KNHS Subli Kampioenschap Jonge Paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:24

5 jarige is M1/M2 niveau en 6 jarige is Z1/Z2 niveau!

Dan moet je A. zelf een handige en kundige ruiter zijn en B. een getalenteerd paard hebben die alles makkelijk met 2 hoeven in zijn neusgaten doet :+
Ik verwacht dan ook alleen profruiters, zeker gezien de selectiewedstrijden ook nog door het land verspreid zijn....

Citaat:
Het KNHS-Subli Kampioenschap Jonge Dressuurpaarden heeft als belangrijkste doel een juiste ontwikkeling van jonge dressuurpaarden na te streven.

Zelf heb ik met mijn 5 jarige 21 mei mijn L1 debuut, eerst maar eens kijken hoe dat gaat!
Zo streef ik mijn eigen doel na...... lekker rustig aan en zorgen dat mijn paard heel blijft ;)

Katja

Re: KNHS Subli Kampioenschap Jonge Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:29

Ik zou voor de 5 jarige een pasje schouderbinnenwaarts echt niet raar vinden en een 6 jarige kan best een draf appuyement lopen maar galop is als verplichting wat overdreven vind ik.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:43

Katja schreef:
Ik zou voor de 5 jarige een pasje schouderbinnenwaarts echt niet raar vinden en een 6 jarige kan best een draf appuyement lopen maar galop is als verplichting wat overdreven vind ik.

Bij ons in Belgie zijn er twee circuits voor jonge paarden proeven.

Bij de ene worden de FEI testen gereden, dus dezelfde proeven die verreden worden in Verder bvb.

Ook daar moet een 5 jarige een enkelvoudige wissel laten zien etc
En de zesjarigen moeten de vliegende wissels kennen.

Tja deze concoursen zijn vnl voor dekhengsten en meer professionelen paardenmensen, vaak met het oog op verkoop of in de 'picture' rijden.

Jonge paarden concoursen zijn telkens een beetje een ethisch vraagstuk e. De ene kan op zijn 4 al een degelijke l proef lopen, echt omdat hij er mentaal en fysisch aantoe is. Een andere kan dat met zijn 5jaar nog niet. Heeft niets te maken met talent, maar ook gewoon de ontwikkeling van het paard.
Jonge paarden wedstrijden zijn leuk, maar je moet eerlijk blijven tov je paard. Zeker als je als particulier een langere carriere ambieert. Ik rij liever bij de jonge paarden proeven goed mee in de middenmoot en dan op 7-8 jaar dat je kan beginnen laten zien wat hij kan. Dan 3jaar bovenaan te staan om daarna in de coulissen te verdwijnen.

Persoonlijk denk ik dat wanneer ze aan talentontwikkeling willen doen, ze dit beter kunnen doen bij paarden die toch min 6 jaar zijn en een degelijke basisopleiding genoten hebben. Eerder dan ze nu ,vanaf hun 3e vaak, te vroeg al willen laten knallen.
En zeker als het een open concours is met zowel profess, semi-profs en amateurs. De profs weten vaak wel dat ze even een paar minuten hun paarden kunnen laten pieken. Semi-profs al vaak wat minder en vele amateurs gaan zich verkijken op andere paarden en daardoor overvragen. En daar zit een groot gevaar. Bij de eerste groep hangt er vaak een heel management en know-how aan zo'n paard vast en dat kan je vaak als amateur niet nabootsen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:45

Katja schreef:

Daar ben ik het mee eens, maar bij de 5 jarigen wordt al wel travers min. 12 m gevraagd en 40 m contragalop, uitgestrekte (dus geen midden) galop en voltes van 10 m (dat laatste moet je eens doen met een kasteel van 1.76 m := ).

Appyementen in galop bij de 6 jarigen :n

Dat is toch net weer wat anders en heel wat zwaarder als het Pavo Cup systeem.....

Harinaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 19:20

Idd jammer, ik wou graag mee doen met mijn 5 jarige. Schouderbinnenwaarts en contra gaat nog wel maar nog niet 100% bevestigd. Travers begin ik nog niet aan, of nou ja speels maar nog lang niet goed genoeg.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 19:34

8 Mei is de eerste Subli wedstrijd verreden in Sevenum, gezien de uitslagen viel de opkomst een beetje tegen.
Aankomend weekend is de Subli in Oud Beijerland en Marum, zo te zien is de opkomst al wat beter, vooral in Oud Beijerland.

Heb ik me ingeschreven voor Hoofddorp in juni, ben wel benieuwd.

Draflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 14:21

oww dit lijkt me ergl uek

gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 15:18

Ik ga me ook opgeven voor Hoofddorp met mijn 6 jarige.

Wij doen mee om wat ervaring op de doen in de grote ring, en ook voor de lol. We hebben als 4 jarige ook pavo cup gedaan en daar had ie net een halve punt te weinig, hij was toen ook nog erg groen. Wil nu wel eens kijken hoe hij beoordeeld wordt.

Ik zag trouwens op foto's veel mensen met stang en trens rijden, maar in de info die ik er over kan vinden staat daar niets over in. Vraag me af of iemand hier weet of dat mag?

Draflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 17:24

oehh je moet zelf een proef in elkaar maken... :o hmmzz!
even kijken welke selectie ik mee kan doen trouwens, hoeveel MOET je er meedoen?

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 19:17

Je moet er minimaal 3 meedoen en maximaal 5 ;)

@gevonden, S&T is gewoon vrij, het mag maar hoeft uiteraard niet.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 19:29

Fox1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:52

De besten konden ook meedoen aan de selecties voor Verden toch?
Daar worden ook behoorlijk moelijke dingen gevraagd, dus ergens niet zo raar dat ze proeven van zo'n niveau moeten lopen.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 21:15

Klopt, de beste 5.

gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 01:15

OK gelukkig maar, heb die van mij nog niet op S en T, loopt nog lekker simpel op een trensje, en dat wil ik graag zo lang mogelijk zo houden. Heb vandaag de standaard proef gereden, en dat viel niet tegen. Beetje spelenderwijs met die oefeningen aan de gang, en een leuke proef maken..... dan zijn we er klaar voor hoor. Lijkt me een leuke ervaring!

tralalaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 20:26

Ik twijfel nog heel erg of ik mee zal doen. Ik heb een paard uit december (5jaar) maar moet dus mee doen met de 6-jarige. Het is een leuke ervaring maar zeker pittige proeven.

gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 21:54

Je kan zelf een proef maken, zodat je de accenten kan leggen op de dingen waar je paard goed in is. Zou lekker mee doen, je hebt niks te verliezen. Denk dat het een leuke en leerzame ervaring kan zijn, zolang je eerlijk blijft tegenover jezelf en je paard. Dus geen dingen gaan forceren.
Althans zo denk ik erover.

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 14:02

Ik wil ook meedoen.
Ik rij nu een 4 jarige, dus mag iets makkelijkere proef rijden dan jullie.
Wijken moet wel lukken, ze doet alleen de achterwaarts nog niet.

Ik ga 10 juli naar Hagestein en het ligt eraan hoe het daar gaat of ik nog meer selecties wil rijden. Ze zijn nou niet bepaald in de buurt, ook al woon ik in het midden van het land.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 16:05

Vandaag wordt de Sublicup in Hoofddorp verreden.
Ben vanmorgen zelf geweest met een 4 jarige. Helaas was de voorbereiding er naartoe niet ideaal en was het paard daar in eerste instantie erg heet door alle indrukken en toen we eindelijk de baan in mochten was ze helemaal op.
Beetje jammer maar toch 63,2% gereden.

Het was wel echt super georganiseerd +:)+

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 16:31

jammer 10.

Ik moet nog op 6 wp wachten voor ik mee mag doen _O-
EN misschien is het dan al te laat :P

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 17:03

Jij hebt toch een 6 jarige???
Dan moet je proeven op Z niveau rijden om mee te kunnen doen ;)

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 17:04

Ja en moet je M2 startgerechtigd zijn als combi :+

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 17:05

Oh okee, dus je hoeft dan nog geen Z te starten?
Wel heftig dan aangezien je proeven volgens mij dan wel op Z2 niveau moeten worden gemaakt.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 17:06

Nee :=
Maar ben er ook nog steeds niet uit of ik het wel doe.
:')

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 17:11

Heb even gekeken, proef is op Z2 niveau behalve de wissels, die mag je naar eigen keuze vliegend maken of eenvoudig.
Verder moet je ook gewoon appuyeren in draf + galop.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 17:12

hihi ja en dat heb ik alweer tijdje niet gedaan. :=
ZZ kan vliegende wissels trouwens :P