Van zielig hoopje ellende tot Hoge School paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DarkCupid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 23:27

Hoppit schreef:
mala26 schreef:
Nou als je ooit in omgeving Leusden bent dan zou ik ook zeer zeker geïnteresseerd zijn.

Ev kunnen we een groepje omg Utrecht opstellen? Heb al eerder les van hem gehad en elke les er bij is er weer een gewonnen :D

Reken mij er dan ook bij! Zou graag een les willen

Mrs_Midnight

Re: Van zielig hoopje ellende tot Hoge School paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 10:47

Ik zou ook als toehoorder willen komen bij een eventuele clinic!

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 11:27

rider schreef:
Pipodipo schreef:
Dank je wel voor je antwoord. Het bijgevoegde filmpje is ook weer van een uitvoering en ik ben juist zo benieuwd naar een stukje training, gewoon zonder al die special moves.

Het eerste filmpje was geen uitvoering, maar een gezamelijke training bij Arne thuis. Volgens mij was dat Arne z'n eerste keer met rijden op de riem (toch Arne?).

Wat bedoel je met special moves? In een training train je toch de bewegingen die je nodig hebt (uiteraard na een stukje warming-up)? Alleen zijn bij historische dressuur de oefeningen een middel en geen doel op zich...dat is bij gewoon bakdressuur (of moderne dressuur of Engelse dressuur of geef het een naam) wellicht anders.

Bij historische dressuur is het doel complxer dan alleen de oefening, en gaat het bijvoorbeeld om een zwaard- of lansgevecht of formatierijden. De uitvoering van de oefening is dan minder belangrijk (hoe mooier, hoe beter natuurlijk, maar het blijft een werksituatie en je hebt dan niet altijd je handen en/of je volledige aandacht bij het paard).

Ligt misschien aan mij hoor, maar historische dressuur? Wat wordt ermee bedoeld? Paardrijden zoals men het in de 15e eeuw gewend was?

Bij de doodgewone dressuur van tegenwoordig zijn de oefeningen bedoeld om het paard te scholen en te ontwikkelen in kracht, souplesse, coordinatie, balans en vertrouwen. Een paard is nooit klaar en af, er is altijd werk te doen.

En zoals Whappie als aangeeft: er is weinig correct aan wat het paard laat zien. Correctheid heb je nodig om het paard te helpen in het werk.

Nog steeds zou ik een stukje gewoon werk willen zien, rondje draf bijvoorbeeld. En ook nog een foto van het bit wat gebruikt wordt in de filmpjes en foto's. Mag ook gewoon een foto zijn van alleen het bit, zonder paard. In de sport is men namelijk open over het materiaal dat gebruikt wordt en de regels erover zijn vrij duidelijk en er wordt op wedstrijden ook op gecontroleerd. Bij internationale wedstrijden zelfs na elke proef. Zelf rijd ik met sensogan van Sprenger, of ik nou met s&t rijd of met een gewone (dubbelgebroken) trens.

baukiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 12:03

Ooh ik zou ook graag een clinkc willen rijden! In de buurt van friesland/groningen/drenthe

Garbiloke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 12:06

Pipodipo schreef:
Ligt misschien aan mij hoor, maar historische dressuur? Wat wordt ermee bedoeld? Paardrijden zoals men het in de 15e eeuw gewend was?

Bij de doodgewone dressuur van tegenwoordig zijn de oefeningen bedoeld om het paard te scholen en te ontwikkelen in kracht, souplesse, coordinatie, balans en vertrouwen. Een paard is nooit klaar en af, er is altijd werk te doen.

En zoals Whappie als aangeeft: er is weinig correct aan wat het paard laat zien. Correctheid heb je nodig om het paard te helpen in het werk.

Nog steeds zou ik een stukje gewoon werk willen zien, rondje draf bijvoorbeeld. En ook nog een foto van het bit wat gebruikt wordt in de filmpjes en foto's. Mag ook gewoon een foto zijn van alleen het bit, zonder paard. In de sport is men namelijk open over het materiaal dat gebruikt wordt en de regels erover zijn vrij duidelijk en er wordt op wedstrijden ook op gecontroleerd. Bij internationale wedstrijden zelfs na elke proef. Zelf rijd ik met sensogan van Sprenger, of ik nou met s&t rijd of met een gewone (dubbelgebroken) trens.

https://www.youtube.com/watch?v=Pr3TOH8l2Oo

hier heb je een video van iemand die les van hem krijgt. met stukjes mezair en piaffe erbij

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 12:39

Even een vraagje tussendoor... bij het rijden op 1 hand heb je, volgens mij, geen druk op je outside rein maar komt het van je zit en je buitenbeen. Als je al moet ondersteunen zou je het met de inside moeten doen...
Ik zie nu soms dat er in een wending naar rechts, stelling wordt genomen naar links... Is dat gewoon een kwestie dat er nog meer geoefend moet worden (dat kan natuurlijk) of is het de juiste manier?

Of is dat het verlengde van : je rijdt een volte met je buitenteugel (wat ik eigenlijk gewoon niet snap :o ) Maar dit is ook weer enorm off topic.. iets voor een apart topic?

Gemma_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 13:00

Hoppit schreef:
mala26 schreef:
Nou als je ooit in omgeving Leusden bent dan zou ik ook zeer zeker geïnteresseerd zijn.

Ev kunnen we een groepje omg Utrecht opstellen? Heb al eerder les van hem gehad en elke les er bij is er weer een gewonnen :D

Jaaa ik voeg me ook met alle liefde toe aan een Utrecht groep!! :D (als dat mag natuurlijk := )

Hoe meer ik lees en filmpjes kijk hoe enthousiaster ik wordt. In een filmpje leer ik al meer over zitten en buigingen dan al m'n lessen van afgelopen jaar bij elkaar.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 13:28

Cer schreef:
Even een vraagje tussendoor... bij het rijden op 1 hand heb je, volgens mij, geen druk op je outside rein maar komt het van je zit en je buitenbeen. Als je al moet ondersteunen zou je het met de inside moeten doen...
Ik zie nu soms dat er in een wending naar rechts, stelling wordt genomen naar links... Is dat gewoon een kwestie dat er nog meer geoefend moet worden (dat kan natuurlijk) of is het de juiste manier?

Of is dat het verlengde van : je rijdt een volte met je buitenteugel (wat ik eigenlijk gewoon niet snap :o ) Maar dit is ook weer enorm off topic.. iets voor een apart topic?

Het viel mij ook al op en ik vroeg mij hetzelfde af. Bij springen zie je het ook wel eens gebeuren, maar dan zie je ook wel makkelijk waarom dat wordt gedaan.

Het dressuurantwoord heb ik wel, maar dat is off topic.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-17 16:09

Cer schreef:

leuke vraag, best wel een ingewikkeld antwoord.
de buitenteugel ligt aan de hals, als je de binnenteugel gebruikt breekt een paard heel snel uit de schouder, gaat makkelijk tegen het buitenbeen, maar over het algemeen verkort het de binnenbeentritlengte.

dit is heel duidelijk niet gewenst, want dat verkort alles en uiteindelijk zorgt het ervoor dat het paard minder ondertreed met het buiten achterbeen.

veel van wat we doen gebeurt in travers, dus ik begin met het buiten achterbeen met mijn buitenbeen onder te treden. Omdat het paard gebogen is naar binnen, neem ik de impulsie aan in de binnenheup in het bijzonder en geef het een richting, dit heeft twee belangrijke componenten: de heup maakt de tritlengte en de gang van het binnenachterbeen, en dan heb je met je navel nog de mogelijkheid (en je binnenbovenbeen) om de voorbenen hun plek te geven. (wending, pirouette, cirkel, diagonaal, rechtuit, wat je wilt) Dit kun je een beetje bijwerken met de buitenteugel die de basis van de nek z'n plek geeft voor het paard.(side to side) Ik buig dus eigenlijk het paard voor een belangrijk del met het vooruitdragen van het binnenachterbeen/heup en het begrenzen of zelfs voorkruisen (bij bijv een appuyement) van het buitenvoorbeen.

bij de opwaartse beweging van het paard aan de voorkant volgt de hand en kan met een beetje contact het paard helpen te heffen in de schoft, maar we proberen dat dus voornamelijk te doen met de zit.

tijdens de neerwaartse beweging van de voorhand wordt de teugel naar voren en iets in de schoft/hals nagegeven (dus niet over/voorbij, maar in) en daardoor is het gemakkelijker voor het paard om zelf de stelling te geven in een gevende hand.

als ik direct met een stelling probeer te beginnen (bij de voorgaande pas, dus eigenlijk) dan maak ik heel snel spanning in de hyiod, en dan wordt het allemaal een bende.

dit maakt het veel makkelijker om een paard vrij in de gang te houding in kleinere wendingen, hetgeen zo belangrijk is voor gevechtsruiterij en natuurlijk ook de renaissance- en barocke school zo typeert.

door het binnenvoor been z'n plek te geven met ons binnenbovenbeen kunnen we er voor zorgen dat het paard niet te breed treed met het binnenvoorbeen en dus ook daarmee de ribbenkast van het paard omhoog houden zodat het over de rug kan bewegen.

als je een renvers rijden, vooral in een kleine wending dan voel je ook heel sterk hoe dit verrewege te prefereren is boven de binnenteugel, het paard loopt veel minder hol, tilt z'n hoofd veel minder snel, etc, maar vooral hou je de takt en de vrije beweging van het paard veel beter doorlatend.

(omdat in die tijd de ruiterij voor de cavalerie in close combat gedacht was)
we zien een essentieel verschil in de geschriften uit die tijd tov de stijl die na 1900 ontstaat.
seriewissels bestaan nog helemaal niet voordat ze voor het circus worden uitgevonden, bijvoorbeeld
dus de 'klassieke' dressuur van voor ca 1900 is echt heel anders dan die van na 1945, met wat rommelige paralelvormen daartussen. Dus ja hoe wil je dat noemen? De term van generaal Descarpentry 'academisch' is al gejat, dus dan mot je wel iets om uit te leggen wat je nou echt doet.

Bückeburg zegt tegenwoordig 'italiaanse school' dat vind ik een beetje te specifiek, du ik zeg dan maar 'historisch', beestje mot een naam hebben.

Heel lang wordt zeer weinig over wissels gesproken, voornamelijk omdat de terre-à-terre en andere Tummeln-oefeningen zo gangbaar waren en die vaak een handiger wissel zijn in een gevecht omdat ze veel minder ruimte nodig hebben, waardoor je niet de mensur (gevechtsafstand) hoeft te verkorten.

wat zo consequent wordt laten zien in de oude meesters zijn die zeer slap gedragen teugels, en dat een paard ook heel zacht aan de teugels moet staan, dat het zinken van de hand en het nageven zo belangrijk is.
je draagt het bit daarheen waar je wilt dat het paard z'n mond heen beweegt, en dan vindt hij daar de nagegeven hand, ipv na de beweging in het bit te hebben gedrukt misschien nog ooit een drukverlichting te voelen.

Zoals gezegd, ik kan met een zijde draadje rijden, ik kan eens kijken of daar ook video van was, toen we het probeerden, maar je merkt dat je de buitenteugel op de hals wat mist, net als het rijden met een crinet. Ik ga wel ff kijken of ik de breeksterkte van dat zijdengaren kan meten, dan weten we ook hoe veel teugeldruk ik gebruik. als ik dat uitgevonden heb edit ik wel ff deze post.

ik vergelijk het altijd met signaalvlaggen in de marine, bij het strijken van de vlag wordt uitgevoerd.

@de-denigrerende-zeurkousen-die-de-forumregels-niet-lezen
ik heb een Bit naar Pisanello, maatgemaakt, maar beide paarden lopen prima op elkaars bit, de andere is gewoon een spaanse s-kandare met een bevestigingspunt voor een tweede teugel.

beide bitten hebben de zelfde hefboom, dat was ook het ontwerp dat ik de bitmaker gegeven heb, 'deze hefboom vind ie lekker, dus doe dat nog maar een keer, maar dan langer'

dus het pisanello bit is gewoon wat langer maar met een evenredig langere bovenboom, met daardoor precies dezelfde hefboom. (vraag maar aan je middelbareschoolleraar hoe een hefboom werkt, ik heb geen zin meer om 12 jarige kinder-stof nog een keer te herkauwen) (en een paar cosmetische dingen zoals brochetten) het pisanello-bit is echter met de scharen richting de ruiterhand gebogen zodat het de mond iets ontlast. (voor theorie van de loodlijn lees ook Guérinière of Löyeneysen , die is ook volledig online). het mondstuk is recht met een zeer subtiele tongvrijheid, gewoon rond, ik zal de dikte wel eens meten. heel erg hetzelfde ding als die standaard 'academische' kandare,
het heeft een stang aan de onderkant om verhaken in rommel te voorkomen, dit kan ook met kettingen, maar die tekening van pisanello had een stang daar.

Dat bit staat overigens gedetailleerd gefotografeerd op het internet en dat is al jaren openbaar. Ik weet niet aan wie ik dit aangetekend had moeten versturen? (stille hint). Er zijn best wel veel videos van mij online en TV interviews, artikels in National Geographic magazine, etc etc. google your heart out. disagree all you want.
Als het sarcasme niet overkomt, ik hoef me helemaal niet te verantwoorden tov zeer onduidelijke opmerkingen, ik heb niet helemaal het idee dat we het over hetzelfde paard hebben? mijn tegenstanders in deze videos wellicht?dat met die kruisgalop was wellicht die contragalopwending?

even ter vergelijking:

https://www.youtube.com/watch?v=5895K-Xjupk

dit is een video van een ruiter die ècht wel hoog aan staat geschreven (meervoudig wereldkampioen), iemand die ècht wel wissel kan rijden, maar kijk maar eens naar de pasjes kruisgalop die ook hij eruit smijt in deze speedtrail, een ruiter van de Portugese rijschool... die echt wel hoge school doet.
ga je ook beweren dat hij 'onvriendelijk' is? hij laat z'n paard het een beetje zelf uitzoeken omdat het hier niet handelt om een kur.
Ik pretendeer überhaupt niet zo goed te rijden als deze man, maar ik zie hier ook een dozijn zulke fouten op een vooraf vaststaand parcours, die palen verschuiven niet op het laatste moment als je aan komt karren, zoals in een gevecht. Als 'the Torres' zich hier en daar iets mag veroorloven, dan kan ik dat ook, want ik ben niet zo goed als hij...

ik heb ook zeer duidelijk kritiek aan mezelf hier geschreven, overigens, het is niet zo dat ik niet inzie dat er dingen te verbeteren zijn, maar ik werk absoluut niet naar een moderne esthetiek en daar laat ik me ook niet toe intimideren met dit soort bullying.

bijna al de videos die ik maak hebben een reden, iets uitproberen, of andere referentie. Ik heb nog wel ergens de videos van de ritten van jaren geleden, zo een doorsnee van wat ik zo gedaan heb, allemaal heel saai. als mijn kleding je niet aan staat is dat absoluut niet mijn probleem. (sneu)

Maar ik ben natuurlijk niet van gisteren, als iemand interesse heeft wil ik best wel wat posten, natuurlijk staat er al heel veel op het internet, maar ik heb gewoon geen zin om hier de beste stuurlui aan wal hun werk te gaan lopen doen...

een paar keer te veel 'wauw' in een topic hoort waarschijnlijk gewoon afgebrand, want iemand mag niet gewoon eens denken, 'ach, dat is toch eens best een leuk piaffe-fototje': 'daar is mijn paardje toch nog wat verder gekomen dan iedereen dacht.'

en al je dan zo veel moeite doet om iemand uit te kafferen. dan doe ff je huiswerk:
onder de foto op mijn Facebook schrijf ik zelf nota bene:

'bear in mind.... some years of whitening, feeding, maturing... a clean horse in nice sunshine, well fotographed... versus a quick snap against the light of a scrawny little horse... not in a piaffe..

it is a little cherry picked, really, but i was quite pleased to see this foto. Matilde Brandt makes me look good here'

en dat Mezair nou eenmaal tot de hoge school behoord, dat heb ik ook niet geclassificeerd, dat is nou eenmaal zo.

dat iedereen roept om les, dat was expliciet ook niet mijn bedoeling, maar deze hetze is gewoon niet verdient,
let op, dit is geen rij-discussie.
i have been straining my patience and i think this will do.

als ik iemand kan helpen met een gedachte, dan graag, dan typ ik ook nog eens weer een half uur op mijn telefoon op een ferry midden in de nacht onderweg naar een clinic, om mensen te helpen,

maar dit soort gekat heb ik niet verdient.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 16:31

Airnt schreef:
als ik iemand kan helpen met een gedachte, dan graag, dan typ ik ook nog eens weer een half uur op mijn telefoon op een ferry midden in de nacht onderweg naar een clinic, om mensen te helpen,

Als die ferry uiteindelijk ergens centraal in NL aankomt is er niks aan de hand denk :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 16:47

Airnt schreef:
Kan ik alleen maar helemaal mee eens zijn. Ik begrijp je heel goed Airnt. Ik vind het heel jammer want (eindelijk) weer eens een topic op Bokt met dressuur kunst (lukt soms beter of slechter) dat ik als stille meelezer erg fijn vind om te volgen. Ik geniet er gewoon van. Ik geniet ook van dingen die een ander wellicht niet eens noteert zoals bij het laatste filmpje van de les dat Airnt met de kak schep in de les staat terwijl de muziek, de mooie dame, het paard de omgeving het tot zo'n mooi filmpje maken. Er is genoeg te kijken en te zien ook als het om de dressuur gaat.
Die strontschep hoort daar dus eigenlijk niet, maar juist doordat die er is krijg je die tegenstelling zo. Dan heb ik dus weer een hele tijd een positieve grinnik in me, want dat vind ik gewoon heel erg grappig :o . Ik ben iemand die gewoon van mooie mensen houd, mooie mode, mooie paarden, mooie huizen en show, kunst , klassieke dressuur, dingen, natuur etc. Ik kijk elke dag mijn ogen uit en geniet. Nu dus ook van dit topic met de foto's, plaatjes en uiteraard de eerlijke uitleg van iemand die in mijn ogen gewoon heel erg bescheiden, eerlijk en kritisch is. Goed bezig.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 31-10-17 16:51, in het totaal 2 keer bewerkt

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 16:50

Ik denk dat als je vroeger in menig slagveld ging kijken de ruiters echt niet zaten te analyseren of hun paard nou in de goede galop zat of niet. Dus op zo'n demo zoals Airnt hierboven plaatst ga ik echt niet zeuren omdat het paard eens een pasje of 3 in kruisgalop zit. Het is geen dressuurproef hé.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 16:53

baukiiee schreef:
Ooh ik zou ook graag een clinkc willen rijden! In de buurt van friesland/groningen/drenthe

Meld ik me ook heel graag voor aan, en anders in de verre toekomst voor zwolle? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 16:56

Arne ik denk dat het gewoon de tendens is van de huidige paardensport. Als het iets anders is dan het gangbare, is het vaak meteen niet correct.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 17:03

pien_2010 schreef:
Airnt schreef:
Kan ik alleen maar helemaal mee eens zijn. Ik begrijp je heel goed Airnt. Ik vind het heel jammer want (eindelijk) weer eens een topic op Bokt met dressuur kunst dat ik als stille meelezer erg fijn vind om te volgen. Ik geniet er gewoon van. Ik geniet ook van dingen die een ander wellicht niet eens noteert zoals bij het laatste filmpje van de les dat Airnt met de kak schep in de les staat terwijl de muziek, de mooie dame, het paard de omgeving het tot zo'n mooi filmpje maken. Er is genoeg te kijken en te zien ook als het om de dressuur gaat.
Die strontschep hoort daar dus eigenlijk niet, maar juist doordat die er is krijg je die tegenstelling zo. Dan heb ik dus weer een hele tijd een positieve grinnik in me, want dat vind ik gewoon heel erg grappig.

Dan heb ik nog wel een leuke anekdote. Ik stond mijn paard klaar te maken voor een les van Arne. Terwijl ik met Arne stond te kletsen ging mijn paard mesten. Arne pakte de mestboy en ruimt de mest van mijn paard op. "Automatisme", zegt ie dan, toen hij zag dat ik opgelaten toe stond te kijken :o
En ook buiten de paarden om, Arne is een echte gentlemen zonder te overdrijven. Standaard netjes gekleed. En zo gaat hij ook te paard. Ik kan daar niks op tegen hebben :)

DarkCupid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 17:07

Airnt schreef:

Heb je zeker niet verdient, en ik ben persoonlijk ook erg blij met je theoretische uitleg. Helaas lijken sommige mensen op bokt het allemaal ' beter' te willen weten, en zijn erg op discussies uit, erg irritant. ( terwijl ze van zichzelf niks kunnen laten zien, maar dat erbuiten )

nogmaals, ik heb erg veel respect voor hoe je de paarden traint, en Max, om na al deze paginas weer eens on topic te gaan, ziet er super uit, het resultaat liegt er niet om.

zou leuk zijn om een keer een clinic of les te hebben van je

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 17:14

Ik volg dit topic al een tijdje stilletjes, wat een verschil! En wat fijn dat je de tijd neemt om zoveel uit te leggen, dat kan ik in ieder geval erg waarderen.

Als er ooit een lesgroepje omgeving Arnhem komt, dan zou ik dolgraag mee willen doen :j en ook voor clinics wil ik me heel graag aanbevolen houden. Lijkt me ongelofelijk interessant en leerzaam.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 17:32

Arne je bewijzen hoef je hier helemaal niet, iemand die echt interesse heeft komt naar een les kijken of komt rijden en merkt van zelf hoe je bent en hoeveel kennis je hebt.
Al moet ik zeggen dat je moeilijk te boeken bent als halve wereldreiziger :D

Vooral de aanvallen van mensen met leeg profiel zou ik niet serieus nemen want dat kunnen penny meisjes zijn van 12 , paardenmensen(mensen met paarden?) die zelf geen deuk in een pakje boter kunnen rijden of zuurpruimen van juryleden die zich niet veilig voelen met een smoel op internet.

Ik zeg altijd maar zo, als je alles zo goed weet, dan plaats effe een filmpje van jezelf hoe het moet.
En dan wel gereden op 1 hand of teugels aan de buik vast gezet.

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 18:01

Ik lees ook aandachtig mee!

Gisteren een paar filmpjes van je lessen gekeken. Vandaag aan de slag gegaan met mijn giga sensibele PRE merrie. Zij is erg panisch op het bit (lees: gooit hoofd omhoog en gaat dribbelen). Als ze zo hysterisch doet kan ik dus ook niet doorzitten al had ik het graag haha. Dus nu heel veel gereden met mijn zit (heupen naar voor en naar achteren, doorzitten) en warempel! We konden gewoon rustig draven en hebben in stap zowel naar links of naar rechts gewijkt.

Mocht je ooit in Tilburg zijn, sluit ik aan met mijn gekke pony.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 18:03

Airnt schreef:

Take courage, op bokt kan ook de Spaanse Rijschool er van langs krijgen. Of Anky, Edward Gal en nog -tig andere grootheden.

Laat het gekat voor wat het is - ik sluit mij aan bij Spatter (over lege profielen en zo) en kom zelf graag kijken/ meerijden bij een evt clinic!!

Purple92

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 18:04

DarkCupid schreef:
Hoppit schreef:

Erg interessant topic!

Ook ik zou interesse hebben voor les omgeving Utrecht.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 18:17

Arne, wat heerlijk te lezen je post en voorbeelden. Eindelijk weer eens een goed onderlegde ruiter op bokt die de moeite neemt technisch uit te leggen...ik hoop dat ook jij niet weggepest wordt.

Dan zie ik een filmpje van Pedro Torres, daar ben ik groot fan van...ooit dit filmpje aangehaald en kreeg drssuurprikkerbokt over mij heen, was dierenmishandeling.

Helaas is er in dressuurland, maar 1manier van rijden.

Bokkers in dit topic, als er een clinic wordt gegeven, graag een apart topic, zou zo graag als toeschouwer aan willen schuiven!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 18:20

Airnt schreef:
Cer schreef:

leuke vraag, best wel een ingewikkeld antwoord.
de buitenteugel ligt aan de hals, als je de binnenteugel gebruikt breekt een paard heel snel uit de schouder, gaat makkelijk tegen het buitenbeen, maar over het algemeen verkort het de binnenbeentritlengte.

dit is heel duidelijk niet gewenst, want dat verkort alles en uiteindelijk zorgt het ervoor dat het paard minder ondertreed met het buiten achterbeen.

veel van wat we doen gebeurt in travers, dus ik begin met het buiten achterbeen met mijn buitenbeen onder te treden. Omdat het paard gebogen is naar binnen, neem ik de impulsie aan in de binnenheup in het bijzonder en geef het een richting, dit heeft twee belangrijke componenten: de heup maakt de tritlengte en de gang van het binnenachterbeen, en dan heb je met je navel nog de mogelijkheid (en je binnenbovenbeen) om de voorbenen hun plek te geven. (wending, pirouette, cirkel, diagonaal, rechtuit, wat je wilt) Dit kun je een beetje bijwerken met de buitenteugel die de basis van de nek z'n plek geeft voor het paard.(side to side) Ik buig dus eigenlijk het paard voor een belangrijk del met het vooruitdragen van het binnenachterbeen/heup en het begrenzen of zelfs voorkruisen (bij bijv een appuyement) van het buitenvoorbeen.

bij de opwaartse beweging van het paard aan de voorkant volgt de hand en kan met een beetje contact het paard helpen te heffen in de schoft, maar we proberen dat dus voornamelijk te doen met de zit.

tijdens de neerwaartse beweging van de voorhand wordt de teugel naar voren en iets in de schoft/hals nagegeven (dus niet over/voorbij, maar in) en daardoor is het gemakkelijker voor het paard om zelf de stelling te geven in een gevende hand.

als ik direct met een stelling probeer te beginnen (bij de voorgaande pas, dus eigenlijk) dan maak ik heel snel spanning in de hyiod, en dan wordt het allemaal een bende.

dit maakt het veel makkelijker om een paard vrij in de gang te houding in kleinere wendingen, hetgeen zo belangrijk is voor gevechtsruiterij en natuurlijk ook de renaissance- en barocke school zo typeert.

door het binnenvoor been z'n plek te geven met ons binnenbovenbeen kunnen we er voor zorgen dat het paard niet te breed treed met het binnenvoorbeen en dus ook daarmee de ribbenkast van het paard omhoog houden zodat het over de rug kan bewegen.

als je een renvers rijden, vooral in een kleine wending dan voel je ook heel sterk hoe dit verrewege te prefereren is boven de binnenteugel, het paard loopt veel minder hol, tilt z'n hoofd veel minder snel, etc, maar vooral hou je de takt en de vrije beweging van het paard veel beter doorlatend.

(omdat in die tijd de ruiterij voor de cavalerie in close combat gedacht was)
we zien een essentieel verschil in de geschriften uit die tijd tov de stijl die na 1900 ontstaat.
seriewissels bestaan nog helemaal niet voordat ze voor het circus worden uitgevonden, bijvoorbeeld
dus de 'klassieke' dressuur van voor ca 1900 is echt heel anders dan die van na 1945, met wat rommelige paralelvormen daartussen. Dus ja hoe wil je dat noemen? De term van generaal Descarpentry 'academisch' is al gejat, dus dan mot je wel iets om uit te leggen wat je nou echt doet.

Bückeburg zegt tegenwoordig 'italiaanse school' dat vind ik een beetje te specifiek, du ik zeg dan maar 'historisch', beestje mot een naam hebben.

Heel lang wordt zeer weinig over wissels gesproken, voornamelijk omdat de terre-à-terre en andere Tummeln-oefeningen zo gangbaar waren en die vaak een handiger wissel zijn in een gevecht omdat ze veel minder ruimte nodig hebben, waardoor je niet de mensur (gevechtsafstand) hoeft te verkorten.

wat zo consequent wordt laten zien in de oude meesters zijn die zeer slap gedragen teugels, en dat een paard ook heel zacht aan de teugels moet staan, dat het zinken van de hand en het nageven zo belangrijk is.
je draagt het bit daarheen waar je wilt dat het paard z'n mond heen beweegt, en dan vindt hij daar de nagegeven hand, ipv na de beweging in het bit te hebben gedrukt misschien nog ooit een drukverlichting te voelen.

Zoals gezegd, ik kan met een zijde draadje rijden, ik kan eens kijken of daar ook video van was, toen we het probeerden, maar je merkt dat je de buitenteugel op de hals wat mist, net als het rijden met een crinet. Ik ga wel ff kijken of ik de breeksterkte van dat zijdengaren kan meten, dan weten we ook hoe veel teugeldruk ik gebruik. als ik dat uitgevonden heb edit ik wel ff deze post.

ik vergelijk het altijd met signaalvlaggen in de marine, bij het strijken van de vlag wordt uitgevoerd.

@de-denigrerende-zeurkousen-die-de-forumregels-niet-lezen
ik heb een Bit naar Pisanello, maatgemaakt, maar beide paarden lopen prima op elkaars bit, de andere is gewoon een spaanse s-kandare met een bevestigingspunt voor een tweede teugel.

beide bitten hebben de zelfde hefboom, dat was ook het ontwerp dat ik de bitmaker gegeven heb, 'deze hefboom vind ie lekker, dus doe dat nog maar een keer, maar dan langer'

dus het pisanello bit is gewoon wat langer maar met een evenredig langere bovenboom, met daardoor precies dezelfde hefboom. (vraag maar aan je middelbareschoolleraar hoe een hefboom werkt, ik heb geen zin meer om 12 jarige kinder-stof nog een keer te herkauwen) (en een paar cosmetische dingen zoals brochetten) het pisanello-bit is echter met de scharen richting de ruiterhand gebogen zodat het de mond iets ontlast. (voor theorie van de loodlijn lees ook Guérinière of Löyeneysen , die is ook volledig online). het mondstuk is recht met een zeer subtiele tongvrijheid, gewoon rond, ik zal de dikte wel eens meten. heel erg hetzelfde ding als die standaard 'academische' kandare,
het heeft een stang aan de onderkant om verhaken in rommel te voorkomen, dit kan ook met kettingen, maar die tekening van pisanello had een stang daar.

Dat bit staat overigens gedetailleerd gefotografeerd op het internet en dat is al jaren openbaar. Ik weet niet aan wie ik dit aangetekend had moeten versturen? (stille hint). Er zijn best wel veel videos van mij online en TV interviews, artikels in National Geographic magazine, etc etc. google your heart out. disagree all you want.
Als het sarcasme niet overkomt, ik hoef me helemaal niet te verantwoorden tov zeer onduidelijke opmerkingen, ik heb niet helemaal het idee dat we het over hetzelfde paard hebben? mijn tegenstanders in deze videos wellicht?dat met die kruisgalop was wellicht die contragalopwending?

even ter vergelijking:

https://www.youtube.com/watch?v=5895K-Xjupk

dit is een video van een ruiter die ècht wel hoog aan staat geschreven (meervoudig wereldkampioen), iemand die ècht wel wissel kan rijden, maar kijk maar eens naar de pasjes kruisgalop die ook hij eruit smijt in deze speedtrail, een ruiter van de Portugese rijschool... die echt wel hoge school doet.
ga je ook beweren dat hij 'onvriendelijk' is? hij laat z'n paard het een beetje zelf uitzoeken omdat het hier niet handelt om een kur.
Ik pretendeer überhaupt niet zo goed te rijden als deze man, maar ik zie hier ook een dozijn zulke fouten op een vooraf vaststaand parcours, die palen verschuiven niet op het laatste moment als je aan komt karren, zoals in een gevecht. Als 'the Torres' zich hier en daar iets mag veroorloven, dan kan ik dat ook, want ik ben niet zo goed als hij...

ik heb ook zeer duidelijk kritiek aan mezelf hier geschreven, overigens, het is niet zo dat ik niet inzie dat er dingen te verbeteren zijn, maar ik werk absoluut niet naar een moderne esthetiek en daar laat ik me ook niet toe intimideren met dit soort bullying.

bijna al de videos die ik maak hebben een reden, iets uitproberen, of andere referentie. Ik heb nog wel ergens de videos van de ritten van jaren geleden, zo een doorsnee van wat ik zo gedaan heb, allemaal heel saai. als mijn kleding je niet aan staat is dat absoluut niet mijn probleem. (sneu)

Maar ik ben natuurlijk niet van gisteren, als iemand interesse heeft wil ik best wel wat posten, natuurlijk staat er al heel veel op het internet, maar ik heb gewoon geen zin om hier de beste stuurlui aan wal hun werk te gaan lopen doen...

een paar keer te veel 'wauw' in een topic hoort waarschijnlijk gewoon afgebrand, want iemand mag niet gewoon eens denken, 'ach, dat is toch eens best een leuk piaffe-fototje': 'daar is mijn paardje toch nog wat verder gekomen dan iedereen dacht.'

en al je dan zo veel moeite doet om iemand uit te kafferen. dan doe ff je huiswerk:
onder de foto op mijn Facebook schrijf ik zelf nota bene:

'bear in mind.... some years of whitening, feeding, maturing... a clean horse in nice sunshine, well fotographed... versus a quick snap against the light of a scrawny little horse... not in a piaffe..

it is a little cherry picked, really, but i was quite pleased to see this foto. Matilde Brandt makes me look good here'

en dat Mezair nou eenmaal tot de hoge school behoord, dat heb ik ook niet geclassificeerd, dat is nou eenmaal zo.

dat iedereen roept om les, dat was expliciet ook niet mijn bedoeling, maar deze hetze is gewoon niet verdient,
let op, dit is geen rij-discussie.
i have been straining my patience and i think this will do.

Dank voor je uitgebreide en interessante antwoord.
Dat filmpje is geweldig! Wat een samenwerking!

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 18:21

Fortitude schreef:
Als er ooit een lesgroepje omgeving Arnhem komt, dan zou ik dolgraag mee willen doen :j en ook voor clinics wil ik me heel graag aanbevolen houden. Lijkt me ongelofelijk interessant en leerzaam.

Ooooooo ja, alsjeblieft! **\O/**

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 19:07

Wijslander schreef:
Fortitude schreef:

Ooooooo ja, alsjeblieft! **\O/**

Me! Me! Me!
Ik wil heeeeeeel graag komen kijken!