Wie nog meer debuut in de B in 2013 met hun jonkie ???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

madelein

Re: Wie nog meer debuut in de B in 2013 met hun jonkie ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 06:29

Leuke foto jes_sem! Alleen ik zie wel een paar puntjes, hoop niet dat je het erg vind dat ik die opschrijf...
Mag ik vragen waarom je haar zo kort rijd? Vind het er wel gespannen uitzien. Paard drukt de rug ook enorm weg. Ik zou zelf proberen om lang/laag te rijden, en pas als je daar ontspanning krijgt meer oprichten.
En je handen, waar komt dat toch vandaan dat je die naast elkaar moet hebben?! Das leuk vanaf de M, maar tot die tijd heb je wel degelijk verplaatsing en verschil in je handen nodig.

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 07:44

@madelein, ik neem haar ook mee in het lang laag. Maar wisselen in de hals houding is ook erg belangrijk. Dus pak ik haar ook op. Dat er wat spanning is kun je zien aan haar staart, keetje is nou eenmaal een pony die snel spanning opbouwt. Als ik die foto zie , probeer ik haar wat los te krijgen op de linkerhand, dit vindt ze nog moeilijk en bouwt zevaak wat spanning op. De rug weg drukken zie ik niet zo, wel mag de ah wat actiever. Misschien lijkt het ook wel erger dan dat het is met de rug wegdrukken. Haar kont is wat hoger dan haar schoft ..

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 10:26

Dan ben ik erg benieuwd waarom je dat vind Sanne dat je verplaatsing nodig hebt van de handen? Waarom als je paard constant is in hoofd/hals houding en netjes recht loopt. Dan kan je toch netjes je handen bij elkaar doen? Ik heb altijd geleerd je paard tussen 2 teugels te rijden en ben wel benieuwd naar je onderbouwing :D

En ook ik en jij weten dat ik niet altijd mn handjes bij mekaar heb (zoals ik welleens op een aantal foto's zie) maar dat is dan mijn fout :P

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 20:58

Aah wat een domper vandaag! Het begon lekker, eerst instappen, beetje losgewerkt. Ze liet echt snel der kaak los! Drafje gedaan, zo lekker, mooi op twee teugels. Daarna weer terug naar stap, onzuiver. Niet zo'n klein beetje ook! Ze is jammer genoeg weer kreupel |( ..

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 21:01

Klopt tin, maar een jong paard is daar nog niet in bevestigd. Het is ook niet fout om het wel te doen, maar er heerst altijd een idee bij veel dressuur ruiters ( sorry, no offence!) dat je perse met je handen bij elkaar moet zitten en dat het anders fout is. Daar ben ik het echt niet mee eens! Zeker niet met de training. En als je op je wedstrijd je handen uit elkaar moet doen als correctie, dan kan je dat naar mijn mening beter doen dan doorrijden.

Ik ga proberen het uit te leggen:

De werking van je trens heeft zijwaarts ook een enorm effect. Met de ringen neem je als het ware de wang van je paard mee als je je teugel tegen de hals aan legt ( moet je maar eens proberen als je ernaast staat). Hierdoor kan je een paard wat nog niet goed aan je zithulpen staat 'helpen' met het opzij gaan voor de buitenteugel.
Dus het is helemaal niet raar om je handen niet naast elkaar te hebben als je paard nog niet constant is! Ed is dat zeker in de galop nog niet. Als ik dan een volte wil rijden moet ik dit echt 'aanwijzen' door mijn binnenhand een stukje op te tillen ( wat je ook doet met binnenstelling vragen bijv) en opzij en naar voren te verplaatsen. Hierdoor 'wijs' ik als het ware aan waar ik heen wil. Hierdoor komt er nauwelijks druk op het bit, want ik doe mijn hand naar voren, dus de druk die erop komt is dat wat ed pakt. Dus je krijgt geen ruk en trek werk. Daar is mijn schatje nogal gevoelig voor :).
Daarnaast heeft het optillen van je binnenteugel met name, een functie om de binnenschouder op te tillen ( mits je paard op die manier is beleerd). Ed heeft de neiging om linksom in een volte naar binnen te vallen. Hij stort zich dan op zijn linker voorbeen, waardoor hij die schouder niet vrij kan bewegen. En dat is nou juist wat je niet wilt in een volte. Je wil kracht vanuit het li achterbeen ( linksom dan) en schouders die licht en opgericht zijn. Als je je li hand dan een fractie optilt komt je bit links iets hoger waardoor hij dit wil volgen met zijn hoofd. Hierdoor komt automatisch de schouder omhoog. Dit ondersteun je natuurlijk wel door je binnenbeen erbij te gebruiken.
Snappie?

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 21:01

jes_sam schreef:
Aah wat een domper vandaag! Het begon lekker, eerst instappen, beetje losgewerkt. Ze liet echt snel der kaak los! Drafje gedaan, zo lekker, mooi op twee teugels. Daarna weer terug naar stap, onzuiver. Niet zo'n klein beetje ook! Ze is jammer genoeg weer kreupel |( ..

OOOO nee!!! :(

Over je foto: Misschien is het inderdaad het moment, dan heb ik niks gezegd!

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 22:01

@ madelein ; foto's zijn altijd moment opnames :) ! En de spanning etc heb je volledig gelijk! Ik kan wel tegen een beetje kritiek hoor haha. Als het maar goed onderbouwd is etc :p
Trouwens, heldere uitleg !

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 22:28

Leuke foto's :)

Die van mij heeft deze week een lekker ontspannen weekje. Ik heb haar alleen gelongeerd en ben gister met haar het duin in geweest, ze vond het zo leuk, d'r oortjes hebben de hele weg strak naar voren gestaan. Grappig, in de bak kan het zo af en toe best een heet, karaktervol paard met een kort lontje zijn, maar buiten is ze eigenlijk altijd heel braaf en ontzettend makkelijk te rijden. Je kunt haar heel makkelijk even laten vertrekken in galop, om haar vervolgens op je stem terug te nemen en daarna aan een lang teugeltje verder te stappen. Ze vindt het prachtig als ze even tempo mag maken, maar ze wordt totaal niet drammerig en ze is zo makkelijk terug te nemen, ook al is ze ontzettend voorwaarts en enthousiast. Echt heerlijk en zo fijn ter afwisseling :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 08:18

Binnenhand optillen doe ik eigenlijk nooit, wel van de hals afhalen.
Zeker bij een jong paard, idd om ze de weg te wijzen op de voltes en wendingen. Bij een wat verder doorgereden paard ook wel om meer door te buigen.
Bij een jong paard vind handen wat breed ook geen probleem, als ze maar niet terugwerken of het paard storen.
Je moet je er wel van bewust zijn trouwens.

zilverkenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 08:22

Yelly schreef:
Die van mij heeft deze week een lekker ontspannen weekje. Ik heb haar alleen gelongeerd en ben gister met haar het duin in geweest, ze vond het zo leuk, d'r oortjes hebben de hele weg strak naar voren gestaan. Grappig, in de bak kan het zo af en toe best een heet, karaktervol paard met een kort lontje zijn, maar buiten is ze eigenlijk altijd heel braaf en ontzettend makkelijk te rijden. Je kunt haar heel makkelijk even laten vertrekken in galop, om haar vervolgens op je stem terug te nemen en daarna aan een lang teugeltje verder te stappen. Ze vindt het prachtig als ze even tempo mag maken, maar ze wordt totaal niet drammerig en ze is zo makkelijk terug te nemen, ook al is ze ontzettend voorwaarts en enthousiast. Echt heerlijk en zo fijn ter afwisseling :)

Volgens mij is jouw paardje echt een topper!! De ideale combinatie toch? Zoals ze in de bak is, zal soms ook wel moeilijk zijn, maar daarmee kun je op wedstrijd wel echt goed scoren. En dan toch nog lekker ontspannen buiten kunnen rijden. (Bolero kan ook zo zijn in de bak, maar dat is ze ook buiten, dus een ontspannen bosrit zit er nooit in. En ook bij de hoefsmid en dierenarts is ze niet te doen.)

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 10:33

@ suzanne F: Is hetzelfde principe. Als je je hand optilt krijg je minder werking van het bit op de tong. neerwaartse beweging geeft juist wel druk op de tong ( soms zie je mensen hun hand naar achteren en beneden 'trekken'). Als een paard daar erg gevoelig voor is ( zoals mijn gup, die kan bijna niks hebben op zn tong) dan kan je eens proberen je hand omhoog te brengen. Niet een halve meter, maar een paar cm.

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 11:33

Morgen ons debuut!
Heb gisteren de proefjes geoefend.. Pff wat een ellende.. :')
Carrera doet het super maar ik word zo gespannen dat ik alles vergeet..

wietskewin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 18:49

WOEHOEEEE!!! *\o/*
Ook bij mij is het zover!
Doublon mag meteen goed aan de slag met zijn debuut :j

We gaan 24, 25, 26 en 27 juli iedere dag 2 proeven starten!
Ben erg benieuwd! heb dr zin in!!! :)

RivellaLight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 10:32

:( balen jes_sem dat Keetje weer kreupel loopt!

@minouesmee: succes vandaag!!

@wietskewin: zo jij hebt er zin in! haha :D eigenlijk rijd ik mijn jonkies niet eens vier dagen achter elkaar.. altijd wel een dagje vrij of longeren er tussen. Ga je al die dagen op dezelfde locatie starten?

Ik ben gisteren weer op wedstrijd geweest. Hij heeft een nieuw geintje.. zo is het elke week weer wat anders :Y) hij gooit nu met galop aanspringen zn hoofd de lucht in en rent weg... Echt een etterbak! :+ En zo zonde, want de meeste andere onderdelen gaan steeds beter. We hebben, ondanks dat de galop dus niet helemaal goed ging, toch nog 181 en 190 punten gereden :)

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 10:54

netjes rivella!! Haha die fase heb ik met ed ook gehad, was opgelost en in de re galop doet ie het nu weer ( zal ook wel komen doordat mijn lijf nog niet goed in balans is na 5 maanden mank lopen...). Ik moet nu van mijn instructrice met losse teugel aan galopperen, tot ie ontspant in de overgang. Van daaruit weer langzaam steeds meer oppakken. Misschien iets om te proberen?

@ wietskewin: Das best veel... Ben je niet bang dat je hem overvraagt wanneer je zo je debuut maakt? Dat de wedstrijden een negatief iets worden bedoel ik?

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 14:50

Carrera heeft het super gedaan voor de eerste keer! Eerste proef was voor ons beide spannend dus die ging wat minder. De tweede proef ging al veel beter.
166 en 175! :)
Afbeelding

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 15:13

Ga je al die dagen twee proeven starten wietskewin? Zou niet mijn keuze zijn met een guppie. :o

Kop is eraf dus Esmee, vind de tekst op je trailer trouwens erg leuk!

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 15:28

Dank je wel! Ik ben er ook erg blij mee. :)

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 17:38

Mooie punten esmee! Mijn tweede wedstrijd had ik precies dezelfde punten hihi!

Ik heb me ingeschreven voor de 2 daagse in woubrugge. Hopelijk even wat punten binnen harken daar! Ik kijk de 28e even hoe gup loopt, afhankelijk daarvan start in alle 2 de dagen.

steP

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 17:41

Ik heb vrijdagavond mn tweede wedstrijd gehad met mn pony tussen de paarden. Was op gras, en hij gleed continu weg. Heb dus extreem de hoeken af moeten snijden en voorzichtig gereden. Jury hield er gelukkig eenbeetje rekening mee. Ondanks dat het echt verrot ging, toch 1 winstpuntje erbij. 173 en 181 punten :-)

Amber27

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 18:57

Komende donderdag is het zover! Ons B debuut in oisterwijk

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 19:26

Amber27 schreef:
Komende donderdag is het zover! Ons B debuut in oisterwijk

Succes!

RivellaLight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 20:41

@minouesmee: leuk dat Carrera goed haar best heeft gedaan! Volgende keer gaat het vast al weer makkelijker, een debuut is toch extra spannend!
Heb je al een tweede wedstrijd opgegeven?

@steP: oh dat is balen! Heeft je paard blote voeten of had je geen stiften in?
(nu je op startlijsten kan zoeken op bodem, start ik eigenlijk niet meer op gras als het niet nodig is, ideaal :) )

@Amber27: succes donderdag! Spannend!

madelein schreef:
netjes rivella!! Haha die fase heb ik met ed ook gehad, was opgelost en in de re galop doet ie het nu weer ( zal ook wel komen doordat mijn lijf nog niet goed in balans is na 5 maanden mank lopen...). Ik moet nu van mijn instructrice met losse teugel aan galopperen, tot ie ontspant in de overgang. Van daaruit weer langzaam steeds meer oppakken. Misschien iets om te proberen?
Thanks madelein! Vrijdag had ik les en toen deed hij het ook, waardoor ik gisteren wel wist hoe ik moest reageren en de schade dus een soort van beperkt bleef.. (pfieuw :) ) Maar ik zal het zeker eens proberen!
Vandaag gelongeerd en dan springt hij natuurlijk heel braaf aan O:)

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 20:48

Hij! :P
Nee nog niet, ik ga volgende week voor 3 weken op vakantie dus kan daarna pas weer starten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 20:53

Nou Tiet, je had prima mee kunnen doen vandaag in de L1 hoor!