Eerste proefdraai bitloze dressuurwedstrijd knhs

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 13:31

En als het nu rijtechnisch nog oh en ah was...maar dat was het ook niet.
Regelmatig werd de teugel gewoon tegen de luchtpijp getrokken (zie onderste foto), met zo'n touwtje over je neusbeen en knopen over je gezichtszenuwen wil je dan zo blijven lopen.
Paard was dan ook niet lekker voorwaarts.
Heb ook zeer weinig paarden gezien die hun kaak los wilde/konden laten en echt los in het lijf waren, niets wat echt in de buurt kwam van een happy athlete.

Joviban, rijlaarzen en/of gladlederen chaps met een jodphur laars zijn wat anders dan dat deze ruiter draagt...

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 13:49

Gezien het feitdat bitloos eerder niet was toegestaan, denk ik dat dit voor een aantal paarden de eerste wedstrijdervaring was. En dan lopen ze ook niet met bit mooi ontspannen en nagevelijk. Geef de combinaties de tijd ;)
Ook wat (wedstrijd)kleding betreft; ik zou ook geen nieuw outfit kopen voor een proefwedstrijd, maar kijken wat ik in de kast heb liggen. Mischien is dit domweg het netste wat de ruiters hebben.

Ik vind het een mooi initiatief, en hoop dat het er door komt. Instructie op gebied van bitloos rijden is er al; je moet dan even in de hoek van NH zoeken ;)

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 13:51

hier krijgen weer de ellendige bitloos tegen bit mensen gesprekken.
ik vind het goed van de knhs dat ze zoiets hebben willen organiseren om zo toch te kijken of bitloos ook kan.
en hopelijk word het door gevoerd voor bepaalde paarden die het zeker kunnen gebruiken.
ik vind t jammer dat ik er niet bij heb kunnen zijn had t zeker wel willen zien...

CM_

Re: Eerste proefdraai bitloze dressuurwedstrijd knhs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 13:52

Ik heb net een ander topic bekeken, maar daar zag ik geen happy athletes...
Om eerlijk te zijn maakt het weinig uit of mensen aan een bit zitten te plukken, of aan een neusriem waar druk op staat...

Ik zie hackamore's voorbij komen die nog erger dan verkeerd worden gebruikt :x

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 14:09

Ik vindt dat als je de kans krijg om bitloos rijden te promoten dat je dan ook je beste beentje voorzet.
En als ik de foto's zo bekijk heeft niet iedereen de moeite genomen om netjes voor de dag te komen.

commentaar over het rijden op zich is al gegeven.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 14:11

Ik vind het er toch een beetje mal uitzien zonder bit, maar dat word vanzelf wel wennen!

Ik hoop dat het er wel doorheen komt, lijkt me wel leuk voor die combinaties, maar toch word het wel even wennen, ook door jury´s

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 14:12

Mensen moeten in dit geval kijken naar wat voor het paard het beste is. Vaak zijn er mensen die bitloos rijden omdat ze dit vriendelijker vinden voor het paard, maar het is niet altijd in het voordeel van het paard, zoals je hier zult zien.
Ook wordt het nog wel eens gedaan doordat ruiter misschien stoer wilt doen of op wilt vallen, zo ken ik er een paar. Deze hebben de ballen verstand van bitloos rijden, maarja, het kan...

Nee, doe het alleen wanneer het paard het echt nodig heeft, want wat ik op deze foto's zie is dat je 9 van de 10 paarden beter een bit in kunt hangen...
Uiteraard weet ik niet hoe deze in het rijden zijn, maar dit is alleen wat ik op de fotos zie!

Verder vind ik het zeker niet verkeerd van het KNHS om dit te proberen.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 14:15

JoviBan schreef:
Lia_ schreef:
Voldoet dus niet aan de beschrijving en is mijn ogen gewoon slonzig....

Ze had een rijbroek aan, laarsen en een cap op. Precies wat er gevraagd werd.
Dus wat voldoet er nu niet?

Als dat de instelling is van bitloze ruiters, kan ik me voorstellen dat men er niet om staat te springen om dit op een wedstrijdterrein toe te laten.....

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 14:27

Vond in het bijzonder 1 bitloze ruiter, de wedstrijd niet serieus nemen. (jullie snappen wel welke)
Als je op komt dagen doe dat dan in iedergeval serieus en conform het gevraagde.
(snap overigens niet dat er geen official is geweest die er een opmerking over heeft gemaakt. )

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 14:32

Dat vroeg ik me ook al af... alleen heb ik haar webside gelezen en ik geloof nooit dat het verschil had uitgemaakt.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 14:57

Ik kan ook niet blij worden van de foto's :n
Alle teugels staan erg strak en hebben dus heel veel druk op de neus. Ik zie maar één of twee foto's waar dit niet het geval is... Of deze paarden nou zo blij zijn met bitloos weet ik niet.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 14:57

crossmonster schreef:
Ik zie hackamore's voorbij komen die nog erger dan verkeerd worden gebruikt :x

Dat viel mij ook op. Bitloos oke, maar rijden met een (mechanische) hackamore hoort toch echt met heel weinig tot vrijwel geen teugel contact en niet met doorgeslagen scharen, arme paarden. Die hebben geen neus meer over gehad en die neus is zeker net zo gevoelig als de lagen waar het bit op ligt.
Overigens zie ik veel ruiters diie toch wel erg aan de teugels hangen en dan maakt het in mijn ogen weinig uit of je nou met of zonder bit rijdt; zo hoort het gewoon niet.
Ik rijd zelf ook regelmatig bitloos ( met bosal) maar dan dus, zoals het hoort, met een losse teugel. Overigens als ik met bit rijd heb ik ook geen continue contact, maar lopen de paarden wel "aan de teugel" , met "rug en achterhandgebruik" . Dat is op deze foto's ook ver te zoeken.

Leuk initiatief, maar een stukje voorlichting over het gebruik van bitloze optomingen lijkt me toch wel op zijn plaats. Misschien moet daarvoor eens uitgeweken naar "de western kant", daar zijn bitloze optomingen namelijk heel gewoon en meestal worden ze ook nog op de juiste manier gebruikt, dus met weinig contact en d.m.v. signalen i.p.v. constante druk.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 15:00

De meeste neusriemen hangen ook veel te laag en die hacks dat vond ik idd nog het pijnlijkste. Die worden hier zo ontzettend fout gebruikt :n

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 15:01

Vind het een goed idee om dit te doen.
Ben zeker voor bitloos rijden, doe het zelf ook.
En vind het alleen jammer dat er nu alweer een bladzijde vol gezeurd word over de kleding van 1 ruiter. Het gaat over het bitloos rijden en niet over wat iemand aan heeft.
Ze draagt wat er moest en daarmee klaar.

Dus misschien weer eventjes on-topic :).

Lydjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 15:34

Wow! Ziet er echt super goed uit. Bij sommige foto's zou ik niet eens in de gaten hebben gehad dat het zonder bit was!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 15:46

Lydjaa schreef:
Wow! Ziet er echt super goed uit. Bij sommige foto's zou ik niet eens in de gaten hebben gehad dat het zonder bit was!

Dan heb je vast andere foto's bekeken dan een aantal mensen hier; maar aan de andere kant heb je gelijk, het verschil met een bit is niet te zien, daar wordt door velen net zo hard aan getrokken!!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 15:49

Vind het goed dat de KNHS er eindelijk voor open lijkt te gaan staan! Ik hoop dat je straks mag kiezen waar je mee start!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 15:54

Ik denk maar zo dat, gezien de wedstrijd van gisteren, er een keuze gemaakt zal worden uit de optomingen.
Net als dat niet alle bitten zijn toegestaan denk ik dat ook niet alle bitloze optomingen toegestaan zullen worden..

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 16:14

Leuk dat er bitloos komt! Al moet ik wel zeggen, dat paarden (vooral met hackamore) veel te veel druk op de neus krijgen. Zo veel weet ik er ook weer niet van, maar als je zoveel druk op je neus krijgt, dan gaat dat hoofd wel naar beneden ja.

De gewone bitloze hoofdstellen vind ik er wel heel vriendelijk uit zien!
Blij dat deze vorm van de paardensport ook in wedstrijden gezien mag worden.

Worden dit alleen maar speciale wedstrijden, of mag je zonder bit gewoon tussen de rest rijden?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 16:18

Nou, mijn pony niet hoor, die gaat niet naar beneden, die gaat omhoog :Y)
Ik vind het jammer dat daar niet op is afgestraft, als je bij gewone wedstrijden zulke overdreven hulpen geeft krijg je daar toch ook minpunten voor? (heb geen ervaring met wedstrijden)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 16:38

met het gezeur hier over de kleding van 1 ruiter als argument om bitloos slecht te vinden krijg ik wel het gevoel dat het om zoeken naar punten om het af te keuren is.

Denk er inderdaad aan dat het voor veel combinaties de eerste wedstrijd is. En ik durf te wedden dat er vrijwel niemand hier op bokt zit die de eerste wedstrijd met een paard dat vrijwel groen is in perfecte ontspanning heeft gereden.... Geef de combinaties de tijd, en voor een eerste keer vind ik het er niet te slecht uitzien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 16:48

Vind het er niet veel anders uitzien als wat je op een wedstrijd tegenkomt waar met bit gereden wordt eerlijk gezegt. :)

Hoop wel dat ze 't door gaan zetten.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 16:51

BrittKitt schreef:
Nou, mijn pony niet hoor, die gaat niet naar beneden, die gaat omhoog :Y)
Ik vind het jammer dat daar niet op is afgestraft, als je bij gewone wedstrijden zulke overdreven hulpen geeft krijg je daar toch ook minpunten voor? (heb geen ervaring met wedstrijden)

Was jij niet degene die na 2 jaar al een rondje kon rijden in de bak op je haflinger??
Jij hebt een paar weken ook al geprobeerd om het topic van mijn dochter te verknallen en nu kom je weer aan met je "wijsheid"!
Je hebt kritiek op alles en iedereen maar zelf heb je totaal geen ervaring! Dat is niet de bedoeling van dit topic.
Als je een grote meid was geweest had je gisteren gewoon komen kijken naar al die mensen die wel hun nek uit willen steken voor de sport.

Ik tem liever nu dan dat je hier nog langer de vrije hand krijgt!

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 18:14

Annetje: super dat je foto's hebt gemaakt!!! Dank je wel!!

MLoeser schreef:
Denk er inderdaad aan dat het voor veel combinaties de eerste wedstrijd is. En ik durf te wedden dat er vrijwel niemand hier op bokt zit die de eerste wedstrijd met een paard dat vrijwel groen is in perfecte ontspanning heeft gereden.... Geef de combinaties de tijd, en voor een eerste keer vind ik het er niet te slecht uitzien.

+:)+ Gelukkig, eindelijk iemand die eens verder kijkt als het geijkte negatieve! Nou, laten we eerlijk zijn. Als je ook op een normale wedstrijd gaat kijken oid, mot je zelfs niet raar opkijken als er in 't Z nog paarden lopen die
a) niet ontspannen, rechtgericht ed lopen
b) niet over de rug lopen en achterhand goed gebruiken
Dus waar hebben we het weer over??? Anky reed niet mee en zo lopen deze paarden ook niet want jullie hebben helemaal gelijk met "ze motten ....." alleen is dat een proces van leren en dat duurt (zoals de echte onder jullie wel weten) jaren....

Roosjelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 18:32

er word wel gezeurd over de manier hoe mensen bitloos rijden, maar wanneer word er nu gezeurd over de mensen die met bit rijden. Ooit wel eens bij een b-proefje wezen kijken? daar zijn ook 9 van de 10 ruiters aan het rukken en plukken. Ik zie genoeg paarden die naar beneden worden getrokken en verre van ontspanning lopen
Ik vind hier niet veel bijzonders aan. Ik vind het een goede instelling van KNHS om te kijken of bitloos straks ook kan in de wedstrijden. Zo kan iedereen zelf bepalen met wat voor optoming ze kunnen rijden.

Maar ik vind het onzin dat bitloos nu ineens zo afgekreekt word, want met bit rijden mensen niet veel beter hoor.