Olivia @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 11:01

Ninx schreef:
Dat is niet waar... Ook een topsportpaard hoeft slechts 3x pw getraind te worden in de discipline waar je hem voor gebruikt.
Op andere dagen werk je aan verkeersmak zijn, misschien wat buigarbeid aan de hand, wandelen... maar echt zeeeeeerrr lichte arbeid.
Super/overcompensatie zal je veelal alleen 'raken' op dagen waarop de prestatie geleverd moet worden... verder nauwelijks.
De spieren en de zuurstof ih bloed zullen zich wellicht binnen 24 uur herstellen... maar je moet ook rekening houden met het 'harden' van pezen, botten en kraakbeen.
Iedere dag trainen, of 5x pw is echt in-effectief en zelfs schadelijk op de langere duur.
Een paard dat opgestart wordt zoals dit paard zou maar 3x pw moeten lopen en eerst wat 'duurtraining' moeten doen, lange stukken rechtuit conditiewerk... en dan over een aantal maanden genomen uitbouwen vanaf een kwartier tot een uur.
Maar daar moet je veel tijd voor nemen.

nou ja, sorry maar dan heb je toch echt iets heel anders geleerd als ik ;)
en wij hebben op school echt wel les gehad van deskundigen ;)
ik heb zelfs met een deskundige een trainingsschema opgesteld voor mijn poown...
en dat is echt niet 3 keer zwaar trainen ;)

die van mij heeft maandag springen(les)
dinsdag dressur(les)
woensdag dubbele longe of vrijspringen
donderdag vrij
vrijdag dressuur
zaterdag dressuur
zondag dressuur of buiten

dat zijn dus 5 dagen zware training...
en volledig goed gekeurd door deskundigen... ;)

en ben het eens met _psm_ 3 keer in de week springen is echt te veel ;)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 11:03

Ninx schreef:
__PSM__ schreef:
Nou ja, onder lichte arbeid valt heel veel, maar naar mijn idee rustig rondrijden is al iets heel anders als wandelen :P

Ik verbaas me er dan alleen over dat er toch ook zat paarden die altijd 5x in de week fanatiek zijng ereden en toch ook 30 worden :)

Die zijn er. Zoals er mensen van 90 zijn die hun hele gerookt en gezopen hebben.
Maar in de topsport weten ze wel beter.
Ik verzin dit overigens niet zelf... Ik heb onlangs mezelf eens even goed laten bijscholen door iemand die inspanningsfysioloog is en wetenschappelijk kon onderbouwen hoe de groei- en leercurve van een paard verloopt.
Hoe je het paard dus efficiënt traint, en hoe je ze kapot rijdt.
Ook ik ben er iedere opgestapt omdat het zo lekker ging... en ook wel met beleid, maar toch wel 5x pw.
Toch is doordacht trainen van je paard moeilijker dan ik dacht, en ik ben blij nu een beter beeld te hebben daarvan.. ik kan het iedereen aanraden zichzelf daarin te verdiepen, is je paard langer fit en fris.
Bovendien: hoeveel mensen geven hun paard na een wedstrijdseizoen 6 tot 8 weken vakantie? (niet op stal alleen, maar veel buiten) Ook ERG belangrijk.

6 to 8 weken????
en dan helemaal niet rijden?
dan is het dier dus al zijn spier opbouw kwijt op het moment dat je weer begint?
ik heb trainingsleer gehad, van een inspanningsfysioloog, en ik heb dus echt iets heel anders geleerd ;)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 11:15

M_D_H schreef:
6 to 8 weken????
en dan helemaal niet rijden?
dan is het dier dus al zijn spier opbouw kwijt op het moment dat je weer begint?
ik heb trainingsleer gehad, van een inspanningsfysioloog, en ik heb dus echt iets heel anders geleerd ;)

Een paard heeft 1 voordeel, het pakt het opgebouwde wel veel sneller op dan een mens. Je moet even iets teruggrijpen in de training, maar na een week of 3 zit je weer op het oude niveau.
Vakantie is er niet alleen voor het lichaam, maar vooral ook mentaal. Een paard heeft de tijd nodig te herstellen van al dat denkwerk. Hij heeft de rust, ruimte en vrije tijd nodig om het geleerde te verwerken.
Een paard dat echt voldoende rust krijgt, zal op de langere duur met plezier en frisheid voor je blijven werken. Jij zit zelf toch ook niet 365 dagen op kantoor?

Veel oude (en in de huidige tijd gebruikte) methoden zijn afgeleid van de humane trainingsleer, en dus slecht bruikbaar omdat een mens veel sneller herstelt.

Ik vind 5x id wk zwaar trainen te veel.

Op welke opleiding heb je dat geleerd als ik vragen mag?
Laatst bijgewerkt door Ninx op 29-04-10 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Bonita_Bon

Re: Olivia @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 11:18

Ja okee, we snappen em, nu weer ontopic?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 11:19

Bonita_Bon schreef:
Ja okee, we snappen em, nu weer ontopic?

Ja, jij snap het al? Dat gaat snel :-)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 11:21

paardenhouderij...
of course...
anders zou ik ook helemaal niet weten waar ik over praat... ;)

even iets terug grijpen?
na 8 weken is het paard al zijn opgebouwde spieren kwijt, die heb je echt niet zomaar weer terug...
daar gaat zeker een maand over heen!!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 11:27

M_D_H schreef:
paardenhouderij...
of course...

even iets terug grijpen?
na 8 weken is het paard al zijn opgebouwde spieren kwijt, die heb je echt niet zomaar weer terug...

Jep, een maand... dat is toch niks? Als je je paard met beleid opleidt, voldoende rust geeft tussen de trainingen en minstens 1x pj vakantie geeft kun je er een eeuwigheid mee voort.
Het is niet voor niets dat het gros vd paarden voortijdig afgeschreven zijn....
Je hoeft overigens niet zo neerbuigend te doen, dat vind ik een beetje jammer. I quote: "paardenhouderij...
of course...
anders zou ik ook helemaal niet weten waar ik over praat... ;)"
Ik mag aannemen dat een wetenschapper wellicht net iets meer weet over dit soort zaken...

Enfin, ieder het zijne... Ik ga mijn voordeel doen met deze kennis, en deze kennis willen delen kwam uit een goed hart...daar kan iedereen zijn voordeel mee doen.

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 11:33

Mn paard wordt er echt niet vrolijk van als ik hem 3x in de week op SGW training stuur hoor!

Ben je springruiter.. 3x per week springen, ga eens kijken hoeveel mensen dat doen? (kan je vertellen 0 want springruiters springen bijna nooit in de training)

En de rest van de week wandelen en buitenritten maken hmz.. Waar is onze basis heen in onze training? Juist we moeten ook nog dressuren, waar plakken we die bij? Niet bij wandelen en buitenritten en niet bij trainen in de discipline waarin je uitkomt... Hmz. Klopt toch iets niet :)

Bovendien is elk paard verschillend en ik zou mijn paard er echt geen plezier mee doen haar maar 3x per week te trainen, daar wordt ze schijtvervelend van! Dat beestje moet je aan het werk houden, doe je het maar half, heb je een vervelend paard. Lekker buitenrijden, naar het bos en naar het strand zitten absoluut in mijn training! Maar echt niet 4 dagen in de week hoor ;)

Maar volgens mij is dit niet meer het topic wat het eerst was. De ts heeft namelijk rijfoto's van haar (bijrijd)paard en zichzelf geplaatst waar ze graag commentaar/tips over wil hebben.

Ik denk inderdaad dat het verstandig is om lekker te gaan lessen! Ik weet niet wat het paard vroeger zelf gelopen heeft en wat jij zelf hebt bereikt? Maar goede begeleiding heeft iedereen nog steeds nodig! En ik denk dat je het helemaal niet zo verkeerd doet met 4/5 keer rijden hoor. Zolang je maar afwisseling houdt en zorgt dat je in de gaten hebt wanneer t teveel wordt voor je paard, en dat merk je vanzelf.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 11:38

Ninx schreef:
M_D_H schreef:
paardenhouderij...
of course...

even iets terug grijpen?

Jep, een maand... dat is toch niks? Als je je paard met beleid opleidt, voldoende rust geeft tussen de trainingen en minstens 1x pj vakantie geeft kun je er een eeuwigheid mee voort.
Het is niet voor niets dat het gros vd paarden voortijdig afgeschreven zijn....
Je hoeft overigens niet zo neerbuigend te doen, dat vind ik een beetje jammer. I quote: "paardenhouderij...
of course...
anders zou ik ook helemaal niet weten waar ik over praat... ;)"
Ik mag aannemen dat een wetenschapper wellicht net iets meer weet over dit soort zaken...

Enfin, ieder het zijne... Ik ga mijn voordeel doen met deze kennis, en deze kennis willen delen kwam uit een goed hart...daar kan iedereen zijn voordeel mee doen.

mijn paard wordt met beleid opgeleid, krijgt voldoende rust en krijg vakantie...
3 keer per jaar...
zomers 3 weken, mei vakantie een week, voorjaarvakantie een week.
vind ik meer dan genoeg,
hij krijgt daarnaast gelange na hoeveel dagen concours, 1 of meerder dagen vrij.
staat elke dag buiten (minstens 6 uurtjes)
wordt volgens een goed trainingsschema getraind,
en daarnaast 1 keer in de week gemasseerd...

ik denk toch echt dat mijn paard het beter heeft dan de meeste paarden ;)

daarbij komt... dat paard wil werken...
dat geeft hij zelf aan...
ligt werk vind hij niks aan...
dat merk ik en ik ken hem!!

1 maand is niks? een maand duurt minstens 28 dagen,
28 dagen waarin je niks doet...
8 weken zijn 2 maanden ;) waarin je hem vrij geeft...
dus jou paard staat 3 maanden van de 12 stil?
nee echt 1 maand is niks, drie maand wel ;)

ik vind 2 maanden vakantie veels te veel!!
voor mijn paard dan...
die vind dat niet eens leuk...

ik doe niet neerbuigend, ik geef alleen aan dat ik weet wat ik heb geleerd, waar ik het heb geleerd,
van wie ik het heb geleerd, en dat dat goed is ;)
natuurlijk weet een wetenschapper meer over die dingen...
maar waarschijnlijk heeft die wetenschapper zich wel meer verdiept in de paardenhouderij ;)
weet hij waar hij over praat en heeft bronnen...
en gaat dus niet zoals de meesten hier, in het wilde weg wat rond roepen!!
en daarbij komt...
het is juist een wetenschapper/inspanningsfysioloog die me dit leerde!!

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 11:44

WOW jongens, dit gaat wel erg off-topic...wel een hele interessante discussie maar misschien beter om daar een apart topic over te maken, hier heeft de TS niet echt om gevraagd :D

dus even on-topic.
ik denk ook dat je op de houding van je bovenlijf moet letten, je lijkt wat in te zakken net onder je borst, dus schouders goed naar achteren houden. ook heb je je schouders niet goed op 1 lijn zie foto wending daar hang je zelf mee naar binnen.
enneh...volgende keer nuesriem iets rechter?? ;)
veelsucces en plezier nog

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 11:50

@ Ninx
Ik ben het echt helemaal niet met je eens. Van wie zou je dat dan allemaal moeten hebben geleerd. Ik vindt het echt onzin.
@ M_D_H ben het helemaal met je eens.

Als je een paard 6 tot 8 weken laat staan maak je echt veel meer kapot dan je lief is. Dan ga je dus stomme dingen doen. Dat is slecht voor de spieren en pezen enz.

En denk je echt dat wat ze op de scholen leren flauwekul is ofzo.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 11:56

zyrina_MF _/-\o_ _/-\o_

Ninx schreef:
Jij zit zelf toch ook niet 365 dagen op kantoor?

:')
we mochten toch niet vergelijken met mensen :')

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 11:59

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 12:02

Moderatoropmerking:
Ik wil jullie verzoeken on-topic verder te gaan. Hoewel de discussie over trainingsschema's interessant is, is deze in dit topic niet op zijn plaats.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 12:08

Zyrina_MF schreef:
@ Ninx
Ik ben het echt helemaal niet met je eens. Van wie zou je dat dan allemaal moeten hebben geleerd. Ik vindt het echt onzin.
@ M_D_H ben het helemaal met je eens.

Als je een paard 6 tot 8 weken laat staan maak je echt veel meer kapot dan je lief is. Dan ga je dus stomme dingen doen. Dat is slecht voor de spieren en pezen enz.

En denk je echt dat wat ze op de scholen leren flauwekul is ofzo.

Volstrekte onzin.... juist rust is van evident belang. Het is pas funest wanneer je je paard veel op stal hebt, en hij die vakantie daar zou moeten doorbrengen. Verder kan het in het geheel geen kwaad, au contraire.
Wanneer je je paard vakantie geeft ben je idd 3 weken tot een maand bezig op het oude niveau te geraken, ik zie daar echter het probleem niet van in. Mensen focussen op conditie en spierconditie, maar ook het bewegingsapparaat heeft opbouw- en hersteltijd nodig. Het is minder zichtbaar, maar wel des te schadelijker wanneer je dat langere tijd 'overtraind'.
Dat paarden 'gek' zouden worden wanneer ze niet voldoende gereden worden lijkt me alleen reëel in situaties waar paarden veel op een beperkte ruimte moeten leven en dus bommetjes worden. Een paard dat 3x id wk intensief getraind wordt, en 2 rustdagen krijgt en en 2x id week zeer lichte arbeid doet en verder veel buiten loopt komt je vast niet vragen of je van die 3x aub 5x wil maken.
Enfin, ik heb het zelf als prettig ervaren van een zeer kundig iemand een gezonde leidraad te krijgen. Als zodanig wilde ik het hier ook posten. Het is ieders eigen verantwoordelijkheid de ontwikkelingen te blijven volgen op dit gebied.
In de humane sport hebben ze ook vele jaren met trainingsmethoden gewerkt die schadelijk bleken... alles blijft in beweging.
Enfin, hier starten we nog eens een topic over op. Nu zal ik het topic van ts niet langer bevuilen ;-)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 12:25

ninx wat ik me afvraag...
wat doe jij overgens?
qua opleiding werk ed?

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 12:26

Dames ff verder in het topic :P

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 12:28

M_D_H schreef:
wat doe jij overgens?
qua opleiding werk ed?

Ik werk op een stoeterij met zo'n 30 paarden (en 7 nieuwe op komst, hihi!) ... daarnaast ben ik freelance tekstschrijver.
Ik ben echter geen wetenschapper, daarom verzin ik maar liever niets zelf op dit gebied.
Nogmaals: ik verzin niet iets om anderen te kunnen zeggen dat ze volstrekt verkeerd bezig zijn. Ik breng iets over waarvan ik denk dat het een hoog waarheidsgehalte heeft.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 12:31

Ninx schreef:
M_D_H schreef:
wat doe jij overgens?
qua opleiding werk ed?

Ik werk op een stoeterij met zo'n 30 paarden (en 7 nieuwe op komst, hihi!) ... daarnaast ben ik freelance tekstschrijver.
Ik ben echter geen wetenschapper, daarom verzin ik maar liever niets zelf op dit gebied.
Nogmaals: ik verzin niet iets om anderen te kunnen zeggen dat ze volstrekt verkeerd bezig zijn. Ik breng iets over waarvan ik denk dat het een hoog waarheidsgehalte heeft.

Nogmaals dit gaat offtopic :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 12:32

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 15:21

Jammer dat mensen niet luisteren na de moderatoropmerkingen.

Voor de gene die wel ontopic blijven wil ik even bij vermelden dat ik niet 4/5x intensief rijd. Er zit altijd een dag tussen. Op maandag en woensdag rijd ik meestal intensief. De rest van de week is gewoon beetje lange teugel stappen en draven, loslaten in de paddock etc. Springen is nu nog iets wat we niet kunnen, aangezien ze geen springmateriaal hebben of iets waarmee we het op kunnen bouwen. Bos is er ook niet, en de weg is ontzettend druk.

Op de 1ste foto heb ik indd een cap op, maar dat is van de 1ste keer dat ik erop zat.

Het klopt dat ik inzak, ik heb heel gauw last van mijn rug waardoor ik ga inzakken. Ik ben daar erg aan het werken, dat dat ook beter word. Mijn rug is ook niet wat het hoort te zijn. :(:)

Verder vraag ik jullie dat het graag ontopic word gehouden.
Het is een intresante discussie, maar dat hoort niet bij mijn topic.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 17:10

JA maar je kunt niet intensief gaan rijden met een paard wat een jaar stil heeft gestaan. Dat bedoelde ze vermoed ik in het begin van de discussie. Zou je mijn eerste post nog eens willen lezen en beantwoorden als je wilt?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 17:15

oeioeioei, een paard dat al een jaar stilstaat en die je pas 3 dagen verzorgt zou ik niet gaan rijden, laat staan zonder cap ;)
Waarom ga je niet eerst aan de band werken, beetje poetsen en wandelen en dan longeren voor de spier- en conditie-opbouw en DAARNA rustig aan beginnen met rijden?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 17:17

opisop_shop schreef:
oeioeioei, een paard dat al een jaar stilstaat en die je pas 3 dagen verzorgt zou ik niet gaan rijden, laat staan zonder cap ;)
Waarom ga je niet eerst aan de band werken, beetje poetsen en wandelen en dan longeren voor de spier- en conditie-opbouw en DAARNA rustig aan beginnen met rijden?

Geduld is idd een schone zaak. Wanneer het paard jou goed leert kennen en vertrouwen zal het ook meer uit de kast halen voor je...
Gewoon een beetje rustig en genieten, haasten kan altijd nog... maar liever niet ;) :D