Rijden op Vegas het paard van een vriendin (dressuur)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

diam0nd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 18:44

@ Jetske ben het zeker met jou eens kan er weinig extra's aan toevoegen. Erg op je houding letten, je zit nu dit paard toch wel in de weg. Dus goed met je houding aan de gang gaan en probeer ervoor te zorgen dat dit paard niet teveel achter loodlijn kruipt is echt niet bevordelijk voor hem.

Ik denk als ik deze foto's bekijk heb ik het idee dat hij al snel nagevelijk loopt en voordat je het weet veels te diep gaat lopen. Ik denk dat hij dit gewoon erg makkelijk vind en op die manier probeerd om onder moeilijk (er) werk uit te komen.

Tevens blijven dit momentopnames en valt het natuurlijk niet helemaal goed te beoordelen. Maar ik heb de filmpjes gekeken en dit beesje loopt gemakkelijk al naar beneden, nu is het aan jou om dit op een correcte manier op te lossen, ik zou inderdaad de teugels ook wat korter nemen en iets meer been geven dan wordt het voor hem denk ik al wel wat lastiger om gelijk zo diep te gaan lopen.

Verder erg leuk paardje hoor! Doet me denken aan mijn verzorgpaard, als ik hem zo zie zou er denk ik wel wat arabierenbloed in kunnen zitten. Enig idee van? Wat trouwens ook wel fijn voor jezelf zou zijn is als je jezelf wat meer verdiept in de verschillen tussen wijken en appuyeren. Voor het paard ook een stuk prettiger en voor jou ook op het moment dat je goed weet waar je het over hebt.

En inderdaad iedereen moet het leren, daar is ook niks mis mee maar persoonlijk zou ik voor oefeningen zoals deze wel de juiste begeleiding zoeken. Ik bedoel dit trouwens allemaal niet verkeerd en we mogen allemaal fouten maken zolang je hier dan ook maar wel op een verantwoordelijke manier mee omgaat.

Succes! Mocht je nog eens op hem gaan rijden dan ben ik erg benieuwd naar de volgende resultaten

Niek__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 18:45

Waarom heb je overal excuses op?
Dit is niet nageeflijk dit is in de krul.
Op het filmpje het je je teugels los hangen, paard kom iets voor de loodlijn, hoppa.. weer ruk in zijn mond.

Waarom al sb/travers/"appuyeren" als de basis er niet eens in zit? Waarom zo diep? Waarom geen cap?

Sorry als dit bot overkomt maar blijf eens van die mond af, ga lekker laag rijden met neusje over de grond en pas na een kwartier draven en overgangen je teugels oppakken, niks doen met je handen maar alleen naar je hand TOE rijden, niet met je hand tegen werken.

En niet overal een excuus op hebben, ookal was dit eenmalig, is het geen reden om zo in die mond te lopen prutsen en rukken. :n
En op appuyementen te gaan maken als de basis nog niet goed is?
Succes!

Edit, nu ik het filmpje zie loopt hij volgens mij ook onregelmatig, zelfs wel iets kreupel...
Laatst bijgewerkt door Niek__ op 31-05-10 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Lisan89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 18:45

Ik vind het er inderdaad ook niet erg lekker uit zien, niet direct negatief bedoeld.
Ken een aantal mensen uit A'dam e.o. die met hun handen net zo rijden, breed en laag, bijna op de knieen, strange!

Maar kan me wel voorstellen dat als het niet je niveau is, dat het wel leuk is om het met een paard dat het wel kan, toch een keertje te doen..

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 18:46

Ik vind het er ook niet netjes uit zien. Je teugels zijn te lang en het paard loopt ook veel te veel opgekrult. Op het draf filmpje lijkt hij kreupel als je goed kijkt maar kna het mis hebben. Je handen zijn ook een verbeter punt dus dichter bij mekaar!

Waarom galopwissel traver en schouderbinnenwaards als de basis er niet in zit??? Vooral sb en wijken ziet er echt prutserig uit ik zou daar echt nog even mee wachten!

Succes

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 18:46

Barroco schreef:
Die foto met de rope ziet er idd heel fijn uit, dus ik hoop dat het paardje lekker vaak op deze manier gereden wordt.
Maar ik snap niet zo goed waarom als er een bit in gaat hij ineens alle dressuuroefeningen eruit moet persen en in de krul moet lopen, op deze onvriendelijke manier, het spijt me.

ja hij word vaak zo gereden, dit soort dingen zijn pinuts voor dat beesie als je kijkt wat ie allemaal kan en doet met ze eigenaar

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 18:48

ArabicQueen schreef:
Ik vind het er ook niet netjes uit zien. Je teugels zijn te lang en het paard loopt ook veel te veel opgekrult. Op het draf filmpje lijkt hij kreupel als je goed kijkt maar kna het mis hebben. Je handen zijn ook een verbeter punt dus dichter bij mekaar!

Waarom galopwissel traver en schouderbinnenwaards als de basis er niet in zit??? Vooral sb en wijken ziet er echt prutserig uit ik zou daar echt nog even mee wachten!

Succes

als je leest hierboven is het gewoon leuk om het een keer te kunnen, normaal doe ik dat soort dingen niet...
ik ging 1x op dit paardje rijden en hij kon het allemaal dus de eigenaar legde uit hoe het moest en toen deed ik het, beetje logish da het er prutserig eruit ziet...

ArabicQueen

Re: Rijden op Vegas het paard van een vriendin (dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 18:51

Waarom zei ze dan niet dat je je handen dichter bij mekaar moest doen?? Dan zou het er al een stuk netter uit zien.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 18:55

omdat volgens haar hij beter kon ontspannen als ik ze lager en wijder zou doen...
eerst was ik ook niet met de teugels bezig maar zei ze steeds dat ik meer mog spelen etc.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 18:55

en het zijn echt geen excuses, ik weet ook dat ik hier slecht in ben maar om nu helemaal afgekraakt te worden doet me echt pijn (niet iedereen doet het gelukkig)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 18:57

wat voor blessure heeft de pony?
je ziet hem duidelijk kreupel lopen.mag hij nog wel bereden worden?

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 18:58

ik vind dit ook helemaal niets met dressuur rijden te maken hebben.. waarom zou je die oefeningen willen rijden als je het niet kan? je denkt toch hopelijk niet dat dat goed is voor de pony(mét blessure).. Ik vind dit typisch zo'n gevalletje van : "een pony is speelgoed".. behandel hem als beest en niet als ding..

wel vind ik het een hele mooie pony, en ook ik ben benieuwd naar hoe de pony onder een goede ruiter is..

ik begrijp dat je je aangevallen voelt, maar ik neem ook aan dat je inziet, dat dit niet helemaal is zoals het hoort. en als je dan vervolgens ook nog termen aan foto's gaat plakken zoals "ampuyementje" waar een scheve pony te zien is..kan ik het niet meer serieus nemen..
Laatst bijgewerkt door Jytte op 31-05-10 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 18:58

ArabicQueen schreef:

Succes

Dacht ook al dat hij wat kreupelde op het draf filmpje.

Voor de rest vindt ik dat je eerst aan je basis moet gaan werken. Niet direct moeilijke oefeningen vragen. En ik heb btw de openingspost gelezen en ik weet dat het iets eenmaligs was maar dan nog als je de basis er niet in hebt zitten geen moeilijke oefeningen vragen ook al is het maar voor 1 keertje.
Teugels korter en handen hoger.

groetjes

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 19:00

timokyana schreef:
wat voor blessure heeft de pony?
je ziet hem duidelijk kreupel lopen.mag hij nog wel bereden worden?

ja hij had iets maar je kan er gewoon alles mee doen, soms loopt hij een beetje kreupel maar volgens de da kan dat geen kwaad

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:00

lager en wijder is idd goed om wat nageeflijk te vragen... maar dan moet er wel van achter naar voren gereden worden :)
Ik begrijp denk ik wel wat de eigenaar probeerde te zeggen... maar dan had ze erbij moeten zeggen dat je niet zo hard in je hand moest zijn en hem goed van achter naar voor moest rijden... dan was je handen breed en laag vriendelijk geweest, nu is het vastzetten.

De onregelmatigheid die sommigen in het filmpje zien komt imo ook door het rijden :j Lijkt mij teugelkreupelheid. Paard wordt kort, valt op de voorhand en gaat 'krabbelen' wat lijkt op kreupelheid :)
Als hij 'echt' kreupel loopt onder het zadel zou ik er persoonlijk als eigenaar nooit, maar dan ook nooit meer op gaan... wat mijn DA ook zeggen wil.
Een kreupel paard heeft pijn, en met pijn moet je niet doorrijden. Punt.
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 31-05-10 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:01

Ik ga me lekker niet bemoeien met alle do's en don'ts en hoe je het in je hoofd haalde etc. Zal best dat veel mensen hier gelijk hebben, maar TS heeft duidelijk gewoon een keer mogen proeven hoe het is om op een paard te rijden dat op hoger nivo dingen kan en doet. Dat het er dus prutserig uitziet... Gaan jullie dan maar even op Salinero rijden OK?

TS: zo te zien heb je, voor dit eenmalig gebeuren, ontzettend lol gehad, paard staakt niet en toont geen pijn. Jij hebt mogen ervaren hoe het is als je de knopjes een beetje kent, kun je nagaan als je het perfect zou kunnen! Hoe dat zou voelen. Dat je geen cap op hebt op een paard wat je verder niet kent vind ik (ook als een moeder zijnde) niet slim. Maar dat is je eigen keus. Leuk paard, zullen ongetwijfeld verbeter punten zijn, maar ik vind eigenlijk dat men daar niet mee aan moet komen als je er voor het eerst op zit. Voor een keer zo'n paard rijden en niet helemaal weten hoe en wat vind ik het er leuk uitzien hoor.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:03

Zilfstar schreef:
I
TS: zo te zien heb je, voor dit eenmalig gebeuren, ontzettend lol gehad, paard staakt niet en toont geen pijn.

ik vind kreupel lopen best een duidelijke manier om als paard aan te geven dat het niet gaat?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:05

denk ook dat het al heel anders toont als de pony er wat meer doorheen gereden word :-) met wat meer ruimte van voor .

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:05

Ik ga mee met het bovenstaande. :)

Daarbij zijn er paarden die altijd zo gereden worden. Misschien rijdt de eigenaar altijd zo. Ik zou eigenlijk ook een foto willen zien met de eigenaar. :j

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:07

Denk inderdaad dat de TS nu wel genoeg op haar plek gezet is.
Volgende keer kun je misschien beter foto's maken van je eigen niveau. Ookal zit daar misschien geen galopwissel of travers of iets tussen. Ik denk toch dat je dan leukere reacties krijgt :)

Niek__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:08

xXEviIXx schreef:
en het zijn echt geen excuses, ik weet ook dat ik hier slecht in ben maar om nu helemaal afgekraakt te worden doet me echt pijn (niet iedereen doet het gelukkig)

Sorry als je je afgekraakt wordt maar zeg gewoon oke zal erop letten oid, en niet voor elk commentaar een antwoord terug hebben.
"Wijken zit er prutserig uit, was de eerste keer"
De draf ziet er even prutserig uit, neem niet aan dat dat de eerste keer was?

Zilfstar, geen pijn misschien, maar wel teugelkreupel in mijn ogen. Bij de neckrope doet hij het veel minder namelijk.
TS: Handen rechtop, teugels op maar, contact houden. Lekker naar je hand toe rijden en houdt het bij veel overgangen, voltes en gebroken lijnen. Geen wijken en al die rare dingen. Zorg eerst maar dat je netjes d'r neusje op of misschien wel iets vóór de ll kunt rijden. Dan ben je al een stuk beter op de goede weg. Dus dat door middel van je benen haar naar de ontspanning rijdt. En daarbij is het belangrijk dat je contact houdt. Anders dan zit je zo over je tempo. :)
Nageven moet je krijgen niet nemen, hopelijk snap je het nu een beetje? :)

En probeer niet overal een antwoord op klaar te hebben ookal is het je eerste keer of whatever... Daar bereik je niets mee..

Succes! Als je onthoudt dat je nageeflijkheid krijgt, en niet neemt.. dan kom je al een stuk beter in de goede richting denk ik! :j

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:21

c_alsemgeest schreef:
Zilfstar schreef:
I
TS: zo te zien heb je, voor dit eenmalig gebeuren, ontzettend lol gehad, paard staakt niet en toont geen pijn.

ik vind kreupel lopen best een duidelijke manier om als paard aan te geven dat het niet gaat?

Ben heel eerlijk: ik heb de filmpjes niet kunnen bekijken, want de 2 keer dat ik het probeerde liep mijn PC vast _-:(
En ik had het in de tekst ook niet gelezen dat die kreupel liep.
Lees nu dat dat af en toe gebeurd en dat de DA dat niet erg vind... OK daar heb ik zeker mijn twijfels over!

Toch vind ik dat TS niet veel te verwijten valt, vooral als ze er voor het eerst op zit en het wat klungelig gaat. Dan kan het zijn dat zij het kreupelen niet gemerkt heeft. Dan is het aan eigenaresse om daar over te besluiten. Met een kreupel lopend paard vind ik dat je nooit door moet rijden (zeker niet nadat ik op de manege met een vers bekapt (te kort?) paard door heb MOETEN rijden van de instructrice en het dier daarna maanden stil heeft moeten staan wegens last met de schouder. Voel ik me nog k*t over (ook al liep hij na 20 minuten niet zo kreupel meer. Was volgens hen aanstellerij... Ik had er gewoon vanaf moeten stappen...)

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:28

Dan vraag ik me af: Als je voor de eerste keer erop zit, dan tast je toch even af? Rustig wat over de rug nagevelijk rijden en wanneer dat niet lukt, dan blijf je er MET JE HANDEN EN VOETEN AF!!!

Dit is niet paardvriendelijk, je ziet het beestje zijn hele lijf vastzetten. Waar de TS het paard heerlijk vindt lopen, zie ik een paard dat in de krul getrokken wordt, zijn hele bovenlijn vastzet en zijn kont niet meer mee kan nemen.
Leuk om een ander op je paard te laten rijden, maar niet op die manier naar mijn mening. Mijn buurmeisje van 6 mag ook mee naar stal, maar als die loopt de plukken en schoppen komt ze er niet meer op, echt niet! Paard gaat voor, helaas niet bij iedereen...

asterid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 20:26

Jemig mensen, wat een gehakketak op een dertienjarige. Overdrijven is ook een vak zeg. En ja er valt genoeg te leren nog, maar voor wie niet? Ik vond het zelf ook heel leuk om eens op een paard met knopjes gereden te hebben en daar leer je ook weer van. TS, leuk dat je het naar je zin gehad hebt op het paard van je vriendin. Nog veel oefenplezier gewenst en succes met de verfijning van je rijkunsten.

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 20:43

Heeee! is dat vegasje niet van liesbeth? :D
Ik weet van de blessure af, wist niet dat ze al een ander paardje had!

Maar goed, je moet idd nog wel aan jezelf sleutelen ;) en de volgende keer geen oefeningen doen die je nog niet kan.. je zit jezelf en het paard daarmee in de weg! verder. Er is al genoeg negatief commentaar gegeven! :)

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 21:07

haha die was idd van lies maar der zusje rijd em nu, ze is na die blessure gestopt geloof ik en rijd er ook nooit meer op ofso...