Wainonia, van "oprichting" naar oprichting

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 00:37

isabel_94 schreef:
Cer schreef:
Ik vind de net 4jarige in t filmpje eigenlijk veel te kort gereden worden... Zo zie je maar, veel mensen veel meningen :)

Dat vind ik ook, vierjarige moet eerst lang en laag om rugspieren op te bouwen om überhaupt fatsoenlijk een mens te kunnen dragen

En zo rij je een 4 jarige dus kapot. Ze kunnen die bovenlijn nog helemaal niet zo goed aanspannen zodat ze met een dragende rug én een doortredend achterbeen bereden kunnen worden.

Onbewust onbekwaam.

hyppolyte

Re: Wainonia, van "oprichting" naar oprichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 01:11

Je begint dan ook met het trainen vanaf de grond, zo bouw je die spieren alvast op voordat je aan het werk gaat. Basis vereiste i.m.o. verder kunnen ze heel goed lang en laag lopen, maar dan hebben we het nog helemaal niet over aanspannen, dragen en ondertreden, puur stretchen.

Ik vind sowieso 4 jaar nog veel te vroeg om al zo lang te rijden en veel te vragen. in het filmpje wordt ie niet naar de hand toe gereden, hij wordt met zijn hoofd laag gehouden, loopt constant achter de loodlijn (en niet een beetje). Dat het jullie niet stoort snap ik eerlijk gezegd niet :n. In de klassieke rijkunst hoort het neusje er ook uit. dat ie zo nu en dan eens duikt kun je wel eens hebben, maar dit is structureel, niet incidenteel. Het is duidelijk dat we echt een compleet verschillend beeld hebben van wat wel en niet correct is.
Ik ben in ieder geval blij dat er steeds meer ontwikkelingen zijn naar een meer paardvriendelijke manier van rijden, die ook nog eens de ondersteuning biedt die ze nodig hebben. Dat het nu nog op veel weerstand stuit is logisch en te verwachten, maar het is ook duidelijk merkbaar dat er een groeiende behoefte is naar anders omgaan met je paard. Jullie zijn duidelijk niet overtuigd, geeft niet, wie weet komt het nog. Ik heb vanuit eigen ervaring meerdere (al dan niet kapotgereden) paarden zo enorm zien groeien en ontwikkelen op de juiste manier dat ik wel overtuigd ben. Maar soit, ieder zijn ding.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 01:40

Het is al zen paar keer gezegd maar ik herhaal het maar nog eens; dit zadel past jou echt niet!!!! Het zitvlak is je te klein waardoor je achter op de rug veel gewicht hebt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 06:07

Ik vind t wel bijzonder wat hier allemaal als harde waarheid beweerd wordt door verschillende mensen zeg... Veel meer tegengestelde meningen kan bijna niet :D

Zou voor mij al een reden zijn om geen van beiden te doen en in t midden te blijven :j gelukkig rij ik een hele andere tak van sport.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 07:52

janderegelaa schreef:
Ik zie dit filmpje wel liever dan het andere filmpje. Dat een jong paard er nu een beetje achter kruipt is niet zo erg. Ik zie tenminste een een rug die draagt en een veel actiever achterbeen dan bij het andere filmpje.

Ik zie helemaal geen paard die draagt maar een paard die uit balans is en boven het tempo aan het stuwen is (doen ze vaak als ze uit balans zijn), zonder ruggebruik (kan je zien aan de swung). Het paard wil wel maar beneden, zijn neus eruit doen maar de teugels mogen vervolgens van de instructrice net langer. Ik zie hier niet echt klassieke dressuur in.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 07:56

janderegelaa schreef:
En zo rij je een 4 jarige dus kapot. Ze kunnen die bovenlijn nog helemaal niet zo goed aanspannen zodat ze met een dragende rug én een doortredend achterbeen bereden kunnen worden.
Onbewust onbekwaam.

Zeker onbewust onbekwaam :D
Je begint met een jong paard met longeren en daarbij vwnw. Dan wordt die bovenlijn al sterker. Zodra hij het vwnw is bevestigg aan de longeerlijn ga je er pas op zitten.

Dan erop en zodat het paard zijn balans weer terug heeft vraag je hem vwnw. Eerst zal hij dat slechts korte stukken volhouden. En die stukken worden steeds langer. Totdat dit ook is bevestigd. En hij geeft zelf aan wat hij wel of niet aankan. Vraag me af hoe jij dan een bovenlijn van een jong paard traint?

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 08:02

Ik vind het een super interessant topic! Grote dank je wel voor TS om dit toch "moeilijke" stuk te plaatsen. Je stelt jezelf kwetsbaar op en gaat goed met de reacties om!

Ikzelf heb ook niets met atletische rijkunst. Ik kom zelf sinds dit jaar (heb ook de overstap gemaakt van modern) in de klassieke en centered riding hoek.
Het filmpje vindt ik verhelderend om te zien. Maar ik stoor me echt aan je houding! Je paard zal zo nooit naar je bit en handen willen gaan reiken want het is veel te onrustig! Ik herken het wel een stuk want mijn paard krijgt heel snel een "opgesloten gevoel" van mij en gaat dan ook rommelen en flapperen. Wij zijn ook heel erg bezig geweest met die communicatie (centered) en het rijden met het neusje eruit (klassiek). Nu na een paar mnd komen er steeds meer momenten dat ze zelf vanuit activiteit tegen het bit begint te duwen, ze wil het meenemen.
Mijn advies zou echt centered riding zijn! Het kan je zoveel inzicht geven!

Het boek(serie) ruiters en rechters heb ik vroeger verslonden. Maar nu vind ik het naar modern neigen. Bv de weerstand biedende hand. Zo rijd ik niet meer.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 08:02

damian23 schreef:
janderegelaa schreef:
Onbewust onbekwaam.

Zeker onbewust onbekwaam :D
Je begint met een jong paard met longeren en daarbij vwnw. Dan wordt die bovenlijn al sterker. Zodra hij het vwnw is bevestigg aan de longeerlijn ga je er pas op zitten.

Dan erop en zodat het paard zijn balans weer terug heeft vraag je hem vwnw. Eerst zal hij dat slechts korte stukken volhouden. En die stukken worden steeds langer. Totdat dit ook is bevestigd. En hij geeft zelf aan wat hij wel of niet aankan. Vraag me af hoe jij dan een bovenlijn van een jong paard traint?

Precies, dit dus. Ik bedoelde niet dat je een vierjarige uit de wei plukt, erop gaat zitten en continu voorwaarts neerwaarts rijdt..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 08:03

hyppolyte schreef:
Je begint dan ook met het trainen vanaf de grond, zo bouw je die spieren alvast op voordat je aan het werk gaat. Basis vereiste i.m.o. verder kunnen ze heel goed lang en laag lopen, maar dan hebben we het nog helemaal niet over aanspannen, dragen en ondertreden, puur stretchen.

Ik vind sowieso 4 jaar nog veel te vroeg om al zo lang te rijden en veel te vragen. in het filmpje wordt ie niet naar de hand toe gereden, hij wordt met zijn hoofd laag gehouden, loopt constant achter de loodlijn (en niet een beetje). Dat het jullie niet stoort snap ik eerlijk gezegd niet :n. In de klassieke rijkunst hoort het neusje er ook uit. dat ie zo nu en dan eens duikt kun je wel eens hebben, maar dit is structureel, niet incidenteel. Het is duidelijk dat we echt een compleet verschillend beeld hebben van wat wel en niet correct is.
Ik ben in ieder geval blij dat er steeds meer ontwikkelingen zijn naar een meer paardvriendelijke manier van rijden, die ook nog eens de ondersteuning biedt die ze nodig hebben. Dat het nu nog op veel weerstand stuit is logisch en te verwachten, maar het is ook duidelijk merkbaar dat er een groeiende behoefte is naar anders omgaan met je paard. Jullie zijn duidelijk niet overtuigd, geeft niet, wie weet komt het nog. Ik heb vanuit eigen ervaring meerdere (al dan niet kapotgereden) paarden zo enorm zien groeien en ontwikkelen op de juiste manier dat ik wel overtuigd ben. Maar soit, ieder zijn ding.

Liever achter de loodlijn MET ruggebruik dan andersom...die rug is zo belangrijk om goed te trainen om een ruiter te kunnen dragen. Er is niet per definitie iets mis met "achter de loodlijn" het verschilt heel erg per paard en anatomie in hoeverre een paard dat doet. En zolang de neus er voor het paard in die houding naar voren wijst en niet naar de borst is er toch sprake van verbinding met de ruiterhand en een ruiter die het paard in verschillende hoofd/hals houdingen kan instellen dmv de activiteit van de achterhand. Maar daarvoor is 1. contact nodig..dus geen flapperende teugels, 2. een paard die aan het been is 3. een ruiter die mee is in de beweging.
Het filmpje van de 4 jarige..vind ik dat die niet los genoeg laat..paard zou imo scherper aan het been moeten en op een manier dat de ruiter 2/3 van het paard voor zich heeft. De stukjes die hij zakt zijn fijn..en het uitgangspunt, daar heeft ie de neus er ook uit. In ieder geval loopt dat paard wel over de rug met een ruiter die contact heeft dus die zal veel sneller het gewenste punt bereiken.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 08:03

Cer schreef:
Ik vind t wel bijzonder wat hier allemaal als harde waarheid beweerd wordt door verschillende mensen zeg... Veel meer tegengestelde meningen kan bijna niet :D

Zou voor mij al een reden zijn om geen van beiden te doen en in t midden te blijven :j gelukkig rij ik een hele andere tak van sport.

Er zijn meerdere wegen naar Rome en je moet doen wat voor jou en je paard werkt. Alleen denk ik dat het einddoel/eindplaatje voor sommige hier verschillend is.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 08:08

damian23 schreef:
Cer schreef:

Er zijn meerdere wegen naar Rome en je moet doen wat voor jou en je paard werkt. Alleen denk ik dat het einddoel/eindplaatje voor sommige hier verschillend is.

Nou als ik de commentaren zo lees, is er voor een aantal echt maar 1 weg hoor.
Alleen al over het rijden van de 4jarige (ik noem het filmpje maar even zo :) )
Dat varieert van "is prima" tot "is slecht".. dat zijn toch wel twee uitersten...

Hoe moet een wat onkundiger iemand in de wirwar van methodes dan iets vinden om zich aan vast te houden?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 08:12

Cer schreef:
Hoe moet een wat onkundiger iemand in de wirwar van methodes dan iets vinden om zich aan vast te houden?

Door les te nemen bij een goede klassieke instructrice, naar clinics te gaan, clinics te rijden, boeken te lezen, naar andere te kijken. En vooral luisteren naar je paard. Dat is je beste leermeester.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 08:14

damian23 schreef:
janderegelaa schreef:
Ik zie dit filmpje wel liever dan het andere filmpje. Dat een jong paard er nu een beetje achter kruipt is niet zo erg. Ik zie tenminste een een rug die draagt en een veel actiever achterbeen dan bij het andere filmpje.

Ik zie helemaal geen paard die draagt maar een paard die uit balans is en boven het tempo aan het stuwen is (doen ze vaak als ze uit balans zijn), zonder ruggebruik (kan je zien aan de swung). Het paard wil wel maar beneden, zijn neus eruit doen maar de teugels mogen vervolgens van de instructrice net langer. Ik zie hier niet echt klassieke dressuur in.

Waarom zou het eruit moeten zien als klassieke dressuur?

Ik kijk ook liever naar het filmpje van de 4 jarige dan naar het filmpje van Murosch. De 4 jarige loopt nog wat kort en diep en het plaatje is nog niet perfect, maar verder trainen en kracht opbouwen dan komt t prima goed. Iets meer lengte zou geen kwaad kunnen, maar zie ik niet per direct als n groot probleem. Mijn jonkie liep al helemaal met zakken eerst ook veel te diep, is puur gebrek aan kracht en wordt beter wanneer het paard sterker wordt. Ik denk dat dit over een jaartje een super paard gaat zijn. Raar welk plaatje mensen verwachten bij een jong paard overigens.

Vind het leuk om iedereens mening te lezen en bijzonder te zien hoe iedereen een ander plaatje nastreeft. Ik vind het beeld van een paard wat op de voorhand volledig uit elkaar de grond in loopt geen beeld om na te streven. Er moet toch iets van contact xzijn. Ik geloof niet dat hier op de lange termijn heel veel goeds van komt en zie niet in hoe dit beeld uiteindelijk gaat leiden tot een beter "eindbeeld".

Murosch - ik ben erg benieuwd naar je doelen momenteel met trainen. Wat is hetgeen waar je nu naartoe traint en hoe zie je dat verder voor je? Nogmaals dank voor je dappere topic en je fijne reacties.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 08:17

damian23 schreef:
Cer schreef:

Door les te nemen bij een goede klassieke instructrice, naar clinics te gaan, clinics te rijden, boeken te lezen, naar andere te kijken. En vooral luisteren naar je paard. Dat is je beste leermeester.

Jaaaa maar dan kies je dus voor de klassieke school... wie zegt dat dat juist is?

En dan nog wat, hoe beoordeel je of iemand goed is als instructie? Ga je als leek zeggen tegen iemand met een papier (of iets): "nou joh, klinkt leuk, en ik rij nog niet zo goed, maar wat jij zegt klopt niet" :')

Overigens, dat gaat hier wel volledig offtopic realiseer ik me nu, excuus :)

Waarom 'moet' er trouwens contact zijn, en hoeveel moet dat dan zijn? Ik lees dit nu een paar keer, en met mijn western achtergrond ben ik daar benieuwd naar :j

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 08:19

tmr001 schreef:
Waarom zou het eruit moeten zien als klassieke dressuur?

Een keertje achter de loodlijn is niet erg. Maar het streven is om de neus voor de loodlijn te rijden omdat de schoft dan kan uitwaaieren, de rug kan bollen en de achterhand kan ondertreden (staat ook in de regels van het FEI).

5. In all the work, even at the halt, the Horse must be “on the bit”. A Horse is said to be “on the bit” when the neck is more or less raised and arched according to the stage of training and the extension or collection of the pace, accepting the bridle with a light and consistent soft submissive contact. The head should remain in a steady position, as a [url]rule slightly in front of the vertical[/url], with a supple poll as the highest point of the neck, and no resistance should be offered to the Athlete.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 08:21

@Damian23: maar dat is dan het eindresultaat? Waar je volgens de jurering naartoe moet?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 08:24

Cer schreef:

Door les te nemen bij een goede klassieke instructrice, naar clinics te gaan, clinics te rijden, boeken te lezen, naar andere te kijken. En vooral luisteren naar je paard. Dat is je beste leermeester.[/quote]

Jaaaa maar dan kies je dus voor de klassieke school... wie zegt dat dat juist is?

En dan nog wat, hoe beoordeel je of iemand goed is als instructie? Ga je als leek zeggen tegen iemand met een papier (of iets): "nou joh, klinkt leuk, en ik rij nog niet zo goed, maar wat jij zegt klopt niet" :')

Overigens, dat gaat hier wel volledig offtopic realiseer ik me nu, excuus :)

Waarom 'moet' er trouwens contact zijn, en hoeveel moet dat dan zijn? Ik lees dit nu een paar keer, en met mijn western achtergrond ben ik daar benieuwd naar :j[/quote]

Om de energie die je van achteren op wekt op te kunnen vangen zodat het paard die energie opwaarts kan gaan inzetten. {verzamelde gangen}
En hoeveel? de meest vriendelijke hand is de hand die mee gaat in de beweging van het paardenhoofd. Oftewel een hand die niet vastgezet word maar waarbij de ruiter de teugels vast houd zonder zelf iets vast te houden/ vast te zetten in het lijf. Bij loshangende klapperende teugels..{zoals bij de ts} krijgt het paard iedere keer een grote ruk in de mond..dan weer niets, dan weer een ruk. Dan ben je de fijngevoeligheid dus al kwijt aan de voorkant.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 08:29

Elisa2 schreef:
Om de energie die je van achteren op wekt op te kunnen vangen zodat het paard die energie opwaarts kan gaan inzetten. {verzamelde gangen}
En hoeveel? de meest vriendelijke hand is de hand die mee gaat in de beweging van het paardenhoofd. Oftewel een hand die niet vastgezet word maar waarbij de ruiter de teugels vast houd zonder zelf iets vast te houden/ vast te zetten in het lijf. Bij loshangende klapperende teugels..{zoals bij de ts} krijgt het paard iedere keer een grote ruk in de mond..dan weer niets, dan weer een ruk. Dan ben je de fijngevoeligheid dus al kwijt aan de voorkant.

Doe je dat dan ook al bij een groen paard?
Overigens "de meest vriendelijke hand".. als ik de mondhoeken van het gemiddelde paard zo zie, is een vriendelijke hand ver te zoeken :')
De uitleg van bv Faerber hierover is dat de druk van het gewicht van je teugels al voldoende is/kan zijn. Dus wel contact maar voor mensen die gewend zijn met kilo's in hun handen te rijden, niet zichtbaar en wordt derhalve geschaard onder 'geen contact'..

Daarbij "grote ruk" en "fijngevoeligheid"... ik denk dat er maar heeeel weinig ruiters zijn die de genoemde fijngevoeligheid bezitten, en al helemaal niet bij een groen paard of een paard in omscholing.

Trouwens, de vierjarige wordt zeker níet fijngevoelig gereden, althans. Dat is het beeld wat ze geeft op de video. Onder fijngevoelig versta ik licht tot zeer licht contact. En dat is niet wat ik daar zie (no offense overigens, er zijn legio die het zo doen dus het zal wel goed zijn :j )

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 08:35

Dat is niet de uitleg van Will Faerber, dat is een algemene uitspraak in de klassieke dressuur, ik roep m ook heel vaak, maar de uitspraak is niet van mij.en deze regel gaat alleen op als het paard nageeflijk is en in aanleuning loopt en dat is bij ts niet het geval.
Het verschil tussen de ts haar teugelvoering zoals Elisa die al omschreef en de 4 jarige is in zoverre dat t 4 jarige paard een constant contact heeft en ja dat mag nog subtieler, armen ontspannen en wat meer naar voren zou daar voldoende zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 08:38

Een groen paard verzamel je nog niet maar leer je wel om naar de hand toe te lopen, ik ben het met Faeber eens dat de druk van het gewicht van je teugels al voldoende is maar dan heb je wel contact. Immers als je twee vinger dichtknijpt voor een halve ophouding moet een paard dat op die manier direct kunnen voelen. Onder "geen contact" versta ik dus te losse/ klapperende teugels met vaak een ruiter die niet mee is in de beweging. Maar goed, dat is natuurlijk ook een kwestie van interpretatie van verschillende termen.

Die fijngevoeligheid zou een streven moeten zijn voor alle ruiters vind ik..bij een groen paard is dat makkelijk. Bij een paard in omscholing wat minder {als hij bijv altijd met harde hand is gereden, en gedwongen is aan de voorkant}

Ik snap wat je ziet bij de 4 jarige..en in mijn ogen oogt het ook zwaar omdat ie niet genoeg aan het been is en niet voldoende los laat in zijn lijf nog { op de goede stukjes na, waar hij wel gelijk lucht krijgt} dus ze zijn wel op de goede weg.
Maar je kunt niet beoordelen op een filmpje of het contact met de ruiterhand licht of zwaar is..teugels korter betekent niet automatisch een zwaarder contact. Ik denk dat ze veel vriendelijker is in haar hand dan de TS..simpelweg omdat ze fijner in "kan" werken door de onafhankelijke zit en constante contact.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 08:39

knollentuin schreef:
Dat is niet de uitleg van Will Faerber, dat is een algemene uitspraak in de klassieke dressuur, ik roep m ook heel vaak, maar de uitspraak is niet van mij.

..sorry hoor :')
Hij wordt hier genoemd als iemand die een bepaald systeem uitlegt, of erin les geeft, of hoe noem je dat. Dus ik quote hem, van hem heb ik de uitspraak gehoord..
En er valt te bediscussieren of een uitspraak 'van' iemand is, als iemand iets gezegd heeft, maar dat is meer voor de taalpuriteinen :D

Citaat:
Het verschil tussen de ts haar teugelvoering zoals Elisa die al omschreef en de 4 jarige is in zoverre dat t 4 jarige paard een constant contact heeft en ja dat mag nog subtieler, armen ontspannen en wat meer naar voren zou daar voldoende zijn.

'nog subtieler'?? Het is heel niet subtiel :n

Ik vind nog steeds dat de TS als iemand die in een begintraject zit van een nieuwe stijl, enorm hard afgerekend wordt op hoe het gaat.

Citaat:
.teugels korter betekent niet automatisch een zwaarder contact.
nee, dat zie je aan de mate van spierspanning bijvoorbeeld..
Teugels langer betekent niet automatisch 'geen contact' trouwens.
Ik zou een jong paard (maar nogmaals, ik heb er geen verstand van) met veeeel meer lucht rijden. Echt veel meer eruit.
Maar nu bespreken we eigenlijk een ander paard, als de combinatie waar dit topic over gaat :j
Laatst bijgewerkt door Cer op 19-08-16 08:42, in het totaal 1 keer bewerkt

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 08:41

Bij een goed opgeleid paard is het gewicht van de teugels is al genoeg. Maar bij een jong onbevestigd paard moet je meer contact hebben. Het contact moet er zijn omdat je de achterhand in verbinding met de voorhand moet brengen (engaging the back). Dat kan niet zonder dat je contact hebt met de mond.

Niemand kan je zeggen of het juist is. Kijk maar eens naar de reacties op bokt. Zoveel wegen naar Rome en zoveel meningen. Je moet gewoon doen waar jij en je paard zich goed bij voelen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 08:43

damian23 schreef:
Maar bij een jong onbevestigd paard moet je meer contact hebben. Het contact moet er zijn omdat je de achterhand in verbinding met de voorhand moet brengen (engaging the back). Dat kan niet zonder dat je contact hebt met de mond

Dat ligt er maar helemaal aan hoe licht het betreffende paard is..
En dat je dan contact hebt is prima, maar nogmaals, bij dit specifieke filmpje vind ik het persoonlijk way too much...

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 08:47

Cer schreef:
@Damian23: maar dat is dan het eindresultaat? Waar je volgens de jurering naartoe moet?

DRESSAGE RULES CHAPTER I DRESSAGE
CHAPTER I DRESSAGE
ARTICLE 401 OBJECT AND GENERAL PRINCIPLES OF DRESSAGE
1. The object of Dressage is the development of the Horse into a happy Athlete through harmonious education. As a result, it makes the Horse calm, supple, loose and flexible, but also confident, attentive and keen, thus achieving perfect understanding with the Athlete.
These qualities are demonstrated by:
• The freedom and regularity of the paces.
• The harmony, lightness and ease of the movements.
• The lightness of the forehand and the engagement of the hindquarters, originating from
a lively impulsion.

• The acceptance of the bit, with submissiveness/throughness (Durchlässigkeit) without
any tension or resistance.
2. The Horse thus gives the impression of doing, of its own accord, what is required. Confident and attentive, submitting generously to the control of the Athlete, remaining absolutely straight in any movement on a straight line and bending accordingly when moving on curved lines.
3. The walk is regular, free and unconstrained. The trot is free, supple, regular and active. The canter is united, light and balanced. The hindquarters are never inactive or sluggish. The Horse responds to the slightest indication of the Athlete and thereby gives life and spirit to all the rest of its body.
4. By virtue of a lively impulsion and the suppleness of the joints, free from the paralysing effects of resistance, the Horse obeys willingly and without hesitation and responds to the various aids calmly and with precision, displaying a natural and harmonious balance both physically and mentally.
5. In all the work, even at the halt, the Horse must be “on the bit”. A Horse is said to be “on the bit” when the neck is more or less raised and arched according to the stage of training and the extension or collection of the pace, accepting the bridle with a light and consistent soft submissive contact. The head should remain in a steady position, as a rule slightly in front of the vertical, with a supple poll as the highest point of the neck, and no resistance should be offered to the Athlete.
6. Cadence is shown in trot and canter and is the result of the proper harmony that a Horse shows when it moves with well-marked regularity, impulsion and balance. Cadence must be maintained in all the different trot or canter exercises and in all the variations of these paces.
7. The regularity of the paces is fundamental to Dressage.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 08:48

Wauw, wat veel berichten.... :wow:
Ik werd niet zo gelukkig van het filmpje, maar de reden waarom is ook al door anderen genoemd en voegt niet heel veel meer toe (vind 't paard weinig actief van achteren en heel loperig en stoor me aan de lange teugel zonder echt contact). Het enige wat ik me nog steeds afvraag: mankeert dit dier niet iets? Klinkt ook als zo'n standaard Bokt-uitspraak, maar na het zien van het filmpje kwam de vraag weer terug in mijn hoofd...