Cer schreef:Even een vraagje tussendoor... bij het rijden op 1 hand heb je, volgens mij, geen druk op je outside rein maar komt het van je zit en je buitenbeen. Als je al moet ondersteunen zou je het met de inside moeten doen...
Ik zie nu soms dat er in een wending naar rechts, stelling wordt genomen naar links... Is dat gewoon een kwestie dat er nog meer geoefend moet worden (dat kan natuurlijk) of is het de juiste manier?
Of is dat het verlengde van : je rijdt een volte met je buitenteugel (wat ik eigenlijk gewoon niet snap

) Maar dit is ook weer enorm off topic.. iets voor een apart topic?
leuke vraag, best wel een ingewikkeld antwoord.
de buitenteugel ligt aan de hals, als je de binnenteugel gebruikt breekt een paard heel snel uit de schouder, gaat makkelijk tegen het buitenbeen, maar over het algemeen verkort het de binnenbeentritlengte.
dit is heel duidelijk niet gewenst, want dat verkort alles en uiteindelijk zorgt het ervoor dat het paard minder ondertreed met het buiten achterbeen.
veel van wat we doen gebeurt in travers, dus ik begin met het buiten achterbeen met mijn buitenbeen onder te treden. Omdat het paard gebogen is naar binnen, neem ik de impulsie aan in de binnenheup in het bijzonder en geef het een richting, dit heeft twee belangrijke componenten: de heup maakt de tritlengte en de gang van het binnenachterbeen, en dan heb je met je navel nog de mogelijkheid (en je binnenbovenbeen) om de voorbenen hun plek te geven. (wending, pirouette, cirkel, diagonaal, rechtuit, wat je wilt) Dit kun je een beetje bijwerken met de buitenteugel die de basis van de nek z'n plek geeft voor het paard.(side to side) Ik buig dus eigenlijk het paard voor een belangrijk del met het vooruitdragen van het binnenachterbeen/heup en het begrenzen of zelfs voorkruisen (bij bijv een appuyement) van het buitenvoorbeen.
bij de opwaartse beweging van het paard aan de voorkant volgt de hand en kan met een beetje contact het paard helpen te heffen in de schoft, maar we proberen dat dus voornamelijk te doen met de zit.
tijdens de neerwaartse beweging van de voorhand wordt de teugel naar voren en iets in de schoft/hals nagegeven (dus niet over/voorbij, maar in) en daardoor is het gemakkelijker voor het paard om zelf de stelling te geven in een gevende hand.
als ik direct met een stelling probeer te beginnen (bij de voorgaande pas, dus eigenlijk) dan maak ik heel snel spanning in de hyiod, en dan wordt het allemaal een bende.
dit maakt het veel makkelijker om een paard vrij in de gang te houding in kleinere wendingen, hetgeen zo belangrijk is voor gevechtsruiterij en natuurlijk ook de renaissance- en barocke school zo typeert.
door het binnenvoor been z'n plek te geven met ons binnenbovenbeen kunnen we er voor zorgen dat het paard niet te breed treed met het binnenvoorbeen en dus ook daarmee de ribbenkast van het paard omhoog houden zodat het over de rug kan bewegen.
als je een renvers rijden, vooral in een kleine wending dan voel je ook heel sterk hoe dit verrewege te prefereren is boven de binnenteugel, het paard loopt veel minder hol, tilt z'n hoofd veel minder snel, etc, maar vooral hou je de takt en de vrije beweging van het paard veel beter doorlatend.
(omdat in die tijd de ruiterij voor de cavalerie in close combat gedacht was)
we zien een essentieel verschil in de geschriften uit die tijd tov de stijl die na 1900 ontstaat.
seriewissels bestaan nog helemaal niet voordat ze voor het circus worden uitgevonden, bijvoorbeeld
dus de 'klassieke' dressuur van voor ca 1900 is echt heel anders dan die van na 1945, met wat rommelige paralelvormen daartussen. Dus ja hoe wil je dat noemen? De term van generaal Descarpentry 'academisch' is al gejat, dus dan mot je wel iets om uit te leggen wat je nou echt doet.
Bückeburg zegt tegenwoordig 'italiaanse school' dat vind ik een beetje te specifiek, du ik zeg dan maar 'historisch', beestje mot een naam hebben.
Heel lang wordt zeer weinig over wissels gesproken, voornamelijk omdat de terre-à-terre en andere Tummeln-oefeningen zo gangbaar waren en die vaak een handiger wissel zijn in een gevecht omdat ze veel minder ruimte nodig hebben, waardoor je niet de mensur (gevechtsafstand) hoeft te verkorten.
wat zo consequent wordt laten zien in de oude meesters zijn die zeer slap gedragen teugels, en dat een paard ook heel zacht aan de teugels moet staan, dat het zinken van de hand en het nageven zo belangrijk is.
je draagt het bit daarheen waar je wilt dat het paard z'n mond heen beweegt, en dan vindt hij daar de nagegeven hand, ipv na de beweging in het bit te hebben gedrukt misschien nog ooit een drukverlichting te voelen.
Zoals gezegd, ik kan met een zijde draadje rijden, ik kan eens kijken of daar ook video van was, toen we het probeerden, maar je merkt dat je de buitenteugel op de hals wat mist, net als het rijden met een crinet. Ik ga wel ff kijken of ik de breeksterkte van dat zijdengaren kan meten, dan weten we ook hoe veel teugeldruk ik gebruik. als ik dat uitgevonden heb edit ik wel ff deze post.
ik vergelijk het altijd met signaalvlaggen in de marine, bij het strijken van de vlag wordt uitgevoerd.
@de-denigrerende-zeurkousen-die-de-forumregels-niet-lezen
ik heb een Bit naar Pisanello, maatgemaakt, maar beide paarden lopen prima op elkaars bit, de andere is gewoon een spaanse s-kandare met een bevestigingspunt voor een tweede teugel.
beide bitten hebben de zelfde hefboom, dat was ook het ontwerp dat ik de bitmaker gegeven heb, 'deze hefboom vind ie lekker, dus doe dat nog maar een keer, maar dan langer'
dus het pisanello bit is gewoon wat langer maar met een evenredig langere bovenboom, met daardoor precies dezelfde hefboom. (vraag maar aan je middelbareschoolleraar hoe een hefboom werkt, ik heb geen zin meer om 12 jarige kinder-stof nog een keer te herkauwen) (en een paar cosmetische dingen zoals brochetten) het pisanello-bit is echter met de scharen richting de ruiterhand gebogen zodat het de mond iets ontlast. (voor theorie van de loodlijn lees ook Guérinière of Löyeneysen , die is ook volledig online). het mondstuk is recht met een zeer subtiele tongvrijheid, gewoon rond, ik zal de dikte wel eens meten. heel erg hetzelfde ding als die standaard 'academische' kandare,
het heeft een stang aan de onderkant om verhaken in rommel te voorkomen, dit kan ook met kettingen, maar die tekening van pisanello had een stang daar.
Dat bit staat overigens gedetailleerd gefotografeerd op het internet en dat is al jaren openbaar. Ik weet niet aan wie ik dit aangetekend had moeten versturen? (stille hint). Er zijn best wel veel videos van mij online en TV interviews, artikels in National Geographic magazine, etc etc. google your heart out. disagree all you want.
Als het sarcasme niet overkomt, ik hoef me helemaal niet te verantwoorden tov zeer onduidelijke opmerkingen, ik heb niet helemaal het idee dat we het over hetzelfde paard hebben? mijn tegenstanders in deze videos wellicht?dat met die kruisgalop was wellicht die contragalopwending?
even ter vergelijking:
https://www.youtube.com/watch?v=5895K-Xjupkdit is een video van een ruiter die ècht wel hoog aan staat geschreven (meervoudig wereldkampioen), iemand die ècht wel wissel kan rijden, maar kijk maar eens naar de pasjes kruisgalop die ook hij eruit smijt in deze speedtrail, een ruiter van de Portugese rijschool... die echt wel hoge school doet.
ga je ook beweren dat hij 'onvriendelijk' is? hij laat z'n paard het een beetje zelf uitzoeken omdat het hier niet handelt om een kur.
Ik pretendeer überhaupt niet zo goed te rijden als deze man, maar ik zie hier ook een dozijn zulke fouten op een vooraf vaststaand parcours, die palen verschuiven niet op het laatste moment als je aan komt karren, zoals in een gevecht. Als 'the Torres' zich hier en daar iets mag veroorloven, dan kan ik dat ook, want ik ben niet zo goed als hij...
ik heb ook zeer duidelijk kritiek aan mezelf hier geschreven, overigens, het is niet zo dat ik niet inzie dat er dingen te verbeteren zijn, maar ik werk absoluut niet naar een moderne esthetiek en daar laat ik me ook niet toe intimideren met dit soort bullying.
bijna al de videos die ik maak hebben een reden, iets uitproberen, of andere referentie. Ik heb nog wel ergens de videos van de ritten van jaren geleden, zo een doorsnee van wat ik zo gedaan heb, allemaal heel saai. als mijn kleding je niet aan staat is dat absoluut niet mijn probleem. (sneu)
Maar ik ben natuurlijk niet van gisteren, als iemand interesse heeft wil ik best wel wat posten, natuurlijk staat er al heel veel op het internet, maar ik heb gewoon geen zin om hier de beste stuurlui aan wal hun werk te gaan lopen doen...
een paar keer te veel 'wauw' in een topic hoort waarschijnlijk gewoon afgebrand, want iemand mag niet gewoon eens denken, 'ach, dat is toch eens best een leuk piaffe-fototje': 'daar is mijn paardje toch nog wat verder gekomen dan iedereen dacht.'
en al je dan zo veel moeite doet om iemand uit te kafferen. dan doe ff je huiswerk:
onder de foto op mijn Facebook schrijf ik zelf nota bene:
'bear in mind.... some years of whitening, feeding, maturing... a clean horse in nice sunshine, well fotographed... versus a quick snap against the light of a scrawny little horse... not in a piaffe..
it is a little cherry picked, really, but i was quite pleased to see this foto. Matilde Brandt makes me look good here'
en dat Mezair nou eenmaal tot de hoge school behoord, dat heb ik ook niet geclassificeerd, dat is nou eenmaal zo.
dat iedereen roept om les, dat was expliciet ook niet mijn bedoeling, maar deze hetze is gewoon niet verdient,
let op, dit is geen rij-discussie.
i have been straining my patience and i think this will do.
als ik iemand kan helpen met een gedachte, dan graag, dan typ ik ook nog eens weer een half uur op mijn telefoon op een ferry midden in de nacht onderweg naar een clinic, om mensen te helpen,
maar dit soort gekat heb ik niet verdient.