Harley eerste keer bitloos *trots*

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

paardjes123

Re: Harley eerste keer bitloos *trots*

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 02:00

Pff wat wordt dit een zeur topic. Half paardenland rijdt met een driejarige en ja hij is iel en heeft nog tijd nodig maar 1/ 2 keer per week erop kruipen zal hij niet slechter van worden. Wel ligt het zadel niet echt fijn dus daar zou ik wel wat aan doen.

Om te zorgen dat hij het buiten naar het zin zal krijgen, is het fijn als hij met andere jonkies/ leeftijdsgenoten kan staan. Bij groot leeftijdsverschil zie je vaak dat de jonkies heel laag in rang staan en dan lopen ze wat sneller wat op. Lerker dag en nacht buiten doet vaak veel goed, lekker op het gras zwaren ze vanuit en goed voor de ontwikkeling van skelet, pezen, spieren en natuurlijk zijn psychische welzijn.

Het zou fijn zijn als je iemand hebt die je verder helpt met het rijtechnische deel. Wie weet hoever jullie het dan in de toekomst gaan schoppen.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 02:02

Ohh en nog ter aanvulling ik heb ooit een jonge ruin gekocht en die is van zijn 3e tot 7e jaar nog 10 cm gegroeid.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 07:17

Vreemd antwoord paardjes123…waarom wordt hij er niet slechter van als ze 1 a 2 keer per week rijdt?
En TS blijft maar ronddraaien…waarom doen anderen van alles fout mbt stalling en opfok en waarom is het ok dat jij je paard eenzame opsluiting geeft en erop rijdt terwijl hij daar lichamelijk duidelijk nog niet aan toe is? Dit ook nog met een zadel wat overduidelijk niet past?
Geef nou eens antwoord….waarom zijn deze dingen minder erg dan een eventuele kras of schram?

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 07:42

Zelfs al zou iemand precies hetzelfde verhaal hebben als zij, TS gaat niks veranderen aan dr problemen.
Ik snap echt niet, ze wil pas wisselen als ze de perfecte stal vind. Maar een tussen oplossing? Nee dat is erger dan alleen in een stal en af en toe alleen op de wei.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 07:54

Art_Ificious schreef:
Tevens zie ik geregeld topics van driejarige pas onder zadel en al helemaal nagevelijk gereden en niemand die wat zegt, mij maak je niet wijs dat dit maar door 2x per week rijden komt. Daar zit meer en intensievere training achter. Of een driejarige die al op wedstrijd gaat... Wederom niemand die wat zegt.

TS, het gaat niet alleen om de leeftijd. Het gaat erom hoe een pony zich ontwikkeld heeft op een bepaalde leeftijd. Sommige 3-jarigen zijn klaar om bereden te worden, jouw 3-jarige is dat niet. Absoluut niet. Hij is nog lang niet sterk genoeg. Hij is iel. Hij is een puppy. Hij moet nog zeker een jaar groeien en uitzwaren. Hij is nog niet af. Hij doet eerder denken aan een 2-jarige dan aan een pony die af is en klaar om bereden te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 07:59

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 08:27

Moderatoropmerking:
We begrijpen dat jullie graag advies willen geven aan TS, en dat TS daarop wilt reageren. We willen jullie wel vragen om op jullie toon in de berichten te letten. En reageer niet op de man, maar op de bal. Alvast bedankt.

SanneJas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 08:45

Lieve TS,

Ik vraag mij af of jij hulp krijgt in het dagelijkse leven?
En daar bedoel ik niet mee, met jou pony (want dat krijg je duidelijk niet), maar ik bedoel echt met jouzelf.
Misschien is het voor jou heel raadzaam om hulp te gaan zoeken met je dagelijkse leven.
Dit bedoel ik echt niet rot, volgens mij ben jij een hele lieve, zachtaardige meid. Ik ben alleen een beetje bang dat mensen in jou dagelijkse leven misbruik maken van jou goedheid.

Misschien is het ook verstandig om wat beter met internet om te gaan. Je post nu letterlijk heel jou leven openbaar op internet. Ik kan echt alles van jou terug vinden, jou volledige naam, heel jou geschiedenis met jou ouders, jou (ex) vriend, echt alles. Dit is niet heel slim.

Iedere keer als ik een topic van jou open, denk ik in eerst instantie dat het gaat om een jong meisje. Dan blijkt keer op keer dat je toch een volwassen vrouw bent. Ga eens wat sterker in je schoenen staan, en kom op voor jezelf en jou pony.

Ga op zoek naar een stal waar je paard het hele jaar door, minimaal 8 uur per dag buiten komt. Staat hij nog steeds 16 uur aan 1 stuk op stal, wat voor mij al veel en veel te lang is, maar goed, vooral in de winter is het helaas op veel stallen niet anders. Wat nog beter zal zijn is gewoon 24/7 buiten met een schuilstal. (wat vaak ook nog goedkoper is).Een beetje regen kunnen ze echt wel tegen, desnoods gooi je er een waterdichte deken op. En wat krassen gaan ze ook echt niet dood van. Ga zeker op zoek naar een goed passend zadel, met een juiste zadelpasser. Jij bent heel bang voor witte haren, ik kan jou verzekeren, als jij door gaat met die slecht passende zadels, dan zal jou pony zeker witte haren gaan krijgen op zijn rug en schoft.

Ik wens je vooral voor Harley heel veel wijsheid toe.
Zoek alsjeblieft hulp, voor jou, voor Harley en voor jullie samen.

987ZYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 08:54

Art_Ificious schreef:
Tevens als rijden zo belangrijk was voor mij reed ik elke dag! Ik rij nu niet eens elke week wat de meeste wel doen met een pas beleerde.
Dus ben ik slecht? Dacht het niet. Ponieke krijgt genoeg rust en ik rij op mezelf zonder les om hem het stuur en wat stelling trachten te leren meer nog niet.
Tevens zie ik geregeld topics van driejarige pas onder zadel en al helemaal nagevelijk gereden en niemand die wat zegt, mij maak je niet wijs dat dit maar door 2x per week rijden komt. Daar zit meer en intensievere training achter. Of een driejarige die al op wedstrijd gaat... Wederom niemand die wat zegt.

Ik zie vaak tooics waar zadel ver naar voren ligt... Niemand die er in zulke topics wat van zegt.

TS, kan je nu echt zelf niet zien dat jouw pony gewoon nog niet voldoende ontwikkeld is om er al op te gaan zitten? Niet iedere pony ontwikkelt zich even snel en daar kan je gewoon niet veel aan doen en zal je geduld moeten hebben.

Misschien helpt het om onze 3 jarige en 2 jarige eens te laten zien. Zie je het verschil met jouw pony? De 3 jarige wordt inderdaad rustig getraind om per 1 oktober te starten, maar enkel omdat hij het qua ontwikkeling aan kan.

3 jarige:

Afbeelding

2 jarige:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door 987ZYX op 01-09-16 08:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 08:55

TS misschien kan je aangeven in welke omgeving je woont en via bokt hulp krijgen met je pony? Er is vast wel iemand die je kosteloos wil helpen om een en ander beter op de rit te krijgen.

Loraine1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 08:57

oh, ik zou willen dat ik dit topic niet had aangeklikt... :(

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 09:05

Daan_O schreef:
TS misschien kan je aangeven in welke omgeving je woont en via bokt hulp krijgen met je pony? Er is vast wel iemand die je kosteloos wil helpen om een en ander beter op de rit te krijgen.

Dat is al bekend hoor... Ts woont in België en er is een bokker langs geweest die geen commentaar had dat ze er al op reed... Dus daarom word alles aan de kant geschoven en kan het vast niet zoveel kwaad.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 09:10

Daan_O schreef:

Hulp met het zoeken van een meer geschikte stalling voor haar pony lijkt me een prioriteit. Misschien kunnen Belgische bokkers daar bij helpen. Maar ik meen dat daar in een vorig topic van TS al eens op in is gegaan door Belgische bokkers die ook daar in de buurt wonen. Toen bleek dat er best stallen zijn met weidegang als ze eens een dorpje verderop zou kijken...
Je kunt rijtechnisch helpen, tuurlijk. Maar de pony mist bespiering en is nog niet stevig genoeg. Zolang hij de hele dag alleen staat in een stal of een kleine paddock, komt dat de spier opbouw niet ten goede.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 09:35

Ineke2 schreef:
Daan_O schreef:

Dat is al bekend hoor... Ts woont in België en er is een bokker langs geweest die geen commentaar had dat ze er al op reed... Dus daarom word alles aan de kant geschoven en kan het vast niet zoveel kwaad.

en die bokker voelt zich nu niet geroepen om toe te lichten wat wij dan missen als meelezers.
of het voor TS op te nemen, immers bepaalde dingen gaan op advies van diegene.. Als ik TS was, zou ik diegene toch heel snel een berichtje sturen om hier ook even te reageren.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 09:39

Ik ook... Daarom haal ik dat ook aan. TS heeft het zelf gisteren ook letterlijk gezegd.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 09:48

El75...het wordt zo wel een beetje een welles nietes gebeuren. Maar sorry, een 3 jarige al starten vind ik sowieso not done, ookal is ie lichamelijk mss meer ontwikkelt het is en blijft een puppy en die moeten wat mij betreft minstens tot 4 jaar rust krijgen. En ja, al die KWPN hengsten en nog veel meer anderen worden ook met 3 jaar gestart, maar wat mij betreft not done. Met 3 jaar inrijden en vanaf vier rustig beginnen is in mijn ogen een stuk eerlijker en beter voor alle jonge spieren, pezen en hoofdjes van de paarden.

Neemt niet weg dat je prachtige paardjes in je bezit hebt!...maar juist des te meer reden om er
extra zuinig op te zijn :D
Laatst bijgewerkt door manubres op 01-09-16 09:55, in het totaal 1 keer bewerkt

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 09:54

Dat is weer een beetje een andere discussie. Ik denk dat in dit geval vooral het slecht passende zadel in combinatie met slechte huisvesting en medische klachten schadelijk zijn. Ik moet wel zeggen dat ik hem ook nog een jaar had laten staan, ookal ben ik niet per se tegen het op 3 jarige leeftijd inrijden.

Ts, kijk eens naar de eiffelopfok. Hier heb je betrouwbare volledige verzorging en je pony zal het geweldig naar zijn zin hebben! Ook kan hij hier lekker uitzwaren en spieren opbouwen. Zou mijn eerste keuze zijn!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 10:13

Die heb ik al genoemd, maar ts wil hem niet naar het buitenland... Omdat ze dan zelf geen toezicht heeft op haar paard en bang is dat hij gewond raakt of te weinig eten krijgt.

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 10:16

Misschien is het de moeite waard om nog eens te vermelden dat er een aantal zeer betrouwbare zitten waar ook veel bokkers hun opgroeiende paarden hebben staan. Ts, ga eens kijken. De eiffel is zo ver nog niet!

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 10:23

Ik wil niet grof overkomen, maar ik zie je vaak opmerkingen geven over dingen die je budget niet toelaten. Is het dan wel verstandig om dit paard te houden? Paard kost gewoon toch altijd veel geld, en als je niet het budget hebt voor een juist passend zadel en een betere pension, is het misschien niet beter om een verzorgpaard te zoeken dan? :/

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 10:28

Pfff jeeetje, ik heb het hele topic doorgelezen en mijn mond viel gewoon open van verbazing...
Bij de foto's sprongen de tranen in mijn ogen, ik zie een dier dat helemaal nog niet klaar is maar wel zijn uiterste best wil doen, ookal gaat dit ten koste van hemzelf...

Ik snap echt niet dat je alle reacties zomaar kunt wegwuiven alsof ze niet waar zijn of omdat het zogezegd niet anders kan. Het kan echt wel anders...

Ik begrijp eerst en vooral niet waarom je een paard hebt gekocht als je geen vast inkomen hebt en hem dus niet de zorg kan bieden die hij nodig heeft. Dat is gewoon enorm onverantwoordelijk

Ik snap ook niet jouw reacties van andere stallen, dat hij geen eten krijgt enzo. Hoe kan je dat pas na 3 maanden merken? Ga je eigenlijk wel regelmatig naar jouw pony? Of alleen als het je uitkomt en om te rijden?

Over de rest is volgens mij al genoeg gezegd (hoewel, aangezien je dit niet serieus neemt, misschien toch niet genoeg...)

Je mag het arme dier hier komen brengen, staat hij 24/7 buiten met (vriendelijke) ponyvriendjes

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 10:30

Dat is nog eens een mooi aanbod, Oliiviia +:)+

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 10:39

Oliiviia schreef:
Je mag het arme dier hier komen brengen, staat hij 24/7 buiten met (vriendelijke) ponyvriendjes

Doen TS!
Iig tot het voorjaar. Mooi aanbod!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-16 10:56

Stoornis? Nee wel als je iets over me wil weten ik ben 40% doof aan mijn rechteroor en heb hiervoor een zware operatie gehad wat mijn leven totaal veranderd heeft. (Psychologisch omdat ik een donor middenoor heb en ik het nog altijd niet goed accepteer)

Daarnaast verplicht ik Harley niet om op stal te staan. Stalbaas beslist wanneer ze buiten komen niet ik.
En die pony die hem zo aanviel is niet volwassen maar een jaar jonger da Harley en terroriseert de hele groep. Zelfs de volwassenen corrigeren haar niet.

Tot voor kort had Harley een weidemaat, een leeftijdsgenoot die altijd met hem op de wei stond omdat het wel klikte tussen hen twee.
Afbeelding

Hij komt echt wel op de wei maar voorlopig apart omdat er al een aantal combinaties geprobeerd zijn maar Het niet klikte.
Ik heb nog maar 1 hoop en dat is een vierjarige pony van een stalgenoot. Maar als dat ook niet klikt Geef ik de hoop op.
Die vierjarige is door een ander paard namelijk ook aangevallen geweest en in de stroomdraad gejaagd met brandwonden en diepe bijtwonden tot gevolg. Enkel omdat die grotere ruin merries naast hem had staan en zich nogal erg hengst voelt. Hoe die pony sindsdien op andere reageert is nog niet getest.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 10:59

Of ipv de hoop op te geven kan je een van de mooie aanboden nemen die hierboven gedaan zijn? :o