tinkerveulen met koliek (door vlas in de stal)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 21:26

Jeetje dat zijn geen leuke ervaringen nee!!

Ik leg nooit alleen schoon, vers vlas neer, ik meng het altijd met oude zodat het een stuk minder aantrekkelijk voor de paarden wordt om er van te eten. :j

Zwartwitje

Re: tinkerveulen met koliek (door vlas in de stal)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 12:12

Ik verplaats dit van Tinkers naar Verslag van de Dag.

sophie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 15:21

Ariebren schreef:
Ik weet niet of topic starter haar merrie met veulen op veel vlas heeft binnengezet ?

ja ze stond wel op veel vlas 3 baal, omdat ze een veulen moest krijgen en anders ligt ze op een betonnen vloer. Daarnaast heeft mijn tinker gehoorlijk veel wit dus met weinig spul op de grond ziet ze er niet uit en is ze haast niet wit te krijgen.
maar ik begrijp je princiepe wel, bij mijn haflinger gaat elke dag ook maar een klein beetje zaagsel in.

ik zag net ook ergens staan dat mijn veulen zich misschien verveelde , maar al vanaf de eerste week staat ze vanaf s ochtends 7 uur tot savond 9-10 uur buiten in weide. En op stal krijgen ze dan ook nog flink wat hooi. 2 dikke plakken + kracht voer. Dus ik zou verwachten dat ze op stal zou gaan slapen of zo

sophie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 16:41

ze heeft vanmiddag voor het eerst normale ontlasting zonder vlas restjes gehad. Ontlasting is nog wel wat dun maar dat moet ook even zo blijven tot dat de darm en ook de huid weer helemaal genezen/dicht is

Tictac_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 22:30

Onze paarden en nog meer op stal staan ook op vlas.
Je moet gewoon proberen zo min mogelijk schone vlas erin te doen.
Als je het dagelijks schoonmaakt kun je de natte plekken en de drollen eruit halen (vooral in het begin) dan heb je na een tijdje een laag en dat is natuurlijk al wat viezer dan hetgene wat vers uit het pak komt want dat gaan ze meestal eten.
Wij hebben ook een paard gehad toen ze een keer de hele dag op stal stonden had hij ook een vlas bal en het is allemaal net goed gekomen.
Verder geen enkel paard last van gehad.

Tictac_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 22:32

XellenX schreef:
Onze paarden en nog meer op stal staan ook op vlas.
Je moet gewoon proberen zo min mogelijk schone vlas erin te doen.
Als je het dagelijks schoonmaakt kun je de natte plekken en de drollen eruit halen (vooral in het begin) dan heb je na een tijdje een laag en dat is natuurlijk al wat viezer dan hetgene wat vers uit het pak komt want dat gaan ze meestal eten ( het schone eten ze dus op het vieze niet).
Wij hebben ook een paard gehad toen ze een keer de hele dag op stal stonden had hij ook een vlas bal en het is allemaal net goed gekomen.
Verder geen enkel paard last van gehad.

linda212

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 09:08

ze heeft het overleeft gelukkig zonder operatie maar voor mij geen vlas of zaagsel niet

ze krijgt trouwens genoeg te eten en hooi over de hele dag als ze binnen staan

sophie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 09:16

update: Het gaat nog steeds erg goed, ze begint de geweekte brokken eindelijk lekker te vinden. de temperatuur blijft mooi tussen de 37 en 38 graden.
En ze begint al brutaal te worden.

Als ik ze in de weide doe ben ik meestal alleen dus dan doe ik eerst de merrie. die ik vervolgens parkeer bij een pluk hooi, en daar na het veulen. begin deze week sjokte ze daar heel rustig heen. nu moet ik haar echt tegen houden om te voorkomen dat ze gaat rennen (want dat mag nog niet)

Ik dacht laat ik dit bericht er ook maar even bij zetten, want vaak als je een oud forum bericht leest over een bepaald probleem, mis ik nog wel eens de informatie waar in staat hoe het afgelopen/opgelost is.