Ik heb er genoeg van

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 16:05

Ik ken dat wel van motorrijden. Er zijn ook zoveel restaurants of cafe's waar je niet welkom bent als motorrijder.
Hier ben je dus niet welkom met een paard.
Jammer.
Ik was er niet op voorbereid dat ik hem er niet kon vastmaken omdat ik wel paardenbalken heb gezien daar op 2 andere plaatsen.
Ik had gewoon wat willen drinken, maar als je dochter roept: mama wil je ajb met me schommelen, tja........ben ik dan dom om lief te zijn voor haar?

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:08

Zoezi schreef:
Paintlinger schreef:
Jarrah: Ik denk er precies zo over...

Waarom wil je daar persé met je paard heen als je weet dat hij zo kan zijn......
Ik vind het ook onverantwoordelijk om je paard ergens vast te knuppen (aan z'n bit) waar je hem niet kan zien......
Zou ik never nooitnie doen :n

Wat had ik dan tegen mijn dochter moeten zeggen? Het mag niet want de mensen hier zijn dieronvriendelijk?
Ik had bij de andere restaurants daar paardenbalken gezien. Ik wist echt van te voren niet dat ik hem hier aan een boom moest knopen.

Je had ook buiten de speeltuin je paard vast kunnen houden en dan had je dochter met je man de speeltuin in gekund.
Ik vind het eerlijk gezegd wel een beetje raar, dat jij het normaal vindt om een paard mee te nemen de speeltuin in....en sterker nog...dat jij het verwacht dat een speeltuin faciliteiten biedt om een paard vast te zetten.

Voor je probleem met je paard....als jij hetzelfde gevoel uitstraalt op je paard, dan dat jij hier via je post op mij overbrengt, zou daar je probleem kunnen zitten. Ik bedoel dit niet verkeerd, ik bedoel dit om je te helpen. Kijk eens even goed naar jezelf: hoe snel ben jij driftig? Hoe ongeduldig ben jij? Hoeveel ben je met jezelf bezig?
Een paard is de spiegel van jouw gedrag!
Ik wil niet zeggen dat je een paard niet mag aanpakken en het nooit een tik mag geven....maar als er zo beladen is met emotie zoals jouw beginpost, dan komt de emotie door en niet de correctie.
Wat jij zou moeten leren is je paard met verstand rijden en je gevoel alleen gebruiken ter correctie....en niet met het opbouwen van emotie. Ik vind eht een beetje lastig uit te leggen wat ik bedoel. Maar ik bedoel dat je je paard rijdt, met geloof in jezelf en je paard en vertrouwen en rust. En als hij een correctie nodig heeft, dat je puur die correctie geeft: bijv. even een flinke hak en een halve ophouding aan de buitenkant, of desnoods een tik. Maar dat daar geen negatieve emotie van jou in zit. Maar wel het gevoel voor de timing...het juiste moment om een correctie, een hulp te geven. En nog belangrijker: het juiste moment voor beloning! En dat hoeft niet met snoep, dat kan ook zijn: de ontspanning aanbieden. Maar ook dat met het juiste gevoel voor timing....maar zonder (overdreven) emotie van jouw kant.
Kortom: als je boos bent, "speel" je boos, maar zit je zelf niet te trillen van woede, of dat je het in je buik voelt.
Ik zou zeggen: zoek iemand die jou hierbij kan helpen. Dat hoeft niet eens iemand te zijn die echt hoog paard rijdt...maar wel iemand met gevoel voor de psyche van mens en dier en die jou daarin kan begeleiden.
En....een ander, rustig, ervaren paard erbij meenemen op rit, kan voor jouzelf kalmerend werken...en zeker voor je paard. Misschien kun je dat voorlopig eerst even doen.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:09

Ik ga met Liezel1 mee,
Je man was toch bij je? Dan had je net zo goed met je paard aan de hand kunnen staan en dan iets minder lang in de speeltuin zijn.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 16:09

Trouwens,
Alles wat je hier op bokt zet wordt afgezeken. Of het nu positief of negatief is. Ik zou wel eens willen weten hoe jullie zo perfect zijn geworden. Volgens mij ook met vallen en opstaan..........
Als ik in het bos had moeten piesen dan had ik hem ook aan een boom moeten vastmaken en dan had hij ook kunnen schrikken.
Nu is het opeens erg omdat ik even met mijn meisje meeloop.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:10

Zoezi schreef:
Ik ken dat wel van motorrijden. Er zijn ook zoveel restaurants of cafe's waar je niet welkom bent als motorrijder.
Jammer.
Ik was er niet op voorbereid dat ik hem er niet kon vastmaken omdat ik wel paardenbalken heb gezien daar op 2 andere plaatsen.
Ik had gewoon wat willen drinken, maar als je dochter roept: mama wil je ajb met me schommelen, tja........ben ik dan dom om lief te zijn voor haar?

Ja Zoezi, sorry, maar dat vind ik inderdaad dom. Dan had je man je moeten aflossen met laten grazen of je had je paard terug moeten brengen naar huis en dan zonder paard terugkomen.
Stel je eens voor dat je paard bij het wegrennen kinderen onder de voet had gelopen die daardoor in het ziekenhuis terecht waren gekomen of nog erger... Wat had je dan tegen de ouders gezegd? Ja sorry, ik wist dat hij moeilijk was, maar ik wilde zo graag met mijn dochter schommelen?
Dat zijn dingen waar je bij stil moet staan en je verantwoordelijk voor bent....

Buiten dat vind ik de taal die jij zo te lezen in je beginpost tegen het personeel daar hebt aangeslagen écht beneden peil. Het lijkt wel alsof je al gefrustreerd op je paard stapte... of iig onzeker. Nóg een reden om thuis te blijven....

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:10

Zoezi schreef:
Jammer.

Als het je paard en anderen in gevaar brengt wel ja...
Ik zit nog steeds met open mond te lezen (ik begin me ook af te vragen of dit geen rel-account is :? )... paarden horen niet in de speeltuin!!! En helemaal geen paarden die niet door hun begeleider in bedwang gehouden kunnen worden...
Wie is hier nu diervriendelijk... IMO ben jij dat niet door een paard mee te nemen naar de speeltuin, uit het zicht vast te binden aan zijn bit... :n
Hoe harder ik erover nadenken hoe harder ik van mening ben dat jij zeker wel wat begeleiding kan gebruiken met je paard, dus ga alsjeblieft hard op zoek, voordat er grotere ongelukken gebeuren....

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:12

Zoezi schreef:
Trouwens,
Alles wat je hier op bokt zet wordt afgezeken. Of het nu positief of negatief is. Ik zou wel eens willen weten hoe jullie zo perfect zijn geworden. Volgens mij ook met vallen en opstaan..........
Als ik in het bos had moeten piesen dan had ik hem ook aan een boom moeten vastmaken en dan had hij ook kunnen schrikken.

Ik heb vaak genoeg tijdens een stop mijn paard in een rustplaats moeten zetten. Maaaar... Wij waren altijd met meerdere personen. Wij zaten op een terrasje van die betreffende voorziening en altijd met uitzicht op de paarden. Nooit gingen we tegelijk weg. Altijd bleef er eentje op de stoel zitten, met uitzicht op de paarden, en zo dichtbij dat we er binnen 5 tellen bij konden zijn.
Als er al paarden stonden, dan lieten we 1 plek tussen de vreemde paarden en ons leeg etc.... Gewoon een kwestie van verantwoordelijkheid mi.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 16:13

polly2 schreef:
En....een ander, rustig, ervaren paard erbij meenemen op rit, kan voor jouzelf kalmerend werken...en zeker voor je paard. Misschien kun je dat voorlopig eerst even doen.

Met een ander paard erbij is er niks aan de hand.
Het zal ook wel aan mij liggen.
Ik weet niet hoe ik er mee om moet gaan als hij ergens niet langs wil. Heb al verschillende dingen geprobeerd.
Bang ben ik niet van hem, tegenzin om te gaan rijden heb ik ook niet.
Hulp is zeker goed. Maar ik wil wel graag dat die mensen zelf ervaren in een rit hoe hij reageerd en wat hij dan doet.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 16:14

jarrah schreef:
Zoezi schreef:
Jammer.

Als het je paard en anderen in gevaar brengt wel ja...
Ik zit nog steeds met open mond te lezen (ik begin me ook af te vragen of dit geen rel-account is :? )... paarden horen niet in de speeltuin!!! En helemaal geen paarden die niet door hun begeleider in bedwang gehouden kunnen worden...
Wie is hier nu diervriendelijk... IMO ben jij dat niet door een paard mee te nemen naar de speeltuin, uit het zicht vast te binden aan zijn bit... :n
Hoe harder ik erover nadenken hoe harder ik van mening ben dat jij zeker wel wat begeleiding kan gebruiken met je paard, dus ga alsjeblieft hard op zoek, voordat er grotere ongelukken gebeuren....

Zeg, stop eens even met ruzie zoeken aub, daar ben ik hier niet voor.
Lezen kan je ook niet, ik heb hem niet aan een bit vast gemaakt.
Sorry, onruststokers negeer ik graag. Er is al genoeg ruzie in de wereld.........

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:14

Als er met een ander paard niets aan de hand is, lijkt het er meer op dat dit paard geen vertrouwen in jou heeft.... Daarom gaat hij zo raar doen, beestje weet gewoon niet wat hij moet!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:15

Citaat:
Trouwens,

Als ik zou moeten piesen zou ik hem vasthouden. Er hoeft ook maar een gek te lopen die hem losmaakt, of een kind dat hem
wil aaien en die er perongeluk onder terecht komt als ik aan het piesen ben en je hebt een probleem. Natuurlijk ben ik ook niet
perfect absoluut niet. Ik ben vroeger ook met mijn paard langs de Mac Donald gegaan omdat de route daar vlak langs liep, echter
was dat wel zon 6 jaar geleden :). En hielt 1 persoon de paarden vast en de ander ging ijsjes halen :Y) .

Citaat:
Hulp is zeker goed. Maar ik wil wel graag dat die mensen zelf ervaren in een rit hoe hij reageerd en wat hij dan doet.
een goede lesgever zal dit ook echt eerst willen zien en meemaken :)

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:16

Zoezi schreef:
Trouwens,

Het komt denk voornamelijk door de manier waarop je je verhaal doet. Als je opmerkt dat je 'er genoeg van hebt', en een paar andere krachttermen neerzet, dan schep je zelf ook een bepaald beeld van de situatie. Niemand is er bij geweest, dus iedereen kan alleen afgaan op wat je zelf neertypt. :)

Niemand is perfect, maar ik denk wel dat de meeste bokkers die hier reageren een dergelijke situatie op een andere manier hadden aangepakt. Of misschien niet, maar dat staat er los van. Het lijkt me naar aanleiding van dit hele verhaal verstandig om begeleiding te zoeken, zeker om gevaarlijke situaties te voorkomen indien je paard zo heftig reageert en staakt.
Laatst bijgewerkt door Elanor op 07-06-09 16:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:16

is dat de speeltuin aan de uitkijktoren? weet dat er aan het parochiecentrum wel balken staan, maar daar blijkbaar dus niet.
Die mensen van de skyfarm lijken me wel eerlijke mensen die je misschien kunnen helpen? En ik vind ze niet echt duur

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:18

Zoezi schreef:
Sorry, onruststokers negeer ik graag. Er is al genoeg ruzie in de wereld.........

Sorry als ik overkom als ruziezoeker, dat is niet mijn bedoeling... ik hoop je alleen wakker te schudden dat dit langer door moet gaan, omdat er dan echte ongelukken gebeuren!
het spijt me als ik verkeerd gelezen heb, ik was zo verbouwereerd door je verhaal dat ik daar denk overheen gelezen heb, maar ik gun jou en je paard gewoon van harte wat flinke begeleiding...
succes ermee!!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:18

Zoezi schreef:
Trouwens,

Heb je mijn post goed gelezen?
Niks afzeiken...wel jou even een spiegel voorhouden....maar alleen met de bedoeling om je te helpen.
En by the way...als ik moet plassen in het bos (wat ik wel eens heb gehad), zoek ik zorgvuldig een rustige plek uit en houd ik mijn paard vast en plas ik heel snel...., om zo snel mogelijk weer overeind te gaan. Maar dit doe ik alleen als ik het echt niet meer op kan houden en heeeeel nodig moet.
En nee....ik ben niet perfect....ik heb ook mijn mankementen.
Maar ik heb veel met probleemkinderen gewerkt....studeer psychologie.....en ben tussen de paarden geboren.
Dat alles bij elkaar zorgt er voor dat ik heel anders ben, dan jij nu overkomt in dit topic.
Eén van mijn paarden (een nakomeling van Jazz) was heel getraumatiseerd toen ik haar kocht (daar kon je niet eens opstappen). Met veel geduld en beleid...en vooral door goed te kijken naar wat ze van mij spiegelde, heb ik van dit paard weer een normaal paard weten te maken (M1 dressuur, B springen en wekelijks het bos in). Dat was niet gelukt als ik dat zo op een zo'n driftige manier had gedaan, als jij je nu hier uit op bokt. En ook ik heb wel inschattingsfouten gemaakt in het traject met mijn Jazzje....maar ik zocht dan direct de fout bij mijzelf en niet bij het paard of mijn omgeving.
Als je dat doet...dan word je beter en beter.....en leer je van je fouten.
Nogmaal: ik wil je niet aanvallen...ik wil je helpen.....om inzicht te krijgen waarom het tussen jou en je paard zo fout gaat.
En sterker nog...ik zeg ook niet dat ik gelijk heb. Ik ga nu puur af op wat ik hier lees, jouw woordkeuze, jouw reacties op anderen....en dat wekt bij mij de indruk dat het je op dit moment nog niet lukt om eerst naar jezelf te kijken....en aangezien dat hartstikke moeilijk is....snap ik dat ook nog best....

Heel veel succes....want dat het nu niet lekker gaat, is wel duidelijk....en dat is alleen maar hartstikke jammer.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:19

randie schreef:
Als ik zou moeten piesen zou ik hem vasthouden. Er hoeft ook maar een gek te lopen die hem losmaakt, of een kind dat hem
wil aaien en die er perongeluk onder terecht komt als ik aan het piesen ben en je hebt een probleem. Natuurlijk ben ik ook niet
perfect absoluut niet. Ik ben vroeger ook met mijn paard langs de Mac Donald gegaan omdat de route daar vlak langs liep, echter
was dat wel zon 6 jaar geleden :). En hielt 1 persoon de paarden vast en de ander ging ijsjes halen :Y) .

en als je paard dan ineens gaat lopen? Sta je daar met je broek naar beneden :P

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 16:19

Liezel1 schreef:
Als er met een ander paard niets aan de hand is, lijkt het er meer op dat dit paard geen vertrouwen in jou heeft.... Daarom gaat hij zo raar doen, beestje weet gewoon niet wat hij moet!

Ja dat denk ik ook, maar ik weet ook gewoon niet wat ik moet doen.
Wat moet ik nou doen als hij niet over een roostertje heen wil?
Ontwijken? Doordrammen? (nee :n) Blijven proberen? Zijn vertrouwen winnen? Afstappen? Tikje met de zweep? Lief praten? Aanmoedigen?
Of wat moet je nou doen als hij bang is van een houten hekwerk wat hij een stuk ervoor al 10x is tegen gekomen?
Of een vangrail die opeens eng is op een viaduct waar hij 3x per week overheen gaat?
Zucht.........
En ik wil zo graag lief voor hem zijn. Ik ben zo dol op hem.
Endurance wedstrijden en met anderen rijden is zo tof en leuk zonder problemen. Ik kan hem dan zelfs bitloos rijden.
Ik denk ook dat elk paard anders is. Daarom moet iemand het zelf eens ondervinden en dan een oordeel geven.

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:19

Zoezi schreef:

Als jij je toon nou eens een paar tandjes bijstelt...iig in je posts die nog gaan komen dan komt er ook geen ruzie.
Je hebt zelf een beetje de toon gezet in je beginpost.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:20

Tempus schreef:
randie schreef:

Dan loop ik maar in mn blote kont in het bos, maar loslaten écht niet! :n

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:21

Citaat:
Citaat:
randie schreef:
was dat wel zon 6 jaar geleden . En hielt 1 persoon de paarden vast en de ander ging ijsjes halen .

en als je paard dan ineens gaat lopen? Sta je daar met je broek naar beneden

good point ;). Daarom ga ik van te voren plassen en verder rijd ik ook vaak met mijn
zusje buiten dan stapt zij maar even af om ze beide vast te houden doe ik ook vaak
voor haar :+

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 16:22

Tempus schreef:
randie schreef:
Als ik zou moeten piesen zou ik hem vasthouden .

Whahahaha _O- :P
.....Tja zo kan je nooit meer onder de mensen komen..........
Volgende keer pak ik gewoon de fiets :+ Die loopt niet weg en schrikt niet. En kan ik hopelijk WEL de baas }>

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:22

Zoezi schreef:
polly2 schreef:

Met een ander paard erbij is er niks aan de hand.
Het zal ook wel aan mij liggen.
Ik weet niet hoe ik er mee om moet gaan als hij ergens niet langs wil. Heb al verschillende dingen geprobeerd.
Bang ben ik niet van hem, tegenzin om te gaan rijden heb ik ook niet.

Ik zou zeggen: doe dit dan een zomer lang alleen maar....net zo lang totdat de verhoudingen tussen jou en je paard dusdanig zijn dat je echt overtuigd bent van het feit dat je het alleen ook kunt.
En neem dan eventueel een helper mee, die jou er doorheen kan helpen en kan zorgen dat jij ECHT rustig blijft en zelfverzekerd. Want volgens mij werkt ook jouw onzekerheid je tegen.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:23

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:23

ik hoef eigenlijk nooit te piesen.... ga altijd voordat ik weg ga... zou niet weten wat ik met mn knol moest doen als ik zou moeten vasthouden en binden is beide geen optie....

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:24

Misschien een leuk discussie topic waard. Wat te doen als je moet piesen op je paard :Y) .
@ TS wat doet het paard als je hem aan de hand meeneemt ergens naar toe?