Riddertoernooi met een slechte afloop

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 12:22

Dat zeker, dat voorop :n dat zei ik ook al meteen toen ik het hoorde; 'waarom stonden er dan mensen bij de uitgang?'

Dat is toch echt wel een pré als je met paarden in zo'n ruimte werkt :=

Yavanna

Re: Riddertoernooi met een slechte afloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 13:02

Die man reed al een hele dag met zijn paard doro het publiek, heb het dier nog geaaid toen ik van de wc terug kwam.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 13:06

Ik was er niet bij, heb alleen het filmpje gezien, maar voor een galopje/ demonstratie met wat snelheid erin vind ik de ruimte toch echt te klein en het publiek te opgepropt :n
Niet de schuld van die man, ja hij had kunnen zeggen ik doe het niet, met het risico dat Archeon zegt, nou kom dan ook maar niet meer terug ook :wave:

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 13:10

Ik had hem daarvoor ook gezien en gesproken, maar toen vond ik het paard ook al niet rs\ustig en betrouwbaar overkomen :=

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 13:11

ik vind die andere paarden ook niet zo rlxt over komen hoor..! bruine paard staat er ogenlijk rustig bij tot hij vertrekt. niet echt een doordacht iets dit.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 13:13

Kan me trouwens ook herinneren, zo'n zes jaar terug, hioelden ze een paardentournament op het grasveld bij het kinderspeelplaatsje :+
Ik weet niet, blijf het toch tricky vinden, paarden op zulke fairs :+

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 13:14

hm zeg dat wel, zo'n kleine ruimte, alle paarden zijn erg druk zo te zien... en dan nog mensen in een rolstoel zo vlak langs de "bak" lekker slim zijn ze daar bezig zeg :?

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 13:27

Die bruine staat inderdaad niet heel rustig. En my god wat wordt ie kort gehouden. Z'n mond staat de helft van de tijd open.

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 13:36

Toch wat gemist geloof ik daar. Hebben er jaren gestaan als standhouders, dit jaar voor het eerst niet.
Gelukkig vallen de verwondingen mee.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 13:38

Hij had ook shanks in, de bruine, en werd indd heel kort gehouden :+

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 13:59

Ze worden daar allemaal heel kort gehouden, vind ik. Ook Flamengo. Zag er echt niet gezond uit.

De bruine was voor de echte riddershow al in de 'bak' geweest.. en mijn vriend vroeg nog aan me "Is dat paard zelf zo onrustig, of doet die man dat.." Maar 3 jaar paardrijden.. en met een paar dat je net een half jaar hebt meedoen aan een riddershow.. sorry hoor, dan ben je echt niet goed bezig..

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 14:10

Ik was ook bij het Archeon zondag, maar ben blij dat ik dit niet gezien heb. Kwaad wordt ik van dit soort domme onventrantwoordelijke acties en strak aangestrokken stangen. Eerst maar eens fatsoelijk leren rijden met een losse teugel, en het praad ten minste zo veel vertrouwen geven dat hij/zij zich ook in de arena, met joelend publiek kan ontspannen. Anders kun je het showrijden met paarden beter laten.

De ridders die gewoon (ik bedoel zonder paarden) met elkaar vochten waren heel goed om aan te zien ;)

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 14:14

Yavanna schreef:
Die man reed al een hele dag met zijn paard doro het publiek, heb het dier nog geaaid toen ik van de wc terug kwam.

hihi := nuttige informatie, :)

Wat een beauty zeg! Dat is echt mijn beeld van mijn droompaard in de toekomst. Als hij na zijn daad toevallig te koop komt, geef hem maar aan mij :Y)

Onrustig lijkt mij geen ramp en dat kort houden hoort denk ik een beetje bij de show. Kijk naar ridderfilms, daar houden ze allemaal hun paarden zo.
Als hij 'gewoon' aan het rijden is zal hij een stuk langer mogen lopen denk ik.
Verder kan het paard zowel ruiter weinig doen. Het zag er eerst uit alsof het hoorde trouwens. En het beest rijd echt niet zo hard op ze af. Kan natuurlijk hard aankomen, maar is meegevallen.
En ja, wss is het eigen risico om achter dat touwtje te gaan staan, dus ook pech voor die mensen. Vol is vol. Maar vind wel dat het archeon dat veel duidelijker zou moeten aangeven en proberen de mensen weg te halen daar. Blijven ze dan toch staan, hebben ze pech ;)

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 14:17

Zojuist het filmpje gezien. Iedereen met een beetje show ervaring weet dat je nooit mensen bij de uitgang mag laten staan. Het paard is een vluchtdier, als het vlucht is dat 9 van de 10 keer richting de uitgang. Deze zul je dus altijd VRIJ moeten laten. Daarnaast zit het overige publiek ook alles behalve veilig. Maak een fatsoenlijk hoge houten boarding dat voorkomt al heel veel ellende.

Voor de rest ziet het er allemaal niet zo dramatisch uit. Zo over de pis was het paard nu ook weer niet. Hij had er gewoon genoeg van en dacht weg wezen hierzo. Het komt op mij allemaal nog al klungelig over. Zo veel risico nemen voor zo'n niets zeggende show.

Jammer voor het publiek dat hier slachtoffer is geworden!! Dat had zeker niet mogen gebeuren. Ik wens ze veel sterkte!

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 14:27

em_papillon schreef:
Onrustig lijkt mij geen ramp en dat kort houden hoort denk ik een beetje bij de show. Kijk naar ridderfilms, daar houden ze allemaal hun paarden zo.

Ik zou vooral geen "ridderfilms" als uitgangspunt nemen := Ik vind een paard dermate kort houden, met zulke zware bitten, niet echt goed. Het kan een keer gebeuren, maar niet continu aan één stuk lang...

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 14:30

manishdra schreef:
Ik zou vooral geen "ridderfilms" als uitgangspunt nemen := Ik vind een paard dermate kort houden, met zulke zware bitten, niet echt goed. Het kan een keer gebeuren, maar niet continu aan één stuk lang...

Denk dat dat wel de bedoeling is van het Archeon toch? :)

En ja, natuurlijk is het niet prettig voor het beestje, maar aan de andere kant.. Dit duurt misschien een uurtje en dan staat ie weer lekker in een paddock. Of is dat niet zo??

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 14:34

Toevallig ken ik ze ook en dat is niet echt aangezien de meeste ridderfilm een historische waarde van 0,0 heeft en zij wel qua uitelijk proberen 100% correct te zijn. Naar mijn mening moet het rijden dat ook zijn.

Dat is met de paarden van anky toch ook? en die kijgt alleen maar kritiek O:)

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 14:39

misschien dat wanneer het rijden niet perfect historisch gaat is de spanning er een beetje af? :P (heb geen idee hoe ze vroeger reden hoor :P)
Het gaat bij hun denk om de spanning van de show en niet om te laten zien hoe het vroeger was.

Lindas2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 14:49

Echt niet wijs he... Nog maar niet te spreken over die mensen die daar vooraan in een rolstoel zitten..

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 14:56

em_papillon schreef:
misschien dat wanneer het rijden niet perfect historisch gaat is de spanning er een beetje af? :P (heb geen idee hoe ze vroeger reden hoor :P)
Het gaat bij hun denk om de spanning van de show en niet om te laten zien hoe het vroeger was.

Ik denk niet dat de spanning eraf is als paarden wat beter onder de man lopen, daar draait de show immer niet om ;)

Ik ben zelf bij een internationaal toernooi geweest op hastheel hernen bij ons in de buurt. Daar waren paardjes die perfect (meestal academisch gedresseert) onder man liepen... en dat was misschien zelfs spectaculairder omdat het gecontroleerder was...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 15:05

Ik zie net het filmpje en vind toch op zijn minst dat publiek achter een deugdelijke omheining moet zitten. Een omheining van paaltjes in de grond met vierende touwtjes ertussen? Mensen met een rolstoel worden vooraan in het zand geparkeerd. Zo vraag je toch ook om problemen. Wil je met dieren werken, dient een publiek altijd veilig te zitten en niet zoals dit.
Bakranden op maneges zijn er ook niet voor niets. Ik vind dit zeer onverantwoordelijk van de organisatie, met weinig oog voor de veiligheid van het publiek, ruiters en paarden. Ze mogen blij zijn dat het goed is afgelopen.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 15:28

wat ik zo zie is ook hoe er veel paarden lopen in z'n drukte en dat de bitten wat strak staan staat die van jullie zo rustig in een menigte. je zag wel als ze rustig stonden dat de teugels iets langer gingen en meer ontspannen. maar het paard ging er eigenlijk vindt ik nog rustig heen en voor beiden partijen zijn slechte punten te vinden.

hoe de toeschouwers zitten hou ik me even buiten.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:27

Volgens mij ken ik de ruiter waar dit omdraait. Althans ik zie een paar bekende gezichten langskomen tijdens het filmpje.
Dit zijn mensen van zwaard en steen en waarschijnlijk dus ook niet van het Archeon zelf.

Zwaard en Steen hadden ook al een show op de Elf Fantasy Fair in Haarzuilens en Arcen waarbij ook niet altijd alle paarden even rustig waren en er ongelooflijk scherpe bitten in hingen waar niet al te vriendelijk aan getrokken werd. Toen stond het publiek ook gewoon achter een touwtje maar waren er meer "helpers" aanwezig die de paarden opvingen en was er een uitweg.

Ze vroegen er eigenlijk ook om dat het een keer verkeerd ging. En dit is waarschijnlijk dan ook een harde les voor hen.

fairy90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:31

Het was geen jongeheer maar een jongedame die slachtoffer werd en waar ambulance bij gehaald werd.
(en ja, ik spreek hier over mezelf).
Verder was er nog iemand met een schaafwond op zijn knie (heb hier zelf niks van mee gekregen)

Ik ben heel blij dat mijn verwondingen meevallen (het had namelijk veel erger af kunnen lopen) maar nu ik dit alles lees ben ik me toch wel extra bewust van dat er wel een fout bij het archeon lag. Gebruik maken van ongetrainde (onbekende) paarden, in een kleine ruimte zonder goede omheining is haast vragen om ongelukken...

Voor de mensen die zeggen dat t archeon het had moeten zeggen, of dat we daar niet hadden moeten gaan staan:
Ik heb verder niet veel verstand van paarden, en nooit gedacht dat het niet veilig was.
Verder stond er een medewerker van het archeon op een paar meter afstand, en het enige wat hij zei was: er zijn hier en daar nog wat zitplaatsen, als je wilt.
Geen praatje over veiligheid of wat dan ook...
Laatst bijgewerkt door fairy90 op 16-12-09 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:38

fairy90 schreef:
Het was geen jongeheer maar een jongedame die slachtoffer werd en waar ambulance bij gehaald werd.
(en ja, ik spreek hier over mezelf).
Verder was er nog iemand met een schaafwond op zijn knie (heb hier zelf niks van mee gekregen)

Ik ben heel blij dat mijn verwondingen meevallen (het had namelijk veel erger af kunnen lopen) maar nu ik dit alles lees ben ik me toch wel extra bewust van dat er wel een fout bij het archeon lag. Gebruik maken van ongetrainde (onbekende) paarden, in een kleine ruimte zonder goede omheining is haast vragen om ongelukken...

Er is nergens sprake geweest van ongetrainde of onbekende paarden. Ik geloof niet dat ze dat zomaar doen. En de schuld ligt zeker niet alleen bij het archeon maar ook bij jou omdat je achter een touw bij de nooduitgang gaat staan. Dan neem je gewoon een groot risico.