NIEUW Redondo dressuur: De kracht van de cirkel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 15:34

Raggel schreef:
Mag je wel me vertellen wat bij deze opmerkingen dan precies jou beste bedoelingen bij zijn?

Zou je het misschien kunnen onderbouwen? Bij mijn weten is het precies dezelfde dressuur dan al jaren wordt gereden, maar dan in een cirkel. Gewoon eens wat anders. En wat zeker voor combinaties met jonge paarden als erg prettig wordt ervaren.

Hoezo was dat nu juist bij de jonge paarden zo?

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 15:48

Nou je komt weinig tot geen hoeken tegen, je kan deze in de cirkel zelf maken waar en hoe groot je dat wil. Dus een jong paard kan veel fijner gelijkmatiger in de aanleuning leren lopen, op 2 teugels en tussen 2 benen. Natuurlijk moeten ze ook wat scherpere wendingen uiteindelijk gaan leren, maar voor een jong paard om te beginnen is het wel erg fijn. Ze kunnen zich ook minder snel gaan fixeren op dingen die ze "eng" vinden, omdat je ze wat naar binnen gesteld kunt houden en niet persee die "enge hoek" in moet. Tevens is er met 3-4 combinaties tegelijk gereden, dit is ook ontspannen voor jonge paarden, zo zijn ze nooit alleen.

Dribbel

Re: NIEUW Redondo dressuur: De kracht van de cirkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 16:10

Zelf stel ik een paard ook wel eens naar buiten op de lange zeide. Om hem soepel te maken en hem soms even weer bij de les te halen (als iets afleidend is). Is dit ook mogelijk in zo'n cirkel?

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 16:40

Ja zeker kan dat, doe dit zelf ook regelmatig, zelfs op de volte naar buiten stellen. Dat is nog iets moeilijker. De jonge paarden hebben in een ring van 50 meter doorsnee, dus 50 meter lange lijnen om hem recht, om en weer terug te stellen.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 16:41

Dat is ruim genoeg. Aangezien ik ook in een bak van 20x40 rijdt. Dan is 50 meter zelf meer. Ze hebben dan geen steun aan de bakrand.

Ik doe het idd ook wel op de volte. Dat kan daar mooi ja.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 14:48

Dus we gaan weer terug in de tijd?
Vanuit de circel naar de dressuur baan, uitgedokterd en bemeten, en nu weer terug naar de oorsprong?
De circel, de piste?

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 14:52

Je kunt jezelf ook de vraag stellen waarom we naar een piste zijn gegaan? Dat heeft waarschijnlijk voordelen, maar ik denk ook zeker nadelen. Je moet die gaan afwegen. Tenmiste, als je je er echt in wil gaan verdiepen.

Ik zelf vind het wel interessant. Een andere visie is altijd goed. Ik zou wel eens een keer willen gaan kijken naar een volgende presentatie. Nieuw (of weer naar het oude eigenlijk) is niet altijd slecht.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 14:57

Ik denk dat het wel voordelen heeft zoiets, k vind het ook nog eens mooi om te zien. Hebben ze helemaal dezelfde bakletters als normaal? niet dat je er nog wat aan hebt met de bekende figuren :P

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 15:08

Oh maar het is ook niet de bedoeling om de bestaande rechthoekige ring te vervangen. Het is meer als extratje, shownummer, demonstratie ring, extra rubriek, zoiets. Meer zoiets als de Kür op muziek.

Ja rond de ringen stonden de gewone letters, wel de 12 Z letters, zodat je toch wat meer je kon richten.

Hier enkele foto's op de Redondo facebook pagina: http://www.facebook.com/group.php?gid=1 ... 1&v=photos

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 21:14

Ik vind het een heel leuk idee. Het is natuurlijk niet voor niets dat men cirkelvormige pistes en theaters gebruikt. Als iets in een cirkel plaatsvindt dan geeft dat voor het publiek het idee dat men overal dichter bij zit, het geeft een intiemere sfeer als iets zich in een cirkel afspeelt. Als je bijvoorbeeld de cirkel neemt met een doorsnee van 40 meter dan is het oppervlak van die cirkel zelfs iets groter dan het oppervlak van een rechthoekige dressuurring van 20x60. Maar toch kun je vanaf elk willekeurig punt langs de rand van de de cirkel nooit verder dan 40 meter van de "actie" af zitten terwijl je bij de rechthoekige ring van 20x60 vanaf de ene hoek over de diagonaal zelfs meer dan 60 meter van de andere hoek afzit. Het lijkt me dus heel leuk voor demonstraties en carrousels. Wedstrijden wordt misschien wat lastig want een cirkel met een doorsnede van 50 meter is echt heel groot en rechthoekige banen passen natuurlijk gemakkelijker naast elkaar.

In het verslag van Claartje van Andel stond als bezwaar van osteopate Linda Huismans dat het continu rijden op cirkels belastender zou zijn voor de paarden. Ik zie dat bezwaar niet zo je kunt toch ook in de cirkel rechte lijnen rijden. Een normale bak van 20x40 past zelfs in zijn geheel in de cirkel van 50x50. Het lijkt mij juist goed voor het paard want die rechte lijnen zijn dan altijd los van de wand in de vrije ruimte en dan is er dus geen bakrand om "steun" op te zoeken. Ook ideaal voor het rijden van vierkante voltes zo'n cirkel. Ben benieuwd wie er als eerste een prachtige ronde rijhal durft aan te leggen, zou er ook nog eens heel interessant kunnen uitzien aan de buitenkant.

Ik kom zeker kijken als hier een vervolg op komt.

Er is toch in Amerika een dressuurtopper die afkomstig is uit het circus ([VN] Met een circusachtergrond naar de wereldruiterspelen). Die zou dit misschien ook heel leuk vinden. Zij zou een goede ambassadrice voor Redondo kunnen zijn.