Friese ruin Fabian van blok beton op weg naar lossigheid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 00:04

Helemaal leuk joh om te zien! Heb ook veel gehad aan je uitleg. Want het is precies het lastige punt waar ik nu ook nog tegenaan loop. Lang en laag vind mijn bijrijdpaard erg moeilijk en hij reageert op druk ook met druk. Dus het is erg herkenbaar!

Ik probeer hem ook altijd stapje voor stapje te laten lengen, maar het is makkelijker gezegd dan gedaan hè?
(de teugels-zijn-stokjes-methode werkt bij mij ook wel goed...)

Maar wat Fabian heeft is ook een beetje een "Friezenkwaaltje" hè? Je ziet ze heel vaak opgekropt lopen en het is ook gewoon verdomd moeilijk om daar lengte in de krijgen. Het helpt ook niet echt mee dat ze soms een wat slappe achterhand hebben natuurlijk.

Ik vind het er in ieder geval super uitzien!

marbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 13:21

Mindfields schreef:
Ik vraag juist liever met een hogere hand dan andersom, omdat je daar sowieso vriendelijk bent omdat hoger automatisch ook naar voren is(als je tenminste de teugels niet langer laat worden, of trekt).

Handen laag en breed om te laten nageven is automatisch ook meer begrenzend en tegenwerkend en de schouder wordt een soort klemgezet.

Ik doe mijn handen juist naar beneden(en naar voren!!!) als het nageven eraan komt. Dat is dus precies andersom. ;)

Goeie tip, dat ga ik proberen. Maar doe je het zo bij alle paarden die moeilijk nageven, dus ook degene die graag juist hun hoofd omhoog gooien en giraffe spelen :=

poes

Re: Friese ruin Fabian van blok beton op weg naar lossigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 00:23

Hele mooie vooruitgang, hij is echt lekker aan het lopen :j Heel leuk hoe je het beschrijft ook, van zodra ze gaan meedenken het deurtje openzetten. Of zoals mijn lesgeefster zegt: als je met je benen naar je hand toerijdt, zet je hand dan ook al eerst een stukje naar voor, dan snappen ze het nog net iets beter :j

marbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 09:09

Mindfields schreef:
Heeeey Penny-collega! :D

Hahahah moet erg om je stukje lachen hoe je het beschrijft!!

Ik vraag juist liever met een hogere hand dan andersom, omdat je daar sowieso vriendelijk bent omdat hoger automatisch ook naar voren is(als je tenminste de teugels niet langer laat worden, of trekt).

Handen laag en breed om te laten nageven is automatisch ook meer begrenzend en tegenwerkend en de schouder wordt een soort klemgezet.

Ik doe mijn handen juist naar beneden(en naar voren!!!) als het nageven eraan komt. Dat is dus precies andersom. ;)

Hoi Pennymaatje :D
Thanks voor de tip, het werkt echt. Hij heeft op deze manier meer beweginsvrijheid, dat voel ik duidelijk en ik ben minder met mn handen bezig, waardoor ik ze stiller houd en hij echt makkelijker nageeft. Het gaat ons echt lukken hoor *\o/* *\o/* *\o/*

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 10:08

Heey wat goed! Super! Nou lekker zo doorgaan dus.

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 10:13

mindfields, super leuk om foto`s ervan te zien. Had nog een vraag aan je, hoe train ik de rug en achterhand spieren met lichte training op b niveau?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 10:19

Wat ik zelf heel veel gebruik in mijn lessen is de achterhand opzij zetten op een volte in een hele langzame en kleine stap. Weinig tot geen stelling vragen, heel goed de buitenschouder begrenzen met de buitenteugel, echt met je hand laag tegen de schoft en teugel iets op druk houden om de schouder te blijven opsluiten, en dan iets je binnenhand van de hals om hem te plaatsen op de lijn van de volte en dan met je binnenbeen naar achteren kleine korte hulpen geven om de achterhand opzij te zetten. De voorhand blijft op de lijn van de volte.

En naarmate je paard dit makkelijker gaat doen ga je steeds sterker opzij, het binnenachterbeen moet hierbij dus steeds overstappen naar buiten toe en hiermee werk je de banden en spieren in de achterhand heel fijn los.

Later in draf ga je dit meer op de hoefslag doen, korte stukjes en dan weer recht in een laag tempo vanwaaruit je dan steeds weg kunt rijden.

Simoon__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 00:03

wat een verbetering zie! Top hoor! :D
Ik vind hem erg fijn lopen, heerlijk lang en laag, ik zou zeggen, ga zo doorr! :))

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 10:42

Vind de foto's een fijn ontspannen beeld geven.
En Fabian ziet er niet uit als een 17-jarige.
Succes verder. Zoals het er nu uitziet gaat het helemaal goedkomen. Hoop dat zijn eigenaresse dit goede begin kan voortzetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 10:53

Ziet er echt heel goed uit, wat een verandering +:)+
Ik vind je uitleg heel beeldend, Tjeerd Veldstra legt het altijd uit als knijpen in een tube tandpasta terwijl de dop er nog op zit :D

kimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 10:56

woow die is opgeknapt ziet er lekker uit en hij ziet er idd een stuk losser uit! Wat een leuke fries.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 11:26

Allereerst mooi dier!
Heerlijk om te zien dat je hem wat meer op lengte en ruggebruik aan het rijden bent.
Je ziet duidelijke vooruitgang!
Je kan iig op een hele fijne manier uitleggen; ik hou je zeker in gedachten voor een trainingsweekend deze zomer.
Daarnaast, het moet gezegd worden: die hoed staat je súper :D