Katja schreef:Ik zou voor de 5 jarige een pasje schouderbinnenwaarts echt niet raar vinden en een 6 jarige kan best een draf appuyement lopen maar galop is als verplichting wat overdreven vind ik.
Bij ons in Belgie zijn er twee circuits voor jonge paarden proeven.
Bij de ene worden de FEI testen gereden, dus dezelfde proeven die verreden worden in Verder bvb.
Ook daar moet een 5 jarige een enkelvoudige wissel laten zien etc
En de zesjarigen moeten de vliegende wissels kennen.
Tja deze concoursen zijn vnl voor dekhengsten en meer professionelen paardenmensen, vaak met het oog op verkoop of in de 'picture' rijden.
Jonge paarden concoursen zijn telkens een beetje een ethisch vraagstuk e. De ene kan op zijn 4 al een degelijke l proef lopen, echt omdat hij er mentaal en fysisch aantoe is. Een andere kan dat met zijn 5jaar nog niet. Heeft niets te maken met talent, maar ook gewoon de ontwikkeling van het paard.
Jonge paarden wedstrijden zijn leuk, maar je moet eerlijk blijven tov je paard. Zeker als je als particulier een langere carriere ambieert. Ik rij liever bij de jonge paarden proeven goed mee in de middenmoot en dan op 7-8 jaar dat je kan beginnen laten zien wat hij kan. Dan 3jaar bovenaan te staan om daarna in de coulissen te verdwijnen.
Persoonlijk denk ik dat wanneer ze aan talentontwikkeling willen doen, ze dit beter kunnen doen bij paarden die toch min 6 jaar zijn en een degelijke basisopleiding genoten hebben. Eerder dan ze nu ,vanaf hun 3e vaak, te vroeg al willen laten knallen.
En zeker als het een open concours is met zowel profess, semi-profs en amateurs. De profs weten vaak wel dat ze even een paar minuten hun paarden kunnen laten pieken. Semi-profs al vaak wat minder en vele amateurs gaan zich verkijken op andere paarden en daardoor overvragen. En daar zit een groot gevaar. Bij de eerste groep hangt er vaak een heel management en know-how aan zo'n paard vast en dat kan je vaak als amateur niet nabootsen.