[Verslag] Zo wordt een [ras] bekapt!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tomorrow123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:58

hafjelinger schreef:
Mooi verslag!! :j Nu weet ik eindélijk hoe een trekpaard word bekapt :+

Idd erg mooi gedaan! Vond het leuk om te lezen.

BelgenGek

Re: [Verslag] Zo wordt een Trekpaard bekapt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 14:31

Hey naamgenootje !

Leuk verslag weer :)
pootjes zien er weer keurig uit.

Dirk word altijd uit de hand bekapt en hangt niet, ideaal
onze smid heeft geen hoefstal en hij is ook de enige belg die hij heeft, we hebben hem toen hij jong was 1x in zo'n ding gedaan maar toen brak hij de tent af, t monster haha..

Grtjssss Tineke

Elinexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 15:10

Wat een werk zeg!

nu kan ze er weer tegenaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 15:22

Tomorrow123: Dat is fijn om te horen. :j

Hey naamgenootje, :wave: dat is zeker ideaal.
Lijkt me ook wel goed voor je gevoel dat je na een buitenrit even kunt controleren op steentjes.
Ja, Kimmes kan er ook wat van in de bekapstal.. die vliegt met stal en al zo een meter naar voren. :=

Elinexx: Ja, gelukkig wel. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 15:51

@ TS:
Mijn reactie was niet aanvallend bedoelt hoor ;) en nu snap ik het waarom je het zo doet. De reactie van opvoeden sloeg meer op de post van izzy1985. Dat kim 800 tot 1000 kilo weegt en dat zij dan gaat hangen. En dat is een kwestie van opvoeden. Maar met het verhaal er bij is het een stuk duidelijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 16:00

Ik had je reactie ook niet als aanvallend opgevat hoor. :)
Het is bij Kim bijvoorbeeld geen slecht of verkeerd gedrag, of gemeen bedoeld.
Ze heeft het gewoon nooit geleerd en toen er iemand was die het haar wilde leren, was het eigenlijk al te laat.
Nou zou ik wel kunnen gaan oefenen en heel veel tijd en energie erin gaan stoppen, maar dat gaat echt ten koste van je rug.
Maar ja, af en toe proberen kan geen kwaad. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 16:05

KoudbloedKim schreef:
Ik had je reactie ook niet als aanvallend opgevat hoor. :)
Het is bij Kim bijvoorbeeld geen slecht of verkeerd gedrag, of gemeen bedoeld.
Ze heeft het gewoon nooit geleerd en toen er iemand was die het haar wilde leren, was het eigenlijk al te laat.
Nou zou ik wel kunnen gaan oefenen en heel veel tijd en energie erin gaan stoppen, maar dat gaat echt ten koste van je rug.
Maar ja, af en toe proberen kan geen kwaad. :)

Dat snap ik dat dat niet fijn is om zoiets nog aan te leren met zo'n zwaar en sterk paard. Vind haar wel onwijs leuk :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 18:31

Dankje! :)

lollypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 19:08

Erg leuk om te zien :D
Leuk verslag ook!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 19:17

Interessant verslag zeg! Het houdt de hoefsmid ook wat heler op deze manier :)) Heb zelf ook een tijd lang een Belgisch Trekpaard verzorgd en ook zelf bekapt. Ook een meewerkend trekpaard is zwaarder om te bekappen dan een normaal paard, alleen al door de grootte van de hoeven. Ik merkte in ieder geval een flink verschil tussen het doen van de hoeven van mijn eigen merrie (Tinker, 600 kg) en Miska (Bels, ±1000 kg), terwijl beiden gewoon braaf meewerken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 19:53

Lollypony, bedankt! :))

Berdien: Ja klopt hoor.
Ik heb er de allereerste keer (Kim was 3) een gewone hoefsmid bij gehad, maar dat was echt geen succes.
Kim kan behoorlijk dominant zijn en ze wil best dingen voor je doen, maar niet als je haar op een bepaalde manier dwingt.
De hoefsmid heeft gisteren haar gewicht gemeten en ze zit nu rond de 975 kilo.
En als je een beetje oppervlakkig rekent heb je met een hangend [ras] dus zo'n 245 kilo in je handen. Is niet te doen. :)

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 22:25

Tjee ik wist niet eens dat zoiets bestond.......
Wel erg mooi om eens te zien hoe dit nou in zijn werk gaat!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 23:34

Wat leuk om te zien!
Nu begrijpt iedereen ook waarom hoefsmeden en paardenartsen als beroepskwaal nummer 1 een hernia krijgen... _O- Ik ga daar echt goed op proberen te letten zelf, pfoe!

Gelukkig zijn haar voeten weer helemaal goed nu. Erg he met die droogte.

Die schoftband wordt standaard gebruikt in elk hek waarin ze vast moeten staan hoor. Wij hebben er op de faculteit één per lokaal en die paarden die voor het onderwijs gebruikt worden zijn ZO braaf, maar het moet gewoon alsnog. Je weet maar nooit. :)

Buikband had ik echter nog nooit gezien, maar zit ook wel wat in!
Nogmaals, leuk om gezien te hebben. :) Arme hoefsmid.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 23:37

Hihi, dat hele gedoe ken ik wel. Zo gaan die van mij ook altijd.. Anders is het geen doen.. Allemaal vinden ze het niet erg om op in die hoefstal te gaan, want tja dan kan je nog beetje hangen kost het geen energie haha. tevens zijn ze wel braaf met uitkrabben uit de hand hoor haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 23:48

Justdiesel, wist je dat echt niet?
Ik vind het ook erg mooi. :j
Ook om te zien hoeveel kracht die man in zijn armen heeft, en natuurlijk hoeveel kracht Kim in haar benen heeft! :oo
Eén keer zette de hoefsmid echt heel veel kracht om Kim's voorbeen op te tillen, maar ze deed net of het een vliegje was en liet haar been staan. :=
En dat is alleen nog maar haar been.
Raar idee om te beseffen dat ik dan op het 'hele pakketje' door de bossen tuf. :+

Nemurin: Daar sta ik ook echt niet van te kijken. :D
Mijn vorige paard had een keer een spijker rechtop in de zool van zijn hoef staan.
Als Kim dit overkomt moet ik én de dierenarts laten komen én de hoefsmid!
Dat wordt dan nog een heel probleem.
Die buikband vindt Kim erg leuk. :') Bij de vorige hoefsmid ging ze daar altijd in heen en weer zwaaien. :=

Iris, tot nu toe is de hoefstal in gaan ook geen probleem bij Kim.
Deze hoefsmid is nu 3 keer geweest en ik denk dat ze nu een beetje de link legt van 'rode auto met hangmat = niet leuk'.
Al weet je het bij Kim echt nooit.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 23:51

Haha dat heen en weer zwaaien schijnt vaker te gebeuren inderdaad! En ik kijk er niet naar uit, mijn eerste koudbloed aan een algemeen onderzoek moeten onderwerpen (want zodra ik aan mijn master begin, wil ik wel de paardenkant op hihi). Tjooonge. Kim weegt zo'n 900 kilo meen ik me te herinneren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 00:01

De hoefsmid heeft haar gisteren gemeten met zo'n soort meetlint voor paarden en ze weegt 975 kilo. :j
Een voordeel aan Trekpaarden is wel dat ze vaak enorm koel in hun hoofd zijn en dat ze over het algemeen dus niet zomaar naar achter trappen als je ze moet opvoelen.
Het nadeel vind ik dat ze (Kim i.i.g) pas aangeven dat ze pijn hebben als het echt niet anders kan en daarom moet ik bij haar op de allerkleinste signalen letten.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 00:08

Dat pijn aangeven geldt eigenlijk wel voor alle paarden, al heb je er tegenwoordig ook behoorlijk kleinzerige tussen zitten. Maar van nature zijn ze veel te makkelijk eruit te pikken als ze pijn laten zien, door roofdieren enzo (ja ik heb het echt over HEEL HEEL vroeger haha) dus daarom is de hele diersoort gewoon zo van "Wat nou pijn? Dat lieg je!" echt heel vervelend. :+

Eigenlijk hebben de meeste dieren in het algemeen dat...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 00:11

Ja, dat klopt ook zeker. :j
Kim heeft ruim een jaar geleden een aardig grote hoefzweer gehad, nooit iets van gemerkt, geen dag kreupel gelopen..
We kwamen erachter toen onze vorige hoefsmid weer langs kwam om te bekappen en het al bijna weg was.
Echt bizar, want het was best ernstig.

Asmaryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 15:53

haha, dat ziet er erg bekend uit! Mijn trekkertje is laatst voor het eerst in de kapstal geweest. Die kan wel voetjes geven maar zo'n been blijf gewoon giga zwaar zelfs als hij niet echt hangt. Maar misschien heb ik erover heen gelezen en kwam het omdat je al zei dat Kim histerisch werd dat ze daarom zo vast staat. Maar staat ze daarom ook met alle drie de overige benen vast? Dit is geen kritiek ofzo hoor, ik ben gewoon erg nieuwsgierig
Ik ben een stille meelezer van veel van Kim haar verhalen en ik vind het echt gezellig om te zien. Zeker hoe ze die tweede trailer een keer heeft gesloopt door er alleen maar af te lopen :Y)

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 17:08

Goh wat bijzonder zeg, erg leuk om te zien! Maar je kan dus nooit hoeven uitkrabben of dat wel?? Want je zei over die hoefzweer.. je kan nooit zien of er iets aan de hand is aan de onderkant van de hoeven. Ook steentjes ofzo uitkrabben gaat dan niet. Ben benieuwd hoe je dat dan doet.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 17:22

Ik kan wel hoeven uitkrabben als ik maar snel genoeg ben. Tien kan ook wel met behoorlijk wat moeite een voet krijgen begreep ik. Echter met dit gewicht zijn die hoeven en straalgroeven zo afgeplat zoals je op de foto's kunt zien dat daar zelden tot nooit een steentje in komt en als het wel zo is dan is het even stoeien. Die van mij trapt steentjes trouwens tot poeder en kleine keitjes dwars door het midden in het zand nog wel. Tja en in noodgeval de DA en of Smid bellen. Desnoods verdoven alhoewel als zo'n beest valt het ook geen pretje is...maar je moet iets. Er zitten natuurlijk wel wat kleine nadeeltjes aan trekpaarden en met name het voetjes geven bekappen en beslaan is gewoon lastig en kostbaar. Dat moet je er voor over hebben. Voor de rest zijn ze helemaal geweldig !!!

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 17:30

Zo hé, wat een hoeven :oo
Mooie foto's en een leuk verslagje :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 17:50

Marie_X_X: Ja klopt, zelfs als je een goed opgevoed paard hebt, zijn die benen nog steeds erg zwaar. :j
Ik denk dat Kim met haar benen vast wordt gezet puur als voorbereiding, dat hij dan in één keer door kan werken.
Dat vul ik zelf in hoor.. zo komt het op mij over.
Kim heeft tijdens het bekappen (duurt ong. 1 tot 1,5 uur) vaak 3 á 4 momenten dat ze zich echt gaat verzetten.
Daar is niet altijd een aanleiding voor, ze heeft niet zo heel veel geduld.
En tijdens die momenten probeerd ze dan naar achteren te trappen en komt ze soms letterlijk met bekapstal en al naar voren.
Dat is de reden dat ze wordt vast gezet en in de 'hangmat' wordt gehesen. :j
De hoefsmid is trouwens met een redelijk losse buikband begonnen, maar heeft hem halverwege wat hoger gedraaid, zodat er nog minder gewicht op haar benen rustte. :)
Jaa.. die trailer.. :') Echt heel erg..

Mir_horses: Nee, hoeven uitkrabben gaat niet echt.
We proberen het wel eens, maar na 1 been ben je gewoon echt al doodop.
Ik let wel altijd heel erg op het geluid van haar hoeven als we bijv. een buitenrit maken.
Tot nu toe heeft er nog nooit echt een steentje dwars gezeten, maar mocht dat wel gebeuren dan zou het me wel lukken.
Desnoods met een paar man. :)

Perrokai, dat klopt helemaal. :j
Ik heb daar inderdaad nooit last van, maar ik blijf er wel op letten.
Bekappen vind ik qua prijs erg mee vallen trouwens..

Verax: Dankje! :))

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 18:26

Ik wist dit niet! Waarom moet dit eigelijk? (En ja ik ben blond :Y) )