De zoektocht naar ons perfecte paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 12:05

xx_Kelly_xx schreef:
beantsje schreef:
Hoe bedoel je, galop beheerst hij niet?
Elk paard beheerst de galop, of het moet al een draver ofzo zijn.

Da's al genoeg reden om hem niet te kopen.

Wij laten het paard uiteraard klinisch keuren door een DA (mischien ook wel röngenologisch) en er komt zeker een koopcontract.

Als je hem laat keuren, moet je hem wel laten keuren door een DA van jou keuze, en niet 1 die hun kennen of die hun paarden na komen kijken, want daar kunnen ze een afspraak mee gemaakt hebben, dat is bij ons toen gebeurd, onze merrie heeft cornage, en dat was toen echt niet te horen, en de DA heeft haar toen ook 100% goedgekeurd. Waarschijnlijk hadden ze er iets tegen ingespoten.

Ik zou hem zeker ook rontrologisch laten keuren, het kost dan misschien wat meer maar dan heb je meer zekerheid dat het paard goed is dan alleen een klinische keuring, en als er naderhand toch wat mankeert kost het je misschien een hele hoop dierenartskosten.

Ook kun je vragen of je het paard een paar weken of een maand op proef mag, dan kun je ook rustig kijken of het je bevalt e.d.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 12:07

Dat zouden we ook willen, een proeftijd. Alleen hoelang is het redelijk om een proeftijd te vragen, aangezien dit paard wel een hele tijd heeft stil gestaan en dus weer opgepakt moet worden. Uiteraard laten we hem keuren door een DA uit onze buurt.

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 12:09

xx_Kelly_xx schreef:
Dat zouden we ook willen, een proeftijd. Alleen hoelang is het redelijk om een proeftijd te vragen, aangezien dit paard wel een hele tijd heeft stil gestaan en dus weer opgepakt moet worden. Uiteraard laten we hem keuren door een DA uit onze buurt.

Nog een tip, ik weet dat je nu echt graag een paard wilt, maar ga je niet overhaasten en ik zou er eerst een stuk of 20 gaan bekijken en dan pas gaan kopen, neem de tijd want het is toch voor een hele lange tijd dat het dier bij je is en het zou zonde zijn dat je door een overhaaste beslissing toch liever een ander paard had gehad.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 12:11

xx_Kelly_xx schreef:

Met proeftijden moet je altijd uitkijken. Wat als er iets met het paard gebeurd in die proeftijd, van wie is hij dan? En wat als de eigenaar aan het einde van de proeftijd vindt dat jullie zijn paard verpest hebben? En wat als hij koliek krijgt of zich vastrolt in de stal, wie maakt er dan beslissingen?

Als eigenaar zou ik mijn paard nooit meegeven voor een proeftijd, zodra je van het erf af bent met het dier is verkocht verkocht.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 12:11

Bramasole schreef:
Waarschijnlijk bedoelt Ts dat het paard nog niet goed is doorgereden, beantsje.

Paard is bij de vorige eigenaar klassiek dresuur gereden, dan lijkt mij dat hij wel goed doorgereden is. Of heb ik dit fout?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 12:12

xx_Kelly_xx schreef:
Bramasole schreef:
Waarschijnlijk bedoelt Ts dat het paard nog niet goed is doorgereden, beantsje.

Paard is bij de vorige eigenaar klassiek dresuur gereden, dan lijkt mij dat hij wel goed doorgereden is. Of heb ik dit fout?

Dat hangt er vanaf. Als het paard onder het zadel niet kan galloperen, dan is het of niet goed doorgereden, of is er iets mis met de rug (tenzij het een draver is).

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 12:13

Ti_Amo schreef:
xx_Kelly_xx schreef:

Nog een tip, ik weet dat je nu echt graag een paard wilt, maar ga je niet overhaasten en ik zou er eerst een stuk of 20 gaan bekijken en dan pas gaan kopen, neem de tijd want het is toch voor een hele lange tijd dat het dier bij je is en het zou zonde zijn dat je door een overhaaste beslissing toch liever een ander paard had gehad.

We willen ook bij meerdere paarden gaan kijken, dit paard leek me erg leuk, maar dat van die galop vind ik toch wel een minpunt en hij heeft lang stilgestaan.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 12:16

Klassiek dressuur, klinkt heel mooi. Maar als een paard van 8 niet onder het zadel kan galopperen, is het niet goed doorgereden. Of inderdaad een rug problemen maar daar ga ik niet vanuit gezien het feit dat het paard als rijpaard wordt verkocht/aangeschaft.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 12:17

Dat een paard de eerste weken al galop leert onder het zadel is onzin, de mijne is nu twee maanden onder het zadel en hoeft nog geen galop, eerst de stap en draf goed de galop komt op den duur wel

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 12:18

SandravdB schreef:
Dat een paard de eerste weken al galop leert onder het zadel is onzin, de mijne is nu twee maanden onder het zadel en hoeft nog geen galop, eerst de stap en draf goed de galop komt op den duur wel

Ja, maar een 8 jarig paard wat niet kan galoperen roept bij mij vragen op...

Bramasole

Re: De zoektocht naar ons perfecte paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 12:18

Ik ben wel benieuwd naar de afstamming, wil je dit delen of liever niet?

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 12:19

Bramasole schreef:
Ik ben wel benieuwd naar de afstamming, wil je dit delen of liever niet?

Vraag je dit aan mij of aan de eigenaar?

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 12:19

Aan jou of de eigenaar, maakt niet uit voor mij.

PEET_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 12:22

Hey wat leuk, jullie zijn je zoektocht begonnen!
Ik ga dit volgen!
Succes!

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 12:22

Vjestagirl schreef:
Dat hangt er vanaf. Als het paard onder het zadel niet kan galloperen, dan is het of niet goed doorgereden, of is er iets mis met de rug (tenzij het een draver is).

Dit bedacht ik me ook. 8-jarige kan niet galopperen. Heeft 8 maanden 'stil' gestaan. Als hij daarvoor normaal gereden is kan ik me niet voorstellen dat hij moeite heeft met galop. Hoewel, bedenk me dat toen ik mijn merrie kocht op 8-jarige leeftijd en geregistreerd L-dressuur-niveau, die geen balans had in de galop, kon alleen hard galopperen.Bedoel je dat met 'niet kunnen galopperen'? Ik zou goed uitkijken. Vis uit wat er aan de hand is, wat is je gevoel in galop? Wat is er aan de hand? Kijk eens of je kan achterhalen (misschien via via) wat er met dit paard gedaan en gebeurd is.

En ik vind Marktplaats-spulletjes bieden geheel iets anders dan een paard kopen (net als bijv. een auto). Eerst kijken, en dan gaan bieden. Je kunt altijd bij een paard naar de vraagprijs vragen bij het eerste contact, meestal kan de verkoper die wel geven, of zegt zelf kom maar langs. Misschien kun je de wens van je ouders om eerst te bieden ombuigen in vraagprijs vragen.

Ik ken paarden die als 'toekomstig wedstrijdpaard' te boek stonden, maar konden nog niets en zijn ook niets geworden... ;-)
Laatst bijgewerkt door stefje op 08-08-10 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

vordur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 12:23

Begin niet aan dit paard.
jullie willen er een gezins paard hebben en dit dier is daar echt te jong voor.
ga op zoek naar een leuk ouder paard wat al goed is ingereden.

ga dan rijden ook jullie mam en dat maar eens praten over de prijs en de keuring.

maar dit paard echt niet doen.
en nog wateen goed paard heeft geen kleur dus zoek daar ook niet op.

nutella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 12:24

Het perfecte paard bestaat niet.

Bedenk eerst eens goed wat je wilt, wat je erwat je ervoor wilt betalen, of je 'm wil verzekeren, waar je 'm wilt stallen etc etc. En neem altijd iemand mee die verstand van zaken heeft!!!

Dit voorkomt heel veel ellende.

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 12:25

Wat wij hebben gedaan is gewoon de auto in gestapt met advertenties van marktplaats onderweg gebeld of we langs konden komen. We hebben echt heel veel verschillende paarden gezien en uiteindelijk kwamen we een paard tegen die helemaal nog neit op internet stond, maar wel aan onze eisen voldeed.

Ik zou je niet te veel blind staren op advententies op intenet en je ouders duidelijk maken dit ook niet te doen. Sommige advernteerders weten een heel mooi verhaal op te hangen waar helemaal neits van klopt.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 12:27

vordur schreef:
Begin niet aan dit paard.
jullie willen er een gezins paard hebben en dit dier is daar echt te jong voor.
ga op zoek naar een leuk ouder paard wat al goed is ingereden.

ga dan rijden ook jullie mam en dat maar eens praten over de prijs en de keuring.

maar dit paard echt niet doen.
en nog wateen goed paard heeft geen kleur dus zoek daar ook niet op.

Bedankt voor de tips, maar ben zelf van mening dat een paard van 8 niet te jong is.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 12:29

Quincy1974 schreef:
Wij zijn ZELF de verkoper. Overigens is dat echt de manier op Marktplaats hoor, niet alleen uit eigen ervaringen, ik ken genoeg andere ervaringen. Ik weet niet hoe het op handelarensites enzo gaat, maar op Marktplaats werkt het zo.
En dan nog, bewijs als handelaar maar eens dat er mondeling een bod gedaan is.

Hoi hoi, je zei dat je de eigenaar was, maar in andere topics (van 4 aug. 2010) lees ik berichten dat je geen paard hebt, kun je me hier iets meer over uitleggen?

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 12:31

ons paard staat dan wel op internet, voldoet aan al je eisen..... maar je moet dan wel 10.000 euro mee nemen!

En het is maar net de vraag hoe goed jullie zelf kunnen rijden of je het er ook uit rijdt.....
Jullie lijken me wat impulsief bezig, zorg eerst dat je moeder er lekker op weg kan rijden( priveles op de manege b.v.) en ga dan inderdaad over een jaar of 2 kijken naar een paard dat echt voor jullie is. Een 8 jarige die aan de hand kan buitenlopen..... dat is niet bepaald een verkoopargument.

Welt budget hebben jullie?

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 12:40

ik zou het niet doen, zeker als je geen ervaring hebt, een 8 jarig paard die geen galop kent, is in mijn ogen niet vaak gebruikt!
en als je zelf al geen goed gevoel hebt , moet je het niet doen.
het is tenslotte ook geen paar schoenen die je koopt!

overigens heb je zat maar dan ook zat paarden te koop! ga eens langs een vertrouwde handelaar, ik ken er zat die echt te vertrouwen is en als je niet tevreden bent een ander paard mag komen uitzoeken, bij een particulier kan je dat niet doen!

overigens een 8 paard van 8 jaar vind ik een mooie leeftijd, ik zou een beetje kijken vanaf 6 jaar tot 12 zodat jullie er nog enkele jaren plezier mee kunnen hebben!
Laatst bijgewerkt door DDW1190 op 08-08-10 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 12:40

Frantic schreef:
ons paard staat dan wel op internet, voldoet aan al je eisen..... maar je moet dan wel 10.000 euro mee nemen!

En het is maar net de vraag hoe goed jullie zelf kunnen rijden of je het er ook uit rijdt.....
Jullie lijken me wat impulsief bezig, zorg eerst dat je moeder er lekker op weg kan rijden( priveles op de manege b.v.) en ga dan inderdaad over een jaar of 2 kijken naar een paard dat echt voor jullie is. Een 8 jarige die aan de hand kan buitenlopen..... dat is niet bepaald een verkoopargument.

Welt budget hebben jullie?

We hebben er wel goed over nagedacht wat het allemaal kost, wat een paard allemaal nodig heeft, wat voor tijd erin gaat zitten etc, etc. Mijn moeder kan opzich prima rijden alleen moet ze wel even wennen, ze heeft tussendoor een keer gereden en dit ging echt goed, ze reed er lekker mee weg en was ook niet bang of dat soort dingen. Ze moet het alleen wel weer langzaam aan weer oppakken, ze is op dit moment ook aan het lijnen (niet alleen vanwege het paardrijden).

Budget hebben we niet echt maar we kijken wel binnen een bepaald budget (zet dit liever niet open en bloot neer maar het is een aardig hoog budget, alleen jou vraagprijs gaat er nog wel even overheen).
Laatst bijgewerkt door Wiwabalia op 08-08-10 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 12:42

DDW1190 schreef:
ik zou het niet doen, zeker als je geen ervaring hebt, een 8 jarig paard die geen galop kent, is in mijn ogen niet vaak gebruikt!
en als je zelf al geen goed gevoel hebt , moet je het niet doen.
het is tenslotte ook geen paar schoenen die je koopt!

overigens heb je zat maar dan ook zat paarden te koop! ga eens langs een vertrouwde handelaar, ik ken er zat die echt te vertrouwen is en als je niet tevreden bent een ander paard mag komen uitzoeken, bij een particulier kan je dat niet doen!

overigens een paard van 8 jaar vind ik een mooie leeftijd, ik zou een beetje kijken vanaf 6 jaar tot 12 zodat jullie er nog enkele jaren plezier mee kunnen hebben!

Zou ik jou eventueel kunnen PBen over die handelaren?

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 12:43

ja is goed hoor :)