Een spannende dag en nacht --> wateroverlast

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: Een spannende dag en nacht --> wateroverlast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-22 08:57

Ik ga ook niet graven. Is niet mijn grond. Maar het is wel goed om uit te zoeken wat de (on)mogelijkheden zijn. En als blijkt dat die er niet zijn, dan weten we dat ook.
Maar eerst de boel nu aan kant en de paarden terug. Dan is er tijd en ruimte voor een lange termijn plan.

matyee95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 09:22

Man wat een ellende. Ik voel bijna de lichte paniek die je gehad zult hebben... gelukkig gaan paarden ee zelf vrij neutraal mee om.
En die reacties van: ja je kon nog wel eens pech hebben en nu zit je met je land.... heb je niks aan. Het is natuurlijk goed om een beetje te weten hoe je juridisch in je recht staat, maar als je net je paarden aan het evacueren bent kun je daar even niks mee.

Mijn vriend is grond werker / kraanmachinist / loonwerker. Loonwerkers hebben vaak hele goede tips over afwatering etc. Wellicht info inwinnen?

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 09:43

Ik voel met je mee, onze wei en stal waren ook helemaal onder gelopen . Eergisteren ook de pony tijdelijk ergens anders ondergebracht. Hopen dat hij van het weekend weer terug kan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 09:49

Ik ben bang dat afwatering niet kan als de sloten ook allemaal vol staan.
Het is niet zo dat het nat blijft liggen bij een flinke bui maar de sloten nog laag staan.
Dan kun je draineren.
Maar zo kun je niets.

En is het eenmalig door het extreme nu is het rot maar wel te overzien.
Maar de jaren met extreem laag waterpeil niet meenemend moet je weten wat het in normale winters doet.

Daarnaast het vervelende, je hebt tegenwoordig steeds vaker dat het maandgemiddelde niet eens hoger is als eerdere jaren.
Maar dat het wel valt in een grote hoosbui van een dag.
En nadeel dat het dan huur is, want je gaat dan niet snel investeren in verhogingen en vergroting van de betegelde ruimte oid. Want dat zou prima genoeg zijn voor de paarden voor een paar dagen.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 12:37

Ik ben blij dat TS contact heeft gehad met bokkers die uit het gebied komen. Dan weet je al gelijk een stuk
meer.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-22 13:54

Helaas is de boel nog erg nat en zompig en drassig en verzadigd. En morgen weer regen. Dus overlegd en besloten dat we ze het weekend terug brengen. Dan gaan we een droge tijd tegemoet.

Ze konden vandaag wel even lekker naar buiten <3
Kon ik ondertussen de stal even goed mesten. Want het zijn wel een stel varkens. Lopen alles door elkaar :+
Jim is al 3x in de modder gaan rollen. Die vond zichzelf veel te schoon worden denk ik _O-
Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-22 09:01

De geulen die we gisteren hebben gegraven hebben goed hun werk gedaan.
Afbeelding

Maar droog is het nog niet. Ik hoop dat er vandaag en morgen niet teveel regen valt. Het weerbericht is in ieder geval wel gunstiger dan gister (regen komt later deze dag pas).
Afbeelding

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 09:53

Hopelijk na morgen weer beter weer en dat het goed kam opdrogen.
Bij ons is het ook nog nooit zo nat geweest. Dikke blubberbende

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 10:03

We krijgen wel een periode van nachtvorst, dus dan zou ik opletten dat ze op die drassige grond niet hun nek breken.
Dat vriest erg lelijk op wanneer het zo half-nat is.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-22 10:10

De track zal ook tijdelijk dicht blijven zolang dat nog niet droog genoeg is. We hebben een plan :j
Ze gaan ook pas terug als de bak niet meer zo zompig is. De wei blijft sowieso dicht tot het echt droog is.
Het is geen moeras ofzo. Meer het gevoel alsof je op een volgezogen spons loopt. Maar goed, dat moet eerst wel een eind minder zijn voor ze allemaal terug kunnen. Kan ook zomaar zijn dat dat in fases gebeurt. Het is gewoon afwachten wat het weer en de grond doet.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 11:09

Gelukkig is het water weer gezakt :-)

Ik had al op andere Social Media kanalen berichten gezien van andere paardenhouders in het midden van het land dat hun erf ook was ondergelopen terwijl dat normaal nooit gebeurde. Zeker twee verschillende casussen. Het weer is wat dat betreft echt extreem geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 13:17

Ik zie dit soort zaken liever direct bij het Hoogheemraadschap worden gemeld. Zij zijn verantwoordelijk voor de waterhuishouding (betaal al genoeg aan belastingen voor het Hoogheemraadschap.)

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 13:32

Wat een ellende ts.
Bij ons gebeurde van de week het zelfde en moest gelijk aan jouw topic denken.
Mijn pony staat momenteel al tijdelijk ergens anders ivm mn revalidatie maar mn stalgenootje heeft ook haar pony’s tijdelijk ergens anders ondergebracht.
Zo erg als dit is ook bij ons jaren geleden dat t gebeurd is.
Gelukkig hebben ze na 1 melding ook een stuw geopend en de duikers nagekeken dus het ging vrij rap zakken.
Maar ellendig is het wel als je het steeds hebt zeg.

Afbeelding

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 13:33

cinniz123 schreef:
Wat een ellende ts.
Mijn pony staat momenteel al tijdelijk ergens anders ivm mn revalidatie maar mn stalgenootje heeft ook haar pony’s tijdelijk ergens anders ondergebracht.
Gelukkig hebben ze na 1 melding ook een stuw geopend en de duikers nagekeken dus het ging vrij rap zakken.

Wat vervelend zeg! Kwam het ook de stal in?
[ [url=m/adiXZR.jpg]Afbeelding[/url] ]

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 13:38

LadyDaily schreef:
cinniz123 schreef:
Wat een ellende ts.

Wat vervelend zeg! Kwam het ook de stal in?
[ [url=m/adiXZR.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nee gelukkig net niet!
onze stal staat op iets hogere beton platen dus we waren net optijd met bellen.
En het stomme is dat ik de dag ervoor nog foto’s maakte van de sloten die extreem hoog stonden dus misschien had ik het kunnen voorkomen maar mijn ervaring is dat ze pas actie ondernemen als het echt nodig is.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-22 13:41

Morganlefay schreef:
Ik zie dit soort zaken liever direct bij het Hoogheemraadschap worden gemeld. Zij zijn verantwoordelijk voor de waterhuishouding (betaal al genoeg aan belastingen voor het Hoogheemraadschap.)

Hoogheemraadschap is toch het waterschap? In ons geval Waterschap Vallei en Veluwe.

Vervelend cinniz. Maar klinkt wel als een bekend verhaal. Moet wel zeggen dat alles in de omgeving echt nat is. En dat er weilanden onder water stonden die nooit onder water staan.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 13:46

Morganlefay schreef:

Nou ja, het kan nergens heen als de bodem verzadigd is en alle sloten vol staan.
Hier draaien alle gemalen volop maar ik heb begrepen van het Waterschap dat het nog een paar dagen duurt voordat alle water is weggewerkt. Het is heel extreem!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 16:26

Daihyo schreef:
Morganlefay schreef:

Hoogheemraadschap is toch het waterschap? In ons geval Waterschap Vallei en Veluwe.

Vervelend cinniz. Maar klinkt wel als een bekend verhaal. Moet wel zeggen dat alles in de omgeving echt nat is. En dat er weilanden onder water stonden die nooit onder water staan.

Ja is hetzelfde.
Ik val onder Schieland en de Krimpenerwaard.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 18:19

Morganlefay schreef:
Daihyo schreef:

Ja is hetzelfde.
Ik val onder Schieland en de Krimpenerwaard.

Ik had schieland ook gelijk benaderd maar die gaf aan dat ik bij de gemeente moest zijn en die hebben het indd gelijk opgepakt.
Ligt ook aan welk perceel je van wie hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 21:31

Ja ik weet het ondertussen.
Gemeente/Provincie/Hoogheemraadschap.
Mijn ingang is meestal "groen" en dan voornamelijk iets met snoeien=mishandelen van bomen of taluds. }>

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-22 08:46

Ik duim dat de regen vandaag meevalt.
Afbeelding

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 09:31

Het is nog niet echt om te jubelen zo inderdaad.... staan de paardjes nu echt goed / niet al te erg "in de weg" op hun tijdelijke adressen, of willen ze ze daar toch liefst z.s.m. weer weg hebben?

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 09:34

Ik duim met je mee TS! Het is ook niet normaal hoe hoog het water momenteel overal staat. Fijn dat je kudde op anderen plekken opgevangen konden worden. Wat een ellende.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-22 09:39

Het liefst wil ik die van mij morgen weer terug halen. Niet omdat ze niet goed staan, want ze staan er super. Maar ze staan wel binnen. En ik merk aan Jim dat hij het echt heel moeilijk vindt. Noura niet, die mist wel de beweging, maar is zoveel makkelijker wat dat betreft. Zolang ze eten en aandacht heeft is ze snel tevreden. Ik zie Jim echt wel worstelen met de situatie en zichzelf. Dus ik wil ze morgen terug zetten. Ik sluit dan de track af, zodat ze alleen bij stal en in de bak kunnen. De voerbakken en netten zal ik bij stal vullen. Dan kunnen ze wel de bak in om even te bewegen, maar niet zozeer kapot lopen. En gewoon lekker buiten zijn. Alles weer zien.

Alle paarden staan overigens goed. Ik ben echt enorm dankbaar voor alle opvang. Maar ik wil onze opvangadressen niet langer tot last zijn dan nodig. Ook al weet ik dat dat waarschijnlijk niet zo voelt :D
Ik voel me zelf alleen wat bezwaard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 09:39

Staan de duikers nu wel open?

Het lijkt inderdaad nog niet echt vlot weg te trekken nee