17 jarig paard gekocht, hoezo te oud?

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rivendell

Berichten: 6884
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: 17 jarig paard gekocht, hoezo te oud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 20:06

Gefeliciteerd met je aankoop. Leeftijd zegt niets. Ik heb pas zelf een 20 jarige fokmerrie gekocht, ook nog kerngezond.
Heel veel plezier met je paardje.

Lolacabana

Berichten: 3362
Geregistreerd: 05-08-09
Woonplaats: Meppel

Re: 17 jarig paard gekocht, hoezo te oud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 22:43

Mijn pony was volgens mij 16 toen ik hem kocht en 21 toen ik hem verkocht. Echt een superbeest. Kon me echt geen betere voorstellen!

Leeftijd is inderdaad onbelangrijk!

eppie38

Berichten: 1220
Geregistreerd: 17-04-09
Woonplaats: aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 11:30

MarcoBorsato schreef:
eppie38 schreef:
Lieveli nee hoor mijn eigen paarden (deze is ook eigen natuurlijk maar nu van mijn dochter) zijn ook verzekerd.
Leeftijd is geen handicap althans niet bij mijn verzekering (hippo)
Maar wel goed dat je het aanbrengt morgen meteen even verzekering bellen.


Ik zou dan nog maar eens goed je eigen verzekering lezen
Het afsluiten van een verzekering is mogelijk voor paarden en pony's tot de 16 jarige leeftijd.

Je kunt hem dus niet verzekeren

Ja je hebt helemaal gelijk, ik kan haar inderdaad niet verzekeren.
Gut das ook wat eigenlijk, sterker nog nou ben ik eigenlijk al jaren verzekerd bij Hippo (stoeterij verzekering) en ieder jaar krijg je dan een nieuwe polis thuisgestuurd.
Maar controleer dat eigenlijk nooit, stop het in de map en voilla.

Ik betaal niet veel 134,- per maand en daarvoor zijn alle paarden verzekerd wanneer ze schade aan derde toebrengen en alleen de grote paarden zijn verzekerd wanneer ze overlijden.
Maar inderdaad is de polis door de jaren heen zonder dat ik het wist wat aangepast.
Ik heb een oude welsh die is nu alleen nog voor aansprakelijkheid verzekerd en niet meer voor de dood, eveneens als een oude Haflinger merrie (ook 17 geloof ik)

Nou ja geeft niets, de aansprakelijkheidsverzekering is het belangrijkste en daar is Salina nu ook voor verzekerd.
Maar wel stom dat ik ie polissen dan nooit doorlees zeg 8)7 8)7 .

Criollo is toch wel een apart ras geloof ik, heb beetje op internet zitten koekeloeren en die korte staarten schijnen inderdaad zo te horen, zelfs de manen schijnen ze kort af te scheren.
Bij Salina gaan we het maar laten groeien, vind het geen gezicht eigenlijk maar ieder zijn smaak toch.

Meestal schijnen ze western gereden te zijn, dus eens kijken of ik een westernruiter kan vinden die haar eens wil proberen.

Wel leuk dat er inderdaad toch meer mensen zijn die niet afknappen op de leeftijd van het paard

scoobydoo

Berichten: 2269
Geregistreerd: 09-09-03

Re: 17 jarig paard gekocht, hoezo te oud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 15:01

ik heb zelf dit jaar ook een 16 jarige erbij gekocht omdat ik juist ene braaf paard erbij wilde waar ik mee naar buiten kan en waar ik wat van kon leren.
ze heeft dressuur m2 gelopen en daarvoor was ze opgeleid als springpaard .
verder heeft ze ook nog 1 blind oog.
en jee wat een comme ntaar heb ik op haar gehad dat wil je niet weten.
maar we zijn nu inmiddels een aantal maanden verder en er is zo'n band tussen ons en ik doe alles met haar.
ook lekker in de bossen crossen en ze heeft er echt zin in.
toe nze bij ons kwam was ze traag en niet vooruit te branden maar ze heeft mede door alle afwisseling erg erg veel plezier in en nu is ze heerlijk voorwaarts maar wel superbraaf.
zij gaat echt nog wel wat jaartjes mee en we hebben er samen erg veel plezier in en ik ga zelf ook goed vooruit.

ik vind het ook altijd erg belachelijk dat paarden boven de 12 als oud en afgeschreven worden gezien.
fijn dat je zo een leuk paard hebt gevonden en dat het klikt.

Abeltje77

Berichten: 4701
Geregistreerd: 25-01-09
Woonplaats: Beneden de rivieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 15:05

mcsjelle schreef:
Dat komt doordat de gemiddelde leeftijd van een sportpaard nog maar 6 jaar is.
Maar ik ken zoveel oude paardjes die het nog prima doen en ook een aantal nog gewoon wedstrijden rijden tot ongeveer M-dressuur.

Bij mijn oude manege liepen heel veel oude pony's nog mee in de lessen. Zo gauw je zo'n pony's stil zet gaan ze heel hard achteruit. Rust roest.


Dat is echt zó'n onzin. Waar komt dat toch vandaan? Ik ken dit in de zin van 'de gemiddelde leeftijd is 8 of 9 jaar' en deze is met zijn 6 jaar (dan zijn ze nog maar net ingereden joh!) nog grotere onzin.

Zo, nu even ontopic: ik heb mijn paard dit jaar januari gekocht op een leeftijd van, jawel, 17 jaar! Is wel een geschatte leeftijd. Kan 16 zijn, kan 18 zijn. Maar hee, gezond is gezond toch? Ik vind het juist heerlijk, zo'n wijs dier dat al alles gezien heeft. Geweldig!

Somebody_
Berichten: 6585
Geregistreerd: 10-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 15:07

Nou, wat vind ik het leuk dat iemand zo'n topic opent!

Op het moment hebben wij echt het perfecte leerpaard te koop staan, super braaf, nog steeds gewoon volop in training(Z1 met winstpunten, meerdere keren hiervoor ookal Z geweest), goedgekeurd(zowel klinisch als rontgen), niet te groot, niet te klein. En toch is het elke keer(en ja, leeftijd staat echt in de advertentie hoor!): tja, hij is wel 14 he.... (we hebben zelfs te horen gekregen dat ze hem in 3 jaar moesten afschrijven op de balans, want dan ging ie wel naar de slacht. PARDON!)

Mensen, als je nou geen 14 jarig paard wil, maar een 6 jarige die net zo braaf is en alles hebt meegemaakt(zucht), kom dan ook niet kijken, of bel dan niet! Hij verandert echt niet aan de telefoon/IRL van leeftijd hoor :D

_SteR_

Berichten: 1791
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Sneek

Re: 17 jarig paard gekocht, hoezo te oud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 15:14

Mijn paard is momenteel 17 jaar. Ik heb hem gekocht op zijn 12e jaar en ik zit nog steeds te wachten tot hij wat rustiger wordt, haha. Er zit me toch een pit in dat beest, het is niet te geloven! Ik denk ook niet dat dit ooit weg zal gaan, het is en blijft volgens mij altijd een puberpaard..

Ook ik vind het jammer inderdaad dat mensen zo reageren op een paard van boven de 12, ik heb het vaker gehoord.
Ach.. als het dier maar gezond is, dat is voor mij en zoals vele anderen hier het belangrijkst.

Crissy
Berichten: 352
Geregistreerd: 22-10-02
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 18:59

Somebody: heb jij het over die vos die op marktplaats staat? Ik ken dat paard wel; heb hem regelmatig in Schoonhoven zien starten (mijn zus is jury). Paard is bijna niet te verslaan; bijna altijd eerste met hoge voorsprong op nr 2. En dat gaat al zo vanaf de eerste wedstrijden. Loopt toch zelfs in de Z regelmatig dubbele winst? Het is dat ik al een paard heb (van bijna 19 waar ik nog met plezier op rijd) maar anders zou ik het wel weten. Doe er voor mij maar een strik omheen. Vind het wel raar dat die nog steeds te koop staat, je zou verwachten dat er meer animo voor is. Zie het als een voordeel als een paard op die leeftijd gezond is, dan blijven ze dat wel. Alle gebreken zijn er wel uit; en als ze op Z niveau leuk meekachelen...
Bij mij in de buurt zijn het steeds de jonge dieren waar problemen mee zijn. Menig stalgenoot heeft zelfs afscheid moeten nemen. De oude knarren daarentegen, geen problemen mee....Zegt ook wel wat.

Dit is m toch:
http://link.marktplaats.nl/274404076

PS is die wedstrijdfoto op het CHIO? En had ie daar ook winst? Daar had bijna geen hond winst, dus als ie daar ook een punt gescoord heeft zit ie bij de toppers van Zuid Holland (al die verenigingen sturen hun top combi's). Ben benieuwd! ;-)

mardjai

Berichten: 522
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: zo beetje op/tussen de paarden ;-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 19:16

Hier nog iemand met een lieve "bejaarde" :-)
Wij hebben een E-pony voor mijn dochtertje van 8 jaar hij zelf is 32.
Maar een super leer pony en vanmiddag met die windt vloog meneer er nog even fijn van door met dochter lief op zijn rug :-)

Dus geniet van je nieuwe aanwinst en laat iedereen maar kletsen.
Tegen ons werdt ook gezegt waar begin je aan met zo "ouwe"

Nou opa hobbel nog lekker rond terwijl we begin deze maand mijn paard hebben moeten laten inslapen op 8jarige leeftijd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 19:24

Crissy, leuk paard, maar wat vragen ze er dan voor?

TS bedenk mij nu dat mijn paard 15 is dus over 2 jaar dan ook oud??? Hoop het niet. Hoop dat hij 25 wordt of nog ouder, voorlopig wil ik nog rijden. Als ze nu nog gezond zijn, dan zullen ze niet zo snel HKO, Spat of andere botafwijkingen gaan krijgen, mits je wel rekening houdt met het paard, maar dat is voor elk paard zo.

senna21

Berichten: 11990
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 19:34

Eppie 38 :
Een aansprakelijkheidsverzekering voor 140 per maand?? Huuh....
Kan volgens mij een stuk goedkoper hoor..
Zit bij ons in de gewone WA

ps. mijn paard is 25. Hij krijgt nu wel wat 'ouderdomsklachten', maar heeft t/m z'n 24e gelopen als een zonnetje.
Laatst bijgewerkt door senna21 op 03-09-09 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt

javiera

Berichten: 153
Geregistreerd: 30-10-07
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 19:36

hoi

Veel geluk met je aankoop, heel leuk beestje, en de leefijd doet er niet toe, als het gevoel maar goed is. Ik rijdt op een 22 jarige New-Forest en hij is super "jong" in zijn gedrag. Hij is vaak veel drukker dan mijn andere pony die 10 is. We hebben er wel eens aan gedacht om hem een goeie oude dag te geven en op rust te zetten, maar ik denk dat hij er doodongelukkig van wordt.
Als we op wedstrijd komen slooft hij zich vreselijk uit en is een échte showbink, hij snuift zodra hij de transportbeschermers ziet en breekt af en toe de trailer af omdat meneer de trailer niet leuk vind........
Wij vinden het stiekum erg schattig dat hij zich zo gedraagt dus we nemen hem vrolijk lekker mee voorlopig ;) ;)

niks
Berichten: 85
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Sneek

Re: 17 jarig paard gekocht, hoezo te oud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 19:44

Hey

Het is onzin dat 17 jaar oud is. En nu, ik heb het helemaal niet zo op vooroordelen maar Criollo's staan er ook nog om bekend dat ze met gemak tot hun 30e te rijden zijn..
*dit natuurlijk wel weer afhankelijk van het dier, verleden etc.*

Happinez

Berichten: 8414
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 19:52

Leuk ! Gefeliciteerd met je aanwinst.
Criollo's zijn inderdaad erg leuke paarden, heb er zelf een keer op gereden ( in "outfit" en een die je ook echt enkelhandig moet rijden ) dat is wel even een verschil vond ik hoor !
Achja 17 jaar, een gezonde kan nog zeker goed meedingen dan hoor.
maare kwa verzekering, als het paard dan geen papier heeft ? ( weet niet of hier dat het geval is hoor )
Wie zegt dan dat hij 17 is ?

diana1
Berichten: 2147
Geregistreerd: 15-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 19:53

Ook hier staan twee pubers op stal van 17 en 20 jaar!
Totaal niet oud en nog vol pit. Onzin dus dat ze "bejaard" zijn op die leeftijd.
Ligt trouwens aan de verzekering hoor,....ik heb mij 17 jarige nog wel verzekerd http://www.fairmount-bv.nl/verzekeringe ... zekering=2

Fleurtje100
Berichten: 2700
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 19:57

_SteR_ schreef:
Mijn paard is momenteel 17 jaar. Ik heb hem gekocht op zijn 12e jaar en ik zit nog steeds te wachten tot hij wat rustiger wordt, haha. Er zit me toch een pit in dat beest, het is niet te geloven! Ik denk ook niet dat dit ooit weg zal gaan, het is en blijft volgens mij altijd een puberpaard..

Ook ik vind het jammer inderdaad dat mensen zo reageren op een paard van boven de 12, ik heb het vaker gehoord.
Ach.. als het dier maar gezond is, dat is voor mij en zoals vele anderen hier het belangrijkst.


Hier precies hetzelfde. Al begint hij inmiddels wel wat braver te worden met buitenritten. Hij liep trouwens een jaar geleden nog Z1, en het is dat ik zelf niet meer zo serieus train, maar qua conditie en gezondheid had hij makkelijk nog steeds op dat niveau kunnen lopen. Denk er weleens over om hem nog naar de Z2 te rijden. Als een paard op een wat oudere leeftijd nog fit is dan heb je vaak juist de garantie dat ze lang fit blijven. En verzekering dat hoeft van mij toch niet op die leeftijd, het verzekerde bedrag wordt dan zo laag of de premie wordt hoger. Overigens kon die van mij wel nog na zijn 16e verzekerd zijn bij Hippozorg, hij werd alleen niet in de verzekering meer opgenomen. Vaak kun je dan wel nog de verzekering van de oude eigenaar overnemen als die er is.

Somebody_
Berichten: 6585
Geregistreerd: 10-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 20:33

Crissy schreef:
Somebody: heb jij het over die vos die op marktplaats staat? Ik ken dat paard wel; heb hem regelmatig in Schoonhoven zien starten (mijn zus is jury). Paard is bijna niet te verslaan; bijna altijd eerste met hoge voorsprong op nr 2. En dat gaat al zo vanaf de eerste wedstrijden. Loopt toch zelfs in de Z regelmatig dubbele winst? Het is dat ik al een paard heb (van bijna 19 waar ik nog met plezier op rijd) maar anders zou ik het wel weten. Doe er voor mij maar een strik omheen. Vind het wel raar dat die nog steeds te koop staat, je zou verwachten dat er meer animo voor is. Zie het als een voordeel als een paard op die leeftijd gezond is, dan blijven ze dat wel. Alle gebreken zijn er wel uit; en als ze op Z niveau leuk meekachelen...
Bij mij in de buurt zijn het steeds de jonge dieren waar problemen mee zijn. Menig stalgenoot heeft zelfs afscheid moeten nemen. De oude knarren daarentegen, geen problemen mee....Zegt ook wel wat.

Dit is m toch:
http://link.marktplaats.nl/274404076

PS is die wedstrijdfoto op het CHIO? En had ie daar ook winst? Daar had bijna geen hond winst, dus als ie daar ook een punt gescoord heeft zit ie bij de toppers van Zuid Holland (al die verenigingen sturen hun top combi's). Ben benieuwd! ;-)

Ja, dat is 'm idd! Daar had hij inderdaad ook winst, ze reed hem helaas niet naar volle kunnen(zij was nogal zenuwachtig/onder de indruk van de omgeving), maar werd uiteindelijk toch nog 10e van de ruim 40/42(dus zelfs nog prijs). En 5e op de 1e dag.

Wij snappen het inderdaad zelf ook niet! Hij is inderdaad precies, zoals jij hem omschrijft, niet te verslaan! Loopt altijd winst, en meestal ook dubbele winst. Altijd 1e of 2e, mja. '14 is wel oud' :P

@Russel: Je hebt een pm!

@Crissy: Nu ben ik toch stiekem wel erg benieuwd naar wie jou zus dan is! ;)

rainbow8

Berichten: 2407
Geregistreerd: 15-05-09
Woonplaats: Afgelegerije

Re: 17 jarig paard gekocht, hoezo te oud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 20:46

Gefeliciteerd meis. En 17 is helemaal niet oud. Ik heb een tijdje een bijrijdpaardje gehad van 22 of 24, als dat dier de kolder in de kop had............... Dus heel veel plezier met je Criollo.

Musjes

Berichten: 716
Geregistreerd: 08-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 20:57

@abeltje77, het is niet helemaal onzin hoor. Er wordt vaak ook gezegd 'als ze de 12 hebben gehaald weet je ook 'zeker' dat ze de 20 halen'. Kleine domme ongelukjes, met grote gevolgen, zullen oudere paarden minder snel krijgen dan jonge spring in het veldjes.

Stond er ook niet laatst een artikel in bit (?) over dat veel paarden rond hun zevende levensjaar uit de verzekering gehaald worden. Waardoor er ook gedacht wordt dat de gemiddelde leeftijd 7 jaar is.

Heerlijk toch zo een 17 jarig leerpaard!

Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:03

Een van mijn verzorgpaardjes is dit jaar 18 geworden. Zou je niet zeggen als ze een gekke bui heeft en door het landje stuiterd, of als ze een vreugdebokje geeft als ze effe mag raggen buiten (en ja, ze kan nog steeds verdraaid hard). Verder is het een heerlijke, lieve schat, superbetrouwbaar, bijna onschrikbaar, en zó oppassend met kleine kinderen dat ik ze rustig bij haar op de rug zet. Om de vijf passen kijkt ze om of ze er nog opzitten. Zucht :+: ...

Maar in mijn omgeving hoor ik het ook wel vaak hoor, dat mensen vooral geen ouwe bokken moeten willen want 'daar kun je niets meer mee'. En jammergenoeg laten sommige mensen zich maar al te graag ompraten, met alle gevolgen van dien. Ik ken al een paar mensen die niet meer rijden omdat ze niet meer op hun 5 jarige obstinate puberbok durven. Zo zonde...vooral van de paarden maar ook van het misgelopen rijplezier.

TS heel veel plezier met je (of eerder je dochters?) 'bejaarde' dame. Ze heeft iig een superlief koppie! :j

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: 17 jarig paard gekocht, hoezo te oud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:13

Het hangt er natuurlijk vanaf wat je toekomst dromen zijn.Ideaal een ouder leerpaard maar als hij na een paar jaar niet meer mee kan komen en je wilt graag sporten moet je natuurlijk wel een ander paard erbij kopen.Dat moet je maar net op kunnen brengen.Gaat het je echt om het paard en vind je het niet erg een stapje terug te doen als hij te oud wordt dan is het prima.Ik heb zelf liever een jong paard die ik dan weer verkoop als hij te oud wordt om makkelijk te verkopen.Neemt niet weg dat een hele hoop oudere paarden nog mans genoeg zijn.Deze ziet er in ider geval nog piep uit op de foto's!

Orchidee21
Berichten: 2154
Geregistreerd: 27-09-07
Woonplaats: Westerhoeven

Re: 17 jarig paard gekocht, hoezo te oud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:25

ag leeftijd is maar een woord haha.
Als jij van plan bent om vanaf de B naar de ZZ te rijden is 17 wellicht iets te oud daarvoor. Maar wil jij een betrouwbaar paard voor leuke recreatie dan kan dat een fijne leeftijd zijn.
en als het liefde op het eerste gezicht is, ja wat moet je dan nog meer?? (daar is nu immers niets tegen te doen toch ;-))

Musjes

Berichten: 716
Geregistreerd: 08-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 22:22

Tenzij je paard zo een goed leerpaard is dat hij/zij jou naar de ZZ kan brengen :) Voordeel van een goed leerpaard 'Been there done that' ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 08:11

Als je al een beetje leuk kan rijden, heb je zo een paard ook binnen 2 jaar in het Z, dus wat is oud. Als je maar begeleiding neemt zodat je weet wat je doet en het dier niet oneerlijk zwaar gaat belasten omdat "hij het allemaal al kan en weet"...

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: 17 jarig paard gekocht, hoezo te oud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 08:17

Ik kijk graag ook verder dan het z/zz.Om een paard na die leeftijd nog verder te trainen en losser te maken is vaak erg moeilijk.Als hij dus dan op zijn top zit wordt het nog moeilijker om hem te verkopen.Je zit er dus wel aan 'vast'.Neemt niet weg dat het soms de juiste keus kan zijn.Oud wil immers niet zeggen stram.