Het EK Dressuur in Turijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Izzy19

Re: Het EK Dressuur in Turijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 23:17

Er zaten inderdaad enkele foutjes in de proef van Isabell maar zoals hier al gezegd werd zaten er ook supermooie onderdelen in zoals de appuyementen, ik zie zelden zo'n expresief uitgevoerde appuyementen. Paard kan echt fantastisch bewegen.
Imkes kür vond ik ook heel mooi, en de muziek past er helemaal bij. Supermooie kür, enkel de piaffe moet nog iets meer afdruk krijgen en nog enkele kleine foutjes maar een topper in spé. Zowel Imke als Sunrise blijven verder gaan in stijgende lijn. Echt positief!
Anky's kür zag er ook goed uit, jammer van de foutjes bij het aanspringen in galop en bij de galopwissels. Salinero was een beetje overenthousiast Haha!
Ik denk dat Anky en Isabell binnenkort toch ook rekening gaan mogen houden met Imke en haar merrie. Vind het echt fantastisch dat het toch weer spannend wordt in de dressuurring.

Nils

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 23:19

Born2BCrazy schreef:
belachelijk ook dat die zoveel kreeg.. Lips are sealed

uhuh...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 08:52

Citaat:
Imke Schellekekens bevestigde zoals jurylid en organisator Truppa zei dat er dit kampioenschap een nieuwe ster is geboren.
kwpn.nl

Bloos! dat biedt perspectieven Haha!

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 09:24

Ik wou nog even vragen wat er niet goed genoeg was aan de proef van de Russische omdat ze volgens jullie blijkbaar te veel punten heeft gekregen? Ik heb de proef niet gezien maar zou volgens mij wel kunnen dat ze een goede proef neerzet? Maar aan degene die de proef wel hebben gezien: waar zaten de fouten, dus waarom vonden jullie de punten overdreven?
Of misschien iemand die een filmpje weet staan van haar proef?
Ben benieuwd Vork

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 09:27

ben een weekend weg en heel nederland stat op z'n kop! Haha!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 09:28

De Russische zette een kermis proef neer met heel veel passage en piaffe en pirouettes in passage (wat 25 jaar geleden ook al door een Russin gedaan werd). Daar was haar barokke paard goed in. De gewone basisgangen waren matig en het geheel zag er erg rommelig uit.
Maar de jury scheen het enig te vinden.

Waar staan de gegevens over de individuele punten per jury en de namen van de jury????

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 09:30

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 09:33

sarabande schreef:
De Russische zette een kermis proef neer met heel veel passage en piaffe en pirouettes in passage (wat 25 jaar geleden ook al door een Russin gedaan werd). Daar was haar barokke paard goed in. De gewone basisgangen waren matig en het geheel zag er erg rommelig uit.
Maar de jury scheen het enig te vinden.

Waar staan de gegevens over de individuele punten per jury en de namen van de jury????

Ik zie nog altijd niet de grote fouten die ze gemaakt heeft in jouw beschrijving staan, dat jij het kermis vond is een subjectieve beoordeling, objectief gezien moet je gewoon toegeven dat ze geen grote fouten heeft gemaakt en voor de dubbel tellende onderdelen zoals piaffe, passage en pirouettes inderdaad hoge scores zou moeten krijgen omdat die gewoon beter zijn dan die van veel anderen! Terechte plaatsing dus!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 09:43

horseyfries schreef:
Ik zie nog altijd niet de grote fouten die ze gemaakt heeft in jouw beschrijving staan, dat jij het kermis vond is een subjectieve beoordeling, objectief gezien moet je gewoon toegeven dat ze geen grote fouten heeft gemaakt en voor de dubbel tellende onderdelen zoals piaffe, passage en pirouettes inderdaad hoge scores zou moeten krijgen omdat die gewoon beter zijn dan die van veel anderen! Terechte plaatsing dus!

Iedere beoordeling is subjectief in jouw redenering. Het is wel een beoordeling nadat ik effectief gekeken heb, een beoordeling zonder iets gezien te hebben lijkt me meer een aanname Knipoog
Voor die hoge punten had ze die onderdelen niet zo vaak hoeven te herhalen. Binnen het geheel van de proef maakte dat, dat er weinig harmonie in het geheel zat.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 09:43

Ik zal het vanavond nog eens overnieuw bestuderen..
(van die russische)

Ben in bezit van bandmateriaal Clown

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 09:44

Born2BCrazy schreef:
Ik zal het vanavond nog eens overnieuw bestuderen..
(van die russische)

Ben in bezit van bandmateriaal Clown

Enige kans dat je dat bandmateriaal ook online zet? Schijnheilig Haha!

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 09:46

um nou..het is een videoband zeg maar..
Geen idee hoe ik dat online krijg..?
Blond

Op dvd overzetten oid, maar daar moet je wel bepaalde apparatuur voor hebben vrees ik Knipoog

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 10:06

Piaffe, passage en pirouettes zijn inderdaad belangrijke onderdelen in de proef. Ik vind het zelf een beetje normaal dat je vooral de punten benadrukt waarin je paard goed is. In een kür kies je namelijk zelf wat je wel of niet wil uitvoeren. En piaffe, passage en pirouettes staan garant voor goede punten mits goed uitgevoerd. (Ik heb zelf enkel het laatste stukje van haar proef gezien) Waarin de piaffe en passage getoond werd en ik moet zeggen dat het paard er achteraan toch echt wel mooi onder kwam. Soms iets haastig maar zeer mooi uitgevoerd. De rest van de proef heb ik jammer genoeg niet gezien aangezien ik nog maar juist thuis kwam. Maar ik vroeg het mij toch af hoe het kwam dat iedereen er zo'n spel van maakte dat ze veel te veel punten heeft gekregen.
Zij heeft een paard met kwaliteiten voor piaffe en passage, een ander heeft dan weer een paard met kwaliteiten voor uitgestrekte draf, die 2 zullen inderdaad een totaal andere kür op muziek maken, aangepast aan het kunnen en de kwaliteiten van het paard.
Maar ik blijf toch nog even wachten op beelden van de volledige proef.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 10:10

sarabande schreef:
horseyfries schreef:

Iedere beoordeling is subjectief in jouw redenering. Het is wel een beoordeling nadat ik effectief gekeken heb, een beoordeling zonder iets gezien te hebben lijkt me meer een aanname Knipoog
Voor die hoge punten had ze die onderdelen niet zo vaak hoeven te herhalen. Binnen het geheel van de proef maakte dat, dat er weinig harmonie in het geheel zat.

Blijft het feit dat ze alle onderdelen goed uitvoerde, dan kun je toch moeilijk van een niet geslaagde proef spreken? En ik zal dadelijk eens gaan tellen wie er meer piaffes deed, Anky of de Russin... Haha!
Vind het namelijk vreemd dat de Russin wordt kwalijk genomen dat ze haar sterke onderdelen vaak herhaalt en dat anderen dat ook doen en dat je dat niet storend vind blijkbaar?
Wat ik bedoel met subjectief, is dat jij blijkbaar de choreografie en de combinatie niet mooi vind en daardoor van mening bent dat ze "dus" niet hoog mag scoren, terwijl het nog altijd een kwestie is van cijfers geven voor de onderdelen en aangezien ze zich aan de regels heeft gehouden en alle onderdelen goed heeft uitgevoerd, vind ik het niet zo verrassend dat ze wél hoog scoort! Waarmee ik niet wil zeggen dat ik het een prachtige kür vind, alleen maar dat ik de score wel begrijp.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 10:27

horseyfries schreef:
Waarmee ik niet wil zeggen dat ik het een prachtige kür vind, alleen maar dat ik de score wel begrijp.

Dat is wat ik in andere bewoordingen ook zeg.

Toen die punten kwamen, tot dat moment uitzonderlijk hoog, was dat, zacht uitgedrukt, een verassing. Daar mag je mijnsinziens over discussiëren. Smaken verschillen, ik hou van een proef waar meer harmonie en samenhang inzit zonder saai te worden.
Ook met een saaie proef kan men scoren als alles maar juist getoond wordt, maar wil men dat zien op dit niveau???

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 10:29

Dat het verrassend hoog was zei de commentator van Studio Sport. Ik begreep de hele proef al niet waar hij over zat te zeuren, hij zei constant dat het niet goed was terwijl ze geen fout maakte en het paard alleen wat met zijn staart zwaaide. De punten waren dus voor mij geen verrassing, wél voor de commentator maar iemand die Jan Brink Jos Brink noemt is wat mij betreft geen graadmeter.... Knipoog

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 10:46

Vreemde aanname dat dat mijn graadmeter is Verward

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 10:48

horseyfries schreef:
Dat het verrassend hoog was zei de commentator van Studio Sport. Ik begreep de hele proef al niet waar hij over zat te zeuren, hij zei constant dat het niet goed was terwijl ze geen fout maakte en het paard alleen wat met zijn staart zwaaide. De punten waren dus voor mij geen verrassing, wél voor de commentator maar iemand die Jan Brink Jos Brink noemt is wat mij betreft geen graadmeter.... Knipoog

Die aanname maak ik niet, dat zeg ik toch nergens?

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 11:06

Ik heb de kur gezien van haar, het was inderdaad wat gehaast in de normale verzamelde draf, iets rommelig zelfs, maar passage en piaffe heel sterk. Ik denk dat ze daar heel hoog op scoorde (9 of 10).
Galop was goed/ruim voldoende.

Ik was enigzins verrast moet ik zeggen van de score. Ik miste met name swung en losgelatenheid in het hele geheel. Afdruk in de galop was ook niet altijd voldoende.

Ik vond trouwens de nederlandse paarden wat mager lijken? (met name ollright)
Zou dat spanning en stress geweest zijn.
Laatst bijgewerkt door Egni op 03-09-07 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 11:10

Michelle77 schreef:
Stoorde me trouwens best aan de handen van Ikle, vond haar tussendoor behoorlijk ruw en rukkerig...

Excuse me?
Ze is door haar leeftijd gewoon wat minder soepel dan de jongere ruiters/amazones, waardoor haar hand wat beweeglijker is.

Maar ik heb verder in het hele deelnemersveld NIEMAND zo vriendelijk zien rijden in de hand. De stang hing de héle proef gewoon recht naar beneden in de mond van het paard. Ze stuurde haar paard mooi en vriendelijk op het trensje de ring rond.
Vergelijk dat eens met Anky, die dan misschien wel een stillere hand heeft, maar waar wel de stang de gehele proef recht naar achteren in de mond van Salinero steekt.
Ik weet wel wat ik onvriendelijker vind Ja

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 11:12

Bettine schreef:
Michelle77 schreef:
Stoorde me trouwens best aan de handen van Ikle, vond haar tussendoor behoorlijk ruw en rukkerig...

Excuse me?
Ze is door haar leeftijd gewoon wat minder soepel dan de jongere ruiters/amazones, waardoor haar hand wat beweeglijker is.

Maar ik heb verder in het hele deelnemersveld NIEMAND zo vriendelijk zien rijden in de hand. De stang hing de héle proef gewoon recht naar beneden in de mond van het paard. Ze stuurde haar paard mooi en vriendelijk op het trensje de ring rond.
Vergelijk dat eens met Anky, die dan misschien wel een stillere hand heeft, maar waar wel de stang de gehele proef recht naar achteren in de mond van Salinero steekt.
Ik weet wel wat ik onvriendelijker vind Ja

Ben het met je eens, die vrouw rijd echt heel netjes. Ze zat deze keer ook aardig goed in de muziek.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 11:12

Ik vond de kuur van Imke super, eigenlijk een stuk beter als Anky, denk dat Anky dan toch uiteindelijk op naam wint.

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 11:21

sjorsie schreef:
Ik vond de kuur van Imke super, eigenlijk een stuk beter als Anky, denk dat Anky dan toch uiteindelijk op naam wint.

Imke heeft gewoon tegen dat de bouw van Sunrise niet ideaal is voor het werk op dit niveau. Sunrise zal nooit zo zijn achterhand kunnen gebruiken zoals bijvoorbeeld Salinero dat doet, waardoor dingen die toch erg zwaar mee tellen (bv. overgangen van en naar en de pi/pa zelf) minder goed uit de verf komen.

Overigens heb ik Anky ook wel eens beter zien rijden hoor, de eerste uitgestrekte draf was scheef en te diep en het hele galopgedeelte een beetje rommelig.
Imke reed super, erg netjes, nagenoeg foutloos en zal zich nog veel kunnen gaan verbeteren, maar het niveau van Anky zal ze met Sunrise gewoon moeilijk kunnen gaan halen denk ik, maar dat heeft niks met haar rijden te maken.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 11:24

Ik denk dat de winst vooral te halen gaat zijn in de moeilijkheidsgraad en daarin kunnen ze nog veel evolueren dus ik zie best mogelijkheden voor Imke om die paar procent ook nog in te halen! Het gaat niet alléén maar om piaffe, en bijv. de wissels van Sunrise zijn zo'n beetje de mooisten van het hele veld.

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 11:28

horseyfries schreef:
Ik denk dat de winst vooral te halen gaat zijn in de moeilijkheidsgraad en daarin kunnen ze nog veel evolueren dus ik zie best mogelijkheden voor Imke om die paar procent ook nog in te halen! Het gaat niet alléén maar om piaffe, en bijv. de wissels van Sunrise zijn zo'n beetje de mooisten van het hele veld.

Ik heb het ook niet enkel over de piaffe, maar gaf die slechts als voorbeeld. Sunrise zal nooit zo door zijn lijf kunnen bewegen en de achterhand onder kunnen brengen als bv. een Salinero, in bijna geen enkele oefening. De wissels van Imke waren idd beter, maar verder?

En die moeilijkheidsgraad... Anky kennende zal haar nieuwe kür qua moeilijkheid ook nog eens ver boven die van Imke uit gaan stijgen.

Tuurlijk vallen daar altijd punten te halen, maar niet alleen voor Imke.
Laatst bijgewerkt door Bettine op 03-09-07 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt