Sommigen mensen... aso's op de weg

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 22:58

Caira schreef:
Meid ik probeer je al de hele tijd uit te leggen dat mensen dat dus niet snappen. Ze hebben werkelijk GEEN idee hoe een dier in elkaar zit.

Mensen willen dat niet snappen, dat is wat anders ;)
Bovendien waren hier minstens 2 mensen bij betrokken die zelf ook paarden hebben (gehad).

mick75

Berichten: 4547
Geregistreerd: 18-04-08
Woonplaats: In Hell

Re: Sommigen mensen... aso's op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 23:55

Meid, het is gewoon rot maar men passeert iedereen tegenwoordig op zo kort mogelijke afstand. Of je nou loopt (mag je regelmatig opzij springen), fietst (lig je ook vaak zat bijna in de sloot of berm) of op wat voor manier dan ook deelneemt aan het verkeer, iedereen heeft altijd haast en heeft altijd voorrang, of dat nou zo is of niet. Ik vrees echt dat er niets anders op zit dan dat jij je aanpast aan het moderne verkeersbeeld, anderen gaan zich immers niet aan jou aanpassen. Dat is maar weer gebleken. Eerlijk? Nee! Zelfs juridisch sta je vaak best sterk als jij je gewoon aan de verkeersregels houdt. Voor de veiligheid zou ik zeker de eerste periode met een groepje paarden aan de hand gaan, de verkeersmakke aan de buitenzijde, voorop en achterop. En 2 man om het veulen te begeleiden zodat die nooit het gevoel krijgt dat ie er alleen voor staat, en dat je eventueel een handje hulp hebt de achterhand van de weg te halen. Mijn paard heeft namelijk de neiging met haar hoofd van het enge object af te gaan staan maar niet in de gaten dat haar kont dan midden op de weg staat en daarin is ze niet bepaald uniek.

De wereld word steeds asocialer, daar heb je je als zwakkere weggebruiker helaas maar aan aan te passen. En trekkers kunnen inderdaad met een rotgang passeren. Of ze de 80 halen denk ik niet, maar voor je gevoel passeren ze soms met 150 zonder uit te kijken naar medeweggebruikers (in de praktijk zal het 40 tot 50 km/u zijn maargoed). Zij zijn toch groter en sterker en daar word wel eens misbruik van gemaakt.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 00:01

mick75 schreef:
Meid, het is gewoon rot maar men passeert iedereen tegenwoordig op zo kort mogelijke afstand. Of je nou loopt (mag je regelmatig opzij springen), fietst (lig je ook vaak zat bijna in de sloot of berm) of op wat voor manier dan ook deelneemt aan het verkeer, iedereen heeft altijd haast en heeft altijd voorrang, of dat nou zo is of niet. Ik vrees echt dat er niets anders op zit dan dat jij je aanpast aan het moderne verkeersbeeld, anderen gaan zich immers niet aan jou aanpassen. Dat is maar weer gebleken. Eerlijk? Nee!

Dat snap ik ook wel hoor, zo'n kleine 'meid' ben ik ook weer niet.
Ik wilde alleen even mijn frustratie's uiten, ik verwacht niet daadwerkelijk dat mijn topic er verandering in zal brengen. (zou wel handig zijn maar goed...)

Helaas heb ik niet de gelegenheid om met 5 man te gaan wandelen dus meer paarden meenemen zal niet werken.

mick75

Berichten: 4547
Geregistreerd: 18-04-08
Woonplaats: In Hell

Re: Sommigen mensen... aso's op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 00:28

Ik weet best dat je geen kleine meid bent, zo was het ook niet bedoeld. Kijk maar in mijn eerdere stukje, ben van de week ook zo'n fraai staaltje asociaal gedrag tegengekomen van mensen die niet even kunnen wachten tot je een afstand van minder dan 15 meter in draf hebt afgelegd.

Neemt niet weg dat veel medeweggebruikers geen cent rekening houden met andere weggebruikers, dus dat je er zelf extra op moet letten. En zeker met een jong paard aan de hand is dat extra opletten en heb je eigenlijk ogen op stokjes nodig.

Ik zou ook liever zien dat men zich gewoon aan de verkeersregels houd, en een stukje gezond verstand toepast. En met gezond verstand bedoel ik een medeweggebruiker niet bijna uit de schoenen rijden en zo.

Mischien is het handig eens een petitie te maken en die bij het CBR in te leveren, of bij het ministerie van verkeer en waterstaat, over het gebrek aan kennis wat betreft dieren in het verkeer. Met de vraag of daar tijdens de rijlessen ook wat meer aandacht aan besteed kan worden. Er komen met de dag meer ruiters en andere begeleiders van dieren bij, dan mag enige basiskennis over het passeren van dieren gerust deel uitmaken van de opleiding tot bestuurder van een motorvoertuig. En dan ietsjes meer dan die 4 regels die in mijn theorieboek van 11 jaar geleden stonden. Tijdens mijn theorieexamen zat er geen enkele vraag bij over het passeren van levende have!

K.imberly

Berichten: 635
Geregistreerd: 21-01-09

Re: Sommigen mensen... aso's op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 22:02

Tja, de wereld word idd steeds asocialer, ik woon in een dorp en wandel met mijn pony ook elke dag in hartje dorp. Elke keer weer verbaasd het me hoeveel gekken er op deze wereld rondlopen, in 1 dorpje.. elke dag maak je wel mee hier dat een of andere motorrijder expres al toeterend zo dicht mogelijk langs jou en je paard scheurt om dan later vaart te minderen en even om te kijken of paardlief geschrokken is. (helaas moet ik ze teleurstellen, mijn pony is hartstikke bomproof en loopt gewoon rustig naast me verder) maar aangezien er twee maneges zijn aan diezelfde weg.. stel ze doen dat zelfde bij een jong paard dat niet bomproof is, dan gebeuren er ongelukken.. maarjah, andere wandelmogelijkheden zijn er niet. gelukkig zijn er ook nog nette mensen die langzaam gaan rijden, alhoewel ze niet persé de hele straat door op anderhalve meter afstand achter me hoeven te rijden, wat je ook vaak ziet hier..

heidiLOVER

Berichten: 9186
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Re: Sommigen mensen... aso's op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 22:20

Ja, iedereen heeft tegenwoordig altijd maar haast en afremmen is er dus ook vaak niet meer bij.. Heel erg vervelend maar de meeste mensen gaan er gewoon vanuit dat jij je paard in de hand hebt en dat ze er dus geen rekening mee hoeven te houden veulentje of niet.. Misschien denken die mensen die ook paarden hadden er wel even niet bij na omdat hun eigen paarden wel verkeersmak zijn.. Als ik een paard tegen kom tijdens het autorijden dan vergeet ik dat ook wel eens, dat ieder paard anders is.. En fietsers zijn inderdaad héel erg eigenwijs/irritant ze wijken inderdaad niet zo snel uit voor een paard of auto en letten er ook helemaal niet op

mick75

Berichten: 4547
Geregistreerd: 18-04-08
Woonplaats: In Hell

Re: Sommigen mensen... aso's op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 23:19

Het asociale gedrag beperkt zich niet alleen tot ruiters of begeleiders van paarden. Hoe vaak word je te voet niet bijna letterlijk uit je schoenen gereden? Hoe vaak kan je te fiets nog net uitwijken en alleen maar hopen dat daar geen paaltje of muur of zo staat? Hoevaak passeert men kleine kinderen die een stap voor hun ouders lopen niet op een haarbreedte afstand? Het maakt helemaal niet uit of je te voet, te fiets, met de brommer/ scooter of te (met) paard bent, gewoon gezond verstand en een stukje geduld is vaak ver te zoeken. Kan je beter zelf rekening mee houden en eventueel extra maatregelen nemen bij wegtraining dan dat je gaat wachten tot anderen zich eens een keertje gaan gedragen. Kan je namelijk lang wachten. En paarden zien ze vaak gewoon als irritante, grote honden. Daarom ook mijn idee om een petitie of zo te bedenken voor zowel betere verkeerslessen (aangepast aan deze tijd, ook aan de steeds toenemende hoeveelheid ruiters en menners) en tegelijkertijd meer en betere ruiterpaden of in elk geval uitwijkplaatsen. Dat laatste zullen elkaar passerende auto's ook heel fijn vinden.

In Schotland viel het me op dat op elke enkelbaansweg (single-track-road), en daar hebben ze er nogal wat van, elke 50 tot 100 meter een ruime passeermogelijkheid was, zelfs al was de weg zelf maar een personenauto breed. Ook in de bochtige Highlands kon je meestal meerdere passeervakken zien vanaf het punt waar je wachtte. Hier zit er vaak honderden meters tussen plekken waar je veilig kan passeren, kan je de passeerplaatsen vaak pas kort van te voren zien en doet iedereen z'n best er zo snel mogelijk langs te zijn. Wat de rust ook niet verbetert.

Neemt niet weg dat het enorm frustrerend is dat je zeker in een smal dorp, of op een smalle landbouwweg ogen op stokjes moet hebben om alles goed te kunnen overzien. Ik begrijp de frustratie van TS dan ook heel erg goed.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 23:05

mick75 schreef:
Mischien is het handig eens een petitie te maken en die bij het CBR in te leveren, of bij het ministerie van verkeer en waterstaat, over het gebrek aan kennis wat betreft dieren in het verkeer. Met de vraag of daar tijdens de rijlessen ook wat meer aandacht aan besteed kan worden. Er komen met de dag meer ruiters en andere begeleiders van dieren bij, dan mag enige basiskennis over het passeren van dieren gerust deel uitmaken van de opleiding tot bestuurder van een motorvoertuig. En dan ietsjes meer dan die 4 regels die in mijn theorieboek van 11 jaar geleden stonden. Tijdens mijn theorieexamen zat er geen enkele vraag bij over het passeren van levende have!

Tjah, die actie 'weet wat je doet als je een paard ontmoet' is nog niet zo lang geleden, blijkbaar is dat bij maar weinig mensen daadwerkelijk aangekomen.

johanna84
Berichten: 614
Geregistreerd: 24-01-07
Woonplaats: eygelshoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 08:21

ik kan het me heel goed voorstellen!
mij is gister ook zoiets gebeurd . .. . ..

mijn merrie is nu 4 jaar oud, nog geen jaar onder het zadel. (ze kan best een heet hoofd zijn!!!)
ik moet altijd door het dorp om op de manege te komen, ze is dus goed verkeersmak!
het enige wat nog niet zo goed lukt Zijn vrachtwagend en tractoren.

nadat ik lekker gereden had reed ik terug naar stal en zag in de verte een vrachtwagen komen, ik ben voor de zekerheid afgestapt.
(het zijn hele smalle straten met veel auto's geparkeerd, en dan kan ik geen kant op!)
ze vrachtwagen reed met een rotvart langs me door, (harder dan 30 km per uur) mijn paard (en ik) schrok, ze vloog in de achteruit (met mij erbij!!!!) achter me stond een auto en fietser, die niet wisten hoe snel ze weg moesten komen. mijn paard viel bijna van gekkigheid. ze stoof zo hard weg tot ze me bijna los kwam.
de vrachtwagen reed gewoon keihard door, geen greintje respect voor de situatie.

toen hij eenmaal langs was, kwam de automobilist en fietser die achter me stond nog vragen hoe het met ons ging, ze waren ook erg verbaasd over deze actie!!!!!

ik stond te trillen op mijn benen!!! mijn paard is goed verkeersmak, en heb haar goed onder controle, maar in zo'n situatie als deze ging het echt bijna mis!!!!

boos als ik was heb ik het bedrijf gebeld waar de vracht wagen van was, de chauffeur was er ook van geschrokken.
ik heb hem uitgelegd dat een paard een vluchtdier is en dat een vrachtwagen ook voor een ervaren paard als een groot gevaar kan voelen!!!

ik begrijp dat niet iedereen rekening met me kan houden, maar als je ziet dat het mis gaat, snap ik niet dat je dan gewoon op het gas kan blijven trappen.

ik heb een excuses gekregen, en nu kan ik weer heel hard gaan werken om deze nare ervaring uit mijn paards geheugen te krijgen . . . . .

al met al begrijp ik heel goed hoe je je voelt, de enige manier om je paard aa zoiets te laten wennen is gewoon doen!!

als ik normaal afstap als er een vrachtwagen komt, en ze rijden rustig langs dan is niks aan de hand, maar zoals gister is het dus goed mis!