oefen springen met dennis

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 19:41

Je doet nu 2 heel tegenstrijdige dingen. Je slaat met de zweep maar ondertussen zit je in zijn mond te rukken. Daar snapt hij dan ook niets van :n

Om te oefenen op vreemd terein kan je dressuur gaan rijden in een bak waar ook sprongen staan. Daarna kan je het langzaam opbouwen met bijvoorbeeld voltes om de hindernissen en dan ook eens erover heen. Maar niet alleen maar gaan springen in een les, zeker niet als je 4x per week springt. Het moet voor die pony ook nog leuk blijven.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 19:44

Ik vind dit niet kunnen, sorry ik zeg het serieus niet snel..

Verder ga ik mee met het gegeven commentaar..als je wilt oefenen op
onbekend terrein, werkt het heel goed om los te gaan rijden tussen de paarden/ponys..
Op het moment dat hij ontspant, is het goed.. klaar z'n beloning..

Maar dat geschreeuw erachter schiet niet op :9

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 22:52

Moderatoropmerking:
Willen jullie er rekening mee houden dat het hier een zeer jeugdige bokker betreft? :)
Nienketjeee, je wilt graag tips hebben. Misschien kun je wat meer vertellen over het verschil tussen thuis en op vreemd terrein rijden, en wat je er aan doet? Dan is het makkelijker voor anderen om tips te geven. :)

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 23:09

Hier op de ponyclub hebben ze ook aardig wat jonge ruitertjes met kleine ponies lopen in de dressuur en springlessen. Daar zie ik weinig anders dan wat hier te zien is op het filmpje.
We zijn nou allemaal begonnen en niet iedereen op latere leeftijd.

Probeer vanuit de dressuur veel te trainen op de galop en vlot door draven
En als je een mogelijkheid vind 1x per week oefenen met dressuur en daarbij springen op vreemd terrein.

Heeft deze combinatie thuis les of ergens anders of helemaal niet?

Ik denk wel dat de ibop wat snel komt voor deze combinatie.

mistid

Re: oefen springen met dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 23:15

Probeer hem zoveel mogelijk op lichte hulpen te laten reageren. Jij geeft hem een enorme trap in zijn buik en hij reageert niet echt.
Rijd heel veel overgangen (turug, vooruit, galop, stap, halthouden, drap, stap, galop, draf, halthouden) en ondertussen ook schakelen in de gangen, ook gewoon in een parcourtje, het is maar oefen ;) . Desnoods ga je helemaal aan het eind zodat je de wereld tijd hebt ;) .
Succes

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 23:21

Tja - ik vind de foto er best vriendelijker uitzien!
Iig veel blijven oefenen - ga niet herhalen wat de rest al 10 keer heeft gezegt :)
Succes ermee! jullie lijken me een leuk duo :)

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 17:53

Hij is niet bepaald aan het been.
Opjagen heeft geen zin, want dan heeft hij misschien de volgende keer geen zin meer!
Een tip: Ik heb altijd geleerd van mijn instructeur, dat als je pony niet goed aan het been is, hem voor de hindernis een goede tik te geven achter je been. Gewoon teugels in één hand, drijven, 50cm voor de sprong een tikje, verlichte zit en springen. Probeer dan niet nog je teugels vast te pakken want dan loop je de kans dat hij niet uitkomt en je hem in zn mond trekt. Als je dit een paar keer doet, krijgt hij door dat hij voor de hindernis iets meer vaart moet nemen en dan hoef je ook niet de hele tijd te schoppen. ;)

Leuke pony trouwens. :D

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 12:23

ik vind het een zielig filpmje.

Het meisje is heel erg fanatiek met dat zweepje bezig, maar dat is niet de bedoeling. Ook trekt ze hard aan de teugels

Die dame staat tegen het dier te schreeuwen alsof ze in het leger werkt. Werkelijk... waarom... en leuk ook voor het rijdende meisje.

Dit werkt zo niet, probeer dingen te doen die de pony wel leuk vind.

yorin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:38

Daphaan schreef:
ik vind het een zielig filpmje.

Het meisje is heel erg fanatiek met dat zweepje bezig, maar dat is niet de bedoeling. Ook trekt ze hard aan de teugels

Die dame staat tegen het dier te schreeuwen alsof ze in het leger werkt. Werkelijk... waarom... en leuk ook voor het rijdende meisje.

Dit werkt zo niet, probeer dingen te doen die de pony wel leuk vind.

Dit is nu al 16 keer gezegt..!

Aan TS: Ik zou proberen om zoveel mogelijk op ander terrein te gaan springen.. En als het ponytje niet goed voor het been is moet je elke keer als je been geeft en je krijgt geen reactie.. een tik met de zweep achter je been geven.. Maar dat zou ik alleen doen als je aan het dressuren bent.. gewoon eerst even terug naar de basis.. en dan weer verder met springen.. want als je het ponytje goed aan je been hebt gaat het springen vanzelf.. hoop dat het werkt
Wat je ook nog zou kunnen proberen is het longeren en dan goed met je stem werken.. zo leert hij op je stem te reageren... Mijn paard doet dat ook perfect.. als ik hooo zeg dan gaat ze langzamer en als ik klik.. dan gaat ze sneller.. en zo is dat ook met stap draf galop.. ik hoef het maar te zeggen en het gebeurt.. Misschien is dat ook wel een optie voor jullie? dan hoef je hem ook niet zoveel been te geven :D Nou iig succes!

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:43

16 keer is blijkbaar niet genoeg ;)

Haal dat zweepje weg. De amazone kan er niet mee omgaan.

yorin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:46

Vind wel dat je een beetje flauw reageerd we zijn op bokt ook om elkaar te helpen! Iedereen is een keer begonnen en hadden er geen verstand van.. En iedereen die kan nog leren.. van fouten leer je ook.. dus ik vind dat je beter opbouwende kritiek kan geven in plaats van ze af te zeiken enzovoort..

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:51

Is dit Dennis van Ciska? :)

Ik zal vanavond thuis het filmpje eens bekijken voor ik verder reageer. :D

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:54

ik zeik niet alleen af, ik heb geadviseerd iets te doen wat de pony wel wil.
Ik ben ook op een shetlander begonnen, die beet, bokte, gooide me er steeds af. Ik was toen drie. Mijn ouders hebben me geen zweep gegeven, bij geen enkele pony. Mij is gezegd: leer rijden. Sporen moet je verdienen, een zweepje moet je mee om kunnen gaan. Dit meisje slaat hard op verkeerde momenten en zonder consequentheid.
Als ik dit koppel zou begeleiden, zou ik stoppen met springen. Daar zijn ze gewoon niet aan toe. Ik zou iets gaan doen waar de pony niet zo in verzet komt. Dressuur rijden, en vooral je richten op de amazone. De pony is volledig afgestompt op alle soorten hulpen. Stemhulpen heeft momenteel geen zin. Zweepjes, hebben nu geen zin. :)

Chiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:56

Het lijkt wel alsof Dennis een beetje moe was, want hij is niet echt voorwaarts :)
Had je toevallig lang losgereden? Misschien moet je de volgende keer minder lang losrijden, dan is Dennis ook wat frisser als je moet springen.

Ik vind het goed van je dat je probeert met hem te springen ook al weet je dat hij probeert te stoppen als hij op vreemd terrein is. Daarvan kunnen jullie allebei leren! Hoe meer je dit doet, des te meer hij er gewend aan raakt en des te beter het ook zal gaan.

Als je Dennis een tik met de zweep wilt geven, kun je beter je teugels in één hand nemen en met je andere hand hem een tik geven op zn billen, want op deze manier ruk je hem tegelijkertijd in zijn mond en snapt hij niet zo goed wat je bedoelt. Ook kun je hem beter niet de hele tijd aandrijven, omdat hij dan op een gegeven moment niet meer reageert op je benen.

Je hebt een hele leuke pony, maar hij is denk ik best wel slim en maakt daar gebruik van tijdens het oefenspringen. Blijf vooral veel oefenen zodat je hem goed leert kennen en hij op een gegeven moment leert luisteren.

Succes en nog veel plezier met Dennis!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:00

Het gaat hier om een (iets te) intelligente, zeer flegmatieke dekhengst. Mijn ervaring is dat veel hengsten als ze iets zien in eens 'vergeten' zijn dat ze normaal wel fijn voor de hulpen zijn.

Combinatie krijgt regelmatig les, springen thuis rustig tot 70 cm (pony zelf is 94), dressuur op vreemd terein is ook geen enkel probleem en in het bos springt hij ook rustig flinke boomstammen, op en af sprongen en slootjes zonder te twijfelen.

Er word bewust met erg lage hindernissen begonnen, puur voor het idee. Maar hij presteert het soms om een grondbalk te weigeren :+.

Hij was echt niet moe op dit filmpje(10 minuten los rijden en 2 sprongetjes), er gebeurde gewoon erg veel om hem heen waar hij meer aandacht voor had.

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:10

TS heeft wel doorzettingvermogen in elk geval
de foto ziet er super uit :Y)
bewiijs dat de pony het wel kan en leuk vindt dus
flink oefenen, ook veel basis, eventueel met balkjes/ vreemd terrein
hebben we een volgende keer vast ook betere filmpjes om naar te kijken

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:35

TrendyLover schreef:
Bij het oefen springen staat er een goede gespeciliseerde instructeur bij!
Dennis is geen watje hoor en denk ook eens even aan Nienke ze zet dit hier niet niet omalleen maar telezen: 'noh ik zou eerst dat of dit en dit niet doen' Jullie hebben we gelijk maar dit kan ook 1 of 2 keer gezegt worden en niet 10.000 keer ;)

Als je een topic opent, weet je dat dit op je af kan komen.
Dus heb je hier geen zin in, zeg dan tegen haar dat ze de volgende keer maar goed moet nadenken,
voor ze er een opent ;)

En nu even ontopic;

Tip; Neem wat les, misschien een keertje extra en probeer om je pony lekker rustig te laten doorlopen, zonder heel de tijd in zijn buik te schoppen en die zweep te gebruiken, want dit is erg overbodig! Veel succes ;)

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:45

Ik ga mee met al het voorgaande commentaar.
Verder is het misschien verstandig om met een rustig iemand in een vreemde bak te gaan springen. Elke keer als hij het goed doet hem dan goed belonen! Dan kan je als dit goed ga telkens meer sprongen neer gaan zetten dus eerst 1, dan 2 en op deze manier uitbouwen.

succes!

brenda36

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:10

Ciaraaa schreef:
TrendyLover schreef:
Bij het oefen springen staat er een goede gespeciliseerde instructeur bij!
Dennis is geen watje hoor en denk ook eens even aan Nienke ze zet dit hier niet niet omalleen maar telezen: 'noh ik zou eerst dat of dit en dit niet doen' Jullie hebben we gelijk maar dit kan ook 1 of 2 keer gezegt worden en niet 10.000 keer ;)

Dus heb je hier geen zin in, zeg dan tegen haar dat ze de volgende keer maar goed moet nadenken,
voor ze er een opent ;)

En nu even ontopic;

Tip; Neem wat les, misschien een keertje extra en probeer om je pony lekker rustig te laten doorlopen, zonder heel de tijd in zijn buik te schoppen en die zweep te gebruiken, want dit is erg overbodig! Veel succes ;)

Ik heb dit topic niet geopent hoor

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:31

volgens mij was dat een algemene opmerking :)

_likepink_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 16:34

Volgens mij is het algemeen bekent dat kinderen wat vake reen poor geven :)
Ok het is nog niet super,
maar probeer eerst is 1maand minder te springen en echt te dresuren en controle zoeken,dat oefen je op ander terein en steeds een beetje verder :)
Ik weet hoe lastig het is,ik had vroeger ook veel poorprobleemtjes en een stronteigenwijze pony.
Maar eerst lekker dresuren en controle zoek en steeds vaker op ander terein.
Stel je was een 14jarig meisje vond ik het niet kunnen maar als je jeugdig bent heb je een kans nodig.
Veel plezier ermee!En hou ons op de hoogte met je eigenwijze shet :D !

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 18:56

Hou als Ukkie je shet maar eens voorwaarts, dat valt nog niet mee!

Het ziet er niet alleraardigst uit, maar weet zeker dat Dennis er geen minuut minder om heeft
geslapen ;)

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 00:19

Ciaraaa schreef:
TrendyLover schreef:

voor ze er een opent ;)

En nu even ontopic;

Ik heb dit topic niet geopent hoor

Ja dat begrijp ik ook wel! je = in het algemeen ;)

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 19:43

TrendyLover schreef:
Ik ken Nienke en Dennis goed,
Ik heb ook zelf op Dennis gereden.
Thuis gaat het super goed.
Hij moet alleen wat achter z'n vodden aan gezeten worden en op ander terei tsja dat is nog niet zijn ding maar dat komt wel hoor.

Ik vind eigenlijk dat een pony die zó geen plezier heeft in het springen zoals op het filmpje te zien is, je het lekker moet laten. Want wat is hier nou leuk aan? Die pony heeft er geen lol in, en het wordt hem op de verkeerde manier aangeleert door er steeds achter aan te rennen en te schreeuwen :n

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 23:51

Dennis: Waarom laat je hem in godsnaam IBOP springen alssie springen niet leuk vindt :?
Je ene (ex?) verzorgster zegt trouwens dat hij het super leuk vindt terwijl in je profiel wat anders staat.... dat hij het alleen voor jou doet.

Wie is het in vredesnaam die die pony wil opjagen maar hem eigenlijk op de rem zet? :+

Nee ik zou niet gaan voor de IBOP, als je zo al moet oefenen.
Het gaat om de lol, voor ruiter EN pony... maar ik denk dat dit voor beiden niet echt leuk is.
Hou het lekker bij thuis springen, ik denk dat dat stukken plezieriger is! :)