaal aan.
Ik ben dan ook benieuwd naar je foto's en verhalen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 10:48

mooi beestje hoor!
Wat klein ,maar dat was de bedoeling begrijp ik :D
Je schreef dat je wat angstig was...heb je weleens een jong paard zadelmak gemaakt of gereden?
Ze zijn niet allemaal heel braaf hoor :o

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 10:52

Wat een ontzettend leuk paardje heel veel plezier

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 10:53

Spanneeeend!
Ben benieuwd naar de eerste foto's en verhalen over hem in Nederland!

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 10:57

Ik snap dat ergens wel die 'grote paardenangst'.
Ik heb het zelf ook niet op paarden groter dan 1m50. Ben ook echt een pony mens, kan er niks aan doen, behalve dat ponies makkelijk zijn in omgang, verzorging, ook niet zo eng en niet zo hoog, haha :+
En een pony wat begint te springen/bokken, is nogaltijd lager bij de grond dan een paard van 1m70 wat gek begint te doen, klinkt idd erg raar, maar op een gekke pony zit ik liever dan een braaf paard.
Ik heb ook vroeger op paarden gereden, maar was toch altijd blij dat ik dan weer es op de ponies mocht, tot ik mijn eigen Fell gekocht heb, met 18 jaar, me ook kapot gewerkt voor mijn eerste eigen pony, geen steun van mijn ouders, dus moeten wachten dat ik 18 was, weet nog dat mijn moeder boos was, tot ze dat lieve kleine veulentje zag staan.
Dus kan de TS helemaal begrijpen ;)
Ben echt benieuwd, veel foto's maken!

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 11:05

Wat leuk dat je droom eindelijk gaat uitkomen. gefeliciteerd en een spannende dag vandaag.
Ik weet helemaal hoe onwerkelijk het is als je je droom pony eindelijk krijgt. Ik wilde heel lang de pony hebben die ik een paar jaar verzorgde en toen ik haar had gekocht en haar ging ophalen, kon ik het ook niet geloven. Heeft toch wel heel lang geduurd voor ik het echt kon geloven en nu bijna 5 jaar later, kan ik het af en toe nog niet helemaal geloven dat zij echt van mij is.

Wens je heel veel plezier vandaag en geniet er van.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 12:08

geerke schreef:
mooi beestje hoor!
Wat klein ,maar dat was de bedoeling begrijp ik :D
Je schreef dat je wat angstig was...heb je weleens een jong paard zadelmak gemaakt of gereden?
Ze zijn niet allemaal heel braaf hoor :o

Niet zadelmak gemaakt, maar sta op een stalling waar dat wel vaak gebeurd dus die waren bereid om mij te helpen. Maar wel een jonge pony doorgereden. :)

Op pony's ben ik dus helemaal niet angstig. Deze vakantie maar weer meegemaakt dat ik zonder pardon op steigerende, bokkende, plots vandoor vliegende pony's zat en ik het geweldig vond. Helemaal geen angst, vond het eigenlijk wel grappig. Stap er zo rustig op, zelfs als ikw eet dat hij raar gaat doen.

Heel raar, want zet je mij op het braafste paard van stal dan raak ik al in paniek als hij gaat stappen.. Laat staan dat hij dan ergens van schrikt. Voor het opstappen bibber ik, heb ik buikpijn, misselijk en schijt ik gewoon 7 kleuren :+ Het is zelfs zo erg dat als er iets gebeurd ik mij automatisch onbewust laat vallen.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 12:12

smaos schreef:
Ik snap dat ergens wel die 'grote paardenangst'.
Ik heb het zelf ook niet op paarden groter dan 1m50. Ben ook echt een pony mens, kan er niks aan doen, behalve dat ponies makkelijk zijn in omgang, verzorging, ook niet zo eng en niet zo hoog, haha :+
En een pony wat begint te springen/bokken, is nogaltijd lager bij de grond dan een paard van 1m70 wat gek begint te doen, klinkt idd erg raar, maar op een gekke pony zit ik liever dan een braaf paard.
Ik heb ook vroeger op paarden gereden, maar was toch altijd blij dat ik dan weer es op de ponies mocht, tot ik mijn eigen Fell gekocht heb, met 18 jaar, me ook kapot gewerkt voor mijn eerste eigen pony, geen steun van mijn ouders, dus moeten wachten dat ik 18 was, weet nog dat mijn moeder boos was, tot ze dat lieve kleine veulentje zag staan.
Dus kan de TS helemaal begrijpen ;)
Ben echt benieuwd, veel foto's maken!

Tja, ik vind ponys alleen handig. Je stapt zo op en af, makkelijk zelf te laden en als hij gek gaat doen kan je hem tenminste houden. Ze zijn goedkoper, pittig en gewoon makkelijk.

Maar met de omgang van paarden heb helemaal geen moeite, maar zodra ik erop moet... Brrr!

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 12:20

Begrijp ik nu dat je het paardje zelf nog nooit in het echt hebt gezien?
Hopelijk vind je IRL dezelfde click dan die je nu vanaf de foto's ziet.

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 12:22

Wat leuk dat je je droom waar hebt kunnen maken! Ik ben erg benieuwd naar de foto's van zijn eerste dagje bij jou!
Ik heb het zelf ook niet op grote paarden, mijn paardje zit nog net onder de 1.50, is zo gek als een deur, zeker geen beginnerspaardje maar op hem durf ik veel meer dan op een braaf groot paard.
Grappig om te lezen dat er meer zijn met dit 'probleem'.

lusixarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 12:30

Wat een super mooie pony! ( ik heb het indd ook al niet op grote paarden haha ) ben benieuwd naar de foto's, gelukkig word je goed geholpen!

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 12:36

Nou, heb weer nieuws! Hij komt tussen 3 en 5 aan in Venhuizen! Woehoe!

Nee, heb hem inderdaad nog niet gezien... Was een grote gok, maarik vertrouw Simone volledig :) En de klik komt er wel, met mijn vorige verzorgpony had ik namelijk alles behalve een klik (vond haar verschrikkelijk lelijk en vervelend) en nu vind ik haar helemaal het einde <3

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 12:58

Klik is iets als liefde op het eerste gezicht, leuk en geweldig, maar dat wil niet zeggen dat je van een ander paard niet kunt gaan houden!
Deze pony is trouwens van het soort waar iedereen voor smelt, dus het moet wel heel raar gaan mocht er geen klik zijn. Ik wilde hem en alle anderen die daar stonden in elk geval zo meenemen en heb nog serieus gedacht om er een van idd echt aan te schaffen, en ik heb al twee paarden, dus echt geen gebrek, maar zo leuk waren ze. :D

Wat inrijden betreft:
Bij Garranos, ook die uit het wild zijn gehaald, is het meestal gewoon zadel er op en men rijdt er mee weg.
Ze worden hier niet zelden ingereden door leken, zonder hulp, en hoewel die er dan geen dressuurhoogstandjes mee rijden (daar zijn ze ook niet voor hier in de bergen), worden het normaal berijdbare ponies, met een concept van: "gaan, ho, links, rechts, langzamer, sneller", dus dan heb je al een basis. Vandaaruit kun je altijd een opleiding uitbreiden.
Dit even ter info voor mensen die er aan denken er ook een aan te schaffen. Het zeer zeer ongecompliceerde ponies.
Ze leven hier vooral in het wild, en bij particulieren meestal ook in kuddes, dus ze krijgen een solide basis mee van eigen-wijsheid. Niet het soort eigenwijsheid van dwars, maar meer "boerenslimheid". Ze zijn onafhankelijk, stoer, slim. Ik denk zelf dat ze vergelijkbaar zijn met IJslanders en Exmoors (waar ze ook aan verwant zijn) qua eigenschappen.
Er zijn twee types, de fijngebouwde en de grofgebouwde. Ze komen in alle kleuren voor maar bruin het meest en veel witte aftekeneingen is niet toegestaan voor het stamboek. Ze mogen wel een ster of kol hebben.
Geregistreerde Garranos hebben een nummer op de schouder. Als ze goedgekeurd worden voor het stamboek voor de fok, krijgen ze een brandmerk van een huis met een G erin op hun rechtererbil.
Afbeelding

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:04

spannend! Veel succes met je aanwinst.

HOe heb je dat voor elkaar gekregen als je ouders er niet mee eens zijn?

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 13:23

Mijn ouders zijn gescheiden, maar sta bij mijn moeder ingeschreven. Mijn vader zei voor de vakantie dat hij het goed vond, wist dat ik al stalling had geregeld,maar zegt nu ineens NEE. Mijn moeder vond het wel goed...

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:28

aaah super tof ! (leuk beesje ook) ooit komt die dag voor mij ook!!!!! waar een wil is is een weg..nu helaas nog even het gemis moeten voelen.. zucht

geniet van je kerel!

xSalina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:39

Hoi Hoi.
Dat is inderdaad een droom die voor je uitkomt. Leuke pony vanaf de foto's te zien.
Ben benieuwt naar foto's als die bij jou is.
Veel plezier met hem!

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:41

Nou Lusitano, wanneer ik de mogelijkheid heb er nog een pony (of 2 :D ) bij te nemen, zal ik bij je gaan informeren.
Heb al vaker gekeken (via jouw) naar dit ras en ben er echt weg van!!
Ik lees nu dat er 2 types zijn. Is er een site waar je meer info kunt halen?

Thanks alvast!

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 13:54

Er zijn weinig sites over Garrano's. Heb zelf uren lopen zoeken opgoogle, maar kon niks vinden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 14:00

Spannend hoor en vind het heel erg leuk voor je! Hoop dat je vader geen roet in het eten gaat gooien en ben benieuwd naar foto's van hem in NL!

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 14:06

wat leuk..
leuk he die laatste uurtjes wat een spanning.?!
pff ik zal op m`n kop aan t rond stuiteren zijn gegaan.
nog even dan is jou paardje in NL

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 14:08

Om eerlijk te zijn had ik nog nooit van het ras gehoord maar wat een leuk dier! En wat fijn dat je na al die moeite eindelijk je eigen beestje in je hart kan sluiten!

je gaat straks toch wel foto s maken he?!