eper paarden 4 daagse 2009

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

marjoleinft

Re: eper paarden 4 daagse 2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 23:03

ik heb haar toch maar op ijzers gezet.
ik moest kiezen van me ouders.
of dit jaar een veulen met haar fokken of een goed paar hoefschoennen laten aanmeten.
dus dan maar op ijzers.
ik heb me ook al ingeschreven en nu maar hopen dat ik door de loting heen kom.
suc6 iedereen.

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 23:09

De minimum leeftijd voor ruiters is 14 jaar (van 14 t/m 16 jaar onder begeleiding)
De minimum leeftijd voor menners is 18 jaar
U dient in het bezit te zijn van een paard en/of koets (er zijn namelijk geen paarden te huur)
Bij voorkeur dient u in het bezit te zijn van een geldig ruiter- of koetsiersbewijs (anders is een geldige WA-verzekering vereist)

dat mag dus niet

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 23:26

Wij hebben 2 jaar geleden met de paarden blootvoets de paarden4daagse van zorgvlied gereden, helemaal zonder problemen.
Hangt dus wel van de hoeven van je paard af of het zonder ijzers kan.

Angela77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 12:33

Ik heb inmiddels 3 keer meegedaan met de Eper Paardenvierdaagse en heb me ook dit jaar weer ingeschreven.
Ik laat mijn paard wel beslaan voor die tijd. Mijn paard slijt haar hoeven scheef af en dan 4 dagen lang vind ik teveel, want idd ook op zand/bosgrond slijten de hoeven flink.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 18:14

Ik heb me gisterochtend ook aangemeld, hopelijk word ik ingeloot.

Wat ik in elk geval zeker weet is dat mijn paard geen ijzers krijgt. Ze heeft geweldige hoeven en die wil ik niet verpesten door er ijzers onder te laten slaan voor een 4-daagse. Voordat er opmerkingen komen; ik wil ze natuurlijk ook niet verpesten door een 4-daagse blootvoets te rijden. Als het blootvoets kan volgens de smid doe ik dat en dan zie ik wel hoe dat gaat. Als het niet kan ga ik niet.

Angela77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 18:29

RP, zo heb ik het ook gedaan!
Eerst met m'n smid overlegd (en hij is niet iemand die het alleen voor de centjes doet Knipoog ). Aangezien Aukje dus scheef afslijt leek het hem (en mij) beter om er een ijzertje onder te slaan.
Ik heb trouwens nog geen enkel jaar problemen gehad nadat de ijzers eronderuit waren; de hoeven gingen niet splijten of brokkelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 18:48

Angela77 schreef:
Ik heb trouwens nog geen enkel jaar problemen gehad nadat de ijzers eronderuit waren; de hoeven gingen niet splijten of brokkelen.

Dat is waar ik wel bang voor ben. Het kan goed gaan (zoals bij jouw paard), maar ik zou het heel zonde vinden om haar supersterke en gezonde hoeven te laten verpesten door er tijdelijk ijzers onder te laten slaan.

Als het echt, echt, echt nodig is ben ik niet tegen ijzers maar ik vind gewoon dat mensen te snel roepen dat het 'moet'. Mijn pony heeft nooit ijzers gehad terwijl iedereen riep dat het moest want ik reed zeer regelmatig SGW en buitenwedstrijden met haar. Ook lange dagtochten trouwens. Heeft nooit problemen gegeven. Ik neig er met de 4-daagse dus ook naar om -als de smid groen licht geeft- blootvoets te rijden en dan kan ik zelf wel zien of het zonder ijzers niet kan (of toch wel Knipoog). Gaat het niet, dan ben ik wel eerlijk genoeg naar mijn paard om op tijd te stoppen.

Maar goed, eerst maar eens ingeloot worden en met de smid overleggen, dan zie ik wel weer verder.

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:51

Iedereen moet het ook voorzich weten je kan als ruiter ook meer berm pakken dan een menner

Maar soms moet je toch wel paar km over de straat en dat 4 dagen is toch wat anders als je even 1 keer per week op straat rijd
En ook al heeft je paard sterke hoeven of wat dan ook 4 dagen en dan elke dag een stuk straat dan kan je paard nog zo mooi afslijten maar kan ook te snel afslijten dat je dus te kort gaat rijden en hoeft niet meteen ijzers te zijn kunnen ook hoef schoenen zijn

En naar mijn weten is er voor nood gevallen altijd een smid aanwezig...

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 11:39

RedPassion schreef:
Angela77 schreef:

Dat is waar ik wel bang voor ben. Het kan goed gaan (zoals bij jouw paard), maar ik zou het heel zonde vinden om haar supersterke en gezonde hoeven te laten verpesten door er tijdelijk ijzers onder te laten slaan.

Als het echt, echt, echt nodig is ben ik niet tegen ijzers maar ik vind gewoon dat mensen te snel roepen dat het 'moet'. Mijn pony heeft nooit ijzers gehad terwijl iedereen riep dat het moest want ik reed zeer regelmatig SGW en buitenwedstrijden met haar. Ook lange dagtochten trouwens. Heeft nooit problemen gegeven. Ik neig er met de 4-daagse dus ook naar om -als de smid groen licht geeft- blootvoets te rijden en dan kan ik zelf wel zien of het zonder ijzers niet kan (of toch wel Knipoog). Gaat het niet, dan ben ik wel eerlijk genoeg naar mijn paard om op tijd te stoppen.

Maar goed, eerst maar eens ingeloot worden en met de smid overleggen, dan zie ik wel weer verder.

Ik heb normaal gesproken NOOIT ijzers voor mijn paarden, alleen voor de paardenvierdaagse laat ik ze er wel een paar weken van tevoren onder zetten, omdat dit echt nodig is... weet ik uit ervaring.
Terwijl ik zeker niet voor ijzers ben.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:16

Myfairytale schreef:
Alsjeblieft mensen, denk erom dat het om hele einden gaat, ook over verharde wegen!!
Mijn paarden hebben normaal ook geen ijzers onder, maar hiervoor laat ik ze er wel onder zetten.
Je kunt bijna niet zonder, dat staat ook op de website van de organisatie!

Eindelijk een verstandig woord hierover! De wegen zijn niet alleen van zand dat erg de hoeven zou slijten, maar er zitten ook gemene scherpe steentjes is. Die maken dat je paard (hoe goed hij thuis ook loopt op scherpe wegen) toch al gauw in problemen komt.
Hoefschoenen zou een uitkomst kunnen zijn, maar dan moet je vandaag die dingen al aan moeten hebben en beginnen met trainen met een tijd van 10 minuten per dag en volgende week pas 20 minuten per dag! En dat volhouden tot je zit aan de lengte van de tocht, stappend +/- 5 uur.
In berm lopen kan een gevaar opleveren doordat het hoge gras evt. kuilen bedekt. Menig paard heeft hierdoor een gebroken been opgelopen.

EP4D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 18:26

Sandrina schreef:
En dat volhouden tot je zit aan de lengte van de tocht, stappend +/- 5 uur.
Niet iedereen doet de gehele rit in stap hè. Ik heb dat afgelopen jaar bij een andere vierdaagse één keer gedaan, maar nooit weer Vork
Maar je weet de paarden4daagse op die manier wel ten volste te benutten Haha!
De routes zijn dagelijks zo'n 20-22 km, dus in een gemiddeld tempo stap/draf doen menners er zo'n 2,5 à 3 uur over, inclusief de stop onderweg. Ruiters doen er over het algemeen iets langer over, want die hebben onderweg meer te bepraten, en dat gaat in draf wat lastiger Vork Haha!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 16:10

Dit topic heeft sinds zijn ontstaan een andere wending gekregen, helemaal na het omhoog schoppen.
Aangezien de Eper 4daagse toch wel een populair onderwerp is, zoals uit het aantal reacties blijkt, zullen de nieuwe berichten niet gesplit worden zodat het topic wegzakt.

Dit topic zal ook verplaatst worden van BRT naar EV.

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 16:54

Nou, na even wiggen en wegen, heb ik ook besloten me in te schrijven voor de Eper Paarden4daagse!
Plan is om samen met 2 collega's te gaan, waarvan er 1 al vaker heeft meegereden.
Hopelijk worden we ingeloot! Zou wel bere-gezellig en leuk zijn! *LOL*

Mocht het niet lukken, wil ik graag naar Barchem. Vind zulke meerdaagse ritten veelste leuk! Lachen

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 19:51

Hoe lang duurt het ongeveer voordat je te horen krijgt of je ingeloot bent of niet?
Gaat dat via mail?
Heb me op de eerste dag van inschrijving ingeschreven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 19:54

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 19:58

Er staat dat vanaf 15 januari de eerste loting plaatsvindt, maar meende te lezen dat hier al mensen ingeloot zijn?

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 21:42

Ans schreef:
Wij hebben 2 jaar geleden met de paarden blootvoets de paarden4daagse van zorgvlied gereden, helemaal zonder problemen.
Hangt dus wel van de hoeven van je paard af of het zonder ijzers kan.

Zorgvlied heeft een heel andere zandbodem dan waar je in Epe mee te maken krijgt! In Epe liggen van die gemene steentjes op de paden.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 21:45

Ans schreef:
Er staat dat vanaf 15 januari de eerste loting plaatsvindt, maar meende te lezen dat hier al mensen ingeloot zijn?

Op deze datum kan nog niemand ingeloot zijn; iedereen HOOPT dat ie wordt ingeloot. Half januari is de 2e loting. eind januari de 2e.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 22:22

Sandrina: Thnx, zijn die beide punten voor mij helemaal duidelijk!! OK dan!

Josfoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 00:34

Ff abonneren Knipoog
Hoop op mooi weer en geen regen Bloos

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 13:22

Nog 4 daagjes....... dan is de 1e verlotings ronde Haha!
Weidegang voor het paard is al rond, de rest komt wel als ik ingeloot ben.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 17:52

foetsie schreef:

Ships is het al weer zo laat? Wat gaat de tijd toch snel!
heb je al een paard (op het oog) om de 4-daagse mee te rijden?

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 18:00

Helaas ga ik niet meedoen met de Eper paarden4daagse.
Vriendin is niet zeker of ze dan meekan, dus gaan we ons opgeven voor Zorgvlied sowieso.
Ook ga ik me opgeven voor de KNHS instructieweek wat vlak na de 4daagse valt.

Maybe next year!

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 23:57

Sandrina schreef:
foetsie schreef:

Ships is het al weer zo laat? Wat gaat de tijd toch snel!
heb je al een paard (op het oog) om de 4-daagse mee te rijden?

Hoop dat het paard van het werk word.
Als het goed is spreek ik as woensdag degene die erover gaat.
Hoe gaat het met jouw zoektocht?

paxine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 21:57

Ik heb me ook opgegeven Haha!
Nu maar hopen dat ik ook daadwerkelijk mee mag doen!
Ik heb er in ieder geval wel zin in Ja