Stom paard, ben je beu, ik ben niet meer onder de indruk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:54

Ben blij dat meerderen zo denken dat dit niet ok is. Ik las die eerste posts en had echt zoiets van 'jeetje, vinden jullie dit normaal?????' :? :? :?

Ik kan me ook helemaal vinden in dat paard's gedrag. Paarden spiegelen, geven je een weerwoord. Wees blij dat je paard nog zo 'puur' reageert. Hij schreeuwt nu naar je, het fluisteren heb je niet eens gehoord blijkbaar......

Ik lees in je profiel dat je je interesseert in Parelli en TTouch. Hmmmm....... Ik kan het niet rijmen, hoor. :n

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:56

Twiggy: ik had ook zoiets van eeuuh.... vind bokt dit nu normaal ??

Neejo dit is geen parelli, dan moet je meppen met een carrot stick :D :Y)

Chiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:57

Twiggy2008 schreef:
Ben blij dat meerderen zo denken dat dit niet ok is. Ik las die eerste posts en had echt zoiets van 'jeetje, vinden jullie dit normaal?????' :? :? :?

Ik kan me ook helemaal vinden in dat paard's gedrag. Paarden spiegelen, geven je een weerwoord. Wees blij dat je paard nog zo 'puur' reageert. Hij schreeuwt nu naar je, het fluisteren heb je niet eens gehoord blijkbaar......

Ik lees in je profiel dat je je interesseert in Parelli en TTouch. Hmmmm....... Ik kan het niet rijmen, hoor. :n

Vandaar ook dat ik TS uitnodig voor de lezing op 13 juni a.s. Zij en haar paard praten over twee kanalen.... Beiden staan tegenover elkaar te schreeuwen en verstaan elkaar niet. Zij noemt haar paard een rotknol en hij probeert haar aan haar verstand te peuteren dat ze verkeerd bezig is. Valt niet mee als ze allebei een andere taal spreken ;)

Communicatie tussen mens en dier is vaak eenvoudig, maar je moet er wel open voor staan :)

Moderatoropmerking:
Ik heb je vorige post verwijderd, omdat die wel bijzonder commercieel was. Als je hierover met TS wilt communiceren, stuur haar dan een pb en vraag of ze je info wilt ontvangen of open een commercieel topic. Maar om hier een heel programma van een commerciële dag te posten, gaat net wat te ver, ondanks dat je het goed bedoelt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:57

Whahahaha, nog erger met die harde knuppel...... :')

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:59

Aaaiii kalm aan... Naarmate je verder leest in dit topic wordt het bozer en bozer. Ik ben het ook niet geheel eens met TS, maar dat kan ook op een degelijke manier gemeld worden.
TS geeft aan dat ze een "beginnend" ruiter is. Dat kan een hoop verklaren. De pony is niet gek, die heeft ook wel door dat TS nog niet even bekwaam is. En daar kan ie gebruik van gaan maken. Dat vergt kennis en ervaring om dat weer op te lossen.
Daarom begrijp ik ook niet helemaal waarom je alleen op buitenrit gaat, hij doet dit al een tijdje zeg je. Kan er niet iemand met je mee die je tijdens de buitenrit tips geeft? Als je zo doorgaat heb je straks een draak van een pony die helemaal niks meer wil (terecht; want je gaat er op deze manier niet op de juiste manier mee om).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:01

Chiva schreef:
Communicatie tussen mens en dier is vaak eenvoudig, maar je moet er wel open voor staan :)

En dat is nou net het moeilijke voor veel mensen. Al hoewel, ik snap niet zo wat er zo moeilijk aan is, maar zie om me heen dat veel mensen dat wel heel lastig vinden..... Mijn paard heeft ook zo zijn streken, maar ik kan daar om lachen of doorzie mijn eigen aandeel daarin. Hem 'rotknol' e.d. noemen, nee, zo zit ik niet in elkaar, hoor. :n
Ben ook overtuigd dat als je wel zo over je paard denkt, je het gewoon op je bord krijgt. En terecht. :P
Heerlijk, die sensitieve paarden die je gewoon laten zien wat jij ze aanreikt.

Trouwens, wat voor lezing is dat (even uit interesse)? :)

Marlyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:02

Ik denk dat ts gewoon heel boos is geweest,
en dat ze het allemaal later echt niet meent..
Iedereen zegt toch wel eens dingen als die boos is.

Ze had het allemaal iets anders kunnen doen,
maar op dat moment weet je ook niet zo snel wat je moet doen
en ze is nog maar een beginnende ruiter staat er.

En ik denk en hoop dat ze het na dit topic ook wel anders gaat doen :)

en ts stiekem hou je wel van je paard toch? je doet zo negatief over hem/haar :+
Laatst bijgewerkt door Marlyy op 11-05-09 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:02

ik ga ook met de rest mee, tot mijn spijt...want als ik jouw paard was, dan had ik ook zo gereageerd! Het klopt dat paarden soms ontzettend kunnen klieren, maar dat los NOOIT op met meppen...ook als je al de 'zachte' manier hebt geprobeerd. De harde manier werkt nooit! Jouw paard begrijpt jouw niet en jij jouw paard niet! Neem veel cursussen/lessen in horsemanship (of soort gelijks) en leer je paard kennen. Ga voor mijn part een half jaar niet rijden...totdat je je paard zo goed kent, dat je er bij wijze van zonder hoofdstel en zadel mee naar buiten zou durven (niet doen natuurlijk maar toch;))

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:04

ok, ik zelf vind dat iedereen erg heftig reageert. Ik vind het goed dat de TS haar paard een keer laat weten dat hij niet de baas is, en hopelijk na deze keer zal het paardje zich bedenken en overal netjes langsgaan. Ik kan me best voorstellen dat je gefrustreerd word en dan wat meer tikken geeft dan dat je bedoeld. Maar als hier de boodschap mee is doorgekomen vind ik het niet enorm slecht.

Iedereen hier reageert of dat je je paard dagelijks mishandeld maar volgens mij was dit eenmalig toch? Het lijkt me nu duidelijk wat je de volgende keer moet doen. Soms moet je flink op je strepen staan ja.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:06

Marlyy, ze zegt het niet alleen, ze mept ook. ;)
En al ben je nog zo boos, dat is dan onmacht en je hebt met een dier te doen. Een levend wezen, die ook maar aan ons, de mens, overgeleverd is.

Zal allemaal best hard overkomen zo op internet, maar ik neem het altijd op voor het paard in dit soort gevallen. Kan er niets aan doen, zij zijn de dupe. ;(

En Pelryo, ik denk dat het gedrag van de ruiter niet per definitie eenmalig is geweest. Het paard en zij begrijpen elkaar niet en dat is naar mijn idee altijd de schuld van de ruiter. Klinkt hard, maar wij als mens horen de verstandigste en de wijste te zijn en zulke problemen paardgericht op te lossen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:08

Moderatoropmerking:
Dit topic is niet bedoeld om commerciële boodschappen over te brengen, die kunnen op andere fora worden geplaatst.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:09

@ Twiggy2008 we kennen ze niet, dus dat kan je nooit zeker weten. Wel kan ik me indenken dat de TS het lief heeft geprobeerd en misschien zelfs met de handen in het haar heeft gezeten en het gewoon zat was.

Ik vind het ver gaan dat iedereen roept dat het een communicatie probleem is en ze er een cursus voor moet volgen. Paard kan natuurlijk ook gewoon flink uittesten

kazary

En jij vindt het gek dat je paard zo doet?
Ik vind hem erg lief voor je. Als ik hem was geweest had ik me achterover laten vallen, dan was je misschien eens afgekoeld.
Jij hebt die klappen meer nodig naar mijn idee dan jou pony. Arm ding.
Ik ben echt niet tegen het geven van een mep, maar wel uit woede en frustratie.

Twiggy2008

Mijn schuld, ik vroeg er meer over.... Chiva kun je me PBen anders, want ik heb het niet gelezen....

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:10

ik ken het probleem, hoe eerder omdraaien, en etterbakke hoe beter, ik heb hierdoor ook byna in de sloot gelegen, toen heb ik iemand mee gevraagt die erachteraan liep met een zweep, zodra hij stopte kreeg die een Pets, nou, hij heeft het 2x geprobeert, maar de 3de x probeerde hij het maar niet meer, Sinds dien over.

@Rena100. Ik citeer:: Het klopt dat paarden soms ontzettend kunnen klieren, maar dat los NOOIT op met meppen...ook als je al de 'zachte' manier hebt geprobeerd. De harde manier werkt nooit!.
Hier ben ik het Absoluut NIET mee eens, de myne heeft ook eerst nooit willen laaien, en toen hebben mensen 'Die dachten het beter te weten' minimaal 2 uur in de trailer gezeten, en dat beest heeft ze mega zitten uitlachen.! Met snoepies, eten, wortels. nou echt niet.!

k heb mijn motte., :: Wil die niet goedschiks, dan maar Kwaatschiks. Het zijn dieren, jha dat weet ik, maar zodra ze zich tegen je keren (zo ken ik dus een paard) dan ben je nergends, want hun winnen het dan toch.

Chiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:10

Boodschap is duidelijk - Twiggy, ik heb je gepb-t ;)

kis6ireentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:11

Het is misschien wat overdreven om net te doen of het paard mishandelt word. Mijn paard wil ook wel eens ergens niet langs en als ik dan even een flinke stem opzet loopt ie weer. dan is het even proberen en daarna doet hij het niet meer.

Daar heb ik in het begin ook echt wel een keer een tikje met de zweep bij nodig gehad.

Wat in mijn ogen het belangrijkste hier is de manier waarop en de toon. Zo gaat de lol er wel snel af...

Zoek een manier om het samen weer leuk te maken..

Chiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:12

kis6ireentje schreef:
Het is misschien wat overdreven om net te doen of het paard mishandelt word. Mijn paard wil ook wel eens ergens niet langs en als ik dan even een flinke stem opzet loopt ie weer. dan is het even proberen en daarna doet hij het niet meer.

Daar heb ik in het begin ook echt wel een keer een tikje met de zweep bij nodig gehad.

Wat in mijn ogen het belangrijkste hier is de manier waarop en de toon. Zo gaat de lol er wel snel af...

Zoek een manier om het samen weer leuk te maken..

Er is imo wel een verschil tussen een tikje, stemverheffing en meppen en schreeuwen ;)

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:12

Pelryo schreef:
Ik vind het ver gaan dat iedereen roept dat het een communicatie probleem is en ze er een cursus voor moet volgen. Paard kan natuurlijk ook gewoon flink uittesten

100% mee eens! :j

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:13

Pelryo schreef:
ok, ik zelf vind dat iedereen erg heftig reageert. Ik vind het goed dat de TS haar paard een keer laat weten dat hij niet de baas is, en hopelijk na deze keer zal het paardje zich bedenken en overal netjes langsgaan. Ik kan me best voorstellen dat je gefrustreerd word en dan wat meer tikken geeft dan dat je bedoeld. Maar als hier de boodschap mee is doorgekomen vind ik het niet enorm slecht.

Iedereen hier reageert of dat je je paard dagelijks mishandeld maar volgens mij was dit eenmalig toch? Het lijkt me nu duidelijk wat je de volgende keer moet doen. Soms moet je flink op je strepen staan ja.

zo laat je toch niet aan je paard weten dat ie de baas niet is

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:13

ik vind dat je niet goed hebt gewerkt! mestal als je je paard dringt(met zweep) om er langs tegaan worden ze alleen maar banger.. mijn paard vind ook alles eng maar ik laat haar er langs gaan als ze het zelf wilt en 'zonder zweep en anders stap je is af ofzo. maar ik vind het wel raar dat je zo hebt gewerkt...

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:14

En dat uitesten los je dan maar op om je paard als slagbal te gaan gebruiken?
Misschien beter op honkbal gaan als je dat graag doet?

Rindin

Twiggy2008 schreef:
Marlyy, ze zegt het niet alleen, ze mept ook. ;)
En al ben je nog zo boos, dat is dan onmacht en je hebt met een dier te doen. Een levend wezen, die ook maar aan ons, de mens, overgeleverd is.

Zal allemaal best hard overkomen zo op internet, maar ik neem het altijd op voor het paard in dit soort gevallen. Kan er niets aan doen, zij zijn de dupe. ;(

En Pelryo, ik denk dat het gedrag van de ruiter niet per definitie eenmalig is geweest. Het paard en zij begrijpen elkaar niet en dat is naar mijn idee altijd de schuld van de ruiter. Klinkt hard, maar wij als mens horen de verstandigste en de wijste te zijn en zulke problemen paardgericht op te lossen.

Ik praat TS' gedrag niet goed, maar jij hebt het over paarden alsof het suikerklontjes zijn.
In de natuur hinniken ze elkaar ook niet weg als er irritatie is, dan wordt er een mep gegeven.
Zo blijft hiërarchie is de groep bestaan en krijgt iedereen respect voor elkaar. Als een pony
gaat uitproberen en ruiter reageert niet bekwaam, dan is die pony niet gek en gaat zijn plek
in de hiërarchie omhoog proberen te verplaatsen. Heel natuurlijk gedrag. De ruiter zal dus af
en toe in moeten grijpen, om te voorkomen dat er gevaarlijke situaties ontstaan.
Nogmaals; je kan het ook overdrijven, maar er moet wel duidelijkheid zijn tussen ruiter en
paard. En als dat af en toe een tik vergt, dan is dat zo.

Twiggy2008

Pelryo schreef:
@ Twiggy2008 we kennen ze niet, dus dat kan je nooit zeker weten. Wel kan ik me indenken dat de TS het lief heeft geprobeerd en misschien zelfs met de handen in het haar heeft gezeten en het gewoon zat was.

Ik geloof dat ik het wel vaker met TS oneens ben geweest over haar benadering, als ik het goed heb. Al test je paard je uit (wat ik in dit verhaal niet helemaal geloof), dan nog ga je er niet zo mee om (en ik kan het weten, ik heb zelf momenteel een paard in de pubertijd :+ ).

Je frustraties op zo'n manier uiten, is NIET de oplossing en ik vind het ook niet gerechtvaardigd. :n

Zoek kundige hulp, ga niet buiten rijden, bouw alles eerst rustig op, wees consequent, maar wel eerlijk en als je paard bang is, geef hem dan vertrouwen. Dravers zijn meestal hele gevoelige paarden en dan lijkt me dit echt niet de manier om met dit gedrag om te gaan.

Marlyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:15

@Twiggy2008:

Ik ben het met je eens dat ze niet had moeten meppen, maar kan dit dan niet op een andere manier worden gezegd?
Ik denk dat ts het nu wel weet en dat ze het nu wel anders gaat doen ;)