Flavio en Darius (berbers) zijn verhuisd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Q_vdBerg

Re: Flavio en Darius (berbers) zijn verhuisd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 10:29

In 1 woord:

Prachtig.. ;)

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 14:10

We hebben voor Maandag een huurauto gereserveerd. Ivm met de vele bedouinenbruiloften hier is dat nu noodzakelijk!
We komen naar Djerbaaa, Darius en Flavio bewonderen in hun nieuwe stal! Als dat kan.
Tunesie boktmeeting?

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 15:09

Bedankt :) :)

Wenda: Haaa gezellig! Ik ben natuurlijk gewoon hier. We gaan alleen maandag wel in principe open met de zaak, waarschijnlijk namiddag of avond, moeten we nog even aankijken.. Dus zal wel een beetje stress zijn hier, maar zal vast wel een paar uurtjes vrij kunnen maken :)
Over die papieren, dat risico loop je natuurlijk hier.. Je zou echt paarden bij een staatsfokkerij moeten kopen dan maar ik ken er geen die berbers fokken.. Arabieren natuurlijk wel, voor de races inderdaad ;)
En voor 10 dinar is het idd wel een beetje overdreven, helemaal als je bedenkt dat dat zo ongeveer een dagsalaris is hier..
Over het over laten komen per vlucht had ik nog nooit gehoord, ik weet wel dat het mogelijk is per boot maar dan is het het beste om gelijk 6 of 8 paarden tegelijk over te halen, verhoudingsgewijs een stuk goedkoper. Dan moet je ze dus zelf op een grote paardenvrachtwagen zetten, die dan weer op de boot gaat. Tot maandag!!

JoSav: Het tunesische stamboek bestaat nog maar een jaar of 40, het is dus erg moeilijk om een pure afkomst te bepalen aangezien de rassen hier eeuwenlang samen hebben geleefd.. Inderdaad zeggen ze vaak dat Tunesische berbers een stuk 'lichter' gebouwd zijn dan Marokkaanse of Algarijnse. Het klopt wel dat de meeste paarden hier die geen AV zijn alsnog vrij licht gebouwd zijn, vaak slechts bepaalde trekken van de berber hebben overgenomen. Deze paarden worden dan allemaal maar berbers genoemd, enkel en alleen omdat ze er niet als arabieren uitzien. Je kan hier echter ook nog veel puurdere berbers terugvinden, dat zie je gewoon aan hun uiterlijk. Ik heb gehoord dat slechts zo'n 10 procent van de paarden in het stamboek is ingeschreven, en dat dit dan nog bijna allemaal AV's zijn (omdat deze vaak het meest waard zijn, ivm races).
Het is inderdaad wel mogelijk om paardjes van hier naar NL te halen, per boot is ook het meest gebruikelijke geloof ik, richting Marseille en dan de rest over land. Ze moeten dan wel 3 maanden in quarantaine, en alle papieren moeten dus in orde zijn.. Schijnt een heel gedoe te zijn, maar wel mogelijk.
Wat een reis heeft jouw meisje afgelegd zeg! Heb je dat helemaal zelf zo moeten regelen of kwamen er meerdere paardjes tegelijk en was het geregeld door een importeur ofzo?
Hier op Djerba is het alleen niet zo ideaal om paarden te fokken, dat kan beter in het Noorden gebeuren, daar kunnen ze gewoon de wei in, hier is het zo droog...
Hier nog wat linkjes van de Mogod poneys bij ons op stal:
http://farm4.static.flickr.com/3572/380 ... 0aa739.jpg
http://farm4.static.flickr.com/3510/380 ... d2ce9b.jpg
http://farm3.static.flickr.com/2580/379 ... 1df043.jpg
http://farm3.static.flickr.com/2669/380 ... aeb6cc.jpg
Het zijn trouwens hele goede springers!

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 17:31

lakshmi schreef:
... We gaan alleen maandag wel in principe open met de zaak, ... Dus zal wel een beetje stress zijn hier, maar zal vast wel een paar uurtjes vrij kunnen maken :)

In principe? Zoals wij in principe een auto gereserveerd hebben bedoel je hahahaha!
Zal jij net hebben: alles tegelijk! Dat hebben we goed gepland! Opening met hapjes en soft-drinks?
Hoe gaat het met de voorbereidingen en met je lief? Al een beetje herstelt van de skite-move?

Leuk die Mogodjes vooral die roodspikkel! Zijn zij beide zuiver Mogod?
Ik wil zelf graag foto's van onze paarden maken 'los' in de woestijn. Via die horseman site zag ik een foto bij 'races' van een barb-arab zoals onze grijze Tornado, Prachtige foto! http://www.a-horseman.com/spip.php?article101 Wil ik ook!

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 17:45

Nee niet zo, in principe, zoals we ook twee maanden geleden in pricipe al open zouden gaan... ;) Maar nu is echt alles klaar verder dus ik denk niet dat we het nog veel meer gaan uitstellen.. Opening idd met hapjes en uiteraard alcoholvrije drankjes ;) Het gaat alweer een stuk beter met Mohamed, hij is vandaag lekker met de boot gaan vissen met een stel vrienden van hem, en straks is het geloof ik voetbal ;) Ze zijn zich net allemaal aan het douchen in de tuin, allemaal mannen in handdoekjes lopen hier nu dus rond hahahah. Ik heb me maar even binnen verstopt ;)
Die Mogodjes zijn zeker leuk, het schimmeltje is alleen wel een monster als hij in z'n box staat! Als hij er eenmaal uit is, is hij mak als een lammetje :) Ik weet niet of er wel een Mogod stamboek bestaat? Er zijn er geloof ik nog maar 150 van...
Dat paard wil ik trouwens ook wel :p Lijkt me ook wel wat, foto's van de paarden los in de woestijn :) Wel een grote bak voer meenemen ;)

fabske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 10:01

ow tunesie :D :D
Ik ben daa vorig jaar geweest en helemaal verliefd vind het een geweldig land :D
Je hebt een mooie nieuwe plek voor je paardjes :D
Sahara douz ben ik ook geweest heb ik kameel gereden :P maar dat was toch wel errug warm hahahahah

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 10:03

Ik zag via 'de roze wolk' een schitterende foto van man en van paard voorbijkomen, ik vond die foto's in deze thread ook wel gepast. _O-

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 13:31

Fabske: haa leuk, waar ben je precies geweest? In de zomer is het idd erg warm... Leuk paardje heb je zeg!

Bedouin: zoo wat zullen we afspreken? Ik pb je even mijn telefoonnummer. Hoe laat denk je dat jullie ongeveer aankomen?

fabske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 18:32

ik ben daar vorig jaar geweest in augustus in port el kantaoui zat ons hotel, maar ik heb ook
tunis
karthago
sidi bou said
el djem
hammamet
monastir
en tig andere steden gezien waaronder douz weet zo niet meer alle namen maar heb een rondreis gemaakt van 2 dagen naar het zuiden en van 1 dag naar het noorden :P

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 09:31

Zo, je bent lekker actief geweest! Goed hoor, alleen maar in een hotel zitten kan natuurlijk overal, daar hoef je niet voor naar tunesie :)

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 09:57

Dat er zelfs met stamboek maar weinig paarden worden ingeschreven is een bekend probleem dat ik ook in andere landen ben tegengekomen. :j

Mijn meisje heeft in totaal ong 3500 km afgelegd als jaarling. Ze is met meerdere Tekes op transport gegaan en het is allemaal geregeld door de manager van de AT stoeterij waar ik haar gekocht heb, hoewel sommige paarden ook van andere stoeterijen kwamen; zij werkte ook als tussenpersoon nl. Het enige dat ik via een expediteur heb gedaan zijn de douaneformaliteiten aan de NLse grens, want in wezen was ze in Finland al geïmporteerd (je mag dit niet zelf doen). In NL moest ik ook de belastingen voldoen, ook dat heb ik via de expediteur betaald.

Bedankt voor de foto's van de Mogod pony's! Ze zien er in elk geval zeker uit als Mogods. In Mahdia staan er ook een aantal, en er is een reservaat, in het noordwesten meen ik. Je ziet aan de stand van hun benen idd dat het bergpony's zijn en dat zijn vaak de beste springers. :D

Ah, en succes met de opening! Ik ga je volgende topics ook volgen, hihi.

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 13:29

Lakshmi, Martine, Van harte gefeliciteerd met de opening en de start van de broodjes en pizzaverkoop! Ik denk dat het hardstikke dapper is om een restaurantje te beginnen en zelf daar aan het werk te staan!
Wat kan ik zeggen, groter gezichtsverlies kan ik haast niet lijden. 2 autoverhuurbedrijven, 8 auto's en allemaal bezet, reservering had blijkbaar ook geen zin want de auto's worden niet teruggebracht, blijkbaar doorgespeeld aan de buurman of vriend die geen borg kan overleggen.
Nu zijn er echt elke dag meerdere bruiloften hier waarvoor echt veel vervoer nodig is. Regels en wetten omzeilen is hier orde aan de dag. Dat maakt het allemaal best leuk en spannend, daar maken wij uiteraard ook gebruik van, maar nu irriteer ik mij mateloos. Vrienden die een auto hebben willen wel de auto verhuren, maar zelf chaufeur zijn. En dat wil ik zelf zijn en niet de 3,5 uur heen en dan weer terug alleen maar arabisch gewauwel van die mannen aanhoren en dan bovendien op voorwaarde heen en terug waar ik niet aan wil voldoen. (5 uur smorgens heen en 5 uur savonds terug.)
We staan dus nog steeds op de lijst van reservering en we doen ons best. Het gaat er zeker deze week lukken!
En die broer, het is gewoon absurd, de situatie waarin ik mij nu bevind, die broer zit gewoon te ondermijnen, hij heeft 2 auto's staan en wil er geen geven, ook niet tegen betaling.
Anyway op de route naar Matmata verkopen ze een speciaal brood, ik denk met ei bereid. Ik had bedacht dat we ook met de louage zouden kunnen gaan, maar Abderrahim weet dat ik dat brood zo lekker vind en wil dus speciaal met de auto reizen, zodat we dat brood kunnen meebrengen. Ook 1tje voor jou.
De louage gaat helemaal aan Matmata voorbij en gaat via Gabes en dan naar Houmt Soukh.
Nou heel verhaal, maar ik moest het even kwijt.
In de tussentijd nieuwe foto's van de paardjes?
Hier staat in ieder geval een lekkere wind, niet zo snikheet dus.

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 19:12

Joehoe!
We hebben een auto!
Morgen vertrekken we vroeg. Je hebt n sms gekregen.
Tunisia Boktmeeting?

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 21:21

JoSav: ja het is hier echt een rommeltje.. Alhoewel, het valt al lang mee, het is toch Afrika :) in oost europa en het midden oosten is het ook niet geordend toch?
Zo jouw meisje heeft een flinke reis gemaakt.. Wel fijn dat je het niet allemaal zelf hebt moeten regelen, je hebt haar nooit gezien voordat je haar had gekocht? Via die stoeterij heb je foto's gezien ofzo?
Het bruine Mogodje at van de week niet meer.. Eerst stond hij direct naast het schimmeltje, maar ze waren nogal agressief tegen elkaar, dus was hij een box verderop gezet. Toen stopte hij na een week echter met eten :( tanden gecontroleerd, beter hooi gekocht en het andere voer even laten weken, niks hielp. Gisteren toch weer naast schimmeltje gezet en hij was gelijk weer beter! 3 keer al zijn voer in een keer opgegeten :) Hij was al wat magerder geworden, maar nu zal hij snel weer aankomen :) ze zijn nu ook niet meer agressief tegen elkaar gelukkig. Het zijn pittige beestjes :)
De opening was goed gegaan :) gezellig, een hoop vrienden waren langs geweest en het eten was goed.
Zal jouw topics ook proberen te volgen! Ben benieuwd hoe je meisje opgroeid!

Wenda: dank je wel! Het is harstikke goed gegaan, enige minpuntje misschien dat we te weinig zitplaatsen hadden.. Normaal is het hier natuurlijk hapslikwegwezen, maar nu bleef iedereen hangen ;) Wat een drama's met die auto's zeg, gelukkig is het nu goedgekomen! Kreeg je smsje, ben net terug van de paarden en reageer nu hier maar even, typt wat sneller ;) Ik zie al uit naar het lekkere brood ;) Hoe laat denk je dat jullie ongeveer aankomen? Hier stond vandaag ook een windje, maar het was alsnog bloedheet :s Ik heb in een lesje samengereden met de dochter van vrienden, zij reed op een van de merrietjes en Flavio heeft zich keurig gedragen! Een echte heer, hij keek wel een beetje, en als hij haar in zijn vizier kreeg probeerde hij wel gelijk wat sneller te lopen, maar verder niets :) Ben zo trots op hem! Tomorrow Tunisia Boktmeeting!

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 23:11

Was net flink aan het typen maar mn leuke bericht verdwijnt zomaar :(
Oh ja
oa. vanavond is de auto voor de deur gereden en blijkt dus van een vriend te zijn (tis een witte) en morgen vroeg gaan we eerst de paarden van water en voer voorzien en rijden daarna weg, via Matmata, ik hoop rond 6:30 uur, 7 ish. weg te rijden en tegen 10, 10:30 uur komen we dan aan.
Wat fijn dat de opening een succes was. Gaan we jou wegtrekken uit de broodjes en pizza bediening of ben je vliegende keep?
Maar wat raar van die mogod! Fijn dat ue weer eet!
Leuk, ik kijk er naar uit weer even de zee te zien en nederlands te kletsen.

fabske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 07:56

Haha jah zeker wel bij madhia ben ik ook geweest we hebben in het zuiden ook met koetsjes gereden.
Er was daar een paardje dat net sprekend mijn rarebier was.
Ik heb de foto's allemaal niet meer online anders had ik je de link wel een keer gegeven had je kunnen zien misschien waar ik was hahaha.

Ik ben altijd van het rondreizen veel gaver, ik wist alleen niet dat er toch nog best wel wat NL-ers ook in tunesie woonde :P kom er steeds achter dat het er wel wat zijn :D

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 13:55

Nou jah, camera mee en maak ik helemaal geen foto's van onze meeting!
Reuze leuk was het!
5 uur smorgens weg, savonds om 2200 uur weer terug in Douz.
Wat was de pizza van Mohamed heerlijk en wat was de zee warm, maar erg fijn en de gesprekken in frans engels en nederlands erg internationaal en bovenal verfrissend!
Lakshmi, de grootste verrassing was wel dat je de staleigenaren al over ons verteld had en dat toen we daar aankwamen we al welkom werden geheten voordat we onze auto uitwaren.
De lampenwinkel in Midoun heet verre & fer en heeft moderne glasgeblazen lampen in ijzeren houders, erg leuk. In Houmt Soukh zit een zaak met de klassieke gekleurde hanglantaarns (52 - 98 TDinar voor de meer grote exemplaren) en bovendien hebben ze daar leuke handgeschilderde tafeltjes (42 - 52 TDinar) en mooie houten ingelegde doosjes.
We zijn teruggereden via de route naar Zarzis over de oude romeinse dam en via Medenine naar Douz.
Onze gesprekken -vooral die in de zee, zijn me zeer bijgebleven, merci!
Wanneer is de volgende meeting?
Gaan we ons eigen topic (missch. 'buitenlandse bokkers' met ruimte om te discussieren over wat voor andere ervaringen we hebben, andere manieren van voederen etc. etc. ruimte voor foto's van bijzondere rassen) openen?

toevoeging:
Ik vind net via de zoekmachine dat er een topic van buitenlandse bokkers bestaat:
corientjuhh @ [HK] Buitenlandse bokkers [Deel 1]
en
een topic, wie wonen er allemaal in het buitenland
[LZP] wie wonen er allemaal in het buitenland

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 15:19

Fabske: ja, ik zie ook altijd liever nog wat anders dan strand en hotel op vakantie :) Van een ander land en cultuur kan altijd wat worden geleerd :) Mahdia hebben ze toch een mooi paardencentrum waar ze ook fokken?? Ben regelmatig wat daarover tegengekomen, lijkt best interessant :) hier op Djerba wonen 5 nederlanders maar vooral in het noorden zijn het er aardig wat geloof ik :) Kom je nog eens terug? Of liever nieuwe plekken op de wereld ontdekken ;)

Wenda: haha ja ik heb er ook helemaal niet aan gedacht! Nouja volgende keer kom je gewoon wat langer en gaan we ook een ritje maken. Jullie waren nog netjes op tijd terug dan, alhoewel, om 5 uur hier weg?! Haha en Jacqui en Moncef had ik idd al over jullie verteld :) voor hen toch ook interessant..
Zijn jullie dus nog geslaagd voor de lampen? Dan was dat dus toch dat winkeltje wat ik dacht in Midoun, net een iets andere stijl daar he?
Ik vond het ook fijn om weer eens een fijn gesprek te hebben, we maken toch wel wat mee hier met die cultuurverschillen he..
Zal ook eens een kijkje nemen in die topics!
Volgende meeting... Ik weet het niet, zal voorlopig wel even druk zijn hier, weet niet hoe het met jou zit? Volgende maand komen 2 vriendinnen hierheen, misschien hebben zij wel zin in een uitstapje naar de woestijn..
Maak eens wat meer foto's van jouw paarden! Ben nu wel nieuwsgierig geworden, vooral naar Rafel natuurlijk ;)

fabske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 08:03

Nee ik kom zeker nog eens terug zowel mij als mijn vriend is het goed bevallen.
Ik heb geen idee of er een paarden centrum is we waren maar kort op doorreis in 2 dagen zijn we van noord naar zuid gegaan en weer terug was een georganiseerde reis dus vandaar :D

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 09:29

Je bent welkom in Douz, ook met vriendinnen!
Welk centrum is dat in Mahdia? http://www.mahdiahorses.com? Itialiaans.

We waren nog een dagje met de motor op stap, nou, niet echt n aanrader als passagier achterop in de hitte, geef mij maar een paard! Zo een dagje naar Matmata - weer even wat brood ingeslagen- ik bedacht dat daar ook wel een fokkerij zou zitten. Maar nee. Ooit was er een ranch opgezet door een franse dame. Niets meer.

Hier waait het flink - veel zand in de lucht en dus ook in huis!

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 10:30

Wauw prachtig!
Mag ik vragen waar dit is in Tunesië? Ik ben net terug van vakantie in Tunesië (Skanes) en ik vond het echt geweldig, super land, super mensen, wel beetje dor en je waagt je leven in het verkeer :Y)

Hoe woon je zelf in Tunesië? Getrouwd of alleen? Hoe zit het daar met de Islam? Misschien stomme vragen, maar als ik later nog overweeg om er zelf te gaan wonen dan zou ik graag meer weten :))

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 00:33

Fabske: leuk, als je nog eens terugkomt laat wat horen dan :)

Wenda: ja die inderdaad! Idd onder italiaans/frans bewind geloof ik.. Haha en nee met de motor vind ik ook 3x niks, vorig jaar eens met een stel vrienden met motors naar Ksar Ghilene geweest, gelukkig was er ook een auto bij, heb doodsangsten uitgestaan... In die bergdorpjes met die zwieberweggetjes vol gaten... Bleh. Las je mailtje pas gisteren, kon weer even hotmail niet in, altijd wat hier. Zal daar ook even kijken :) Hoe gaat het met de paarden?? Wanneer ga jij ze eens ITP zetten ;)

DeEiken: ik woon op Djerba, het zuid oosten dus. Het is idd een fijn land :) maar inderdaad, het verkeer is soms wel erg een zooitje ongeregeld... :S Nou heb ik hier mijn rijbewijs gehaald dus heb gelijk de bijbehorende rijstijl opgedaan ;)
Ik ben bijna getrouwd ;) op zich kan je best als vrouw alleen wonen, maar je wordt dan wel moe van alle zich aanbiedende mannen om je heen... En eigenlijk is het verboden om samen te wonen zonder getrouwd te zijn, hoewel dit wel voorkomt. Qua religie zijn ze hier vrij mild, het heeft natuurlijk wel een invloed op de cultuur, maar ze zijn hier anti fanatiekelingen. Ze hebben hier vrijwel geheel de Franse wetgeving overgenomen dus als vrouw ben je aardig beschermd :) Ik zou wel opletten want er zijn een hoop nare verhalen over meisjes en vrouwen die hier zijn gekomen en helemaal uitgebuit zijn.. Dus wel goed je vrienden uitkiezen..
:)

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 10:13

Dankje lakshmi ;) Hier heb ik echt wat aan!
Ik ben nog maar 15 dus ben het nog lang niet van plan hoor O:) Maar omdat ik het zo'n mooi land vond kreeg ik nogal zo m'n ideeën :P En dit klinkt zeker leuk :) En door die verhalen had ik altijd zo m'n voordelen over dit soort landen, door de vakantie al minder. Dankje! :D

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 14:20

lakshmi schreef:
JoSav: ja het is hier echt een rommeltje.. Alhoewel, het valt al lang mee, het is toch Afrika :) in oost europa en het midden oosten is het ook niet geordend toch?
Zo jouw meisje heeft een flinke reis gemaakt.. Wel fijn dat je het niet allemaal zelf hebt moeten regelen, je hebt haar nooit gezien voordat je haar had gekocht? Via die stoeterij heb je foto's gezien ofzo?
Het bruine Mogodje at van de week niet meer.. Eerst stond hij direct naast het schimmeltje, maar ze waren nogal agressief tegen elkaar, dus was hij een box verderop gezet. Toen stopte hij na een week echter met eten :( tanden gecontroleerd, beter hooi gekocht en het andere voer even laten weken, niks hielp. Gisteren toch weer naast schimmeltje gezet en hij was gelijk weer beter! 3 keer al zijn voer in een keer opgegeten :) Hij was al wat magerder geworden, maar nu zal hij snel weer aankomen :) ze zijn nu ook niet meer agressief tegen elkaar gelukkig. Het zijn pittige beestjes :)
De opening was goed gegaan :) gezellig, een hoop vrienden waren langs geweest en het eten was goed.
Zal jouw topics ook proberen te volgen! Ben benieuwd hoe je meisje opgroeid!

Het klopt dat het in veel gebieden vrij chaotisch is. In Turkmenistan is dat bijvoorbeeld ook vaak het geval en worden ze niet ingeschreven terwijl ze toch volbloed zijn of ontstaan allerlei problemen. Daarbij is import van daaruit oa daardoor problematisch.

We hadden onverwachts de kans haar te kopen en zijn er daarom niet heen gegaan (wat we normaliter wel zouden hebben gedaan) en hebben dus alles na overleg over wat we precies zochten, via foto's en video's beslist.

Fijn dat de opening goed ging. Hopen dat het een succes wordt!
Vind de Mogods erg interessant; je ziet ook echt overeenkomsten tussen bergpaardjes uit het Midden-Oosten, Noord-Afrika en Azië, heel boeiend en zo vermoed je toch een soortgelijke oorsprong.

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 22:09

DeEiken: wie weet ooit tot ziens in Tunesie ;)

JoSav: hier dus ook, op zich is het wel mogelijk papierloze paarden uit te voeren maar het wordt dan wel heeeel lastig. Is zij jouw eerste paardje? Rijd je nu andere paarden nu zij nog te jong is?
De zaak gaat tot nu toe goed :) zaterdag ramadan dus dan wordt het weer even stil, maar het was vast een goede test nu :) Hebben die bergpaardjes waar jij het over hebt ook zo'n dikke nek? Bij deze pony's is hun nek echt extreem dik en gespierd, haast raar dat er dan nog zo'n klein paardje aan vastzit ;) vooral het bruintje trouwens.