Zitlessen: het resultaat so far

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 08:05

suss :wow gaaf zeg, wat een verschil, ziet er echt al top uit! +:)+ :):)

tinkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 08:10

Daar zit zeker vooruitgang in, ga zo door

Poohbeer

Re: Zitlessen: het resultaat so far

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:49

Leuk zo te zien zeg, wat een vooruitgang.
Van wie heb je les?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:56

wauw, leerzaam!
Denk dat de ongelijke benen een veeeel voorkomende "fout" is bij ruiters? (en misschien weer in samenspraak met scheve paarden? En van het 1 komt het ander? ) Had je door jouw houding dat je ene been sterkere hulpen kon geven dan de ander?

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 11:19

Je ziet als je om je heen kijkt heel veel scheve benen als gevolg van scheefzitten of een ongelijke gewichtsverdeling.
In hoeverre het ene been echt een sterkere hulp geeft als de ander durf ik niet zo te zeggen. Wel doet links bij mij in het algemeen meer dan rechts. In dat opzicht zou ik wel van een grotere/ sterkere hulp uitgaan aan 1 zijde.

Een scheef paard heeft invloed op je zit en een scheve zit heeft invloed op je paard. Beetje kip-ei verhaal. Wat me is gaan opvallen is dat we vreselijk hameren op het rechtrichten van het paard, maar er zelf als een scheve harrie boven gaan zitten. Dat beperkt de mogelijkheden van het paard enorm. Visa-versa overigens ook. Ik merk aan mijn eigen paarden dat hun gangen verbeteren en ze veel relaxter worden op het moment dat ik recht ga zitten.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 11:27

sjakie schreef:
Wat me is gaan opvallen is dat we vreselijk hameren op het rechtrichten van het paard, maar er zelf als een scheve harrie boven gaan zitten. Dat beperkt de mogelijkheden van het paard enorm. Visa-versa overigens ook. Ik merk aan mijn eigen paarden dat hun gangen verbeteren en ze veel relaxter worden op het moment dat ik recht ga zitten.

Het is heel erg een twee-weg verhaal, een scheve ruiter kan z'n paard niet recht maken maar een niet goed rechtgericht paard láát je ook niet zitten. Je ziet hetzelfde bijv. bij mensen die heel erg knijpen met hun benen, meestal doen ze dat omdat het paard niet goed voor het been is, maar doordat ze zo zitten te knijpen wordt ie dat ook nooit, en gaan ze zelf alleen maar beroerder zitten. Je moet die vicueuze cirkel zien te doorbreken, en daarbij kan je je dan beter een tijdje volledig op jezelf richten. Niemand kan tegelijkertijd zichzelf én z'n paard corrigeren.

Ik vind het erg goed van je dat je ook een vervolg aan je lessen hebt gegeven. Feitelijk moet je gewoon een nieuwe vorm van bewegen aanleren en dat kost tijd en herhaling.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 11:36

Equimotion schreef:
Niemand kan tegelijkertijd zichzelf én z'n paard corrigeren.

Is zeker zo :j het is een lastig kip-ei verhaal. Maar op het moment dat je wat nieuws moet aanleren moet je je echt op 1 ding focussen.
De paarden lopen er tijdens de lessen bij zoals ze lopen. Op het moment dat ik zelf weet hoe ik moet bewegen en welke spieren ik daarvoor gebruik kan ik het geheel compleet maken door ook weer te werken aan het rechtrichten van het paard.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 20:17

ik kreeg even een tip om dit topic te bekijken van diegene die jou les geeft (ik ben nieuwsgierigheid ten top :D) maar vind het echt heel erg goed van je!! echt kei leuk om de vooruitgang te zien! moet je een goed gevoel geven denk ik om echt handvaten te krijgen waar je wat mee kan en resultaat mee boekt. ik blijf dit volgen!!
succes ermee!!

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 13:32

Het geeft zeker een goed gevoel om deze handvaten te krijgen. Sterker nog als ik ooit had geweten dat het zo simpel zou zijn was ik er al veel eerder aan begonnen :D :D
Grootste probleem vond ik het om iemand te vinden die me het én heel duidelijk kon uitleggen en heel goed begrijpt hoe het menselijk lijf functioneert :)

Dinniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:35

Wat een verbetering! :)

Ik ben wel benieuwd wat je precies doet met je voeten, want ik heb ook altijd dat mijn onderbenen alle kanten op zwaaien tijdens het lichtrijden.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 13:40

Het eigen leven leiden van je onderbeen komt voort uit het klemmen met knie en bovenbeen. Eventueel ook uit het ongelijk verdelen van je gewicht op beide benen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:41

waar kan je dit volgen? ik zit ook erg scheef en heb ongeveer dezelfde ljif-problemen als jij.
wat een vooruitgang zeg!

Dinniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:42

Hmm, wat apart.
In mijn geval heb ik juist het idee dat ik niet klem, want ik kan goed overweg met gevoelige paardjes die niet tegen klemmen kunnen. :\

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 13:46

Het is lastig om het zo achter de pc te beoordelen. Wellicht heeft het nog een andere oorzaak.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 14:57

hoe vaak heb je les ? (ben benieuwd naar meer fotos hihi)

:D
Laatst bijgewerkt door newmom op 12-08-09 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 14:58

zohee veel voruitgang hoor

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 15:11

newmom schreef:
hoe vaak heb je les ? (ben benieuwd naar meer fotos hihi)

:D

;)
Ik heb 1 maal per week les op de donderdag. Momenteel met 2 paarden zodat ik ook kan wennen aan het switchen. Meestal maakt mijn vriend de dag erna nieuwe foto's van het oefenen. Als mensen het leuk vinden wil ik overmorgen het topic eventueel aanvullen met nieuwe foto's :) (zal ook overleggen met de moddies of het akkoord is )

MarisdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 15:33

Je hebt wel een flinke verbetering gemaakt zeg! Je vraagt je op de eerste foto's bijna af hoe het zo ver heeft kunnen komen :D Heeft nooit iemand er iets van gezegd?

En ik begrijp dus dat jij wel les hebt van Lonnie? Ik heb een tijdje terug namelijk gePBd met de dame achter de site die hier genoemd wordt, maar zij gaf toen aan dat zij de lessen gaf, en Lonnie in principe alleen een lichamelijk onderzoek aan het begin deed maar liever niet wekelijks les wilde geven.

Ik begrijp dat Lonnie dus geen enkele paardenachtergrond heeft? Want ik wilde juist graag iemand inschakelen die de link kan leggen tussen houding het rijden, anders kan ik ook mijn eigen fysio wel inschakelen. Hoe gaat dat dan in jouw les?

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 15:37

Wat een vooruitgang, mag je trots op zijn! Gefeliciteerd!
Inderdaad een heel informatief topic!

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 15:55

MarisdB schreef:
Je hebt wel een flinke verbetering gemaakt zeg! Je vraagt je op de eerste foto's bijna af hoe het zo ver heeft kunnen komen :D Heeft nooit iemand er iets van gezegd?

En ik begrijp dus dat jij wel les hebt van Lonnie? Ik heb een tijdje terug namelijk gePBd met de dame achter de site die hier genoemd wordt, maar zij gaf toen aan dat zij de lessen gaf, en Lonnie in principe alleen een lichamelijk onderzoek aan het begin deed maar liever niet wekelijks les wilde geven.

Ik begrijp dat Lonnie dus geen enkele paardenachtergrond heeft? Want ik wilde juist graag iemand inschakelen die de link kan leggen tussen houding het rijden, anders kan ik ook mijn eigen fysio wel inschakelen. Hoe gaat dat dan in jouw les?

Er zijn genoeg mensen die er wat van gezegd hebben en een poging hebben gedaan om het te veranderen. Mijn ervaring tot nog toe met deze mensen was dat ze, hoe goed bedoeld het advies ook was, weinig benul hebben van het menselijk lichaam. Ik kreeg veelal de opdracht om mijn schouders naar achteren te doen. Zoals je op de eerste galop foto met sjaak kan zien steek ik mijn nek en hoofd naar voren. Met alle beste wil van de wereld.....je kan je schouders dan gewoon niet naar achteren doen. En zo nog heel veel dingen.

Lonnie geeft gewoon lessen te paard. Tot hoe vol ze haar agenda wil hebben mag ze zelf bepalen :D
Lonnie is opgeleid cesartherapeut. Degene met wie je toendertijd gepbt hebt gaat de opleiding volgen en mag het lichamelijk onderzoek nog niet doen. Lonnie heeft gewoon een achtergrond met paarden en rijdt zelf ook. Het enige waar de lessen zich nu (nog) niet op richten is het rijtechnische stuk met het paard. Nu alleen nog de houding.
Er wordt juist de link gelegd tussen de beweging van het paard en de ruiter :) De les is ook gewoon te paard.

Mocht je het ooit eens willen zien en wellicht niet ver bij mij vandaan wonen je bent altijd welkom om te kijken :)

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 21:30

Leuk topic, blijf ik zeker volgen. Hoor heel graag van wie je les hebt en waar. (Zag reclame borden van de Boleemhoeve dus ik vermoed omgeving Zevenaar?)

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 21:32

Ik les idd in zevenaar. Heb de paarden daar op stal staan :)
Zal je de naam even pben :D

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 21:36

Jeetje! Wat goed zeg!
Je ziet echt duidelijk vooruitgang. Heel veel succes nog! :)

UvantesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 13:14

Ik vind het er al stukken beter uitzien! Pas wel op dat je niet weer té ver naar voren gaat zitten. ;)

Ik wil zelf eigenlijk ook wel eens een zitles doen, kijken wat nou goed en niet goed is aan mijn houding en dat verbeteren! Lijkt me echt super!:)

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 13:32

De onderste 2 bedoel je denk ik? Ik kom nog niet verder overeind ;)
Daarvoor moeten de onderste buikspieren nog wat krachtiger worden. Als die sterker zijn kan ik het bekken verder naar voren halen en blijft het bovenlijf recht. Maargoed ik begon min of meer plat op de schoft in verlichte zit.