[VOLG] Daantje, als het leven soms een andere wending neemt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

alysha92

Re: Daantje, als het leven soms een andere wending neemt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 18:26

Het hele topic globaal even doorgenomen.
Maar wauw wat heb ik respect voor jou TS!
Ik wil jullie heel veel sterkte wensen in deze tijd, ik hoop met heel mijn hart dat dit lieve kleine schatje het redt.
Maar weet wel TS, wat de toekomst ook brengt. Je mag echt heel erg trots op jezelf zijn! +:)+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 18:42

Ilja000 schreef:
Vergeet niet dat de merrie niet genoeg melk had.

Dan nog, merrie werd bijgespoten en de fokker geeft zelf aan in dit topic dat hij goed bijtrok, dus had ze hem nog twee maanden bij moeders gelaten dan was het misschien een stuk beter gegaan. En natuurlijk is de fokker niet verantwoordelijk wat er na verkoop met het dier gebeurt. Zou wat zijn zeg. Maar een maand te vroeg geboren dus al een wonder dat dit hummeltje het overleeft heeft en dan de aanloopproblemen, een iets verantwoordelijkere fokker laat dat dier nog minstens drie maanden langer bij de moeder.

DutchFarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 18:57

Ter uitleg:
Maisolie= niet goed. Verkeerde verhouding Omega 3 en 6, werkt ontsteking bevorderend.
Lijnzaadolie= goed, correcte verhouding Omega 3 en 6.

Dit is een feit, en geen interpretatie oid. Lijnzaadolie zeer aan te raden voor gewichttoename en correct functioneren van het lichaam.

Veel sterkte en succes toegewenst!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 18:58

Ilja000 schreef:

Dat wordt snel gezegd, maar lijkt me vrij onwaarschijnlijk. Het is aannemelijker dat het veulen zelf niet goed dronk en daarom te weinig melk binnenkreeg. Mogelijk is de merrie als reactie daarop minder melk gaan geven, maar dat is dan eerder aan het veulen dan aan de merrie te wijten. Ik blijf bij mijn vermoeden dat het veulen al eerder iets mankeerde en dat hij waarschijnlijk ook niet 'zomaar' te vroeg werd geboren. Hopelijk is het iets waar hij wel alsnog overheen kan groeien. Achteraf gezien had de fokker naar mijn idee beter gelijk afscheid kunnen nemen als hij de zorg en de kosten niet voor langere tijd wilde dragen, maar dat is achteraf gemakkelijk gezegd. Hopelijk zet dit topic in elk geval wel weer wat mensen aan het denken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 19:02

goeroe schreef:
Ilja000 schreef:

Dat wordt snel gezegd, maar lijkt me vrij onwaarschijnlijk. Het is aannemelijker dat het veulen zelf niet goed dronk en daarom te weinig melk binnenkreeg. Mogelijk is de merrie als reactie daarop minder melk gaan geven, maar dat is dan eerder aan het veulen dan aan de merrie te wijten. Ik blijf bij mijn vermoeden dat het veulen al eerder iets mankeerde en dat hij waarschijnlijk ook niet 'zomaar' te vroeg werd geboren. Hopelijk is het iets waar hij wel alsnog overheen kan groeien. Achteraf gezien had de fokker naar mijn idee beter gelijk afscheid kunnen nemen als hij de zorg en de kosten niet voor langere tijd wilde dragen, maar dat is achteraf gemakkelijk gezegd. Hopelijk zet dit topic in elk geval wel weer wat mensen aan het denken.

Dat is natuurlijk gissen... Ik ken een merrie die standaard 3 weken te vroeg was, heeft meerdere goedgekeurde hengsten gebracht. Toen de merrie eens op de normale tijd was, mankeerde het veulen wel iets. Is toen ook na enkele dagen afgemaakt.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 19:06

Ilja000 schreef:

Goed lezen!

Toen moest er bijvoeding gegeven worden.
Dus dat er veel te vroeg werd gespeend en verkocht is niet goed te praten en zeker helemaal niet in zo'n toestand.

Vreselijk, want als veulen mankeerde die niets en zag er normaal uit behalve dan dat ie een maandje te vroeg geboren werd. Dit had echt niet hoeven gebeuren dat het zo slecht ging.

En als het niet zo goed ging met het veulen dan had de fokker eigen verantwoording moeten nemen, maar die ging het gewoon verkopen........gewoon schandalig, tenminste dat vind ik.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 19:11

Janine1990 schreef:
Dat is natuurlijk gissen... Ik ken een merrie die standaard 3 weken te vroeg was, heeft meerdere goedgekeurde hengsten gebracht. Toen de merrie eens op de normale tijd was, mankeerde het veulen wel iets. Is toen ook na enkele dagen afgemaakt.

Natuurlijk, dat kan, maar dit veulen was er zonder extra zorg allang niet meer geweest, dus dat er iets niet goed zat lijkt me duidelijk. Ik geloof dus ook niet zo in 'alleen maar een maandje te vroeg, maar verder kerngezond'. Natuurlijk hoop ik het voor TS, want dat vergroot de kans dat ze dit allemaal niet voor niets doet.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 19:14

Cayenne, sorry dat had ik even gemist.

Onwijs triest dat dit diertje zo ´misvormd´ is geworden door mensen die hem niet gegeven hebben wat hij nodig had. Ik hoop zo ontzettend hard dat dit allemaal nog bij gaat trekken of in ieder geval goed leefbaar word. <3 Hij heeft zoveel geluk met jou!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 19:17

Super dat je dit voor Daantje doet!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 19:29

goeroe schreef:
Natuurlijk, dat kan, maar dit veulen was er zonder extra zorg allang niet meer geweest, dus dat er iets niet goed zat lijkt me duidelijk. Ik geloof dus ook niet zo in 'alleen maar een maandje te vroeg, maar verder kerngezond'. Natuurlijk hoop ik het voor TS, want dat vergroot de kans dat ze dit allemaal niet voor niets doet.

Als het verhaal van de fokker klopt, ga ik er eigenlijk vanuit dat het een samenloop van omstandigheden is, die met voldoende zorg gewoon in orde komt.

Wat jij beschrijft (minder melkvraag, dus minder productie) kan ik heel erg goed volgen hoor, ik hoop natuurlijk dat het niet zo is. Maar hierover beschrijft de fokker niets. Waarom ga je naar de kliniek? Kan diverse redenen hebben. Is dat omdat de merrie nijdig doet als het veulen probeert te drinken? Of ziet men het veulen te weinig drinken? Vrij essentiele informatie om een conclusie te kunnnen trekken over de kip en het ei. Met name voor de kliniek...

Die geschiedenis zou voor TS trouwens nog wel een waardevolle aanvulling zijn denk ik...

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 19:41

Jij bent in ieder geval de juiste goede eigenaar Ts.
Hij kon zich niks beters wensen.
Wat voor ondermaat heeft daantje?
Ik heb nog een dekentje over waar de mijne uit is gegroeid.

Over dat ie nu 100 kilo zou moeten wegen? :=
Mijn merrie haar eigen veulen is dus nu ruim 5 maanden en echt heeeeeeel rond en gezond.
Maar als die 100 kilo zou moeten wegen gaf ik hem op voor obese :=

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 19:42

Ik hoop dat Daantje er helemaal bovenop komt :j en voor jou TS een hele dikke, vette pluim +:)+

Het is jullie zo gegund dat deze uitdaging een happy end krijgt!!!!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 20:07

goeroe schreef:
Ilja000 schreef:

Het kan ook goed zijn dat het veulen te vroeg geboren is omdat de merrie al in beroerde conditie was, en vervolgens om diezelfde reden ook niet genoeg melk kon geven. Dit weet ik natuurlijk niet zeker, maar aangezien de fokker er blijkbaar geen moeite mee heeft een te jong veulen met een achterstand te verkopen, zou het me ook niet verbazen als de moeder te weinig ondersteuning heeft gekregen tijdens de dracht.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 20:16

Een merrie in beroerde conditie zou eerder overdragen. Voortplanting is evolutionair gezien heel kostbaar, ze gooien hun veulen er echt niet zomaar uit. Daarbij ziet ze er op de foto (zie pagina 2) niet verwaarloosd uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 20:18

We kunnen heel lang speculeren over wat er fout is gegaan en wiens schuld het allemaal is, maar zolang niemand van ons het fijne ervan weet lijkt me dat redelijk zinloos.

Ik hoop dat de kleine Daan uit mag groeien tot een potig, stoer en kerngezond ventje. En ik wens je alle succes Othelloster!

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 20:20

Ik kan eigenlijk niks zeggen dat al niet gezegd is, maar wat heb jij je hart op de goede plaats zitten TS. Chapeau. Ik heb bewondering voor je

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 20:24

Excuus als dit misschien al gezegd is, ik heb niet alle 10 pagina's doorgelezen. Maar ik keek toevallig vanochtend een filmpje van de Zuidlaarder paardenmarkt en ik zag daar een klein palomino shetje langskomen, en die lijkt zo enorm veel op die van jou!

Hier, op 6:24: https://www.youtube.com/watch?v=L8_IPzqNtdQ

Misschien is het hem wel helemaal niet hoor, maar ik vond het te toevallig om niet door te sturen. :)

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 20:25

Fijn dat Daantje vandaag eet en wat blijer uit kijkt!!! You go Daantje!!!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 20:34

Ach wat een hummeltje zeg. Ik hoop van harte dat hij er bovenop komt. Aan jou inzet zal het niet liggen. Ik duim dat hij opknapt er steeds wat sterker wordt. Wat een droppie om te zien <3

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 20:37

goeroe schreef:
Een merrie in beroerde conditie zou eerder overdragen. Voortplanting is evolutionair gezien heel kostbaar, ze gooien hun veulen er echt niet zomaar uit. Daarbij ziet ze er op de foto (zie pagina 2) niet verwaarloosd uit.

Nee dat is niet zo. In de natuur overleeft de moeder want zij kan zich nogmaals voortplanten, terwijl een jong alleen het niet zou redden. En overleving van de soort is eerste prioriteit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 20:48

DreamGuide schreef:
Excuus als dit misschien al gezegd is, ik heb niet alle 10 pagina's doorgelezen. Maar ik keek toevallig vanochtend een filmpje van de Zuidlaarder paardenmarkt en ik zag daar een klein palomino shetje langskomen, en die lijkt zo enorm veel op die van jou!

Hier, op 6:24: https://www.youtube.com/watch?v=L8_IPzqNtdQ

Misschien is het hem wel helemaal niet hoor, maar ik vond het te toevallig om niet door te sturen. :)

Dat zou zomaar eens kunnen...

Afbeelding

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 21:00

Nikass schreef:
Nee dat is niet zo. In de natuur overleeft de moeder want zij kan zich nogmaals voortplanten, terwijl een jong alleen het niet zou redden. En overleving van de soort is eerste prioriteit.

Dat gebeurt niet zomaar schreef ik. Als het aankomt op leven of dood is het wellicht anders, maar een merrie dusdanig verwaarlozen dat ze haar veulen vergooit is een hele 'prestatie' en hier in elk geval niet aan de orde.

zuidbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 21:05

wauw wat goed van je en wat een dapper dinkie <3.!

hoop dat het allemaal goed komt met hem en je er nog jaren plezier aan mag beleven ;)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 21:13

Veulentje hierboven heeft op facebook te koop gestaan is ook veel ophef over geweest

simoneval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 21:54

Wat een droppie. Ik had hem ook meegenomen. Ik zou hem niet scheren, dat zou ik pas het voorjaar doen of helemaal niet doen. Zal hem nu al energie kosten zich warm te houden. Zelf zou ik hem qua voer pavo podo grow geven, daar komen ze goed van aan aan met wat gekookte lijnzaad. Maar voer is altijd zoeken wat het best bij je paardje past. Veel plezier met en van hem.