Multitaskend paard!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 18:17

lieziej schreef:
De hindernis is idd een plank, welke los gelaten word zogauw als de voorbenen van het paard er over zijn, dus de kar rijdt er dan gewoon overheen.
De oogkleppen hebben we bij Sissi altijd heel erg wijd staan, en als ze niks zou zien zou ze niet springen he? ;)
Dit was trouwens het hoogste wat we hebben gesprongen, we hebben één week hiervoor geoefend, en het waren telkens (maximaal 3 sprongen) sprongen van een centimeter of 30/40 en dan één keer zo "hoog" (Net iets onder de pionnen, dus 50 of zo) Er is dus 1x geoefend, en 1x op de demo gedaan, dus dit gebeurd niet wekelijks :)

Bovendien kennen wij deze pony heel erg goed, we hebben haar nu al ruim 10 jaar. Als je een pony zo lang hebt kun je heel goed inschatten wanner ze gaat schrikken/ iets eng vind. (Ik weet het, het blijven levende dieren die altijd kunnen schrikken, maar voor het zelfde geld ga je met pionnetjes rijden aan de kletter, komt een pion tussen zn benen enz. )

Borsttuig zit idd erg laag zie ik op deze foto. Heb het nog nooit zo laat zien zitten. Ik denk dat het komt omdat de kar nog op de grond staat, en de strengen dus het borsttuig iets naar beneden trekt?

Dus je hebt dit nog veel vaker gedaan?! Sorry, maar ik vind dit echt pure kwellerij van het dier. Het gaat er toch niet om dat je het beest al heel lang kent en weet dat ze niet zal schrikken??
Het is zo ontzettend gemeen en oneerlijk voor het paard, en dan heb je ook nog eens je tuig niet goed zitten wat het in dit geval allemaal nog ongelukkiger maakt. Als je op dit soort ideen komt en dan ook nog bereid bent dit met je eigen paard uit te voeren, vraag ik mij echt af waar je mee bezig bent en waar je je verstand hebt zitten.

Miss_Minnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 20:29

Mensen mensen mensen... wat een negatief commentaar.

ik zie jullie punten in, maar kijk hier ook eens naar:

-Baasje kent paard goed en weet waneer hij/zij iets leuk vind, als ze het merkt van niet doet ze dat echt niet neem ik aan.
-Paard heb de oortjes naar voren
-en is een sterke haflinger
+ paarden zijn ontzettende slimme dieren, als ze iets niet willen doen ze het niet en moet je soms die keuze respecteren, als ik het zo zie vind de pony het leuk om te doen net zoals het baasje zegt.

ik zou dit niet vaker doen moet ik je zeggen, maar voor een showtje als dit vind ik het een leuk gezicht, ik ben er niet bij geweest maar als ik de pony zo zie lijkt het alsof ie het leuk vind om te doen.

mistercooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 20:39

Miss_Minnie schreef:
-Baasje kent paard goed en weet waneer hij/zij iets leuk vind, als ze het merkt van niet doet ze dat echt niet neem ik aan.
+ paarden zijn ontzettende slimme dieren, als ze iets niet willen doen ze het niet en moet je soms die keuze respecteren, als ik het zo zie vind de pony het leuk om te doen net zoals het baasje zegt.

Waar zie jij die oren naar voren? En trouwens, waar haalt iedereen toch altijd vandaan dat oren naar voren een happy paard betekend?? Als ik mn paard rij zijn zn oren altijd strak naar mij gericht! En als mn paard ergens van schikt gaan de oren juist weer naar voren, en dan is ie niet happy hoor! Beetje loos argument, net zoals dat het een sterke haflinger is, want ze kan dan nog zo sterk zijn, zo komen er enorme klappen vrij op het beestje en dat is voor geen een paard prettig. En veel paarden zetten zichzelf buitenspel als er iets van hun gevraagd wordt en zullen, hoe vervelend ze het ook vinden, alsnog doen wat ze gevraagd wordt!
Ik zou dit echt nooit meer doen als ik jou was....

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 21:07

mistercooper schreef:
Miss_Minnie schreef:

Waar zie jij die oren naar voren? En trouwens, waar haalt iedereen toch altijd vandaan dat oren naar voren een happy paard betekend?? Als ik mn paard rij zijn zn oren altijd strak naar mij gericht! En als mn paard ergens van schikt gaan de oren juist weer naar voren, en dan is ie niet happy hoor! Beetje loos argument, net zoals dat het een sterke haflinger is, want ze kan dan nog zo sterk zijn, zo komen er enorme klappen vrij op het beestje en dat is voor geen een paard prettig. En veel paarden zetten zichzelf buitenspel als er iets van hun gevraagd wordt en zullen, hoe vervelend ze het ook vinden, alsnog doen wat ze gevraagd wordt!
Ik zou dit echt nooit meer doen als ik jou was....

Hier ben ik het helemaal mee eens. Die argumenten die jij noemt, Miss_Minnie, zijn vrijwel allemaal achterhaald en bovendien neemt het feit dat het paard er 'plezier' in zou hebben niet weg dat het niet goed is voor het dier zelf. Paarden kunnen helaas niet zelf inzien wat wel en wat niet goed voor ze is. Dit lijkt mij ronduit schadelijk voor de gezondheid van het paard. Helemaal als het niet slechts om 1x gaat, maar blijkbaar is het eerst intensief geoefend.

Daarbij komen alle risico's vandien. Waarom zou je zoveel risico nemen, zoveel van je paard vragen wat niet alleen oneerlijk is maar ook schadelijk, voor de één of andere show? Moeten veiligheid en welzijn van het paard niet voorop staan, en belangrijker zijn dan het vermaak van een paar mensen die naar een show komen kijken?

Ik denk dat veel mensen een leuke marathonachtige demonstratie waarbij paard in volle galop hindernissen neemt (ménhindernissen wel te verstaan) veel leuker en spectaculairder vinden dan een paard wat een sprong neemt met een kar erachter.

xMoreill

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 22:03

Buitenom dat dit nergens op slaat, wat bereik je ermee?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 11:15

merrien1 schreef:
huh hoe kan een paard dat zien terwijl die oogklappen op heeft??????

:')
Sorry hoor. Maar een paard kan gewoon zien, oogkleppen zorgen ervoor dat ze niet naar achter/opzij teveel kunnen zien en zo 'rustiger' blijven.

Dwyne

Re: Multitaskend paard!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 11:45

Zou dit dus nooit van mijn leven doen met welk paard dan ook! Lijkt me dat er veels te veel druk op de spieren en gewrichten komt te staan doordat er nog een kar achterhangt en het tuig verschuift. Echt onverantwoord!

Miss_Minnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 20:22

Ik zou dit echt nooit meer doen als ik jou was....[/quote]

Hier ben ik het helemaal mee eens. Die argumenten die jij noemt, Miss_Minnie, zijn vrijwel allemaal achterhaald en bovendien neemt het feit dat het paard er 'plezier' in zou hebben niet weg dat het niet goed is voor het dier zelf. Paarden kunnen helaas niet zelf inzien wat wel en wat niet goed voor ze is. Dit lijkt mij ronduit schadelijk voor de gezondheid van het paard. Helemaal als het niet slechts om 1x gaat, maar blijkbaar is het eerst intensief geoefend.

Daarbij komen alle risico's vandien. Waarom zou je zoveel risico nemen, zoveel van je paard vragen wat niet alleen oneerlijk is maar ook schadelijk, voor de één of andere show? Moeten veiligheid en welzijn van het paard niet voorop staan, en belangrijker zijn dan het vermaak van een paar mensen die naar een show komen kijken?

Ik denk dat veel mensen een leuke marathonachtige demonstratie waarbij paard in volle galop hindernissen neemt (ménhindernissen wel te verstaan) veel leuker en spectaculairder vinden dan een paard wat een sprong neemt met een kar erachter.[/quote]

ik snap jullie argumenten maar de mijne kloppen ook,
ik zou dit zelf ook nooit doen, en ja soms moet je een paard remmen maar ze zijn slimmer dan jij denkt.

ik wil niemand aanvallen of iets en ik snap en begrijp jullie argumenten totaal,
maar zoals jullie deze foto ''aanvallen'' vind ik op sommige dingen onterecht.

Als er iemand over het welzijn van het paard nadenkt zijn wij dat wel, en daaruit weet ik dat paarden uitzonderlijke slimme dieren zijn en echt wel weten wat niet te doen en wat wel.

dit is een moment opname, : Lijkt me dat er veels te veel druk op de spieren en gewrichten komt te staan

dit weet je dus niet of dit gebeurt.

ik moet toegeven ik zou het zelf ook niet doen.

mijn uitsluitende mening:

ik weet het niet zo goed, ik heb mijn mening er een beetje tussenin.

NaomiKim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 20:23

Gevaarlijk, vind ik..

Miss_Minnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 20:29

ik weet eerlijk gezegd niet waar ik de oren zag.. :o

ik dacht dat ik ze de vorige keer zag maar nu ging ik nog een keer kijken en zie ik ze niet goed..

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 20:34

Ik vind dit nou ook niet echt een plaatje waar ik vrolijk van wordt: een paard voor de kar en crossrijden is vaak al een omstreden combinatie
(hoewel ik dat nog wel wind meevallen). Een paard aangespannen laten springen al helemaal: Hier kunnen mensen de balk nog snel weghalen (waar ook al vanalles mee mis kan gaan), maar stel nou dat hij dat ook eens buiten of op wedstrijd doet? Dan gaat het goed mis. Daarnaast vind ik het geen ontspannen paard op de foto. Hij lijkt gewoon last van het tuig en de wagen te hebben.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 20:36

Miss_Minnie schreef:
ik weet eerlijk gezegd niet waar ik de oren zag.. :o

ik dacht dat ik ze de vorige keer zag maar nu ging ik nog een keer kijken en zie ik ze niet goed..

Maar zoals gezegd; waar haal jij het vandaan dat een paard wat zijn oren naar voren heeft altijd 'vrolijk' is?
Mijn merrie loopt met regelmaat met strak gespannen oren naar voren voor de wagen. Wil echter niet zeggen dat ze op dat moment vrolijk is, dat is bij haar vaak dat ze gespannen en geconcentreerd is op iets wat zich voor haar afspeelt....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 20:39

Normaal gesproken ben ik wel in voor een geintje... Maar om deze foto kan ik echt niet lachen. Hoe kan je verwachten dat een paard een sprong naar voren en omhoog maakt terwijl die kar erachter hangt?! Ga lekker of springen of mennen, maar ga niet beide tegelijk doen want daar komen ongelukken van :\

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 02:09

Jezus weet je wel hoe gevaarlijk dit is!? Je hebt een leuk paard moet je voorzichtig mee wezen!

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 02:31

Annetje schreef:
Ik snap niet zo goed hoe dit kan :+
Paardje trekt de wagen tot bij de afzet, zet af en neemt zo een stukje de kar mee, maar in de lucht zal het altijd tegen het gewicht van de kar aanbotsen toch?

Ik vind het niet zo'n goed idee om dit te doen in elk geval, ook niet voor de show. Ik denk dat ik het veel mooier vind om te zien hoe hij tussen de pionnen stil was gaan staan vanuit een galop, of ertussen geslalomt had.

Mijn pony kon het prima met haar twee wieler, het gebeurde een keer uit het niets toen ze iets op de weg zag. Dood eng maar het ging goed.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het ook niet echt een prettig beeld vind, vooral ook door het borsttuig en het gevaar van de act. Maar het was natuurlijk niet jou keus, de haf is in ieder geval mooi :D

Daiss87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 02:39

Nee dit zou ik toch niet meer doen als ik jou was!
Te gevaarlijk..en het zal best dat die springen leuk vind, maar die kar zit hem wel in de weg..

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 03:36

pluklief schreef:
Annetje schreef:
Ik snap niet zo goed hoe dit kan :+
Paardje trekt de wagen tot bij de afzet, zet af en neemt zo een stukje de kar mee, maar in de lucht zal het altijd tegen het gewicht van de kar aanbotsen toch?

Ik vind het niet zo'n goed idee om dit te doen in elk geval, ook niet voor de show. Ik denk dat ik het veel mooier vind om te zien hoe hij tussen de pionnen stil was gaan staan vanuit een galop, of ertussen geslalomt had.

Mijn pony kon het prima met haar twee wieler, het gebeurde een keer uit het niets toen ze iets op de weg zag. Dood eng maar het ging goed.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het ook niet echt een prettig beeld vind, vooral ook door het borsttuig en het gevaar van de act. Maar het was natuurlijk niet jou keus, de haf is in ieder geval mooi :D

Het is toch haar paard of niet dan? No way dat iemand dat met die van mij doet!

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 06:21

Het is misschien haar paard, maar het is haar vader die er mee aan het mennen is. En als ik zo naar de leeftijd van de TS kijk heeft haar vader het dan toch wel voor het zeggen.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 07:41

Heb geprobeerd om door het gevoel heen, naar de kunst ervan te kijken, maar eerlijk? Vind geen leuk gezicht, had denk ik als toeschouwer ook wel commentaar gehad. Tuurlijk is het superbraaf van de pony..ze doet keihard haar best. Maar of je dat zou moeten vragen van een paard. Ik ben van mening van niet. Vindt de fysieke belasting zo risicovol. Maar goed, ik ga ervan uit dat dit niet veel vaker meer zal voorkomen?!

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 10:56

Oke, weer even reageren hoor :)

Er werd ergens gezegt dat het vaak intensief werd geoefend. Nou we hebben het 1 week van te voren een keer gedaan ( = een keer of 3 springen) Want om dit op het moment zelf voor het eerst te doen, dát zou pas oneerlijk zijn!

En waarom we het hebben gedaan; Wij doen elk jaar met de open dag van de manege een demo, en dit jaar ging de demo over wat je allemaal kan met een aangespannen paard. Mijn vader ging eerst de wendbaarheid laten zien, dmv door pionnetjes en balken enzo heenrijden. Daarna ging ik met mijn shet een kür op muziek laten zien, en als klap op de vuurpijl lieten we dit zien.

Het is overigens jammer dat ik er geen filmpje van heb, want dan had je gezien dat de kar met een stevige galop aan kwam, waardoor door de traagheidswet de kar nog wel doorrolt en dus niet "stil" komt te staan.

Oja, er werd ook nog ergens gezegt dat hierdoor de pony in het bos ook over bomen heen zou gaan springen. Nou sorry hoor, maar er zitten ten eerste toch ook nog teugels aan?! En die pony is ook niet dom hoor! Ze weet donders goed wat de bedoeling is, ik spring heel erg veel met deze pony, maar als ik dressuur rij trekt ze toch ook niet op de witte hekjes aan "Omdat ze zoveel springwedstrijden rijdt"?

Als demo van dit jaar hadden we trouwens een "Wild West show" met politie honden. Incl. een pakwerker die in draf van de kar werd afgesleurd door een hond :D

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 12:14

TS, ik vind het jammer dat je blijkbaar niet wil inzien hoe gevaarlijk dit is. Ik kan het enigzins snappen hoe je het bedoeld, maar in het kader van 'laten zien wat een aangespannen paard allemaal wel niet kan' passen dit soort fratsen toch echt niet in dat rijtje. Jullie hebben geluk gehad dat dit allemaal goed is afgelopen, voor zowel jullie als de pony.

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 12:21

Mijn vader had ook gevraagd of ik dit wilde doen met mijn shet (Want ik reed daar ook rond met een marathon karretje). Ik heb nee gezegt, want mijn shet is nog té schrikachtig van over een simpel twijgje heenrijden. Dit is zo omdat ik een jaartje geleden een goed ongeluk heb gehad met de sulky in het bos.
Met de haf hebben we ook welleens een ongeluk gehad ( lees 5 auto's totall loss :o ) maar dat ik alweer een jaar of 8 geleden, en daar is ze volledig overheen!

Oja, er werd ergens nog gevraagd hoe we op het idee kwamen: Van Mr. Wereld Kamioen mennen himself (IJsbrand Chardon) (toch??!)
Ik zeg niet dat elke malloot dit maar moet gaan doen, want we hebben echt wel uitgekeken dat het zo veilig mogelijk kon (Volwassenen die de balk goed op tijd loslaten (liever te vroeg dan te laat, een een pony die ook op stemhulp springt)

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 12:22

Mijn hemel wat een reacties...
Ik kan me herinneren dat een beroemde vierspanrijder die vroeger ook deed op shows en daar heb ik nooit iemand over gehoord.

Paardje lijkt het met plezier te doen en er is goed over nagedacht door degene die het uitvoeren.
Kar rolt gewoon door dus daar krijgt hij echt niet opeens een klap van.
Daarbij ziet een paard heel veel met oogkleppen op zolang je hem maar niet schuin naar die hindernis toe zou rijden.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 15:44

ik moest hier toch even op reageren.
- Al ken je je paard nog zo goed, het is en blijft een vluchtdier
- ik zie het paard nergens zijn oren naar voren doen, en alsnog zegt dat nog niks.
- hoe weet jij dat het een sterke haflinger is? ken je hem? ooit op gereden? het beestje zal best sterk wezen, maar dat heeft er absoluut niks mee te maken dat hij dit wel aankan. want zo te zien springt beestje erg braaf. maar als het fout gaat zal die nooit meer (amper) durven springen.

TS, ik vind het erg onverandwoord.
je zet het vertrouwen van jou en je paardje behoorlijk op het spel, verder ga ik er niet op in.'
Miss_Minnie schreef:
Mensen mensen mensen... wat een negatief commentaar.

ik zie jullie punten in, maar kijk hier ook eens naar:

ik zou dit niet vaker doen moet ik je zeggen, maar voor een showtje als dit vind ik het een leuk gezicht, ik ben er niet bij geweest maar als ik de pony zo zie lijkt het alsof ie het leuk vind om te doen.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 15:55

Denk dat je de meesten van ons hier enkel zou kunnen 'overtuigen' van het feit dat deze aktie verantwoord en niet belemmerend was voor dit paard door een compleet filmpje inderdaad te laten zien. Echter dan blijft nog staan dat er van alles kan gebeuren bij de sprong: hij kan weigeren, uitbreken enz. En krijgt dan in ieder geval een klap doordat de kar niet (direct) volgt / niet vanzelf volgt. Niet best voor het vertrouwen van het beestje dan.

Het risico dat er iets fout gaat vind ik moet je ook meenemen in je overweging om dit al of niet te doen. Al met al vind ook ik het geen beste aktie (vervelend dat je 3/4 Bokt over je heen krijgt door enkel enthousiast een foto te laten zien, maar dat is niet anders...). Zou maar genieten van je paardje zoals hij is en van de 'gewone' dingen die je met hem doet ;-).