Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Janine1990 schreef:Wat mij meteen opviel is bij het Voesthoofdstel het gogue-effect wat de teugels hebben, naar mijn idee niet veel anders dan het effect dat een stang heeft (hefboomeffect, dus veel druk ook op het hoofd), er van afgezien dat het paard nu niets in de mond heeft. Bij het andere hoofdstel zit dit onderlangs, maar er komt ook een bepaalde druk op het hoofd te staan.
JoviBan schreef:Super dat je bitloos bent gaan proberen!
Ik zie wel dat je nog heel erg met je teugels en met veel teugeldruk rijdt. Je zou het eens met meer ontspannen teugels kunnen proberen.
Deze opmerking wil ik even op ingaan, omdat deze bewering onjuist is:Janine1990 schreef:Wat mij meteen opviel is bij het Voesthoofdstel het gogue-effect wat de teugels hebben, naar mijn idee niet veel anders dan het effect dat een stang heeft (hefboomeffect, dus veel druk ook op het hoofd), er van afgezien dat het paard nu niets in de mond heeft. Bij het andere hoofdstel zit dit onderlangs, maar er komt ook een bepaalde druk op het hoofd te staan.
Hefboomwerking = drukverhoging/versterking.
De druk wordt vermeerderd met een factor van 4 (gemiddeld). Veel druk per cm2.
Kruislings bitloos hoofdstel = drukverdeling.
Dezelfde hoeveelheid druk van dezelfde ruiterhand wordt over het gehele hoofd verdeeld. Minder druk per cm2 dus.
Het Voest hoofdstel (kruislings systeem) heeft dus in geen enkel opzicht een hefboomwerking. Wel een drukverdeling.
.Citaat:Woendsagavond ben ik naar Ermelo geweest voor de jurybijscholing voor bitloosrijden, wat in april van start gaat