Janine1990 schreef:Briljant hoe sommige mensen reageren op het filmpje. Ben benieuwd hoe jullie je jonge paarden willen opleiden. Een consequente hand heb je nodig. Wanneer het paard omhoog komt moet de hand van de ruiter daar staan om tegen aan te lopen. Loopt het paard tegen de hand aan en gaat er tegenaan hangen, ja dan geef je een ophouding links en rechts. Dat noem ik geen zagen. Zodra het paard loslaat is de ruiter ook weer vriendelijk.
Mark my words; Geef het paard wat meer tijd en je zult zien dat hij beter gaat lopen, en dat de ruiter zich er minder mee hoeft te bemoeien. Dat lijkt me toch wel een vrij natuurlijk leerproces.
Oooh, wat ben ik een miserabele ruiter met idiote gedachten, waar praaaaat ik over?
Dit vormt voor mij geen onderdeel in het leerproces, dat zal dan een andere mening zijn? Als je paard tegen de hand komt, grijp je in met je been, geef je een ophouding of draai hem desnoods op een volte. Maar dit is effectief zagen, en dat vind ik niet nodig. Had je dit nog steeds gezegd moest het paard niet zo fantastisch zijn, en dit een echte knol zijn?
Dit dier heeft inderdaad nog tijd nodig, het zwalpen zal uiteraard beteren. Maar ik ken genoeg ruiters die dit zonder zagen willen oplossen. Ik ken er dan ook genoeg om te weten dat er zijn die dit wel zo doen.