Eindelijk, na 4 jaar zoeken een friese hengst gekocht.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 20:40

Wat het geld betreft, hahahaha lekker brutaal zeg (grapje vind ik leuk hoor)
30 duizend gaat het niet kosten, kan ik er beter mee stoppen want zoveel geld heb ik niet.

Weet je ik werk al vanaf mijn 14de, ja toen ging ik ook niet meer naar school.
Heb keihard gewerkt, begon op mijn 18e met cafeetje en 6 jaar later waren het er 3.
Op mijn 30ste heb ik ze succesvol verkocht, en ben super zuinig.
Heb een goed leven nu, werk keihard nu iedere dag op de markt, al moet ik wel eerlijk zeggen dat we nu na de schoolvakanties ,eindenlijk personeel aangenomen hebben, en ik geniet van de vrije tijd.
Mijn idee van oude dag is om straks een stal vol met Friezen te hebben, komt hard in zicht want heb er al 7 (laatste aankoop komt volgende maand).
Wil daar graag mee fokken maar wel op een paardvriendelijke manier, dat houdt in net mijn eerste veulentje voor de keuring gebracht en mams gewoon gust gelaten.
Wil er niet rijk mee worden, alleen straks als de kinderen de deur uit zijn (6) mezelf kunnen onderhouden.
Wwelke manier dan bter om van je hobby je werk te maken en dat verdien ik ook wel hoor, werk al zolang keihard.

overigs is het Lute, moeder is kind van Hillie B, naam van moeder ben ik even vergeten maar wel stermerrie, (papier en paspoort opgestuurd naar stamboek om over te schrijven, en beetje dom, paspoort was niet nodig maar daarom even naam van moeder vergeten)

Tja zover mijn levensverhaal, kost me iedere maand klauwen met geld maar kies daarvoor, ga bv nooit op vakantie en nieuwe kleding, eeeh wat is dat?
Ik rijdt al vanaf 1992 in de zelfde auto en is nu een oldtimer geworden, jeeeh een mini cooper, sommige mensen hebben altijd mazzel )snap je zijn keuzes die je maakt.

NdV74

Re: Eindelijk, na 4 jaar zoeken een friese hengst gekocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 20:45

Het is wel een knapperd hoor!

TeskeBeitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 07:15

Hihi Het is je gegunt! Hopelijk horen we meer van um!

hoofdstel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 13:31

Jeetje, hij lijkt echt enorm op die foto's!! Vind hem wel heel erg stoer, terwijl ik het meestal niet zo op Friese paarden heb, haha!

charissath

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 13:36

Wauw !!!

Wat een mooie man!

marijke29

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 14:54

wat een knapperd leuke paard hoor succes er mee

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 14:57

Ontzettend gave Fries zeg, jeetje!
Was inderdaad de 4-jarige zoektocht wel waard :j.

xyvonnex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 13:26

WAUW WAT EEN SPIERBUNDEL,ben hem net even bewonderen.

sannoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 18:17

waanzinnig mooi!
Bij ons ons het net zo, geen vakantie's alles voor de paarden
en onze andere dieren.
It's a way of living en we love it :D

Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 18:23

Wauw, wat is dat een lekker ding zeg! :wow: Tegek dat je je grote droom eindelijk heb behaald, wat zal dat een kick geven!! Ik vind een hengst toch altijd net iets meer hebben. Nou misschien ooit... :D

Djayden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 18:26

Wat een mooie fries heb je gekocht.
Echt een plaatje, wees er maar trots op.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 18:28

Prachtig paard!
Heb je al meer fotos inmiddels? :)

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:29

Ik hoop voor je dat die het echt gaat redden, hou hem iig in de gaten!!

Ik heb toevallig gister te horen gekregen dat de sperma productie van onze hengst nog niet voldoende op gang is.. waarschijnlijk omdat die nog veelste groen is (je ziet echt verschil tussen die van ons en de rest..) dus volgend jaar opnieuw proberen..

Ik heb het trouwen even nagevraagt.. mn vader schat het niet op 30 maar op 60 duizend euro!!! Dit is gebasseerd op ervaringen van mensen die meer dan eens een hengst op de keuring hebben gehad.. als je het precies wilt weten zou je Herseyfries eens moeten PB'n hier op bokt!! Zij heeft er heel veel ervaring mee en kan je er alles over vertellen!

MandyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:33

Wááuuuw ! wat een knap paard zeg! :9

ansje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:36

Zooo ben verliefd!!!
Wat een mooierd!
Daar mag je zeker trots op zijn ;)

Whis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 17:14

Wat een onwijs mooie fries! Geweldig. Je mag er trots op zijn!
Heel erg veel plezier ermee.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 20:54

Romyv schreef:
Ik hoop voor je dat die het echt gaat redden, hou hem iig in de gaten!!

Ik heb toevallig gister te horen gekregen dat de sperma productie van onze hengst nog niet voldoende op gang is.. waarschijnlijk omdat die nog veelste groen is (je ziet echt verschil tussen die van ons en de rest..) dus volgend jaar opnieuw proberen..

Ik heb het trouwen even nagevraagt.. mn vader schat het niet op 30 maar op 60 duizend euro!!! Dit is gebasseerd op ervaringen van mensen die meer dan eens een hengst op de keuring hebben gehad.. als je het precies wilt weten zou je Herseyfries eens moeten PB'n hier op bokt!! Zij heeft er heel veel ervaring mee en kan je er alles over vertellen!

Hoi, ga haar zeker even pben is altijd leuk om ervaringen te delen.
Weet je als je het hele traject af moet leggen om een Fries goedgekeurd te krijgen zijn we inderdaad een aantal jaren verder.
Als echt alles goed gaat dan moet hij altijd nog op afstammelingen gekeurd worden en kan nog alles mis gaan.
Het is inderdaad een hele investering maar iedere stap die hij verder komt wordt hij ook meer geld waard.
Niet dat het puur om het geld gaat alleen voor mij is het een investering voor de toekomst dus moet ook beetje zakelijk zijn.
Eerst Ermelo en wie weet komen we niet eens de kooi in, als dat zo is ben ik ook van plan hem weer te verkopen.
Gaan we wel door en mag hij naar Leeuwarden dan zitten we in een situatie waar ik niets eens op durf te hopen, bij mijn eerste hengst zijn we niet verder gekomen dan de eerste ronde (snik
Hem heb ik laten castreren maar dat is puur omdat ik hem zelf gefokt heb en geen afstand van hem wil doen.

Als we in Leeuwarden komen en hij mag naar het verrichtingsonderzoek ben ik van plan het over te laten aan de expers (als ze interesse hebben natuurlijk) dus zal het inderdaad Jan Volmer of Ted of een van de andere grote hengstenhouders worden.

Als je het bedrag uitsmeert over het aantal jaren dat je bezig bent is het op te brengen, zeker als het om een investering gaat natuurlijk want als hij wel goedgekeurt wordt, of alleen al mag deken om op afstammelingen gekeurd te worden is hij natuurlijk een enorme smak geld waard.
Maar ach daar gaat het niet om, ik heb me suf gezocht naar een hengst zoals deze, als we dadelijk in ERmelo staan kan ik weer niet eten van de zenuwen en als je hengst dan binnenloopt en iedereen gespannen zit te kijken, wil je uitroepen HEEEE die is van mij!
Maar goed dan dat ik van de zenuwen niet meer kan praten :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 14:55

Heeft ie een vol papier, dus vier generaties ster en hoger? En hoe hoog is het inteeltpercentage?
Van beengebruik aan de hand van de foto kan ik niet veel zinnigs zeggen, de foto is geen goeie momentopname om daar een uitspraak over te doen.
Verder is het zo dat men de vosfactor wel wil uitsluiten alvorens je met het paard door mag, dus dat is geen fabeltje. Het staat nog steeds in de statuten van het FPS.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 19:36

Ja hij heeft een vol papier, moeder is ster en model en daarna allemaal preferent, daarom heeft het ook lang geduurd want hengsten met vol papier liggen niet voor het oprapen. Maar ook hengsten zonder vol papier kunnen goedgekeurd worden en zelfs kampoen worden, maar met vol papier is het net even iets makkelijker, als is dat wel onzin natuurlijk, beter zou er gewoon naar het paard gekeken moeten worden en afstammeling en eigenaar verborgen moeten worden tot de uitslag.
Zo voorkom je Oege267 toestanden zeg ik altijd maar.

Inteelcof. is 2.8 en dat is erg laag, meestal ligt het zo rond de 4 procent.

Ik weet eigenlijk niet hoe he met vosfactor zit, hij is getest en het is negatief dus dat is wel oke maar ik heb in de wandelgangen gehoord dat het stamboek ook hengsten met positief door gaat laten en ik vroeg me af of dat dus een fabeltje is of niet(ik had al gekeken op het fps maar kon er niets over vinden en ook niet in de prysho dus)

als dat wel zo is, vorig jaar heb ik een hengst verkocht die vosfactor had,(zelf gefokt) juist daarom dus zou wel beetje narrig om zijn eigenlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 22:43

In principe is het zo dat een vol papier nog steeds een eis is, al wordt er heel soms van afgeweken als het om een uitzonderlijk paard gaat.
Verder is de inteeltcoëfficient heel normaal, want het is zelfs zo dat je met een hengst met een percentage van boven de 3 procent niet hoeft aan te komen.
Je zegt dat de fokker en de afstammeling verborgen moeten blijven, heeft dit paard dan al afstammelingen???
Over die vosfactor heb ik nog even navraag gedaan, er moet dus wel degelijk onderzoek naar worden gedaan alvorens men een hengst doorlaat naar de HK. Het is geen reden tot afkeuring, ook Jillis heeft zelf de vosfactor en die staat op zijn ouwe dag gewoon nog te dekken.

Wat bedoel je met Oege-toestanden?

Even over jouw hengst, ik zou hem maar even flink op rantsoen zetten en stevig trainen, want in de conditie waarop hij er op de foto's bij staat gaat het niet lukken. Ga je hem zelf klaarmaken of laat je dat doen?

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 23:41

@suleilitha: hij is toch niet dik? Tenminste, ik vind hem niet dik hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 23:43

Ik zeg ook niet dat hij echt te dik is Ilzas, alleen ze willen ze zo niet op de keuring zien, daarvoor is hij wel veel te zwaar en ook te onbespierd. Hij is gewoon in te rijke conditie. En ik hoop dat er met doelgericht trainen (lees: longeren) nog iets gaat veranderen aan de vorm van de hals, dus meer kap er op en minder onderhals...

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 14:41

Wat betreft vos factor is het zo dat al reeds goedgekeurde hengsten daarvoor niet worden afgekeurd maar nieuwe hengsten worden indien ze het hebben niet toegelaten.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 19:38

Wauw wat een Prachtige kerel zegg :~
Echt zoo mooooiii :o :D

xMoreill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 19:38

Prachtige fries, veel plezier met hem!