mijn oude paardje gezien.... en dat was niet leuk!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 07:36

geef hem een wormkuur met moxidectine erin(pramox)
Het zal mij niets verbazen als hier bloedwormen de oorzaak van zijn....

paarden652

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 07:37

Kijk, ik ga het heel cru zeggen... Hem zo snel mogelijk weg halen voor je hem dood in de wei ziet. Dit is niet normaal, zelfs niet voor een oudje met aanpassingsproblemen.

KiWiKo

Re: mijn oude paardje gezien.... en dat was niet leuk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 07:38

Dat is altijd het risico van verkoop.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 07:39

KiWiKo schreef:
Dat is altijd het risico van verkoop.

klop als een bus....maar dat lost het probleem nu niet op..

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 07:40

Pff heftig TS...
Vraagje: zou je hiervoor niet de DB in kunnen schakelen?
Het lijkt me toch dat het "duidelijk" is dat het paard te mager is?
Ookal komt de DB alleen maar kijken en geeft een duidelijke uitleg, soms kan dat wel even een duidelijke "waarschuwing" zijn.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 07:40

oei hij ziet er idd wel slecht uit.. ook geen bespiering meer.. Zijn zn tanden al na gekeken?

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 07:41

hoefsmid geef ik je gelijk in die mag wel komen
maar verder zie ik vooral een oude pony die nog uit zijn wintervacht moet komen.
natuurlijk ziet hij er mager uit maar ik denk dat dat inderdaad door de veranderingen komen en verandering van voer.
mischien is voer met een scheut lijnzaad olie en maismeel een idee.
moet eerlijk bekennen dat ik het niet heel erg schokkend vind vooral met de gedachten in me achterhoofd dat het een ouder paard is.

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 07:43

siskeh schreef:
Pff heftig TS...
Ookal komt de DB alleen maar kijken en geeft een duidelijke uitleg, soms kan dat wel even een duidelijke "waarschuwing" zijn.

klinkt banketstaaf maar de DB kan hier niets aan doen paard krijgt te eten en te drinken

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 07:45

Moderatoropmerking:
Het is hartstikke erg als je het vermoeden hebt dat er niet goed voor een paard wordt gezorgd. Maar het plaatsen van foto's van andermans dieren is, zonder toestemming van de eigenaar, niet toegestaan. Ook wil ik hier geen verwijzigingen naar de nieuwe eigenaar (naam, etc.) of waar het paard staat, zien.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 07:46

persoonlijk vind ik 22 nog niet zo oud, bij ons op stal staan veel oudere paarden (lijkt wel een bejaardensoos ;)) Maar zelfs de oudere paarden zien er een stuk beter uit! Oudste is 29.. Tuurlijk verschilt per paard dat snap ik...

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 07:47

Heftige foto's! Ik vind het wel een beetje overdreven om de DB in te schakelen, ook om het feit dat ze hier waarschijnlijk niks mee kunnen. Het is niet zo dat het paard verwaarloosd is ofzo, TS geeft tenminste zelf aan dat het paard genoeg te eten zou krijgen.
Ik denk toch dat het wormen zijn, weet even niks beters. Het is wel een bizarre situatie zeg. En echt vervelend dat het nog kennissen van je zijn ook, dan wil je natuurlijk niet voor zoveel ophef zorgen!
Oja, trouwens, 22 is niet zo oud hoor. Natuurlijk is het paard niet meer wat het geweest is maar 22 valt nog hartstikke mee.

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 07:48

Als ik het paard zo zie is het eerste waar ik aan denk inderdaad worminfectie en nog geen klein beetje...... Heb je al eens aan longwormen gedacht? Dit is dodelijk vr het paard en ezels dragen longworm, ook al zijn ze er zelf niet ziek van dikwijls, dàt is meteen ook de reden waarom ezels en paarden eigenlijk niet samen geweid mogen worden, doe je het toch, moet echt wel heel goed ontwormen, heel strak schema, en veel geluk erbij nog hebben, ikzelf zou het echt niet riskeren.
Combineer dit met een oudje dat niet graag (verplant) weggetrokken wordt uit zijn vertrouwde omgeving en voerverandering en dergelijke en je krijgt dit beeld, hopelijk kan je hem terug bij je (zsm) nemen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 07:50

RandyOrton25 schreef:
siskeh schreef:
Pff heftig TS...

klinkt banketstaaf maar de DB kan hier niets aan doen paard krijgt te eten en te drinken

De DB kan misschien niets doen(niet in beslag nemen dus), maar ze kunnen ook voorlichting geven ;)
En van "buitenaf" horen dat het paard toch wel erg mager is kan ook al helpen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 07:52

siskeh schreef:
Pff heftig TS...

OMG, echt serieus.

Die mensen geven toch de zorgen aan dat dier. En buiten dat mager staan en heeft hij toch al wat hij nodig heeft?
Beestje heeft gezelschap. krijgt eten en drinken en de zorgen.
Denk dus niet dat je een dik dossier kan maken om De DB in beweging te zetten.

Wss heeft dit dier eens gewoon een grondig onderzoek nodig:
- Goede ontworming (hoewel ze dit al deden, maar idd bvb equest pramox)
- Ontgiften en vitaminekuur
- Tanden laten nakijken etc
- En de smid laten langskomen

@Geerke , het ene oude paard is het andere niet. Verder blijf ik erbij dat een oud paard verplaatsen ook gewoon niet goed is. Ik denk dat sommigen (net als bij oude mensen) echt behoorlijk een klop van de hamer kunnen krijgen, dat een hele impact heeft op mentaal en fysisch vlak en dat nooit volledig te boven komen.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 07:57

Wat ik het ergst vind is dat het een dierenarts (DA) is := bah... die mensen moeten toch weten hoe ze voor een dier moeten zorgen?
leeftijd okee, die is mooi, 21/22 :)
foto;s zijn niet de mooiste := misschien goed overleggen met de eigenaar?

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 10:59

Bedankt voor alle reacties. Ik heb hem gevraagd om hem te controleren op hartworm, dat gaat hij vandaag doen. Hopelijk heeft hij dat niet. Hij krijgt de juiste ontworming, dus daar kan het niet aan liggen.
Ook ga ik voorstellen om hem weer terug te nemen en hem weer hier te plaatsen.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 12:11

Ik krijg ook veel advies om de tandarts er bij te halen. Echter worden mijn paarden ieder half jaar door de tandarts gecontroleerd en zo nodig behandeld. Vlak voordat dit paardje bij ons weg ging is hij nog behandeld. Kan een probleem aan de tanden binnen 6 maanden ontstaan zodat het dergelijke problemen veroorzaakt? Hij at gister wel met smaak een appeltje op en ik zag toen niet dat hij moeite had met eten.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 12:19

XLeandrosX schreef:
Ik krijg ook veel advies om de tandarts er bij te halen. Echter worden mijn paarden ieder half jaar door de tandarts gecontroleerd en zo nodig behandeld. Vlak voordat dit paardje bij ons weg ging is hij nog behandeld. Kan een probleem aan de tanden binnen 6 maanden ontstaan zodat het dergelijke problemen veroorzaakt? Hij at gister wel met smaak een appeltje op en ik zag toen niet dat hij moeite had met eten.

Dan zal dat wss nog niet direct aan de orde zijn. Maar ja als de veearts komt kan je eens snel laten kijken en indien nodig kan je nog een tandarts erbij halen.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 12:22

Ik kan de foto niet meer zien dus kan niet zo heel goed oordelen. Fijn dat ie m wel onderzoekt.
Hoe lang heb jij dit paardje gehad? Kan het zijn dat de verhuizing hem erg heeft aangegrepen?
Ik kan mij voorstellen dat als jij dit paardje jaren hebt gehad dat hij er kapot van is dat hij nu ergens anders staat en dat je dat dus ook in zijn fysiek ziet...

Sterkte meis, hoop dat er snel een oplossing komt!

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 12:26

ik kan de foto ook niet zien. ben wel benieuwd.
maar lijkt me wel een lastig verhaal omdat hij toch ook dierenarts is, dan verwachtje wel dat hij er verstand van heeft. hoewel ze opden duur ook moeten kiezen of ze klein of grote dieren willen gaan doen. en kan me dan voorstellen dat je dan niet heel veel verstand hebt van paarden als je voor kleine dieren hebt gekozen.
volgens mij doet hij er wel wat aan dus dat is wel een fijn teken. succes en hopelijk kan je hem evt weer terug kopen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 12:29

wordt er ook in de gaten gehouden wie het eten op eet?
als de ezel jou ex paard aan de kant jaagt kun je nog zoveel geven, het paard krijgt het niet

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 12:29

Oudere paarden kunnen heeeeel snel achteruit gegaan. Dit hoeft niet altijd iets met de verzorging te maken hebben.

Mijn ervaring is dat ze op een gegeven moment gewoon niet meer dik te krijgen zijn, ongeacht wat je ze geeft. Dan is het lichaam nog zo hard bezig met overleven dat ze daar alle energie voor nodig hebben.

Het kan zijn dat hij hem niet goed verzorgd, maar het kan ook echt met de leeftijd te maken hebben.

xxBentexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 15:48

Tulandro schreef:
Oudere paarden kunnen heeeeel snel achteruit gegaan. Dit hoeft niet altijd iets met de verzorging te maken hebben.

Mijn ervaring is dat ze op een gegeven moment gewoon niet meer dik te krijgen zijn, ongeacht wat je ze geeft. Dan is het lichaam nog zo hard bezig met overleven dat ze daar alle energie voor nodig hebben.

Het kan zijn dat hij hem niet goed verzorgd, maar het kan ook echt met de leeftijd te maken hebben.

dat klopt, ik zou het gewoon een tijdje in de gaten houden

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 16:00

Heej Ts,

Wat een verschrikkelijk verhaal.
Ben zeer benieuwd wat er uit gaat komen.
Sterkte

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 16:03

ben ik nou de enige die dit overdone vind, en ja ik heb de foto's gezien, en ja ik vind het paard er slecht uitzien!!

maar TS heeft het dier verkocht, overgedaan aan iemand anders, het dier is uit haar leven, niet meer haar verantwoording en niet meer haar zorg!!! Daar heeft ze voor gekozen bij verkoop.

Later gaan huilenbalken dat het dier niet goed eruitziet is in mijn ogen een waardeloze actie ook al ben ik het ermee eens dat het dier er niet fris en fruitig bij staat. Als TS dit niet had gewild voor haar paard, dan had ze die 22 jarige niet moeten verkopen, maar bij zich moeten houden en ZELF de verantwoording houden over het dier!