Ik herken mijn eigen paard niet meer..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 14:15

krijgt ze misschien te veel voer? anders zie ook ik het als verwend gedrag

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 14:15

Ik zie gewoon een koudbloed die haar zin door drijft, en ongeduldig wordt. Dit gedrag vertoont mijn
29-jarige zelfs nog met regelmaat. Ik word er absoluut niet bang van, en dat moet je ook zeker niet laten zien.
Angst voelen ze direct. Ik denk dat je met Kim eens wat meer op je strepen moet gaan staan.
Ze walst gewoon over je heen ;).

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 14:16

T lijkt me niet dat je paard dit doet om jou te "testen". Wat niet wil zeggen dat je het moet negeren.

Ik zou nu even niet teveel stressen en kijken of het minder wordt. Het heen en weer lopen bij het vaststaan zou ik wel negeren.

Hopelijk wordt het snel minder. Ik zou even geen buitenritjes maken nu...

Verwend gedrag komt in mijn boekje niet thuis. hooguit niet opgevoed. (is dat niet hetzelfde??)

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 14:16

Ik snap dat het voor haar manier mischien druk is maar ik vind het reuze meevallen.Ze is een beetje dreinerig en heeft totaal geen respect voor jou!Voordat ze die deur door ging had je haar wel even een schop onder die mooie derriere kunnen geven hoor.Je laat nu over je heen lopen.En aangezien het lukt,kan ik wel raden wat er de volgende keer gebeurt ;)

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 14:18

Inderdaad duidelijk pubergedrag en uitproberen van de baas. Kunnen ook hormoontjes zijn maar ze neemt letterlijk en figuurlijk een loopje met je.

En ze neemt iets van je angst over....

edit: Het enige wat er opzit is: goed aanpakken van deze dame. En dat zul je zelf moeten doen. Klinkt hard maar ik denk dat je het respect er even in moet "rammen".
Laatst bijgewerkt door slimmerik op 12-08-10 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 14:18

Neem me niet kwalijk, maar dit type paard ziet er niet gauw angstig of panisch uit - dat betekent echter niet dat ze niet ergens bang voor kunnen zijn. Angst toont lang niet altijd als met rollende ogen en snuivende neusgaten zoals je bij de meer hittepetitterige paarden ziet. Ik zie wel degelijk een paard dat zich ergens ongerust over maakt en dat 'overruled' haar normale gedrag.

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 14:19

Mijn juffrouw wil ook wel eens zo "ambetant" staan doen. Ze kan niet stilstaan zeg maar. Nu doet ze het vooral als ik met het veulen bezig ben (dus niet echt met haar bezig zijn + nog eens haar kleine een stukje meenemen). Is nu aan het beteren. Als het echt te erg word maak ik me kwaad.

Echt bang ziet jou paardje er niet uit, wel heel erg onrustig. Zoveel mogelijk negeren MAAR dat ze je omverloopt/meesleept zou ik echt niet zonder gevolg laten gebeuren.

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 14:20

Is er mss iets verandert de afgelopen week waardoor ze zo onrustig is? Mss een paard waar ze bij stond die verhuist is ofzo? Vind het nogal vreemd dat ze na al die tijd nu ineens zou beginnen met uitproberen. Volgens mij is er gewoon iets verandert in de manege.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 14:21

Ten eerste kan een paard slechts een verband leggen tussen actie en reactie wanneer er tussen beide minder dan drie seconden zit. Het achteraf straffen door opjagen heeft dus totaal geen zin. Uit je verhaal en filmpje maak ik duidelijk een paard op die geheel met de instinctkant, oftewel de rechterhersenhelft bezig is. Wat je wil is een paard die rustig, ontspannen is, en met je meedenkt in plaats van tegen je werkt.

Hoe je dat doet: door grondwerk. Ik heb je al eerder bezig gezien met Kim op bokt, maar ik bedoel echt een grondwerkprogramma. Waarin je dingen oefent met Kim waardoor zij gaat zien dat jij de leider bent en dat ze op jou kan vertrouwen.

Wat je doet op het moment dat Kim weer in zo'n bui is: zeer zeker niet korter vast zetten want paarden die gestresst zijn willen juist hun voeten bewegen. Het met haar wandelen is op zich een goed idee, maar dan alleen wanneer ze eerst minder gestresst is. Hoe laat je haar denken met haar linkerhersenhelft: door grondwerk te gaan doen. Zet haar een paar stapjes achteruit, laat meerdere malen haar achterhand 180 graden draaien (zonder aan het hoofd te zitten), eventueel wat zijwaarts als ze dit kan. Zoek het enge in eerste instantie niet op, maar neem er juist afstand van en ga altijd tussen Kim en het ''gevaar'' in staan. Voor de rest verwijs ik je naar het Parelli programma (level 1) wat ik persoonlijk erg goed vind. Level 1 draait om de veiligheid van jou als mens in de omgang met je paard, en dat is precies wat je nu nodig hebt. Succes!

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 14:22

ik denk dat toen kim iets heel eng vind. Dat je toen niet de juiste leiderschap over haar had. Waardoor ze nu zo iets heeft van jij bent geen goede leider. (even cru gezegt ik kan je niet vertrouwen) daarom wilt ze terug naar haar 'veilige' kudde. Zei neemt dus de touwtjes in handen. Waardoor ze nu dit gedrag toont.

ik denk ook zelf dat je dinsdag net even teveel van der heeft gevraagd omdat je soort van terug ging naar de 'weg'. Want ze is toen wel braaf (op het panisch na dan) met je mee gegaan.

ik las dat je aan parili ofzo doet. ik zou zeggen pak dat even een paar dagen op zodat ze je weer kan vertrouwen, en ze weer inziet dat jij de baas bent en niet zei.

Want ik zie ook eerder een ongeduldig paard gewoon negeren.

En verder probeer weer je eigen zelfvertrouwen terug te krijgen :) Kim weet heus wel dat jij de baas bent. Alleen is er even iets gebeurd waardoor het andersom was en kim nu zich zelf boven jouw vind staan.

:) ik had het zelfde ook met me haflinger :) en soms nog dan doe ik iets (ook al weet ik niet alltijd wat ik verkeerd doe) waardoor stanley wat ondeugender enz wordt. Nu is het een paar boze woorden en meneer houdt op. Maar heb ook mee gemaakt dat het niet op hield en dat ik even wat strenger moest zijn :)

Maar uiteindelijk komen jullie er sterker uit :)

caspertjeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 14:23

staat ze met meerdere paarden in de wei?
misschien is ze bang om haar positie in de rang te verliezen? vind ze haar paardenvriendjes belangrijker dan jij?
als een paard uit de kudde wordt gesloten dan is dat een grote straf en is ze het er niet mee eens.

Eva_Arno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 14:24

Mijn paard is precies zo als ze hengstig is of moet worden. Dus ik zie dit ook wel terug in Kim? Ik zet haar dan direct op haar plaats en dan is het meestal wel goed, dan heeft ze de aandacht weer bij mij.

Je ziet het al fout gaan op het moment dat je haar los maakt, ze kijkt gewoon de andere kant op en loopt weg zonder dat het haar boeit dat jij daar nog achterhangt. Meteen laten weten dat jij haar leider bent en niet andersom.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 14:24

Een koudbloed is nog steeds een paard hoor ;) Ook een koudbloed zal er gewoon hysterisch uitzien als ie dat zou zijn.

Een hysterisch paard neemt je ook niet even stappend mee richting deur. Paniek ziet er compleet anders uit ;)

kiolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 14:25

_Esther_87_ schreef:
Ik zie ook geen paniek. Op geen enkel moment.
Ik zie wel een drammerig, ongeduldig, energiek, oplettend paard, dat even geen zin heeft om netjes stil te staan wachten op de baas.

Ter geruststelling: Volgens mij zit je paard prima in haar vel. Ziet er goed uit, ziet er vooral heel energiek uit.

Ter overweging: Ze lijkt inderdaad te weinig respect voor jou te hebben. Ik had dit persoonlijk niet gepikt, zeker niet het moment waarop ze je zo'n beetje naar buiten sleurt...maar eerlijk gezegd had ik al ingegrepen als je haar losmaakt om ergens anders neer te zetten en ze jouw kant uitkomt, daar had ze van mij een schop gehad.
Nou wil ik niet zeggen dat je dat ook moet doen, maar ik denk wel dat je even op je strepen moet gaan staan. Je paard probeert je, om wat voor reden dan ook, toch uit, en daar zal je nu meteen iets mee moeten doen voor het erger wordt. Dus even wat aandacht besteden aan de opvoeding, eventueel wat meer werk, laat haar maar lekker uitrazen, doe iets waar ze haar energie in kwijt kan!

Ehm, is ze misschien hengstig??

Precies wat ik ook zou hebben gedaan. Ik had ook de indruk dat wat er buiten gebeurde interressante was als binnen, vandaar dat ze je zo laag met der hoofd naar buiten sleurde.

En wat die zwevende vlekken betreft......lijken met gewoon vlekjes op de lens. ;)
Laatst bijgewerkt door kiolette op 12-08-10 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 14:26

phormicola schreef:
Een koudbloed is nog steeds een paard hoor ;) Ook een koudbloed zal er gewoon hysterisch uitzien als ie dat zou zijn.

Een hysterisch paard neemt je ook niet even stappend mee richting deur. Paniek ziet er compleet anders uit ;)

Juist.

En die lopen al helemaal niet met hun kop laag richting de deur.

kiimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 14:28

Zo te zien is het profiteren van wat ze mag, uitproberen. Aanpakken en laten zien wie de baas is. OOk als ze iets eng vindt, laten merken dat het niet eng is, ze kan ook op jou reactie daarop reageren. SUcces!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 14:30

Nee, ik ben niet anders gaan voeren..
Ik weet niet of het verwend gedrag is.. die drukte, dat klopt gewoon niet.
Haar laten weten dat ik dit niet tolereer heb ik gedaan, dinsdag ook..

Nee, ze heeft ook geen pijn, maar ik geloof niet dat het pure koppigheid is.
Het is inderdaad bijna 1000 kilo wat zowat bij je op schoot springt.

Dit is Kim gewoon niet meer. :n

Panisch zag ze er vandaag inderdaad niet uit, dinsdag wél.
Ik heb haar eigenlijk de hele ochtend al flink aangepakt, vanaf de eerste ontsnapping en dat hielp vrij weinig.
Vandaag was ik niet in gedachten bij mijn vorige paard.. dat kan het niet zijn.
Ik heb ook extra gelet op mijn lichaamstaal, maar ook dat heeft niet gebaat.

Saar88: Dat omschrijf je heel goed.. op die woorden kon ik niet komen.
Ze verwacht iets engs, terwijl je normaal een bom af kunt laten gaan bij haar.
Zoals die grote deuren, die waaien regelmatig hard dicht, maar ze kijkt niet op of om.. en dan zie je dit.
Het is geen pijn, dat weet ik zeker.. en een windmolen hebben we ook niet dicht bij stal.
Er waaien wel heel veel pluisjes, maar die waren er vorig jaar ook en toen was er niks aan de hand.

Sporter: Waarschijnlijk niet mijn ding? Je had mij bezig moeten zien.. ik heb haar echt een paar klappen gegeven met de leadrope, maar wel op momenten dat ze die echt had verdiend.
Ik sla mijn paard namelijk nooit zomaar.

Er staat wel een hengst op stal, maar daar keek ze vandaag verder niet naar om toen we daar langs liepen.
Een schop tegen haar kont werkt niet.. zij draait dan niet om.

Tartara: Dat kan ik me dus ook niet voorstellen, dat ze me in de zeik neemt.
Dat is niet iets wat Kim zou doen.

Geen verandering van voer, extra snoepjes en ook geen vliegen, want ik heb extra sterke muggenspray.

ElCamino: Ik zeg toch ook nergens dat ze panisch was vandaag?
Dat was dinsdag, toen was ze écht panisch.

Irma77: Die kant wilde ik inderdaad met haar op, maar toen kon ik haar dus niet meer houden.
Er is daar niks veranderd, we gaan er al jaren langs.. het gras is alleen iets hoger.

MaaikeMo: Als dat zo makkelijk was, dacht je dan niet dat ik dat allang gedaan had?
Ik nodig je uit om het te komen proberen..

DjunDjun: Ik heb Kim nog nooit hengstig gezien.. en dit is de eerste keer in ruim 3 jaar dat ze het doet.

Nee, ze wil niet naar haar maatjes in de wei.. die staan trouwens 'achter' haar, als je de muren weg zou denken.
Citaat:
Op het stukje film dat je haar losmaakt op de poetsplaats zie je dat ze er gewoon met je vandoor gaat. dus volgende keer gelijk ingrijpen, als ze zo over je heen loopt hoef jij ook niet meer lief te blijven. Een fikse tik is echt geen mishandeling.
Een fikse tik is niet voldoende.. aan het touw hangen is niet voldoende.. niks is meer voldoende.

Haar ogen en oren heb ik niet gecontroleerd.. ook niet aan gedacht.. daar zou ik inderdaad wel even naar moeten kijken. :j

Citaat:
Ik loop altijd in de richting van het punt waar het paard naar kijkt (en als je het aandurft neem je Kim mee aan het touwtje) om ze gerust te stellen. De leider gaat voorop en toont dat er niks is om bang van te zijn. Dan is het geklier ook meteen over.
Dit heb ik gedaan.. en dit heeft helemaal niks uitgemaakt.
En 'ook wel eens', ja.. dat kan gebeuren.. 'eens', maar niet de hele dag en de dag erna doorgaan. :n

Nee, er is geen nieuw paard bij en ze toont inderdaad geen respect voor mij, wat ze voorheen wel had.
Ik heb vandaag met 'veel' geweld opgetreden.. ik heb haar echt aangepakt, maar dit heeft weinig geholpen.
Kim is inderdaad te groot en te sterk om dit toe te laten.

Jongens!!! Ik zeg nergens dat ze vandaag panisch was!!
Lees alsjeblieft even goed voordat er zo geroepen wordt. :o

Kim heeft wel een weekje in de vakantie wei gestaan, ze staat nu een week weer in de paddock en haar vriendjes staan er ook weer bij.

Dorientjuh: Bedankt voor de tips die ik kan gebruiken voor het oplossen van dit probleem.
Een paar dingen die je verteld heb ik vandaag ook gebruikt (stap terug zetten, tussen Kim en 'gevaar' in staan)..
Ik ga daar volgende keer mee oefenen.

Plutolover: Wat jij zegt is in Kim's geval niet waar.. :)

Ze staat al 3 jaar met ongeveer 30 andere paarden en pony's in de wei.. soms komt er één bij of gaat er één weg, maar Kim's rang blijft hetzelfde.. daar is ook geen verandering in gekomen.

Even ter verduidelijking; vlak voor haar ontsnapping op film, wilde ik haar vast zetten, dus ik was haar niet aan het los maken. :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-08-10 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 14:30

sporter schreef:
phormicola schreef:

Juist.

En die lopen al helemaal niet met hun kop laag richting de deur.

En dus moet de rangorde opnieuw worden vastgesteld. Soms raakt die uit balans door een foutje (toen je haar bij de weg niet kon laten zien dat alles goed was). Kun je soms gewoon niets aan doen, je leert er van. Maar dus WEL opnieuw de rangorde vaststellen. Jij bent de baas, bij zo''n zwaar paard nog eens extra belangrijk ook :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 14:32

Ik vind dit een hele goede:

plutolover schreef:
ik denk dat toen kim iets heel eng vind. Dat je toen niet de juiste leiderschap over haar had. Waardoor ze nu zo iets heeft van jij bent geen goede leider. (even cru gezegt ik kan je niet vertrouwen) daarom wilt ze terug naar haar 'veilige' kudde. Zei neemt dus de touwtjes in handen. Waardoor ze nu dit gedrag toont.

Dus lekker gaan grondwerken. Liefst les nemen omdat je in je berichtje erg onzeker overkomt.

diesuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 14:34

Ik heb 2 fjorden die altijd samen lopen, wei, stal of voor de kar. (tweespan) ze zijn super braaf tot ik ze uit elkaar haal, dan gaan ze net zo lopen stressen als Kim op het filmpje doet. Heeft ze niet sinds kort op het land een nieuw vriendtje/vriendinnetje, het lijkt mij een vorm van onvrede en ik wil ik wil ik wil!!! (maar ja wat dat is soms raden)

Iig sterkte met het zoeken van de oorzaak, sluit wel even pijn of lich.klachten uit is ze niet hengstig?

gr karin.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 14:36

sorry Kim, ik las je verhaal en bekeekdaarna je filmpje. Daarop baseerde ik mijn mening. Ik denk dat het filmpje dan totaal niet weergeeft wat je bedoelde en we zien dan het verkeerde beeld van je paard.(wat een knapperd trouwens!)
Sorry daarvoor.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 14:36

stap terug en gaan grondwerken
ze weet dat ze sterk is en ze zich los kan maken door hem te peren uit de situatie waar jij schijnbaar niet de baas bent.

ga dingen met haar doen waarbij ze moet nadenken en op jouw moet letten maar wel duidelijk blijven dat jij de baas bent,
want op dit moment ben jij dat niet.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 14:38

KoudbloedKim schreef:
MaaikeMo: Als dat zo makkelijk was, dacht je dan niet dat ik dat allang gedaan had?
Ik nodig je uit om het te komen proberen..

Tis dat je zo ver weg woont, anders was ik wel langsgekomen :)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 14:41

Citaat:
Ik zie gewoon een koudbloed die haar zin door drijft, en ongeduldig wordt.

Dat zie ik ook, ik heb gister mijn paard echt in paniek aan de hand gehad en dit ziet er toch
heel anders uit. Die ging over een greppel, op der gezicht om vervolgens als een dolle stier
over een veld te razen...Het lijkt er hier op ze door heeft dat ze zo sterk is en hier een beetje
gebruik van aan het maken ( lees: misbruik). Dus als ze iets niet leuk of spannend, buldozerd
ze gewoon de andere kant uit...
Laatst bijgewerkt door vencedor op 12-08-10 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

missRosanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 14:41

Ken je niet toevallig iemand die je hierin kan begeleiden? Dat zou namelijk het handigst zijn, want wij kunnen je alleen achteraf helpen.
Ik denk zelf dat ze aan het puberen en proberen is.Maak je geen zorgen want ik geloof erin dat je er alles voor doet om het weer op de goede baan te helpen,
ik heb namelijk nog niemand op bokt gezien met zo veel doorzettingsvermogen! ( ik volg je topics al een tijdje)