Nu is TS helemaal goed voorbereid op de eerste les

Ik lees/leef mee.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
larissa96 schreef:Voor degenen die benieuwd zijn naar mijn 'huiswerk', ik moet deze onderwerpen volledig uitzoeken:
- In de tact drijven
- De been zetting van de drie gangen
- Contact
- Aanleuning
- Nageven
- Ophoudingen en halve ophoudingen
- Waar oprichting vandaan komt
- Hulpen voor het wijken voor een been
- Waar het gewicht van de ruiter hoort te zijn bij richting verandering
- Stelling en buiging
- Hoeveel sleutelbeenderen een paard heeft
- Wat de drang naar voren is
- De twee zeer belangrijke loodlijnen
- Het lichtrijden en waarom
- Stand van de handen
xyzutu2 schreef:Ik heb met heel veel plezier je zoektocht en uiteindelijk ook de vondst van de mysterieuze paardenman gevolgd en ben ook heel benieuwd naar je les, maar eerlijk gezegd zou deze huiswerklijst mij tot voorzichtigheid manen. Over hoe je precies in tact drijft en waar je gewicht moet zijn in een wending zijn zo ontzettend veel meningen, scholen en tradities te vinden dat er bij mij eerlijk gezegd een paar alarmbelletjes gaan rinkelen omdat dit klinkt als de traditionele goeroe-truuk om mensen aan je te binden: vaag huiswerk opgeven zodat ook als je al je huiswerk tot in de puntjes gedaan hebt hij jou alsnog op je nummer kan zetten omdat je het tóch fout heb. Want zolang je de leerling onzeker houdt, behoud jij je positie...
Je kúnt niet alles opzoeken over stelling en buiging, of de hulpen voor wijken voor de kuit of lichtrijden, stomweg omdat iedereen elkaar tegenspreekt. Die ene, juiste, beste manier om schouder binnenwaarts te doen bestaat niet. Wat wél bestaat is de beslissing welke school je daarin wilt volgen.
Het was daarom ook zinvoller en eerlijker geweest als hij had gezegd: deze trainer/school is mijn voorbeeld, lees daar alles van en kijk of jij dat ook vindt kloppen of dat je het er misschien toch niet mee eens bent. Maar ja, dan moet je als trainer zelf ook met de billen bloot, dus dan vinden velen vaag doen om zelf de upper hand te kunnen blijven houden toch iets makkelijker.
Dit even als waarschuwing. Misschien niet nodig en is de les zelf hartstikke leuk en opbouwend, maar leraren met goeroe-achtige trekjes gebruiken hele vuile psychologische truuks om mensen aan zich te binden en deze manier van 'huiswerk' geven is er helaas een van. Hopelijk is die overlap gewoon toeval en blijkt hij verder heel normaal en gezond realistisch en dus ook bescheiden tijdens je les, en wordt het een ontzettende leuke en leerzame ervaring!
xyzutu2 schreef:Ik heb met heel veel plezier je zoektocht en uiteindelijk ook de vondst van de mysterieuze paardenman gevolgd en ben ook heel benieuwd naar je les, maar eerlijk gezegd zou deze huiswerklijst mij tot voorzichtigheid manen. Over hoe je precies in tact drijft en waar je gewicht moet zijn in een wending zijn zo ontzettend veel meningen, scholen en tradities te vinden dat er bij mij eerlijk gezegd een paar alarmbelletjes gaan rinkelen omdat dit klinkt als de traditionele goeroe-truuk om mensen aan je te binden: vaag huiswerk opgeven zodat ook als je al je huiswerk tot in de puntjes gedaan hebt hij jou alsnog op je nummer kan zetten omdat je het tóch fout heb. Want zolang je de leerling onzeker houdt, behoud jij je positie...
Je kúnt niet alles opzoeken over stelling en buiging, of de hulpen voor wijken voor de kuit of lichtrijden, stomweg omdat iedereen elkaar tegenspreekt. Die ene, juiste, beste manier om schouder binnenwaarts te doen bestaat niet. Wat wél bestaat is de beslissing welke school je daarin wilt volgen.
Het was daarom ook zinvoller en eerlijker geweest als hij had gezegd: deze trainer/school is mijn voorbeeld, lees daar alles van en kijk of jij dat ook vindt kloppen of dat je het er misschien toch niet mee eens bent. Maar ja, dan moet je als trainer zelf ook met de billen bloot, dus dan vinden velen vaag doen om zelf de upper hand te kunnen blijven houden toch iets makkelijker.
Dit even als waarschuwing. Misschien niet nodig en is de les zelf hartstikke leuk en opbouwend, maar leraren met goeroe-achtige trekjes gebruiken hele vuile psychologische truuks om mensen aan zich te binden en deze manier van 'huiswerk' geven is er helaas een van. Hopelijk is die overlap gewoon toeval en blijkt hij verder heel normaal en gezond realistisch en dus ook bescheiden tijdens je les, en wordt het een ontzettende leuke en leerzame ervaring!
Jannepauli schreef:Mijn hemel xyzutu2... eerst goeroes, nu mindgames, je 'binden'.. je bent wel erg achterdochtig .. de man is vooralsnog geen serial killer of rapist hoor..
xyzutu2 schreef:Het klinkt sowieso als iemand waar je veel van kunt leren en met heel veel ervaring in de paarden, maar iemand moet het ook op een voor jou veilige manier over kunnen brengen.
Het mooiste is als een instructeur zegt: 'jij hebt nog een hoop te leren, maar je doet ook al een aantal dingen goed en vandaar uit kun je verder werken - of met mij of met iemand anders.'
Het slechtste scenario is als een instructeur zegt: 'jij hebt nog heel veel te leren, ik zal je helemaal tot de grond toe af moeten breken en dan stukje voor stukje op moeten bouwen voor je ook maar in de buurt komt van wat ik een beginner noem. Je zult dus je ego (lees: gezond verstand) los moeten laten en helemaal op mij moeten varen, want ik ben de enige die jou kan helpen, wil je je paard niet de grond in rijden. Maar de vraag is of ik wel zin heb om al mijn al jaren zorgvuldig bijeengeharkte en geheimgehouden kennis met jou te delen, dus als ik jou was zou ik maar verdomd goed mijn best doen en altijd beseffen dat ik degene ben met alle antwoorden en jij degene bent die die moet verdienen. En als je besluit naar een ander te gaan? Prima, het is jouw paard dat je naar de knoppen rijdt.' (en die mensen heb je, in alle rijstijlen maar bijvoorbeeld ook in de NHwereld)
Dat is een truuk om mensen te binden: niemand doe alleen maar alles fout, die ene instructeur heeft niet alle antwoorden voor alle paarden, als er iets niet werkt hoeft dat niet alleen jouw fout te zijn maar kan het ook een inschattingsfout zijn van zijn kant, en er zijn veel meer instructeurs waar je hetzelfde of meer van kunt leren, en het feit dat je van iemand les neemt betekent nog niet dat je het overal klakkeloos mee eens moet zijn. Als je het ergens niet mee eens bent of het idee hebt dat iets niet klopt, dan moet je dat kunnen zeggen. Krijg je als antwoord dat je nog niet ver genoeg bent om dat te begrijpen, of dat je je beter zorgen kunt maken om je eigen rijden dan om de instructie, dan is dat een goede aanwijzing dat een instructeur meer bezig is met zijn ego dan met jouw rijden.
En dat is soms best lastig, want ook lastige mensen kunnen heel veel kennis hebben. Je moet alleen tegen het gekonkel kunnen en de mindgames gewoon naast je neer kunnen leggen zonder ze persoonlijk op te vatten. Maar het begint met je er bewust van zijn of iemand mindgames gebruikt, dan kun je daarna altijd nog kijken of de boodschap daarachter de moeite waard is of niet. Afgaande op wat deze trainer al op dat dijkje bij jou en je paard wist te bereiken zit het met het kennis- en ervaringsdeel in elk geval al meer dan goed, nu kijken of een les net zo leuk & productief is. Ik hoop in elk geval heel erg op een positief verslagje!
larissa96 schreef:Bedankt voor de tip! Ik denk eerlijk gezegd niet dat het hier het geval is, aangezien het volgens mij niet zijn insteek is om mij vervolgens les te blijven geven. Maar ik zal het zeker in m'n achterhoofd houden tijdens de les.
EmptyWords schreef:xyzutu2 schreef:Ik heb met heel veel plezier je zoektocht en uiteindelijk ook de vondst van de mysterieuze paardenman gevolgd en ben ook heel benieuwd naar je les, maar eerlijk gezegd zou deze huiswerklijst mij tot voorzichtigheid manen. Over hoe je precies in tact drijft en waar je gewicht moet zijn in een wending zijn zo ontzettend veel meningen, scholen en tradities te vinden dat er bij mij eerlijk gezegd een paar alarmbelletjes gaan rinkelen omdat dit klinkt als de traditionele goeroe-truuk om mensen aan je te binden: vaag huiswerk opgeven zodat ook als je al je huiswerk tot in de puntjes gedaan hebt hij jou alsnog op je nummer kan zetten omdat je het tóch fout heb. Want zolang je de leerling onzeker houdt, behoud jij je positie...
of hij hoopt dat ze zelf ook tot deze inzichten komt en wilt juist dat ze daarover gaat nadenken, zodat ze blijft voelen en kijken wat er nodig is voor haar paard.
maar, bij elke instructeur en bij elke 1e les moet je goed in je achterhoofd houden dat het ook niet kan klikken
larissa96 schreef:@jannepauli, dan moet je nog even wat beter doorzoeken want er is wel een reden voor
eilleen333 schreef:Maar ook ik ben benieuwd naar wat deze man tijdens je les te melden heeft. Hoe lang duurt de les? Om alle punten uit dat lijstje af te werken heb je best wat tijd nodig, gok ik.
Vraag me ook erg af waar deze man zijn kennis/kunde vandaan heeft. Is het een ex trainer of profruiter? Of gewoon iemand die zich goed verdiept heeft in wat een paard is?
Joanieke schreef:eilleen333 schreef:Maar ook ik ben benieuwd naar wat deze man tijdens je les te melden heeft. Hoe lang duurt de les? Om alle punten uit dat lijstje af te werken heb je best wat tijd nodig, gok ik.
Vraag me ook erg af waar deze man zijn kennis/kunde vandaan heeft. Is het een ex trainer of profruiter? Of gewoon iemand die zich goed verdiept heeft in wat een paard is?
Ik zou graag het zelfde willen weten, mocht je dat willen delen